به نام خدای سبحان
از رجب تا رمضان الکریم!
اولین شب جمعه ماه رجب را لیله الرغائب می نامند. شبی که مورد توجه و مشهور است.
آخرین شب ماه رمضان که نوید عید سعید فطر را می دهد، لیله الجایزه می نامند. شبی که خیلی مشهور نیست.
به تعبیر برخی از عارفان و سالکان الهی، در ماه رجب، دست ها را بالا می بریم و آرزوها را فریاد می زنیم و در شب عید سعید فطر، پیشانی ها را روی خاک می گذاریم و بندگیش را ناله می زنیم.
بنده، خدای خود را بنده است و صلاح اجابت فریادهای رجبش را در سجده شب فطرش به او می سپارد.
عید فطر، نوید یک پیروزی عزتمندانه است. عزتی از جنس بندگی و دیدار دوست.
خدای سبحان را بسی شکر و سپاس که توفیق رفاقتش را نصیب ما نمود.
جواد حاجی اکبری
بهار 1403 ش
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
✅ به نام خدای مهربان
✅ ترنم تشکر!
ایام عید فطر از پرترافیک ترین روزهای تیم شورای صدقات و زکات شهرستان اردکان است.
امسال نیز مزه شیرین طرح هماهنگی مراکز نیکوکاری و موسسات خیریه اردکان با دبیرخانه شورای صدقات و زکات با حضور نماینده امام جمعه، فرماندار و سایر اعضاء را احساس می کنیم.
طرحی که در آن، اردکان به چند بخش تقسیم شده است و با مرکزیت مسجد محله، نیازمندان شناسایی و مورد بررسی قرار می گیرند. این طرح یکی از آرزوهای دیرین مردم بود که الحمد لله به همت جناب حجه الاسلام فتاحی، پا به عرصه اجتماع گذاشته است.
یکی از جلوه های ویژه این طرح، شفاف بودن تمام مراحل است! مبالغ جمع آوری شده پس از شمارش، تقسیم و خدمت نیازمندان هدیه می شود. گام به گام، شفاف، به روز و گزارش ها نوشته می شود.
شاید جالب باشد بدانید، در مرحله اول وجوه دریافتی نقدی توسط کمیته امداد به حساب ۵۸۵ خانوار نیازمند که اولویت درمان، مسکن و معیشت داشتند قبل از اذان ظهر توسط صندوق داخلی امداد ولایت واریز گردید.
امسال، مردم بزرگوار اردکان از این طرح استقبال زیادی کرده اند.
مردم همیشه پشتیبان کارهای تشکیلاتی منسجم و هدفمند بوده اند و خواهند بود. باشد که خدای سبحان از همه به زیبایی قبول کند؛ از مردم شریف که گمنامانه کمک می کنند تا دوستان زحمتکشی که زحمت پخش کمک ها را می کشند.
✍ جواد حاجی اکبری
🗓 بهار ۱۴۰۳ ش
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
✅ به نام خدای مهربان ✅ به عشق مولا علی (ع) (16) • شفاعتگری مقبول امیرمؤمنان علیه السلام در ادامه
✅ به نام خدای مهربان
✅ به عشق مولا علی (ع) (17)
• جداکننده حقّ و باطل
در خطبه دیگری که در مقام تبیین فضائل قرآنی بود، حضرت به بیش از چهل وصف از قرآن کریم می پردازد که هریک از آن فرازها شایان دقّت و مورد تأمّل و بحث و بررسی است. امام علیه السلام در خطبه 198 می فرماید:
سپس قرآن را بر او نازل فرمود؛ قرآن نوری است که خاموشی ندارد، چراغی است که درخشندگی آن زوال نپذیرد، دریایی است که ژرفای آن درک نشود، راهی است که رونده آن گمراه نگردد، شعله ای است که نور آن تاریک نشود، جداکننده حقّ و باطل است که درخشش برهانش خاموش نگردد، بنایی است که ستون های آن خراب نشود، شفا دهنده ای است که بیماری های وحشت انگیز را بزداید، قدرتی است که یاورانش شکست ندارند، و حقّی است که یاری کنندگانش مغلوب نشوند. قرآن، معدن ایمان و اصل آن است، چشمه های دانش و دریاهای علوم است، سرچشمه عدالت، و نهرجاری عدل است، پایه های اسلام و ستون های محکم آن است.
