eitaa logo
مسیر فقاهت
2.3هزار دنبال‌کننده
221 عکس
11 ویدیو
37 فایل
🔸 کانال مسیر فقاهت محلی برای #تامل پیرامون داده های فقهی _اصولی و ارائه نکات کاربردی در مسیر فقاهت ✍️صادقی/دانش پژوه فقه و اصول مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) قم 💠نقل مطالب فقط با #ذکر_منبع💠 شناسه ادمین ( @Masirefeghahat ) 🌱تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
کانال مسیر فقاهت.mp3
40.29M
🔰 استاد (زیدعزه) 💢صوت نشست علمی💢 🔸تبیین نظریه تزاحم حفظی 🔹شهید صدر در ۱۱ بحث از این نظریه استفاده میکند 🔻مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) 🆔@masire_feghahat
کانال مسیر فقاهت(2).m4a
22.19M
🔰استاد (زیدعزه) 💢صوت نشست علمی💢 🔸نقد نظریه تزاحم حفظی 🔻مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) 🆔@masire_feghahat
🔰 {بخش چهارم} 💢تطبیق القواعد💢 ــــــــــــــــــــــــ 9⃣تعمیم حکم به واسطه ی اولویت قطعی در این عامل دو جهت بحث وجود دارد 🔸جهت اول : فرق اولویت قطعی با اولویت عرفی در این است که تعمیم به اولویت قطعی از باب است نه مانند اولویت عرفی که بواسطه ی ظهور کلام است 🔹 جهت دوم : فرق اولویت قطعی با تنقیح مناط در این است که اولویت قطعی متوقف بر نمیباشد برخلاف تنقیح مناط 🔸 مثال: وقتی مولا بگوید "اکرم خدام العلماء" این کلام به اولویت قطعی دلالت بر اکرام نیز دارد¹ 0⃣1⃣مناسبت حکم و موضوع مناسبت حکم و موضوع تشکیل میدهد که موجب الغاء خصوصیت و تعمیم حکم به غیر مورد نص میشود و صغرای اصاله الظهور واقع میشود² 🔹مثال : تعمیم حکم در اخبار وارده در رابطه با کثیر الشک به فرد مانند معتبره محمد بن مسلم از ابی جعفر (علیه السلام) : «اذا کثر علیک السهو فامض علی صلاتک» در روایت کثیرالشک بعید نیست که عرف با لحاظ مناسبت حکم و موضوع الغاء خصوصیت را لحاظ کند³ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ *¹:تهذیب الاصول تقریرات درس خارج امام خمینی،ج۲،ص۵۳ *²:کتاب الصلاة للنائینی،ج۲،ص۱۸۷ *³:شرح العروة الوثقی الشهید الصدر،ج۴،ص۹۵ 🆔@masire_feghahat
🔰 (رضوان الله علیه) 💢تبادل علمی شیخ انصاری و فاضل اردکانی 🔆آیت الله العظمی شبیری زنجانی نقل میکنند : 🔸میرزای شیرازی به درس فاضل اردکانی می رفته (شاید شیخ اورا فرستاده بود) روزی فاضل اردکانی در بحث کلام شیخ را عنوان کرده و اشکال میکند ، مرحوم میرزا در هنگامی به همراه شیخ در راه کربلاء و نجف بوده اند آن اشکال را طرح میکند شیخ در راه هرچه فکر میکند جوابی برای آن اشکال پیدا نمیکند لذا آنرا تصدیق میکند 🔹در بحث استصحاب کلی قسم ثالث در رسائل آمده که در برخی موارد استصحاب کلی قسم ثالث را از فرد استصحاب میداند که هرچند با دقت عقلی -در فرض وجود کلی در زمان دوم- فردی به فرد دیگر تبدیل شده ولی به نظر عرف فرد مستصحب باقی است و حالاتش زائل شده این مطلب را فاضل اردکانی گفته است 📚مجموعه مقالات کنگره جهانی بزرگداشت شیخ انصاری/شماره ۱ 🆔@masire_feghahat نقل مطلب صرفا با لینک کانال
