eitaa logo
مسیر فقاهت
2.3هزار دنبال‌کننده
216 عکس
11 ویدیو
37 فایل
🔸 کانال مسیر فقاهت محلی برای #تامل پیرامون داده های فقهی _اصولی و ارائه نکات کاربردی در مسیر فقاهت ✍️صادقی/دانش پژوه فقه و اصول مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) قم 💠نقل مطالب فقط با #ذکر_منبع💠 شناسه ادمین ( @Masirefeghahat ) 🌱تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰استاد سیدجواد شبیری زنجانی 🌀علت بیان اصل وجوب نماز در روایات 🔸 در کلمات رجال کشی گروه‌هایی به عنوان فقیه مطرح بوده‌اند. البته افرادی هم بوده‌اند که اگرچه جزء این گروه‌ها نیستند، ولی ائمه علیهم‌السلام به آنها دستور افتاء داده‌اند. مثلاً امام علیه‌السلام در مورد ابان بن تغلب می‌فرماید: «أفتِ الناس». یا در مورد معاذ نحوی هم آمده است که امام(ع) افتا دادن ایشان را تأیید می‌کنند. 🔹 صحبت بر این است که چطور می‌توانیم فتاوای ایشان را به دست بیاوریم؟ آیا فتاوای ایشان الزاماً باید از طریق روایاتی که نقل کرده‌اند به دست آورده شود؟ 🔸عرض ما این بود که ممکن است در برخی موارد فتاوای این بزرگانِ معاصر ائمه، از طریق روایاتی که نقل می‌کردند، نباشد؛ بلکه سکوت ایشان کاشف از فتوایشان باشد. 🔹 عرض می‌کردم که ما در بسیاری از مسائل اصلی فقه، روایتی نداریم؛ بلکه روایت در تفریعاتش است. در مسائلی همچون مطهرات، منجسات و... اصل مسئله، مفروغ‌عنه است و سؤالات در مورد فروعاتش است. مثلاً اصل نجاست بول، غائط، دم و یا اصل وجوب صلوة، وجوب زکات، وجوب صوم و... روایتی ندارد؛ زیرا این مسائل جزو مسلمات بودند و دربارۀ اصل حکم نیاز به ورود روایتی نبوده است. ♦️ ائمه علیهم السلام مواردی را دنبال می‌کردند که عامۀ مسلمین اشتباه کرده بودند و اشتباهاتشان را تذکر می‌دادند؛ از این رو در بسیاری از مسائل اصلی فقه روایتی در اصل مسئله نداریم. 🟢 حتی در مورد نماز هم که در مورد وجوبش روایت داریم، اصل این موضوع برای بیان نکتۀ دیگری است. برای این است که بگوید نماز، روزه، حج و زکات واجب است و در کنارش ولایت هم واجب است؛ و اگرچه این پنج اصل در کنار هم واجب هستند، ولی چرا مردم چهار اصل نخست را گرفته‌اند ولی پنجمی را که از همه مهم‌تر است، رها کرده‌اند؟! یعنی این روایت هم مقدمه برای بحث مهم‌تری است که مردم بدان نپرداخته‌اند، نه به مواردی که بدان پرداخته‎اند. 🖊خارج فقه،۱۴۰۳/۰۲/۰۸ 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 «رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت» ✍️ پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی و اعلام عزای عمومی در پی درگذشت شهادت‌گونه رئیس‌جمهور و همراهان گرامی ایشان 📝 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی شهادت حجت‌الاسلام والمسلمین سیّدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور اسلامی ایران، دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین آل‌هاشم نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی، دکتر رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و همراهان گرامی ایشان در سانحه هوایی را تسلیت گفتند. 