نهرهای جاری زلال حقیقت، و سرزمین های آن است. دریایی است که تشنگان آن، آبش را تمام نتوانند کشید، و چشمه ای است که آبش کمی ندارد، محلّ برداشت آبی است که هرچه از آن برگیرند، کاهش نیابد. منزلی است که مسافران راه آن را فراموش نخواهند کرد. و نشانه هایی است که روندگان از آن غفلت نمی کنند، کوهسار زیبایی است که از آن نمی گذرند.
خدا، قرآن را فرونشاننده عطش علمی دانشمندان، و باران بهاری برای قلب فقیهان و راه گسترده و وسیع برای صالحان قرار داده است.
قرآن دارویی است که با آن بیماری وجود ندارد، نوری است که با آن تاریکی یافت نمی شود، ریسمانی است که رشته های آن محکم، پناهگاهی است که قلّه آن بلند، و توان و قدرتی است برای آن که قرآن را برگزیند، محلّ امنی است برای هرکس که وارد آن شود، راهنمایی است که تا از او پیروی کند، وسیله انجام وظیفه است برای آن که قرآن را راه و رسم خود قرار دهد، برهانی است بر آن کس که با آن سخن بگوید، عامل پیروزی است برای آن کس که با آن استدلال کند، نجات دهنده است برای آن کس که حافظ آن باشد و به آن عمل کند، سپر نگهدارنده است برای آن کس که با آن خود را بپوشاند، دانش کسی است که آن را به خاطر بسپارد، حدیث کسی است که از آن روایت کند و فرمان کسی است که با آن قضاوت کند. (نهج البلاغه، شرح و ترجمه دشتی، ص 417)
ادامه دارد ...
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
✅ به نام خدای مهربان ✅ به عشق مولا علی (ع) (17) • جداکننده حقّ و باطل در خطبه دیگری که در مقام تب
✅ به نام خدای مهربان
✅ به عشق مولا علی (ع) (18)
11- گوشه ای از علم حضرت (ع)
• امام علي(ع) خود درباره ملازمت و همراهياش با پيامبر اينگونه ميفرمايد:
رسولخدا(ص) مرا در دامن خويش پرورش داد: من كودك بودم او (همچون فرزندش) در آغوش خويش مىفشرد، و در استراحتگاه مخصوص خويش جاى مىداد، بدنش را به بدنم مىچسبانيد و بوى پاكيزه او را استشمام مىكردم، غذا را مىجويد و در دهانم مىگذاشت. هرگز دروغى در گفتارم نيافت و اشتباهى در كردارم پيدا ننمود. از همان زمان كه رسول خدا(ص) را از شير باز گرفتند، خداوند بزرگترين فرشته از فرشتگان خويش را مأمور ساخت تا شب و روز، وى را به راههاى بزرگوارى و درستى و اخلاق نيك سوق دهند. من همچون سايهاى به دنبال آن حضرت حركت مىكردم و او هر روز نكته تازهاى از اخلاق نيك را براى من آشكار مىساخت و مرا فرمان مىداد كه به او اقتدا كنم. (ناصرمکارم، ترجمه گوياوشرح فشرده اي برنهج البلاغه، خطبه192(قاصعه)، ج2، ص319)
