eitaa logo
مسیر فقاهت
2.3هزار دنبال‌کننده
216 عکس
11 ویدیو
37 فایل
🔸 کانال مسیر فقاهت محلی برای #تامل پیرامون داده های فقهی _اصولی و ارائه نکات کاربردی در مسیر فقاهت ✍️صادقی/دانش پژوه فقه و اصول مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) قم 💠نقل مطالب فقط با #ذکر_منبع💠 شناسه ادمین ( @Masirefeghahat ) 🌱تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
رجال1 - 16.6.1400_1.mp3
38.73M
🔰استاد (زیدعزه) 🔸کلاس رجال جلسه اول 🔻مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) ۱۶/۶/۱۴۰۰ 🆔@masire_feghahat
🔰استاد (زیدعزه) 🔹 آیت الله عصاره مبانی آیت الله در اصول هستند. ایشان مبانی حوزه نجف را به قم انتقال دادند. 🔸 آنچه به نظر من به جنبه علمی ایشان عظمت داده، اول بحث ، دوم بحث و سوم بحث بودن ایشان است. 🔹 کسی که بیشترین سعی و کوشش را داشت در اینکه مبانی مرحوم اصفهانی، مرحوم نائینی، مرحوم آقا ضیاء الدین عراقی، مرحوم آقای خویی را در قم انتشار دهد و نقادی کند، آیت الله وحید بودند و این امر باعث شد که یک نشاط علمی بین فضلا و حوزه ایجاد شود. 🔸ایشان در مسایل اصول که وارد می‌شوند، نظر بزرگان اصول مثل شیخ انصاری و آخوند خراسانی، مرحوم اصفهانی و نائینی و عراقی را نقل می‌کنند و بیشتر هم بر طبق مبانی استادشان مرحوم آیت الله خویی پیش می‌روند، اگرچه در بسیاری از موارد ایشان با استاد خود اختلاف نظر دارند، ولی تقریباً سبک و سیاق بر همان سبک و سیاق مرحوم آقای خویی است. 🔹در مورد فهم روایات هم ایشان خیلی دقیق هستند البته چندان مگر جایی که نیاز باشد. 🆔@masire_feghahat
🔰آیت الله (رحمه الله) 💢 تفکر سی ساله💢 🔸از موارد و مسائلى كه انصافاً تصوير آن در علم اصول بسيار مشكل است بيان فرق بين «علّت» و «حكمت» است؛ در اين باره نقل مطلبى از مرحوم محقق نائينى (رحمه الله) خالى از لطف نيست، چه اينكه معروف است وقتى از ايشان، در مورد «فرق» بين علّت و حكمت سؤال مى‌شود در پاسخ مى‌فرمايند: 🔹«من سى سال است درباره فرق بين حكمت و علّت، فكر مى‌كنم، امّا به نتيجه‌اى نرسيده‌ام» 📚ارث زوجه،ص۲۱۳ 🆔@masire_feghahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰{بخش سوم} 💢وجوه غیر صحیح اجزاء (ادامه) 3⃣ عدم ترجيح فتوای دوم بر فتوای اول 🔸حجیت فتوا و اجتهاد دوم نسبت به اعمال سابق بر حجيت فتوا و اجتهاد اول ترجیحی ندارد چون هر دو مستند به ادله و طرق ظنی یا فتوای مجتهد هستد 🔴مناقشه در این وجه: 🔹 اولا عمل به فتوای دوم بر اساس تعارض و ترجیح اجتهاد با فتوای دوم نیست، بلکه بر این اساس است که اجتهاد یا فتوای دوم، نافی ادامه حجیت اجتهاد با فتوای اول است پس با اجتهاد با فتوای دوم، زمان حجیت اجتهاد با فتوای دوم تمام می شود 🔸ثانيا همان طور که فتوای دوم بر فتوای اول ترجیح ندارد، فتوای اول هم بر فتوای دوم ترجيح ندارد و لذا اجزاء هم وجهی ندارد 🆔@masire_feghahat
🔰 🔸رونمایی از نسخه کتاب به خط خود شیخ الطائفة مرحوم شیخ طوسی (رضوان الله علیه) در موزه العتبة العلویة المقدسة(صلوات الله وسلامه علیه) 🆔@masire_feghahat نقل‌مطلب‌بالینک‌کانال
🔰 {بخش اول} 🟢 در میان آرای فقهاء اینست که برای طهارت ازاله عین نجاست و باید بعد از ازاله عین نجاست با تطهیر شود 🔵به خلاف برخی از اعلام مانند سید مرتضی و از متاخرین فیض کاشانی و محقق تستری که ازاله ی نجاست را مطهر می دانند 🔸سید مرتضی در تعلیل امکان تطهير با مایعات مضاف غير از آب فرموده اند :بأن تطهيره ليس إلا إزالة النجاسة عنه، و قد زالت بغير الماء مشاهدة¹ 🔹محدث کاشانی می فرماید: يشترط في الإزالة إطلاق الماء على المشهور، خلافا للسيد و المفيد فجوزا بالمضاف، بل جوز السيد تطهير الأجسام الصقيلة بالمسح، بحيث بزول العين لزوال العلة. و لا يخلو من قوة، إذ غاية ما يستفاد من الشرع وجوب اجتناب أعيان النجاسات، أما وجوب غسلها بالماء عن كل جسم فلا، فكل ما علم زوال النجاسات عنه قطعا حكم بتطهيره. الا ما خرج بالدليل، حيث اقتضی فيه اشتراط الماء كالثوب و البدن² ــــــــــــــــــــــــــــ ¹*:ناصریات ضمن الجوامع الفقهیه،ج۱،ص۱۰۴ ²*:مفاتیح الشریعة،ج۱،ص۷۷ 🆔@masire_feghahat نقل مطلب صرفا با لینک کانال