📝 متن پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: بسم الله الرّحمن الرّحیم انا لله و انا الیه راجعون ▪️با اندوه و تاسف فراوان خبر تلخِ درگذشتِ شهادت گونه‌ی عالم مجاهد، رئیس جمهور مردمی و با کفایت و پرتلاش، خادم‌الرضا علیه السلام جناب حجة الاسلام و المسلمین آقای حاج سید ابراهیم رئیسی و همراهان گرامی ایشان رضوان الله علیهم را دریافت کردم. ▪️این حادثه‌ی ناگوار در اثنای یک تلاش خدمت‌رسانی اتفاق افتاد؛ همه‌ی مدت مسئولیت این انسان بزرگوار و فداکار چه در دوران کوتاه ریاست جمهوری و چه پیش از آن، یکسره به تلاش بی‌وقفه در خدمت به مردم و به کشور و به اسلام سپری شد. ▪️رئیسی عزیز خستگی نمیشناخت. در این حادثه‌ی تلخ، ملت ایران، خدمتگزار صمیمی و مخلص و با ارزشی را از دست داد. برای او صلاح و رضایت مردم که حاکی از رضایت الهی است بر همه چیز ترجیح داشت، از این رو آزردگیهایش از ناسپاسی و طعن برخی بدخواهان، مانع تلاش شبانه روزیش برای پیشرفت و اصلاح امور نمیشد. ▪️در این حادثه‌ی سنگین شخصیتهای برجسته‌ئی مانند حجةالاسلام آل هاشم امام جمعه‌ی محبوب و معتبر تبریز، جناب آقای امیر عبداللهیان وزیر خارجه‌ی مجاهد و فعال، جناب آقای مالک رحمتی استاندار انقلابی و متدین آذربایجان شرقی و گروه پروازی و دیگر همراهان نیز به رحمت الهی پیوستند. ▪️اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام میکنم و به ملت عزیز ایران تسلیت میگویم. جناب آقای مخبر طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی در مقام مدیریت قوه‌ی مجریه قرار میگیرد و موظف است به همراهی رؤسای قوای مقنّنه و قضائیه ترتیبی دهند که ظرف حداکثر پنجاه روز رئیس جمهور جدید انتخاب شود. ▪️در پایان تسلیت صمیمی خود را به مادر گرامی جناب آقای رئیسی و همسر فاضل و بزرگوار ایشان و دیگر بازماندگان رئیس جمهور و خانواده‌های محترم همراهان بویژه والد ماجد جناب آقای آل هاشم معروض میدارم و صبر و تسلای آنان و رحمت الهی برای درگذشتگان را مسألت میکنم. سیّدعلی خامنه‌ای ۴۰۳/۲/۳۱ 💻 Farsi.Khamenei.ir
🔰مكتب سماحة السيِّد السيستانيّ (دام ظلُّه) في النجف الأشرف يعزّي بوفاة السيّد إبراهيم رئيسي. بسم الله الرحمن الرحیم (إنا لله وإنا الیه راجعون) خبر درگذشت جناب حجة الإسلام والمسلمین آقای سید ابراهیم رئیسی ریاست جمهوری اسلامی ایران و همراهان محترم ایشان در حادثه سقوط بالگرد موجب تأثر و تأسف گردید. ضمن عرض تسلیت در این ضایعه دردناک به ملت شریف و مسئولین محترم جمهوری اسلامی ایران به ویژه خانواده‌های داغ‌دار ،از خداوند متعال برای عزیزان جان باخته رحمت و رضوان الهی و برای بازماندگانشان صبر جمیل و اجر جزیل مسألت داریم. ولا حول ولا قوة إلا بالله العلی العظیم. ١١/ ذی القعده / ١٤٤٥ دفتر آقای سیستانی - نجف اشرف https://www.sistani.org/persian/statement/26886/ 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