• كميلبن زياد از ياران خاص حضرت علي(ع)، ميگويد: روزي علي(ع) دست مرا گرفته به صحرا برد. چون به بيرون شهر رسيديم مانند مصيبت زدگان آهي كشيد و فرمود: گردآورندگان مال تباهاند، گرچه به ظاهر زندهاند، اما دانشمندان پايدارند چندان كه روزگار به جاست. سپس با اشاره به سينه مبارك خود فرمود: «ها اِنَّ ههُنا لَعِلْماً جَمّاً» آگاه باش اينجا علم فراوان است. اگر براي آن يادگيرندگاني مييافتم (آنها را آشكار ميكردم)، ولي بر كساني كه به آنها علم ميآموزم مطمئن نيستم، زيرا آن را براي دنيا به كار ميبرند... .( ابن ابي الحديد، شرح نهج البلاغه، ج18، ص346)
• پيامبر(ص) درباره علي(ع) فرموده است: «من شهرعلم و علي دروازه اين شهر است. هر كه ميخواهد وارد اين شهر شود بايد از دروازه آن داخل گردد». (شيخ صدوق، الأمالي، ص343؛ محمدبن محمدبن نعمان مفيد، الارشاد، ج1، ص33)
• همچنين ابنعباس ميگويد از رسولخدا(ص) شنيدم كه فرمود: به علي بن ابيطالب(ع) نُه قسمت از ده قسمت علم كه خدا براي جميع خلق آفريده، عطا شده است. به خدا قسم او در يك قسمت باقي نيز با ديگران شريك است. (عليبن موسيبن سيدابن طاووس، طرائف، ترجمه داود الهامى، ص192؛عليبن محمدبن المغازلى، مناقب ابن مغازلى، ترجمه سيدجواد مرعشىنجفى، ص320)
• در روايت آمده است: آنچه در خانه رسول خدا(ص) بود، امير مؤمنان به دستور ايشان جمعآوري نمود، زيرا ايشان(ص) به حضرت(ع) فرمود: اي علي! كتاب خدا را بگير، پس علي(ع) آن را در لباس خويش گرفته و به منزل خود رفت. وقتي كه رسول خدا(ص) رحلت فرمود، حضرت در خانه نشست و آن را بر اساس ترتيب نزول، رونويسي كرد و او بدين مطالب آگاهي داشت. (ملامحسن فيض كاشانى، تفسير الصافى، ج 1، ص 40)
آن حضرت حقيقت قرآن را از منبع اصلياش، يعني پيامبر اكرم(ص) دريافت كرد. هر آيهاي كه بر پيامبر اكرم(ص) نازل ميشد، آن را بر علي(ع) قرائت ميفرمود و دستور ميداد تا حضرت آن را املا كند. علي(ع) ميفرمايد: «پيامبر(ص) تأويل آيات و تفسير آنها، ناسخ و منسوخ آنها، محكم و متشابه آنها، خاص و عام آنها و اينكه كجا نازل شده و در چه موردي نازل شده است، را به من تعليم داد.( حسنبن شعبه حرانى، تحف العقول، ص 196)
• نقل شده است كه آن حضرت پس از رحلت پيامبر اكرم (ص) از خانه بيرون نيامد و به جمعآوري قرآن سرگرم بود و در اين كار، موفق شد و آن را به بزرگان وقت ارائه داد و فرمود: اين، كتاب پروردگار شماست همان گونه كه بر پيامبرش نازل شد، از آن حرفى كاسته نشده و بر آن چيزى افزوده نگرديده است. گرچه حاكمان وقت آن را نپذيرفته و گفتند: ما را به چنين كتابى نيازى نيست. على(ع) فرمود: «به خدا سوگند پس از اين هرگز آن را نخواهيد ديد، فقط بر من لازم بود كه پس از فراهم كردن و جمع نمودن، شما را آگاه سازم تا آن را بخوانيد».( محمدبن يعقوب كليني، الکافي، ج2، ص633؛ محمدهادي معرفت، التمهيد في علوم القرآن، ج1، ص291)
ادامه دارد ...
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
#سقوط
#قسمت_اول
تا زمین حداکثر ده متر فاصله دارم؛ هوا گرم و آفتابی است.