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حديث2 23.11.1400.mp3
8.31M
🔰استاد (زید عزه) 🔸کارگاه حدیث جلسه دوم 🔻مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) ۱٤۰۰/۱۱/۲۳ 🆔@masire_feghahat
🔸مقالات مرتبط با جلسه دوم کارگاه حدیث توصیه ی استاد این بود حتما خوانده شود 🔻🔻🔻
توثیق کلینی.pdf
570.6K
🔰پیش فرض‌های تحلیل توصیفات رجالی (مطالعه موردی؛ اعتبار کافی) 🆔@masire_feghahat
فعالیت_فرهنگی_فطحیه_در_انتقال_حدیث.pdf
2.57M
🔰فعالیت فرهنگی فطحیه در انتقال حدیث امامیه نمونه موردی 🆔@masire_feghahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰روش های بیان تعلیل در روایات امامیه {بخش اول} 💢روایاتی که در این مقام بررسی میشوند روایات مربوط به کتاب بیع میباشند 1⃣عبارت «من اجل» 🔸در مورد بیع رطب با خرما روایاتی در کتب حدیثی وارد شده که مشهور ترین آنها است 🔹مانند این روایت از وجود امام صادق(ع)که حلبی نقل میکند: قال الصادق(ع) لایصلح التمر الیابس بالرطب ان التمر یابس و الرطب رطب فاذا یبس نقص¹ 🔸حلبی از امام صادق(ع)روایت کرده است که معامله خرما با رطب جایز نیست به دلیل اینکه خرما خشک و رطب تر است و هنگامی که خشک میشود وزن آن کم میشود 🟢در این روایت عبارت « » بیانگر تعلیل بوده و به صراحت عدم جواز معامله ی خرما با رطب را بیان میکند ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ *¹:استبصار،ج۳،ص۹۳ *نکته ای که شایسته است در تتمه ذکر شود این است که طبق مبنای که اغلب معاملات است و نه تاسیسی(مانند عبادات) تعلیل هایی که در روایات مربوط به باب معاملات ذکر میشود میشود نه حکمت 🆔@masire_feghahat
1400-11-25 مقام معنوی شیخ عبد الرسول ساباطی یزدی.mp3
1.65M
🔰استاد (زیدعزه) 🔸خاطره ای از مقام معنوی شیخ عبدالرسول ساباطی یزدی(صاحب کتاب حاشیة رسائل شیخ انصاري)از تلامیذ سید یزدی(صاحب عروه) 🆔@masire_feghahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰آیت الله (حفظه الله) 🔸مراسم عمامه گذاری یکی از سربازان صاحب العصر و الزمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)به دست آیت الله العظمی وحیدخراسانی(حفظه الله) به همراه توصیه های معظم له 📅۲۶/بهمن/۱۴۰۰ 📅۱۳/رجب/۱۴۴۳ 🆔@masire_feghahat
🔰 🔸کتاب «فقه تجارت هنر هفتم» با رویکرد به مسائل تجاری صنعت سینما، منتشر شد. 🔹این اثر در ۵۰۴ صفحه و در دو بخش "مفاهیم و مبانی تجارت هنر هفتم" و نیز "مسائل و احکام تجارت در هنر هفتم" توسط حجت الاسلام و المسلمین علی نهاوندی و به همت گروه فقه ارتباطات، هنر و رسانه مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام در آستانه برگزاری جشنواره فجر انقلاب اسلامی به چاپ رسید و روانه بازار شد. 🆔@masire_feghahat
کانال مسیرفقاهت(4).mp3
764.9K
🔰مرحوم آیت الله میرزاجواد (رحمة الله علیه) 🔸تبیین وجه اختلاف شیخ اعظم و آخوند خراسانی در اینکه آیا مبحث تعادل و تراجیح جزء مسائل علم اصول میباشد یا خیر 🔻برشی از درس خارج اصول فقه 🆔@masire_feghahat