🔰آثار فقهی به جای مانده از رئیس جمهور فقید رئیسی عزیز رضوان الله علیه 🔸تقریرات فقه وقف 🔹تعارض اصل و ظاهر در فقه و قانون 🔸ارث بی وارث 🔹سه جلد قواعد فقه در بخش عبادی،اقتصادی،قضایی ◾️رهبر انقلاب: درس را جدی بگیرید تا به درد بخورید ▫️طلبه روشنفکر امروزی حق ندارد بگوید که «آقا، ول کن این حرف‌ها را، [این] درس ها را»؛ نه، باید درس خواند؛ بی‌مایه [فطیر است]. زمان مبارزات که ما مثلاً مکاسب می‌گفتیم، کفایه می‌گفتیم، بعضی از طلبه‌های پرشور می‌گفتند «آقا، این چیست؟»؛ من به آنها می‌گفتم اگر [این بحث‌ها را] نکنید، بعد نمی‌توانید به درد بخورید، نمی‌توانید به مردم چیزی یاد بدهید؛ درس را جدی بگیرید. (۱۳۹۸/۲/۱۸) 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
🔰تنجیس ماء مضاف کثیر با یک قطره خون! [بخش دوم] 🔸همانطور که بیان شد به روایاتی برای اثبات انفعال مضاف کثیر مانند با ملاقات یک قطره از نجاسات استدلال شده ،یکی از آن روایات صحیحه ابی بصیر است 🌀 نص روایت از این قرار است : وَ عَنْهُ‌ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عُثْمَانَ بْنِ عِيسَى عَنْ سَمَاعَةَ بْنِ مِهْرَانَ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ‌ قَال لَيْسَ بِفَضْلِ اَلسِّنَّوْرِ بَأْسٌ أَنْ يُتَوَضَّأَ مِنْهُ وَ يُشْرَبَ وَ لاَ يُشْرَبُ سُؤْرُ اَلْكَلْبِ إِلاَّ أَنْ يَكُونَ حَوْضاً كَبِيراً يُسْتَقَى مِنْهُ‌. 🔸از جهت سندی در این سند تعلیق و اضمار رخ داده و روایت صحیحه است زیرا همه ی روات دارند، اما تقریب دلالت این روایت بر مدعا :آنچه که در روایت از تنجس سور کلب استثناء شده است حوض کبیر است که علی القاعده حوضی است که مشتمل بر اکرار (جمع کر) است؛ این نکته را بایستی مطمح نظر قرار داد تعبیر حوض کبیر تعبیری است عرفی و مشیر به ماء مطلق کثیر زیرا سقایت زرع عادة از طریق حوض کبیر صورت میگیرد بنابراین وقتی مستنثی حوض کبیر شد باتوجه به قرینه مقابله و استثناء مابقی آب ها که از جمله آنان ماء مضاف کثیر است تحت مستثنی منه باقی می ماند و با سور الکلب منفعل میشود و قابلیت شرب را ندارند. 🔹مرحوم آیت الله تبریزی روایت مزبور را به علت شهادت شیخ طوسی بر بودن سماعه بن مهران میدانند لکن دلالت روایت بر مدعا را پذیرفته و فرموده است : الصحيح هو تنجس المضاف و إن كان كثيرا ... بل استفادة التنجس واضحة من موثقة أبي بصير السابقة بمقتضى الاستثناء و هو قوله عليه السلام «إلّا أن يكون حوضاً كبيراً يستقى منه» فإن المستثنى تعبير عرفي عن الماء المطلق الكثير إذ لا يستقى للزرع و الحيوان و الإنسان عادة إلّا منه و مؤدى ذلك دخول غيره كالماء القليل و المضاف قليله و كثيره في المستثنى منه. (تنقیح مبانی العروه،ج1،ص208) 🔗بخش اول اینجا 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
کانال#مسیر_فقاهت.mp3
5.44M
🔰استاد گنجی 🔸بررسی کفایت در اعتقادات هرچند از دلیل باشد 🌀برشی از خارج اصول 1403/03/05 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
🔰سيصدر قريباً 🔷 سيكون للتقرير أهمية كبيرة نظراً إلى أن المقرر هو الشيخ الحلّي قدس سره وما أدراك من هو الشيخ الحلّي، ويكفي أنه ملقّب ب (لسان الميرزا النائيني). 🔶 قال المحقق النائيني في إجازته للشيخ الحلّي: (حضر أبحاثي الفقهية والأصولية باحثاً فاحصاً مجتهداً باذلاً جهده في كتابة ما استفاده وضبطه وتنقيحه) فكان المقرر يراجع أستاذه فيما كتبه وتوجد تصحيحات من المحقق النائيني قدس سره لهذه التقريرات الأصولية. 🔷 سيصدر الكتاب مع فهارسه الفنية في ٨ مجلدات إن شاء الله تعالى. 🌐الفوائد 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