اگر چکش در برود هیچ اتفاقی برایم نمی افتد. پاهایم به اندازه کافی قوی هستند.
این هشتمین قله ای است که فتح خواهم کرد.
تا فتح قله فاصله کمی مانده؛
همین که خواستم کمی بالاتر بروم چکش در رفت و سقوط کردم.
تصمیم گرفتم به حالت جفت پا سقوط کنم؛ می دانستم مشکلی پیش نمی آید، پشت ساق پاهایم به اندازه ران گاو ماهیچه داشت؛
همین که به زمین رسیدم؛ دو استخوان پاهایم از زانو زد بیرون!
خون فوران می کرد؛
بی هوش شدم.
ادامه دارد...
✍ محمد مهدی پیری
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
امروز روز پرخاش علیه کسانی است که با اسلام کینه دیرینه دارند. روز #انتقام از کفر و نفاق است.
امروز روز #درنگ نیست؛ روز جنگ است. روز احقاق حق است. حق را باید گرفت.
📚صحیفهنور، جلد ٢٠، صفحه ١٩۵
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
بسم الله القاصم الجبارین
هر چه فکر کردم که در جواب لشکر مقتدر خراسانیون! چه بر صفحه بنویسم فقط این چند کلمه به ذهنم رسید؛
بابا ایول!
دمتون گرم!
✍ جواد حاجی اکبری
🗓 بهار 1403 ش
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
✅ به نام خدای مهربان ✅ به عشق مولا علی (ع) (18) 11- گوشه ای از علم حضرت (ع) • امام علي(ع) خود در
✅ به نام خدای مهربان
✅ به عشق مولا علی (ع) (19)
• ابن ابيالحديد نيز در رد بر اتهام زني دشمنان و بدخواهان امام علي(ع) مينويسد:
و چه گويم در باره مردى كه دشمنان و بدخواهانش نيز سر به آستان فضائلش فرود آوردند و انكار مناقب و كتمان فضايل او را برنتابيدند، زيرا دانستى بنىاميه بر حكومت اسلامى در شرق و غرب زمين مسلط شدند و به هر نيرنگى در خاموش ساختن نور او كوشيدند، و حقايق را عليه او تحريف نمودند، عيبهايى براى او تراشيدند، او را بر سر منبرها لعن كردند، ستايشگرانِ او را تهديد، بلكه حبس كردند و كشتند، از نقل روايتى كه حاوى فضل او و مايه بلندآوازگى او مىشد، جلوگيرى نمودند تا آنجا كه اجازه ندادند نام او را بر كسى بگذارند، اما اين ترفندها جز بر والايى و سربلندى او نيفزود، همچون مشك كه هر چه بر آن سرپوش نهند بويش بپيچد، و به سان خورشيد كه با كف دست نتوان چهره آن پوشاند، و چون روز روشن كه اگر چشم از آن فروبندى ديدگان بسيارى آن را مىبيند. و چه گويم در باره مردى كه همه فضيلتها به او انتساب برد، و هر فرقهاى بدو منتهى مىشود، و هر گروهى او را به خود منتسب مىدارند، پس او رئيس و سرچشمه و سالار همه فضيلتهاست. (ابن ابي الحديد، شرح نهج البلاغة، ج 1، ص16)
• اسكافي دانشمند برجسته اهل سنت در تبيين جايگاه علمي امام علي(ع) چنين مينويسد:
علم توحيد كه منزلت آن والاتر از همه علوم و رتبه آن برتر از همه آنهاست و علما قبلا پيرامون آن سخن گفته بودند و خطبا در باره آن داد سخن داده بودند، با على(ع) به منصّه ظهور رسيد و حضرت(ع) اين علم را نشانه متعلّمان و حجّت منكران قرار داد. اين است ويژگى مختصر و مفصّل حضرت(ع) در ايمان، و آيا كسى توانسته است اين ويژگى را چنين گرد آورد و به اوجش دست يازد؟ (ابوجعفرمحمدبن عبدالله اسكافى، المعيار و الموازنة، ص262)