AudioCutter_رجال 2 21.6.1400_1.mp3
651.8K
🔰استاد (زیدعزه) 💢رجال💢 🔸در رجال چرا نیاز به شناخت مذهب راوی داریم؟ 🔹حتی مسلکی مانند شهید ثانی که حدیث موثق راحجت نمیداند هم نیاز به شناخت مذهب راوی دارد [کلاس رجال۱٤۰۰/۶/۲۱] مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) 🆔@masire_feghahat نقل مطلب صرفا با لینک کانال
🔰 نکات استظهاری 💢💢 {بخش اول} 🔸در رابطه با نسبت میان و گفته شده است : 🔘حضرت آیت الله حاج شیخ مرتضی حائری رحمت الله علیه کراراً در درس می فرمودند : روایت همراه با تعلیل تقیةً چون تقیه ضرورت است و "الضرورات تتقدر بقدرها" و به طور معمول وجهی ندارد که امام حکمی را بر خلاف واقع بفرماید و سپس برای آن علتی نیز ذکر نموده و آن را بیش از پیش حق جلوه دهند.¹ 🔘همچنین در اینباره شهید صدر می نویسد : ●«لسان التقية عادة لسان الإجمال والاضطراب لا التفصيل والتعليل والتأكيد²» ●لسان تقیه لسان اجمال و اضطراب است نه لسان تفصیل و تعلیل و تاکید ✅ نتیجتاً باید گفت همراهی روایت با قرینه ای است بر این مطلب که مفاد روایت نیست 🔄 البته اگر قرینه بر خلاف اصل فوق بود و اثبات کرد مفاد روایت معلل می باشد ، خود و می توان بدان استناد کرد. ◾️مترتب بر آنچه گفته شد حاصل می شود که در بخش های بعدی به آن اشاره خواهد شد ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ *¹:نور مجرد،ج ۳،ص ۴۴۰ *²:نام کتاب : بحوث في شرح العروة الوثقی،ج۳،ص۳۵۱ 🆔@masire_feghahat نقل مطلب صرفا با لینک کانال
🔰 تعبیر {بخش اول} 🔹مرحوم سیّد مرتضی در کتاب به وفور از تعبیر «ممّا انفردت به الإمامیّۀ» استفاده کرده است. بحث در این است که آیا مفاد این عبارت، است یا خیر؟ 💢انظار فقها در دلالت این تعبیر💢 1⃣ دلالت بر اجماع 🔸برخی از فقها این عبارت را حاکی از اجماع دانسته‌اند مانند مرحوم در کتاب المناهل نقل اجماع را به مرحوم سید نسبت می‌دهد¹ و همچنین در بحث وجوب یا عدم وجوب خمس نقل اجماع را به مرحوم سید نسبت می‌دهد² 🔹بعضی از بزرگان به صراحت این عبارت را کاشف از وجود اجماع در آن دوره می‌دانند. مرحوم جزائرى در کتاب هدی الطالب دلالت عبارت مذکور را بر اجماع غیر قابل انکار می‌داند. وی می‌گوید «ظهور مما انفردت به الإمامية و عندنا في الإجماع لا ينكر³.» 2⃣عدم دلالت بر اجماع 🔹قائلان به این نظریه به دو گروه تقسیم میشوند: 🔻الف) دلالت بر وجود حداقل دو قائل دیگر غیر از سید مرتضی 🔸مرحوم از عبارت مما انفردت چنین استفاده می‌شود که غیر از مرحوم سید، حداقل دو قائل دیگر نیز در مسأله وجود دارد⁴ 🔻ب)دلالت بر نظر اختصاصی امامیه در مقابل عامه 🔹برخی به صراحت، دلالت این عبارت را بر اجماع نفی کرده‌اند از آن جمله مرحوم است که عبارت مذکور را فقط دال بر نظر اختصاصی امامیه و لو فی الجمله در مقابل عامه می‌داند ⁵ و در جای دیگر می‌گوید «مما انفردت به الامامیة» اجماع نیست⁶ 🔸و همچنین نیز همانند مرحوم صاحب جواهر این عبارت را در مقابل عامه می‌داند و دلالت آن را بر اجماع نمی‌پذیرد⁷ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ *¹:کتاب المناهل ص۶۸۱ : نبّه في الانتصار على دعوى الإجماع على ما صاروا اليه قائلا و ممّا انفردت به الاماميّة انّ الزوجة لا ترث من رباع المتوفى شيئا *²:مستندالشیعه ج۱۰،ص۲۹ : و وجوب الخمس فيه إجماعيّ، و عليه دعواه في الانتصار و الغنية و المنتهى *³:هدی الطالب ج۷،ص۹۰: ظهور «مما انفردت به الإمامية» و «عندنا» في الإجماع لا ينكر *⁴:مصابیح الظلام ج۲،ص۲۹: بل لا أقلّ من قول اثنين زائدا على قوله *⁵:جواهر الکلام،ج۱۱،ص۴۲۸: أنه في صدد بيان متفرد الإمامية من القول بالوجوب أداء و قضاء و لو في الجملة في مقابل العامة ⁶*همان،ج۳۴،ص۲۸۰:و ليس في الانتصار سوى أنه مما انفردت به الإمامية و ليس ذلك إجماعا *⁷:کتاب نکاح،ج۲۵،ص۷۷۷۸:انتصار: «مما انفردت به الامامية القول بأن أكثر مدة الحمل سنة واحدة» ظاهر عبارت اول آن است كه در مقابل اهل سنت است 🆔@masire_feghahat نقل مطلب صرفا با لینک کانال
مسیر فقاهت
🔰#فقه_و_حقوق 💢بررسی امکان عفو از قصاص برای مجنی علیه در قتلهای اُتانازی{بخش دوم}💢 ــــــــــــــــ
🔰 💢بررسی امکان عفو از قصاص برای مجنی علیه در قتلهای اُتانازی{بخش سوم}💢 ــــــــــــــــــــ ادامه بحث: 🔻دلیل پنجم : الحدود تدرأ بالشبهات. و فیه : این قاعده در جایی می آید که منافات با حق دیگری نداشته باشد و شامل مقام نمی شود . 🔻دلیل ششم : قاعده (تفسیر به نفع متهم) که معمولا حقوقدانها به آن تمسک می کنند . و فیه : این قاعده با حق اولیاء دم معارضه دارد و اینجا نمی آید و شاید این قاعده در تبدیل قصاص به دیه استفاده شود . 🔻دلیل هفتم : ادله جواز ابراء پزشک و فیه : اولا جواز قیاس جواز ابراء بر جواز عفو قصاص دلیلی ندارد ثانیا این ابراء از باب تعطیل نشدن باب طبابت ثابت شده است و در مقام این عذر وجود ندارد . در طرف مقابل عده ای قائل به عدم سقوط قصاص هستند و لو مجنی علیه اسقاط کند عمده دلیل آنها : عمومات ادله قصاص بعضی این عمومات را نسبت به بعد از قتل و پیش از قصاص تخصیص زده اند کما اینکه در قانون هم آمده بود و اگر این تخصیص ثابت شود بعید نیست که اسقاط این حق را بتوان قبل از جنایت هم ثابت کرد . 🔸اما نسبت به قسم دوم اتانازی که با روشهای سلبی رخ می داد شاید بتوان انتساب قتل را به پزشک منتفی دانست الا در بعض فروض که تنها راه نجات این بیمار شخص پزشک باشد و کاری برای نجات او از بقیه برنیاید . 🆔@masire_feghahat نقل مطلب صرفا بالینک کانال
🔰دفتر تدوین متون درسی مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار می کند: 🔹اولین جلسه از سلسله نشست های تخصصی جایگاه در نظام آموزشی 🔅با موضوع: 💢شرح لمعه ، امتیازات و اقتضائات آموزشی 🔶با حضور ارزشمند اساتید معظم: 🔹حجت الاسلام و المسلمین سیدطاهر غفاری 🔹حجت الاسلام و المسلمین حسن شکوری 🔹حجت الاسلام و المسلمین یوسف غلامی 🔹حجت الاسلام و المسلمین مهدی رهنما 📆زمان: چهار‌شنبه ۱۴۰۰/۱۰/۲۹ ⏱ ساعت ۱۳ 🌀مکان: میدان معلم،حوزه علمیه امام کاظم علیه السلام،طبقه سوم،سالن سلمان فارسی 🆔@masire_feghahat
مسیر فقاهت
🔰#روایات_افضل_الاعمال {بخش دوم} ــــــــــــــــــــــــــ ادامه وجوه جمع بین این روایات: 2⃣ این ر
🔰 {بخش سوم} ـــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸ادامه وجوه جمع بین این روایات : 3⃣أفضل بودن در این روایات، می باشد، یعنی از یک جهت خاصّ مصلحت این أعمال از بقیّه أعمال حتّی واجبات بیشتر است، اگر چه با توجّه به لحاظ همه جهات، این أعمال أفضل نباشند. شاهد این مطلب، تفاوت أفضل الأعمال در روایات است، به گونه ای که در هر روایت، عملی أفضل الأعمال معرّفی شده است. 4⃣این اعمال از جهت ، افضل هستند، ولی مفسده در جعل وجوب در برخی از آنها موجب عدم جعل وجوب در مورد آنها شده است. 5⃣ أفضل بودن ناظر به خصوص مصلحت است، نه ترک مفسده و لذا أعمالی که أفضل شمرده اند، مصلحتشان از واجبات نیز بیشتر است، ولی چون در ترک آنها مفسده نیست وجوب جعل نشده است. این مطلب بنابر مبنای شیخ أنصاری می باشد. ایشان معتقد است، قوام وجوب به وجود مصلحت در فعل و مفسده در ترک می باشد. 🔆ایشان می فرماید: «و أمّا أولویّة دفع المفسدة فهی مسلّمة، لکن المصلحة الفائتة بترک الواجب أیضاً مفسدةٌ و إلّا لم یصلح للإلزام؛ إذ مجرّد فوات المنفعة عن الشخص و کون حاله بعد الفوت کحاله فیما قبل الفوت لایصلح وجهاً لإلزام شیءٍ علی المکلّف ما لم یبلغ حدّاً یکون فی فواته مفسدة وإلّا لَکان أصغر المحرّمات أعظم من ترک أهمّ الفرائض مع أنّه جُعل ترک الصلاة أکبر الکبائر¹» ـــــــــــــــــــــــــــــــــ *¹:فرائد الاصول،ج۲،ص۱۸۷ 🆔@masire_feghahat نقل مطلب صرفا با لینک کانال
🔰 (اعلی الله مقامه الشریف) 💢مطایبات💢 🔸آیت الله شبیری زنجانی نقل میکنند: 🔹شیخ انصاری شوخی های جالبی داشته است که با متانت و ذوق خاصی توأم بوده است : میگویند : فاضل دربندی ، ملا باسواد معاصر شیخ بوده و هردو شاگرد شریف العلماء بوده اند ، فاضل دربندی ملای جامع و در عین حال ساده بوده و خودش را از شیخ هم اعلم میدانسته است.روزی در حرم حضرت امیر(علیه السلام) خطاب به شیخ میگوید:به خداقسم من اعلم از شما هستم! شیخ میگوید:آقا شما چرا قسم میخورید؟قسم خوردن وظیفه منکر است!! :) 📚مجموعه مقالات کنگره جهانی شیخ انصاری شماره ۷ 🆔@masire_feghahat نقل مطلب صرفا با لینک کانال
🔰گزارش تصویری 🔹 با همت دفتر تدوین متون درسی مرکز مدیریت حوزه های علمیه اولین جلسه از سلسله نشست های تخصصی جایگاه متون درسی در نظام آموزشی 🔸با موضوع:شرح لمعه ، امتیازات و اقتضائات آموزشی در حوزه علمیه امام کاظم علیه السلام برگزار گردید. 🆔@masire_feghahat