🔰دوران بین تخصیص و تخصص ▫️سأَلَ عَمَّارُ بْنُ مُوسَى السَّابَاطِيُّ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع- عَنِ الرَّجُلِ يَجِدُ فِي إِنَائِهِ فَأْرَةً وَ قَدْ تَوَضَّأَ مِنْ ذَلِكَ الْإِنَاءِ مِرَاراً وَ اغْتَسَلَ مِنْهُ أَوْ غَسَلَ ثِيَابَهُ وَ قَدْ كَانَتِ الْفَأْرَةُ مُنْسَلِخَةً فَقَالَ إِنْ كَانَ رَآهَا فِي الْإِنَاءِ قَبْلَ أَنْ يَغْتَسِلَ أَوْ يَتَوَضَّأَ أَوْ يَغْسِلَ ثِيَابَهُ ثُمَّ فَعَلَ ذَلِكَ بَعْدَ مَا رَآهَا فِي الْإِنَاءِ فَعَلَيْهِ أَنْ يَغْسِلَ ثِيَابَهُ وَ يَغْسِلَ كُلَّ مَا أَصَابَهُ ذَلِكَ الْمَاءُ وَ يُعِيدَ الْوُضُوءَ وَ الصَّلَاةَ ....(من لایحضره الفقیه،ج1،ص20) ▪️عنِ الْأَحْوَلِ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فَقَالَ سَلْ عَمَّا شِئْتَ فَارْتَجَّتْ عَلَيَّ الْمَسَائِلُ فَقَالَ لِي سَلْ مَا بَدَا لَكَ فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ الرَّجُلُ يَسْتَنْجِي فَيَقَعُ ثَوْبُهُ فِي الْمَاءِ الَّذِي يَسْتَنْجِي بِهِ فَقَالَ لَا بَأْسَ بِهِ فَسَكَتَ فَقَالَ أَ وَ تَدْرِي لِمَ صَارَ لَا بَأْسَ بِهِ قُلْتُ لَا وَ اللَّهِ جُعِلْتُ فِدَاكَ فَقَالَ لِأَنَّ الْمَاءَ أَكْثَرُ مِنَ الْقَذَرِ.(علل الشرایع،ج1،ص287) 🌀تبیین : مفاد روایت اول این است که ماء ملاقی با نجس متنجس میشود و چناچه چیزی به آن آب اصابت بکند بایستی آن شی را تطهیر نمایند(يَغْسِلَ كُلَّ مَا أَصَابَهُ ذَلِكَ الْمَاءُ وَ يُعِيدَ الْوُضُوءَ وَ الصَّلَاةَ) در حالی که مفاد روایت دوم این است که اگر با لباسی برخورد کرد آن لباس نجس نمی شود ⁉️حال سوال اینجاست که روایت دوم که حضرت در آن فرمودند «لا باس به» آیا این عدم الباس خروج حکمی است و تخصیص روایت اول است؛ در این صورت مدلول روایت دوم بالتبع این میشود که ماء الاستنجاء نجس هست اما در عین حال با سایر نجاسات تفاوت دارد یا خیر عدم الباس در روایت خروج موضوعی است و تخصصا از موضوع روایت اول خارج است و مفادش این میشود که اصلا ماء الاستنجاء نجس نیست و لازمه اش این است که می توان با ماء الاستنجا وضو ساخت و لباس راهم تطهیر کرد ! ؛ به عبارت دیگر بعد از نسبت سنجی میان این دو روایت دوران بین تخصیص و تخصص رخ می دهد 💠مشهور این است که اذا دار الامر بین التخصیص و التخصص فالاولی هو التخصص؛ به دلیل اینکه اصاله العموم اماره است و مثبتات اماره حجت است پس بعد از اجراء اصاله العموم علاوه بر خروج حکمی میتوان موضوع را نیز خارج کرد 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
🔰تعبد انگاری یا عرف مداری {بخش اول} 🌀تحریر محل نزاع با ذکر دو مقدمه 🔸مقدمه اولی : در تراث فقهی احکامی بر مکیل و موزون و معدود مترتب شده است مانند اینکه گفته شده است مکیل را باید با کیل و موزون را با وزن و معدود را با شمارش فروخت یا در جای دیگر گفته شده است رباری معاوضی در مکیل و موزون جاری است نه در معدود. 🔹مقدمه ثانیه : در برخی از کالاهایی از جمله کالاهای مکیلی و یا کالاهای موزونی شمرده شده است یا اینگونه بوده که در زمان شارع مقدس چنین وضعیتی را داشته اند؛ مانند این روایت که در آن خرما از جمله مکیل ها شمرده شده است (ٍعَنْ أَبِي الرَّبِيعِ الشَّامِيِّ قَالَ: كَرِهَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع قَفِيزَ لَوْزٍ بِقَفِيزَيْنِ لَوْزٍ وَ قَفِيزاً مِنْ تَمْرٍ بِقَفِيزَيْنِ مِنْ تَمْرٍ/وسائل الشيعة، ج‏18،ص134) ⁉️حال سوال اساسی یا به عبارت دیگر نزاع اینجاست که آیا مواجهه فقیه با این نصوص باید باشد بدین صورت که مثلا وقتی در روایتی طلا موزون و گندم مکیل دانسته شده است؛ برای همیشه همینگونه است و این دو از موارد موزونی و مکیلی هستند یا خیر روایت مزبور به دارد و در عصر های پسینی از شارع بایستی برای تشخیص مکیل یا موزون بودن به عرف عام رجوع کرد ؟ً! 💢در مقام دو اندیشه وجود دارد ▪️تعبد به آنچه که در نصوص وارد شده است ▫️عرف مداری و رجوع به عرف در تعبیرات 🗯ادامه دارد...؛در فرسته ی بعد دلایل هر یک از این دو اندیشه طرح میشود 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
🔰تعبد انگاری یا عرف مداری {بخش دوم} ▪️تعبد انگاری 🔸از جمله فقیهانی که در زمره قائلین به اندیشه اول شمرده می شود مرحوم آقا نجفی صاحب جواهر می باشد؛ ایشان برای بررسی معیار در تحقق ربای معاوضی متعرض این مطلب شده و چنین فرموده : و حيث عرفت اشتراط الكيل و الوزن في تحقق الربا في المعارضة، فينبغي أن يعلم أن الاعتبار في ذلك ، فما ثبت أنه مكيل أو موزون في صلى اللّٰه عليه و آله بني عليه حكم الربا إجماعا محكيا في التنقيح إن لم يكن محصلا، ، بل فيه أيضا أنه ما علم أنه غير مكيل و لا موزون في عصر النبي صلى اللّٰه عليه و آله فليس بربوي إجماعا(جواهر الکلام،ج23،ص362) همانطور که ملاحظه می نمایید مستفاد از کلام ایشان این است که معیار در تشخیص میکل یا موزون بود کالایی عصر شارع است هرچند در عصر بعد از شارع دیگر موزون یا مکیلی نبانشد؛ طرفه آنکه ایشان حتی بالاتر را میفرمایند حتی اگر کالایی در زمان فعلی مکیل یا موزن باشد اما در عصر شارع اینگونه نبوده است چناچه معاوضه به زیاده یا نقیصه بشوند ربایی صورت نگرفته است 🔹از کلام صاحب حدائق نیز همین مطلب استفاده می شود که معیار در این موارد عصر شارع است؛ فكلما علم كونه مكيلا أو موزونا في زمنهم - عليهم السلام - وجب اجراء الحكم بذلك عليه في الأزمنة المتأخرة(الحدائق الناضره،ج18،ص471) ▫️عرف مداری 🔸در مقابل محقق اردبیلی از جمله فقهیانی است که به عرف مداری در چنین تعبیرات صادر از شارع قائل است؛ ایشان به اشاره به اندیشه محور بودن زمان شارع در این امور چنین مینویسد: و فيه أيضا تأمل، لاحتمال ارادة الكيل و الوزن المتعارف عرفا عاما و في أكثر البلدان أو في الجملة مطلقا، أو بالنسبة الى كل بلد بلد كما قيل في المأكول و الملبوس في السجدة من الأمر الوارد بهما لو سلم، و الظاهر هو الأخير(مجمع الفائده و البرهان،ج8،ص177) 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
🔰نشست علمی 🌀موضوع: «امام خمینی (ره) و نظریه الاسلام هو الحکومة» 🔹ارائه دهنده: «استاد سید محمد مهدی میرباقری» ⏰ زمان: شنبه 12 خرداد ساعت 13 🕌 مکان: میدان معلم، مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام طبقه دوم، سالن امام خمینی 💠 گروه فقه سیاسی مرکز پژوهشی فقه و اجتهاد فاضل با همکاری دبیرخانه همایش‌های تحول حوزه علمیه بر مبنای مکتب امام خمینی (ره) 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