🔰مرحوم آیت الله صافی گلپایگانی(رحمة الله علیه) 💢صحة الاستدلال بقضیة فی واقعة💢 🔸جواز حکم بمجرد نکول : 🔺وقد استدل لهذا القول أيضا بوجوه: الأول: رواية حماد عن محمد بن مسلم قال: سألت أبا عبد الله عليه السلام عن الأخرس كيف يحلف؟(فأجابه في حديث طويل) أن أمير المؤمنين عليه السلام كتب له اليمين، وغسلها، وأمره بشربها فامتنع فألزمه بالدين. 🔻وقد أورد على الإستدلال بها بوجوه: أحدها: إنها قضية في واقعة. وفيه: أنه يتم إذا لم تكن نقل القضية مسبوقاً بالسؤال عن الإمام عليه السلام. 🔹برای این قول به وجوهی استدلال شده است: • اول : روایت حماد از محمد بن مسلم از امام صادق(علیه السلام) 🔘بر این استدلال ایراداتی وارد شده است،یکی از آنها این است که این روایت قضیه ای در یک واقعه بوده و نمیتوان حکم را تعمیم داد. جواب از این اشکال این است که این سخن زمانی صحیح است که نقل قضیه از سوی امام مسبوق به سوال نباشد 📚ثلاث رسائل فقهية للشيخ لطف الله الصافي الگلپايگاني،الرسالة الأولى في حكم نكول المدعى عليه عن اليمين والرد ص٢٥ 🆔@masire_feghahat
🔰مرحوم آیت الله العظمی میرزاهاشم آملی(رحمة الله علیه)
🔰شیوه تدریس مرحوم ایت الله آملی(رحمه الله) 🔻حاج شیخ محمد علی اسماعیل پور که یکی از قدیمیترین شاگردان استاد به شمار می رود درباره چگونگی درس مرحوم آیت الله آملی می فرماید: 🔸نظر به اینکه استاد ، اصولی بسیار ماهری بودند، درس فقه ایشان مشحون از تحقیقات اصولی بوده و نظر خود را با ذکر تحقیقات اعاظم علمای پیشین و معاصر خود ذکر می نمودند. 🔹ایشان هر وقت وارد مطلبی شده و بحثی را آغاز می کردند، آن مطلب را از همان اول بیان می کردند و تا آخر هم بروی آن مبنا ایستادگی کرده و ادله مخالفین را به نقد می کشید 🔸 معظم له در تدریس خود را نقل می کرد و اگر از بزرگان مطلبی بیان می کرد بیشتر برای نقد و بررسی بود 🔹آقا خودشان را مقید کرده بودند که قبل از تدریس حتما درس را مطالعه و یادداشت نموده و دفترچه ای داشتند که بحثها را در آن تنظیم کرده و بعد به جلسه درس تشریف می آوردند 🔸ایشان به ساعت شروع و اتمام درس بسیار مقید بودند و حتی برای محظورات شاگردان ، زمان درس را تغییر نمی دادند و به رفع اشکالات شاگردان نیز اهتمام میورزیدند و همیشه پیش از درس و نیز پس از پایان درس مدتی وقت خویش را صرف رفع اشکالات طلاب می کردند 🔹ایشان خود را در فقه و اصول کردند و هر چه داشتند در قالب این دو علم پیاده کردند. معظم له همیشه تأکید داشتند که روی فقه و فقاهت - که مبنای اسلام و مرکز ثقل علوم اهل بیت است- کار کنید 🔸درس ایشان به کار بسیار و مطالعه و مباحثه جدی نیاز داشت، اگر کسی بدون مطالعه قبلی و مباحثه در درس حاضر میشد از عهده مطلب بر نمی آمد 🔹 ایشان مطالب بسیاری را در درس بازگو می کردند و از عهده تمام اشکالات فقها بر می آمدند 🔸در درس اصولشان به غیر از آراء اساتید خویش، از مبانی حضرات آیات: مرحوم سید محمد فشارکی، ابوالمجد شیخ محمد حسین اصفهانی نیز یاد می کرد. 🔹از آنجا که درس اصول معظم له به مرتبط می شد بهتر از عهده بر می آمدند. مثلا: در بحث طلب و اراده، جبر و اختیار و قاعده «الواحد لا يصدر عنه الا الواحد» بسیار جالب بحث می نمودند. درس ایشان يك درس اصولی و فلسفی بود. 🔸فكر اصولی ایشان دقیق و عمیق و عالی و درس فقهشان نیز مبتنی بر مبنای اصولی همراه با بود. 📚مجله نور علم،شماره۵۲ 🆔@masire_feghahat نقل مطلب صرفابالینک کانال
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰{بخش چهارم} 💢وجوه صحیح اجزاء💢 1⃣سیره متشرعه 🔸در موارد تقلید، سيره متشرعه بر إجزاء است؛ زیرا در اذهان متشرعه اعاده و قضاء بعد از تغير اجتهاد مرتکز است 🔹 شاهد آن هم این است که در آنها نگرانی نسبت به انتخاب مجتهد و احتمال اعاده وقضا با تغییر فتوای مجتهد یا تغییر مجتهد وجود ندارد و آن هم این است که مقلدین نوعا نسبت به این موارد را رعایت نمی کند 🆔@masire_feghahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا