🔰دو مطلب قبل این موضوع را از اینجا بخوانید
1⃣https://eitaa.com/masire_feghahat/179
2⃣https://eitaa.com/masire_feghahat/226
رجال1 - 16.6.1400_1.mp3
38.73M
🔰استاد #حسینی_شیرازی(زیدعزه)
🔸کلاس رجال جلسه اول
🔻مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام)
۱۶/۶/۱۴۰۰
🆔@masire_feghahat
🔰استاد #عندلیب_همدانی(زیدعزه)
🔹 آیت الله #وحید_خراسانی عصاره مبانی آیت الله #خویی در اصول هستند. ایشان مبانی حوزه نجف را به قم انتقال دادند.
🔸 آنچه به نظر من به جنبه علمی ایشان عظمت داده، اول بحث #جامعیت، دوم بحث #عمق و سوم بحث #نقاد بودن ایشان است.
🔹 کسی که بیشترین سعی و کوشش را داشت در اینکه مبانی مرحوم اصفهانی، مرحوم نائینی، مرحوم آقا ضیاء الدین عراقی، مرحوم آقای خویی را در قم انتشار دهد و نقادی کند، آیت الله وحید بودند و این امر باعث شد که یک نشاط علمی بین فضلا و حوزه ایجاد شود.
🔸ایشان در مسایل اصول که وارد میشوند، نظر بزرگان اصول مثل شیخ انصاری و آخوند خراسانی، مرحوم اصفهانی و نائینی و عراقی را نقل میکنند و بیشتر هم بر طبق مبانی استادشان مرحوم آیت الله خویی پیش میروند، اگرچه در بسیاری از موارد ایشان با استاد خود اختلاف نظر دارند، ولی تقریباً سبک و سیاق بر همان سبک و سیاق مرحوم آقای خویی است.
🔹در مورد فهم روایات هم ایشان خیلی دقیق هستند البته چندان #بررسیسندینمیکنند مگر جایی که نیاز باشد.
🆔@masire_feghahat
🔰آیت الله #میرزای_نایینی(رحمه الله)
💢 تفکر سی ساله💢
🔸از موارد و مسائلى كه انصافاً تصوير آن در علم اصول بسيار مشكل است بيان فرق بين «علّت» و «حكمت» است؛ در اين باره نقل مطلبى از مرحوم محقق نائينى (رحمه الله) خالى از لطف نيست، چه اينكه معروف است وقتى از ايشان، در مورد «فرق» بين علّت و حكمت سؤال مىشود در پاسخ مىفرمايند:
🔹«من سى سال است درباره فرق بين حكمت و علّت، فكر مىكنم، امّا به نتيجهاى نرسيدهام»
📚ارث زوجه،ص۲۱۳
🆔@masire_feghahat
🔰#اجزاء_در_تقلید{بخش سوم}
💢وجوه غیر صحیح اجزاء (ادامه)
3⃣ عدم ترجيح فتوای دوم بر فتوای اول
🔸حجیت فتوا و اجتهاد دوم نسبت به اعمال سابق بر حجيت فتوا و اجتهاد اول ترجیحی ندارد چون هر دو مستند به ادله و طرق ظنی یا فتوای مجتهد هستد
🔴مناقشه در این وجه:
🔹 اولا عمل به فتوای دوم بر اساس تعارض و ترجیح اجتهاد با فتوای دوم نیست، بلکه بر این اساس است که اجتهاد یا فتوای دوم، نافی ادامه حجیت اجتهاد با فتوای اول است پس با اجتهاد با فتوای دوم، زمان حجیت اجتهاد با فتوای دوم تمام می شود
🔸ثانيا همان طور که فتوای دوم بر فتوای اول ترجیح ندارد، فتوای اول هم بر فتوای دوم ترجيح ندارد و لذا اجزاء هم وجهی ندارد
🆔@masire_feghahat
🔰#مخطوطات
🔸رونمایی از نسخه کتاب #استبصار به خط خود شیخ الطائفة مرحوم شیخ طوسی (رضوان الله علیه) در موزه العتبة العلویة المقدسة(صلوات الله وسلامه علیه)
🆔@masire_feghahat
نقلمطلببالینککانال
🔰#مطهریت_ازاله_ی_نجاست {بخش اول}
🟢 #مشهور در میان آرای فقهاء اینست که برای طهارت ازاله عین نجاست #کافی_نیست و باید بعد از ازاله عین نجاست با #آب تطهیر شود
🔵به خلاف برخی از اعلام مانند سید مرتضی و از متاخرین فیض کاشانی و محقق تستری که ازاله ی نجاست را مطهر می دانند
🔸سید مرتضی در تعلیل امکان تطهير با مایعات مضاف غير از آب فرموده اند :بأن تطهيره ليس إلا إزالة النجاسة عنه، و قد زالت بغير الماء مشاهدة¹
🔹محدث کاشانی می فرماید: يشترط في الإزالة إطلاق الماء على المشهور، خلافا للسيد و المفيد فجوزا بالمضاف، بل جوز السيد تطهير الأجسام الصقيلة بالمسح، بحيث بزول العين لزوال العلة. و لا يخلو من قوة، إذ غاية ما يستفاد من الشرع وجوب اجتناب أعيان النجاسات، أما وجوب غسلها بالماء عن كل جسم فلا، فكل ما علم زوال النجاسات عنه قطعا حكم بتطهيره. الا ما خرج بالدليل، حيث اقتضی فيه اشتراط الماء كالثوب و البدن²
ــــــــــــــــــــــــــــ
¹*:ناصریات ضمن الجوامع الفقهیه،ج۱،ص۱۰۴
²*:مفاتیح الشریعة،ج۱،ص۷۷
🆔@masire_feghahat
نقل مطلب صرفا با لینک کانال
حديث2 23.11.1400.mp3
8.31M
🔰استاد #حسینی_شیرازی(زید عزه)
🔸کارگاه حدیث جلسه دوم
🔻مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام)
۱٤۰۰/۱۱/۲۳
🆔@masire_feghahat