جلسه 056= تاریخ 14020922.mp3
4.11M
🔰استاد شهیدی 🔘تحلیل قاعده « فی الحجية مساوق بعدم الحجیة» و بیان سه احتمال در آن 🌀برشی از درس خارج اصول 22/09/1402 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
هدایت شده از مسیر فقاهت
🔰مطالب مرتبط با قاعده «الشک فی الحجیة مساوق للقطع بعدم الحجیة» در کانال مسیرفقاهت 💢لینک میانبر🔻🔻🔻 🌀https://eitaa.com/masire_feghahat/437 🌀https://eitaa.com/masire_feghahat/440 🌀https://eitaa.com/masire_feghahat/443 🌀https://eitaa.com/masire_feghahat/444
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کانال#مسیر_فقاهت.mp3
6.46M
🔰مرحوم امام خمینی(قدس سره) 🔹تبیین مسئله ای مهم که غالبا در بحث علم اجمالی میشود ▪️گاه علم اجمالي به است و گاه علم اجمالی به است ▫️عدم اشکال و استیحاش با علم اجمالی در صورت علم اجمالی به 🔸تطبیق مطلب در فرعی که مکلف میداند دو سجده از نمازش ترک شده اما نمی داند که این دو سجده از یک رکعت ترک شده «که بنابر این نمازش باطل است» یا از دو رکعت بوده «که در این فرض قضاء و سجده سهو دارد» 🌀برشی از درس خارج فقه 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰مخطوطات 🔹قالَ السیّد مهدی بحرالعلوم ▪️قالوا ترکتَ الحجَّ میلاً الی ▫️مغنَی فهَل مِن سبب ▪️فقُلتُ شرطُ الحجّ وهوَ الغِنی ▫️من فَیضِ ذا المغنَی فهذا السّبب 🌀ازدیوان سیّدمهدی بحرالعلوم ،نسخهء خطّی کتابخانهء آیت الله حکیم نجف اشرف/مدایح و مراثی 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
🔰مقام معظم رهبری(دام ظله) 🔸انتشار درس خارج فقه مقام معظم رهبری مبحث در «کانال مسیر فقاهت» 🔹این تقریرات می تواند منبع قابل ملاحظه ای برای محققین جهت استخراج مبانی فقهی_اصولی و همچنین مبانی رجالی و فقه الحدیثی معظم له و شناخت منهج استنباطی ایشان باشد 🔸این فایل 896 صفحه ای حاوی 61 تقریر از تاریخ 1397/05/12 لغایت تاریخ 1398/12/04می باشد که در یک فایل تجمیع شده است 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
کانال#مسیر_فقاهت.pdf
49.01M
🔰بحوث فقهیه فی صلاة الجماعة 📚فایل تقریرات درس خارج فقه مقام معظم رهبری بحث صلاه جماعت 💢کانال مسیر فقاهت💢 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✏️ رهبر انقلاب؛ هم‌اکنون در دیدار مردمی عید غدیر: قلمرو حکومت امیرالمومنین(ع) از رود جیحون تا رود نیل بوده است ۱۴۰۳/۴/۵ 📲 پخش زنده از Farsi.Khamenei.ir/live
🔰 [بخش ۱] 🔷نکات اصطیادی از کلمات فقهاء عظام https://eitaa.com/masire_feghahat/20 https://eitaa.com/masire_feghahat/80 https://eitaa.com/masire_feghahat/94 https://eitaa.com/masire_feghahat/103 https://eitaa.com/masire_feghahat/4 https://eitaa.com/masire_feghahat/113 https://eitaa.com/masire_feghahat/119 https://eitaa.com/masire_feghahat/62 https://eitaa.com/masire_feghahat/101 https://eitaa.com/masire_feghahat/14 https://eitaa.com/masire_feghahat/93 https://eitaa.com/masire_feghahat/5 https://eitaa.com/masire_feghahat/63 https://eitaa.com/masire_feghahat/74 https://eitaa.com/masire_feghahat/7 https://eitaa.com/masire_feghahat/14 https://eitaa.com/masire_feghahat/38 https://eitaa.com/masire_feghahat/109 https://eitaa.com/masire_feghahat/6 https://eitaa.com/masire_feghahat/22 https://eitaa.com/masire_feghahat/55 https://eitaa.com/masire_feghahat/69 https://eitaa.com/masire_feghahat/84 https://eitaa.com/masire_feghahat/53 https://eitaa.com/masire_feghahat/28 https://eitaa.com/masire_feghahat/34 https://eitaa.com/masire_feghahat/82 https://eitaa.com/masire_feghahat/122 https://eitaa.com/masire_feghahat/39 https://eitaa.com/masire_feghahat/40 https://eitaa.com/masire_feghahat/42 https://eitaa.com/masire_feghaha/79 https://eitaa.com/masire_feghahat/86 https://eitaa.com/masire_feghahat/100 https://eitaa.com/masire_feghahat/37 https://eitaa.com/masire_feghahat/148 https://eitaa.com/masire_feghahat/194 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔶روش شناسی https://eitaa.com/masire_feghahat/83 https://eitaa.com/masire_feghahat/88 https://eitaa.com/masire_feghahat/95 https://eitaa.com/masire_feghahat/107 🔷تراجم https://eitaa.com/masire_feghahat/107 https://eitaa.com/masire_feghahat/36 https://eitaa.com/masire_feghahat/60 https://eitaa.com/masire_feghahat/75 https://eitaa.com/masire_feghahat/111 https://eitaa.com/masire_feghahat/145 https://eitaa.com/masire_feghahat/104 https://eitaa.com/masire_feghahat/58 https://eitaa.com/masire_feghahat/152 https://eitaa.com/masire_feghahat/174 🔶مطایبات https://eitaa.com/masire_feghahat/76 https://eitaa.com/masire_feghahat/85 https://eitaa.com/masire_feghahat/189 🔷تطبیق القواعد https://eitaa.com/masire_feghahat/81 https://eitaa.com/masire_feghahat/106 https://eitaa.com/masire_feghahat/116 https://eitaa.com/masire_feghahat/128 https://eitaa.com/masire_feghahat/144 https://eitaa.com/masire_feghahat/172 🔶فقه و حقوق https://eitaa.com/masire_feghahat/70 https://eitaa.com/masire_feghahat/141 https://eitaa.com/masire_feghahat/155 https://eitaa.com/masire_feghahat/186 🔷فقه استدلالی https://eitaa.com/masire_feghahat/61 https://eitaa.com/masire_feghahat/102 🔶فقه مقارن https://eitaa.com/masire_feghahat/49 🔷اصول فقه مقارن https://eitaa.com/masire_feghahat/64 https://eitaa.com/masire_feghahat/89 https://eitaa.com/masire_feghahat/125 🔶اجتهاد و تقلید https://eitaa.com/masire_feghahat/121 🔷روایات افضل الاعمال https://eitaa.com/masire_feghahat/142 https://eitaa.com/masire_feghahat/158 https://eitaa.com/masire_feghahat/188 🔶اعتباریات در فقه و اصول https://eitaa.com/masire_feghahat/139 https://eitaa.com/masire_feghahat/168 🔹نکات استظهاری https://eitaa.com/masire_feghahat/179 🔸دلالت مما انفردت به الامامیه https://eitaa.com/masire_feghahat/184 💢نقل مطالب با 💢