• ابن ابيالحديد نيز مىنويسد: به طور كلي جايگاه او در علم آن قدر بالاست كه هيچ كس نه به او مىرسد و نه به او نزديك مىشود، و سزاوار است آن حضرت، خود را معدن علم و سرچشمه حكمت بداند. (عبدالحميدبن هبه الله بن ابي الحديد، شرح نهج البلاغه، ج7، ص220؛ محمدباقر مجلسي، بحارالانوار، ج40، ص80)
• علي(ع) در باره وسعت علم خويش فرمود: اگر بخواهم آن قدر تفسير و تأويل و نكته در فوايد «بسم الله الرحمن الرحيم» گويم كه نوشتههاي آن بار هفتاد شتر ميشود. (سبطابن جوزى، تذكرة الخواص، ص16؛ قاضي نورالله مرعشي تستري، احقاق الحق، ج7، ص597)
• امام و تفسیر بسم الله الرّحمن الرّحیم
امیرمؤمنان (علیه السلام) درباره آیه شریفه «بسم الله الرّحمن الرّحیم» فرمودند: «لوأشاء لأوقرت أربعین بعیراً من شرح بسم الله الرّحمن الرّحیم (القطرة، ص 148)؛ اگر بخواهم چهل بار شتر در شرح و تفسیر بسم الله الرّحمن الرّحیم می نویسم.»
• امام و تفسیر سوره حمد
همچنین فرمود: «لوشئت لأوقرت سبعین بعیراً فی تفسیر فاتحةالکتاب (همان)؛ اگر بخواهم هر آینه هفتاد بار شتر در تفسیر سوره حمد می نویسم.»
• تمام علوم قرآن در سوره فاتحه
در بیان عظمت سوره «حمد» فرمود: «علم ماکان و مایکون فی القرآن و علم القرآن کلّه فی سورة الفاتحة و علم الفاتحة فی البسملة منها وعلم البسملة فی الباء منها، و انا النّقطة تحت الباء(دانستنیهایی از قرآن، ص 94)؛ علم گذشته و آینده در قرآن است و علم قرآن همه اش در سوره فاتحةالکتاب است و علم فاتحةالکتاب در بسم الله آن است و علم بسم الله در باء بسم الله است و من، آن نقطه تحت باء هستم.»
• از حقایق قرآن، از من سؤال کنید
و در گفتاری از مردم خواستند که از وی بپرسند و فرمود: مردم! از من بپرسید، به خدا سوگند! از هرحادثه ای و تا روز رستاخیز از من سؤال نمی کنید مگر این که شما را از آن آگاه می سازم. از حقایق قرآن بپرسید، به خدا سوگند! از هر آیه ای بپرسید، من به شما خبر می دهم که در شب فرود آمده است یا در روز، در دشت نازل شده است یا در کوه. (قرآن در احادیث اسلامی، ص 118)
ادامه دارد ...
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
✅ به نام خدای مهربان ✅ به عشق مولا علی (ع) (19) • ابن ابيالحديد نيز در رد بر اتهام زني دشمنان و
به نام خدای مهربان
به عشق مولا علی (ع) (20)
• سلونی قبل أن تفقدونی
گاهی که بر فراز منبر قرار می گرفت، به مردم می فرمود: «سلونی قبل أن تفقدونی، سلونی عن کتاب الله، ما من آیة الاّ و أنا أعلم حیث انزلت بحضیض جبل أو سهل (همان؛ ینابیع المودّة، ص 274)؛ هان ای مردم! پیش از آن که مرا از دست بدهید، از من سؤال کنید. از کتاب خدا بپرسید؛ هیچ آیه ای نیست مگر آن که به آن داناترم که در کدام درّه کوه یا در کدام دشت و بیابان نازل شده است.»
• آیات قرآن هفت دسته اند
نعمانی در تفسیر خود به روایت مفصّلی از امام صادق (علیه السلام) اشاره می کند که آن حضرت پس از بیان مفصّلی در تفسیر قرآن به پرسشگر می فرماید: شبیه آنچه که از من پرسیدی، از امیرمؤمنان برخی از پیروانش همان را پرسیدند و حضرت فرمود: خداوند تبارک و تعالی قرآن را برهفت دسته و قسم نازل کرد که عبارتند از: امر، نهی، ترغیب، ترهیب، جدل، مَثَل و قصص.
آنگاه به تفصیل هریک پرداخته، افزود: در قرآن ناسخ و منسوخ و محکم و متشابه و خاصّ و عام و مقدّم و مؤخّر و حلال و حرام و فرایض و احکام و... وجود دارد.
و برخی آیات، لفظ آن خاص و برخی لفظش عام و برخی لفظ آن واحد است ولی معنایش جمع است و برخی بر عکس و برخی کلمات لفظ آن ماضی و معنایش آینده و برخی لفظ آن خبر است ولی معنایش حکایت از دیگران است... و برخی آیات بعضی از آنها در سوره ای و تمام حکم و یا شرح ماجرا و واقعه در سوره دیگر است. برخی آیات نیمی از آن منسوخ شده و نیم دیگرش به حال خود رها شده و برخی از آنها آیاتی است که از نظر لفظ، مختلف هستند ولی از نظر معنی، متّفق می باشند و برخی به عکس... و دسته ای دیگر پاسخ از طرف خداوند و احتجاج بر تمام ملحدان و زنادقه و دهریه و ثنویه و قدریه و مجبره و بت پرستان و آتش پرستان می باشد... (بحارالانوار، ج 93، ص 4)
• شيخ طوسى در بيان دلايل امامت حضرت(ع) مى گويد:
زيرا على(ع) آگاهتر بود به سبب قوّت در حدس، و فراوانى ملازمت ركاب پيامبر(ص) و بهرهگرفتن بسيار از ايشان. صحابه در بيشتر رويدادها پس از خطا نزد حضرت(ع) مى آمدند. پيامبر(ص) فرموده است: برترين شما در قضاوت على است. فضلا در همه علوم به او استناد مىجويند و او خود از اين امر خبر داده بود. (خواجه نصيرالدين طوسى، تجريد الاعتقاد، ص263)
• علامه حلي در تشريح هوش و ذكاوت آن حضرت اين چنين استدلال ميكند:
على بن ابىطالب در نهايت تيزهوشى و ذكاوت بود و در تعلّم و فراگيرى بسيار حريص. از كوچكى تا هنگام جدايى (از پيامبر)، شب و روز با پيامبر(ص) كه در علم و فضل كاملترين افراد بود، ملازمت بسيارى داشت. بنابر اين، روشن است كه چنين شاگردى ملازم با چنين معلمى كامل كه در آموزش دادن بسى آزمند است و از شاگرد در فراگرفتن؛ شاگردى در نهايت كمال و اوج فضل و دانش، خود برهانى قطعى و لمّى است كه در آن اختلافى به چشم نمىخورد. (علامه حلى، كشف المراد في شرح تجريد الاعتقاد، ص384)
اين گونه اتهامات در حالي مطرح ميشود كه حتي دشمنان حضرت علي(ع) هم، زبان به اعتراف در عظمت علمي گشودهاند. عبداللهبن عمر هنگامي كه خبر شهادت حضرت اميرالمؤمنين(ع) را شنيد بسيار تأسف خورد و اين آيه شريفه را خواند: «اَوَلَمْ يَرَوْا اَنّا نَأْتِيَ الْأرضَ نَنْقُصُها مِنْ اَطْرافِها» (رعد:42) آنگاه گفت: اي اميرالمؤمنين! همانا تو در علم، ظرف اكبر بودي، امروز با رفتن تو عَلَمِ اسلام ناقص شد و ركن ركين ايمان شكست خورد و از بين رفت. (ابن شهرآشوب، مناقب آل ابي طالب، ج3، ص308)
• مغيرة بن شعبه نيز ميگويد:
معاويه در روزي بسيار گرم، با زن خود مشغول صحبت بود. وقتي خبر شهادت اميرالمؤمنين(ع) را به وي دادند آيه استرجاع را خواند و گفت: مردم چگونه معدن علم و حلم و فضيلتها و فقه را از دست دادند؟ زنش گفت: من تعجّب ميكنم، تو تا ديروز به او ناسزا ميگفتي، امروز بر مرگ او متأثّري؟ معاويه گفت: واي بر تو، تو نميداني كه علي(ع) از جهت علم و فضل، شبيه چه شخصيّتي بود؟ (ابنعساكر، تاريخ مدينة دمشق، ج42، ص583؛ الموفق الخوارزمي، المناقب، ص391)
ادامه دارد ...
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
به نام خدای مهربان
به عشق مولا علی (ع) (21)
12- استدلال به آیات قرآن
• امام (علیه السلام) در باب وضو و جبیره و اهمیت نماز و محافظت از آن و نماز به سوی کعبه، کیفیت نماز خوف، جایز نبودن نماز در حالی که امام جمعه در حال خطبه می باشد، تقسیم خمس، وجوب افطار در سفر، کراهت مسافرت در ماه رمضان، وجوب حج، تحریم عمل به نجوم و تعلیم و آموزش آن مگر برای یافتن راه، استحباب، افشاء سلام، استحباب تسمیت عطسه کننده، کراهت اجاره دادن خانه های مکّه، و تقیّه در دین و غیر آنها که می توانید این آیات را در جلد اوّل وسائل الشیعه، صفحات 82، 280، 328، 335، 339؛ جلد سوم، صفحات 19، 82، 166، 218، 419؛ جلد چهارم، صفحات 693، 748، 1056، 1169، 1189؛ جلد پنجم، صفحات 487، 93، جلد ششم، صفحه 356؛ جلد هفتم، صفحات 80، 126، 129، 284؛ جلد هشتم، صفحات 9، 269، 438، 460؛ جلد نهم، صفحه 368؛ جلد یازدهم، صفحه 478 و... ملاحظه کنید.
• ابوبصیر از امام صادق (علیه السلام) از پدرانش از امیرمؤمنان (علیه السلام) روایت کرده که فرمود: هرگاه یکی از شما از نماز خود فارغ شد، پس دستهای خود را به سوی آسمان بالا ببرد و آنگاه دعا کند. ابن سبا گفت: ای امیرمؤمنان! مگر خداوند در همه جا نمی باشد؟ امام فرمود: آری. گفت: پس چرا دستش را به سوی آسمان بالا ببرد؟
امام فرمود: مگر نخوانده ای که خداوند فرموده: «وفی السّماء رزقکم و ما توعدون»؛ روزی شما و آنچه که وعده داده شده، در آسمان است. آیا روزی را جز از جایگاهش باید طلب کرد؟ در حالی که جایگاه روزی و آنچه که خداوند وعده فرموده، در آسمان است. (وسائل الشیعه، ج 4، ص 56)
13- پاسخ به پرسشهای قرآنی
• اوّلین آیه ای که نازل شد
علاّمه مجلسی در بحارالانوار آورده است که: از امیرمؤمنان (علیه السلام) درباره اوّلین چیزی که خداوند از قرآن نازل فرمود، سؤال شد.
حضرت فرمود: اوّلین چیزی که خداوند متعال از قرآن در مکّه نازل فرموده است، سوره «إقرأ باسم ربّک الّذی خلق» می باشد. و اوّلین چیزی که در مدینه نازل فرموده است، سوره بقره می باشد. (بحارالانوار، ج 93، ص 11)
• معنای «وفاکهة و أبّا»
شیخ مفید در الارشاد نقل کرده که از ابوبکر سؤال کردند: مقصود از «فاکهة و أبّاً» چیست؟
در پاسخ گفت: کدام آسمان بر من سایه می اندازد و یا کدام زمین سنگینی مرا بر می دارد و یا چه کار کنم، اگر بگویم که در کتاب خدا چیزی هست که من نمی دانم. اما فاکهة پس آن را می شناسم و امّا أبّاً، خدا عالم است به آن.
چون این مطلب به امیرمؤمنان (علیه السلام) رسید، فرمود: سبحان الله! آیا ابوبکر ندانست که أبّاً علف و چیزی است که حیوانات آن را می چرند و می خورند؟ فاکهة و ابّاً را خداوند متعال آماده کرده است برای بندگانش و حیواناتِ بندگانش که به خوردن آن زنده بمانند. (الارشاد، ج 1، ص 200)
14- تعظیم و احترام به قرآن
امام صادق (علیه السلام) از پدرش، از جدّش، از امیرمؤمنان (علیه السلام) نقل کرده که حضرت فرمود: «لاتقولوا رمضان و لایُسّمی المصحف مصیحف؛ هیچ گاه نگویید رمضان و نیز به جای مصحف، مگویید مصیحف.» (الجعفریات، ص 241)
15- تشویق به قرائت قرآن
در سفارشی که امیرمؤمنان (علیه السلام) به فرزندش محمد بن حنفیه دارد، می فرماید:
«علیک بقراءة القرآن والعمل بمافیه، و لزوم فرائضه و شرائعه و حلاله و حرامه و أمره و نهیه والتّهجد به و تلاوته فی لیلک و نهارک، فإنّه عهد من الله تبارک و تعالی إلی خلقه، فهو واجب علی کلّ مسلم أن ینظر کلّ یوم فی عهده و لوخمسین آیة؛ بر تو باد به تلاوت قرآن و برتو باد عمل به قرآن و التزام به فرایض و دستورات و تعهّد در برابر حلال و حرام و امر و نهی آن و نیز تلاوت آن در دل شب و هنگام روز؛ زیرا قرآن عهدنامه خداست در میان مردم، و هر مسلمانی باید در برنامه الهی در هر روز به آن نگاه کند، اگرچه پنجاه آیه باشد.» (وسایل الشیعه، ج 15، ص 171)
ادامه دارد ...
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
📣📣📣 مژده مژده
🔰 یک فرصت خاص برای حجاج و زائرین بیت الله الحرام جهت تهیه سوغات
✳️ عرضه قواره پارچه چادری حریر اسود (عرض بلند) ۵۲۳ هزار تومان (تقریبا نصف قیمت بازار)😳😳
✳️ عرضه قواره پارچه چادر نماز (عرض کوتاه) 270 هزار تومان
با خرید این کالا؛
🔻از تولید ملی حمایت کردید.
🔻از کارگر ایرانی حمایت کردید.
🔻در جهت ترویج فرهنگ عفاف و حجاب قدم برداشتید.
🔻در مباحث مالی صرفه جویی کردید.
✅ این ارزانی ماجرا دارد ... ☺️
📞📞 جهت کسب اطلاعات بیشتر و سفارش تماس بگیرید.
09366093303
✅ مکتب خانه قرآنی امام رضا (ع)
✅ کانون فرهنگی - جهادی شهید بهشتی (ره)
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
#سقوط
#قسمت_دوم
یک لحظه به هوش آمدم.
جراح گفت: پا هایت قراره قطع شوند!
داد و هوار راه انداختم...
گفتم: اگر پاهایم قطع شوند نفرینت میکنم راضی نیستم.
جراح گفت: تلاشم را می کنم؛
بعد از اینکه به هوش آمدم. هنوز داشت سرم گیج می رفت.
جراح گفت: جوون پاهات برگشته فقط دیگه مثل قبل نیست.
ادامه دارد..
✍ محمد مهدی پیری
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc