eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
9.6هزار عکس
435 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
💢تفسیر موضوعی شهید صدر، جامع، اجتهادی و منتج به نظریه است 📌حجت الاسلام والمسلمین سعید بهمنی، استاد حوزه و دانشگاه: تفسیر موضوعی شهید صدر، تفسیر مسئله محور، جامع، اجتهادی و منتج به نظریه است. این تفسیر با هیچ یک از تفاسیر معتبر منافات ندارد. 🔹سطح انتظار شهید صدر از قرآن کریم در بیکران بودن قرآن است. شهید صدر متذکر می‌شود که کلمات الهی، کلمات پایان ناپذیرند و مثالی که می‌شود برای آن زد حروف الفباست. ایشان معتقد است ترکیب آیات، مدلولات جدید به ما می‌دهند چنانچه ما ۲۸ یا ۳۲ حرف الفبا را وقتی با هم ترکیب می‌کنیم هزاران کلمه و از ترکیب کلمات، بیشمار معنا ایجاد می‌کنیم. 🔹شهید صدر معتقد است ترکیب آیات به ما مدالیل جدیدی می‌دهد. چنین نیست که فقط یک آیه را در نظر بگیریم و یک مدلول جزئی بدست بیاوریم، بلکه با ترکیب آیات می‌شود به معانی بیکران قرآن دست یافت. 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/ivJaJp ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com 📷 goo.gl/PN3q12
animation.gif
1.59M
💢در حال برگزاری است؛ 📌درس گفتار فقهی نظام‌های اسلامی 💠موضوع: روشی نو در پاسخگویی دینی به مسائل فرهنگی و اجتماعی 👤استاد علی فرحانی 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢گزارش اجمالی؛ 📌درس‌گفتار فقه نظام‌های اسلامی 💠موضوع: روشی نو در پاسخگویی دینی به مسائل فرهنگی و اجتماعی 🔻استاد «علی فرحانی»، صبح امروز در درس‌گفتار فقه نظام‌های اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، مطرح کرد: 📝 هم در بحث صدور و هم در بحث ظهور روایات، نیازمند علم تاریخ هستیم. 📝 گزاره‌های تاریخی از جنس هست‌هاست که باید نسبت دستگاه استنباط خود را با آن، مشخص کنیم. 📝 یک مسئله در دستگاه استنباطی، عدم توجه به محیط شناسی خطاب شرعی است. 📝 عده‌ای می‌خواهند مسئله تورم علم اصول را با حذف مقداری از ابواب علم حل کنند. 📝 علم اصول علم آلی است و غرض آن با توجه به کل مسائل آن حاصل می‌شود. 📝 راهکار امام(ره) برای تهذیب علم اصول، حفظ ابواب علم با توجه به محیط تشریع و حذف مسائل و ردّ و اثبات‌های مربوط به محیطهای عقلایی دیگر است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
animation.gif
1.28M
💠در حال برگزاری است؛ 💢درس خارج فقه نظام‌های اسلامی 📌موضوع: فقه نظام اقتصاد اسلامی 👤استاد احمدعلی یوسفی 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢در درس خارج فقه نظام‌های اسلامی مطرح شد؛ 📌چیزی به نام پول اسلامی نداریم/ پول را عرف تعیین می‌کند و شریعت در این‌باره چیزی نگفته است 🔹آیت‌الله محمدحسین ملک‌زاده، در درس خارج فقه نظام‌های اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار شد، گفت: چیزی که مهم به شمار می‌آید این است که آیا ما پولی به نام پول اسلامی داریم که آن پول اسلامی عبارتست از طلا؛ این محل تأمل است و هیچ یک از فقهای ما چنین حرفی نمی‌زند. البته اگر در نصوص درباره درهم و دینار صحبت شده یا به دلیل این است که می‌خواهد درباره طلا و نقره صحبت کند و یا این که می‌خواهد درباره پول رایج آن زمان صحبت شود ولی نظر خاصی درباره آن وجود ندارد. 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/UuvMcM ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com 📷 goo.gl/dnvC8o
💢فقیه علاوه بر فقه در اخلاق هم باید فقیه باشد/ ویژگی‌های علم نافع از نگاه امیرالمومنین(ع) 📌آیت الله علی اکبر رشاد با بیان این که یک فقیه علاوه بر فقه در اخلاق هم باید فقیه باشد، گفت: علم نافع، علمی است که آثار سودمندی داشته باشد و با ارزش‌ترین اثر برای علم عبارت است از ایمان به خدا، خضوع و خشوع در مقابل او و علمی که برای آخرت سودمند است. بنابراین مبنای علم نافع برای یک طلبه، سه مورد می‌باشد: عقاید و فقه و اخلاق. 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/WnC61P ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com 📷 goo.gl/mQghPP
💢گزارش اجمالی؛ 📌درس خارج فقه نظام‌های اسلامی 💠موضوع: فقه جنسیت 🔻استاد «حسین بستان»، در درس خارج فقه نظام‌های اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، مطرح کرد: 📝 برخی از قدما به مباحث زنان پرداخته‌اند(مانند رساله "احکام النساء" شیخ مفید) اما فقه جنسیت به صورت یک عنوان مستقل به شکلی که ما می‌خواهیم طرح بحث بکنیم در فقه نبوده است. 📝 قلمرو بحث ما تفاوت‌های اعتبار شده بین زن و مرد، با تأکید بر جنبه‌های اجتماعی آن است. 📝 در مورد ضرورت این بحث باید عنوان نمود جنسیت هم‌اکنون یکی از مسائل مبتلابه در همه جوامع است اما علوم موجود نهایتا توانایی توصیف این مسائل را دارند و مشخص کردن مجموعه بایدها و نبایدها و ترسیم‌کننده نظام مطلوبِ آن بر عهده فقه است. 📝 ما در این سیر بحث، نهادهای اجتماعی مانند نهاد ازدواج و خانواده، نهادهای تأسیسی دین، نهاد آموزش و پرورش، نهاد اقتصاد، نهاد سیاست، نهاد حقوق قضایی، جنگ و سلامت و درمان را از منظر فقهی و با زاویه جنسیتی مورد بررسی قرار می‌دهیم. 📝 یکی از قواعدی که در سراسر این بحث مورد استفاده قرار می‌گیرد و به آن نیاز پیدا می‌کنیم، قاعده لاضرر است. خاستگاه این قاعده احادیث متعددی است که بررسی این احادیث نشان از مسلم بودن این اصل دارد اما اقوال متعددی در معنای این قاعده بیان شده است. 📝 قول مشهور میان فقها در مورد این قاعده، آن را به سمت احکام شرعی سوق می‌دهد. مرحوم آخوند و شیخ انصاری که از قائلین این نظر هستند می‌فرمایند لاضرر و لاضرار حاکم بر احکام شرعی جعل شده است و این قاعده حکومت دارد. 📝 قول دوم مربوط به شیخ الشریعه اصفهانی است و فرموده "لا"ی لاضرر، لای نهی است و مفهوم این قاعده را حرام دانستن ضرر دانسته‌اند. 📝 قول سوم که بار اجتماعی سیاسی پیدا می‌کند، نظر امام خمینی می‌باشد. ایشان قاعده را از قلمرو احکام و جعل‌های شرعی خارج کرده و فرموده‌اند این قاعده ناظر به احکام شرعی جعل شده نیست بلکه این یک قاعده سلطانی بوده و ابزاری است در دست حاکم برای اجرای احکام که شأن و مقام آن با جعل کاملا متفاوت است. 📝 آیت الله سیستانی نیز به نحوی این نگاه حضرت امام را پذیرفته و آن را تفصیل داده‌اند و قائل به حاکم بودن این قاعده بر احکام شده‌اند و هم آن را ابزاری برای اجرای احکام دانسته‌اند. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢شهید صدر به معنای واقعی کلمه، نخبه‌پرور بود 📌آیت الله سید منذر حکیم: نوآوری در روش پژوهش، نوآوری در چینش مطالب، نوآوری در نحوه عرضه مطلب و نوآوری در افق و سطح طرح مطالب، از ویژگی‌های مکتب شهید صدر است. شاگردان شهید صدر در دریافت این‌ امور متفاوت بودند، برخی رویه شهید صدر را ادامه داده و برخی هم بر طبق روش مشهور عمل نمودند. از جمله افرادی که توانست تقریبا نظریات شهید صدر را دنبال کند آیت الله هاشمی شاهرودی بود. باید گفت شهید صدر، به معنای واقعی کلمه، نخبه‌پرور بود. 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/rkXjqt ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com 📷 goo.gl/2ajdwT
💢چه شد که خدمت به منت بدل شد 📌حجت‌الاسلام والمسلمین صادق گلزاده: فاصله گرفتن مسئولان حکومتی از خالق و مخلوق سبب می‌شود که افراد در مسئولیتی که بر عهده گرفته‌اند احساس قدرت کاذب کنند و حرمت نامتعارف برای خود قائل شوند و صرفا به شعاردهی بپردازند. 🔹در آداب اسلامی مسئولان حکومتی از مال‌دوستی و زیاده‌خواهی برحذر داشته شده و در عوض به رعایت تواضع و حسن خلق، کارگشایی، قناعت، صیانت از بیت‌المال و تقوا دعوت شده‌اند. 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/5J32Ss ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com 📷 goo.gl/MKxRnT
💢شرط بقای انقلاب بازسازی و تولید اندیشه دینی متناسب با نیازهای روز است 📌آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به صیانت حوزه از نظام گفت: وقتی سخن از صیانت انقلاب به میان می‌آوریم هر گروه و نهادی متناسب با هویت و مأموریت‌های خود در برابر انقلاب دارای مسؤولیت است. 🔹نخستین شرط بقا و استمرار انقلاب و پاسخگویی به نیازها بازسازی و تولید اندیشه دینی متناسب با نیازهای روز است، اگر قرار است انقلاب گفتمان جدیدی را پایه‌ریزی کند و می‌خواهد تحول آفرین باشد فکر و اندیشه نیاز دارد. 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/G1V1Cy ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com 📷 goo.gl/DzE8iY
💢رویکرد حداقلی سند الگوی پیشرفت به فقه اسلامی/ ضرورت توجه به ظرفیت نظام‌سازی فقه شیعی 📌حجت‌الاسلام حیدر همتی، مدیر موسسه آموزش عالی حوزه امام رضا(ع): اگر انقلاب ما برآمده از نگاه فقهی است و بر پایه ولایت فقیه شکل گرفته و از طرفی عمده چالش الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت چالش عملی است، نه چالش نظری بدین جهت ضروری به نظر می‌رسد جایگاه فقه اسلامی در سند الگوی پیشرفت مورد تأکید بیشتر قرار گیرد. 🔹سوای بحث کارکرد فقه برای مدل‌سازی و عملی ساختن الگوی پیشرفت، فقه اسلامی می‌تواند مسئله اسلامی بودن و مشروع بودن مدل‌هایی که در رابطه با الگو مطرح می‌شود را ضمانت کند. با این وجود، در حال حاضر فقه در سند الگو کاملا در وضعیت انفعال قرار دارد. 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/hPzQXM ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com 📷 goo.gl/2ixWLp
کارشناسي-ارشد-98 فقه سیاسی.gif
46.8K
💢پذیرش اختصاصی طلاب در رشته فقه سیاسی در سال 98 📌دانشگاه باقرالعلوم (ع) از طلاب واجد شرایط از طریق آزمون اختصاصی در دوره کارشناسی ارشد ۱۳۹۸ دانشجو می‌پذیرد. ✅ شرط پذیرش: داشتن مدرک علمی سطح ۲ حوزه‌های علمیه 🌐 کسب اطلاعات بیشتر: https://eitaa.com/boustu 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
animation.gif
2.02M
💠 در حال برگزاری است؛ 💢درس خارج فقه نظام‌های اسلامی 📌موضوع: بررسی اجتهادی مسائل تعلیم و تربیت 👤استاد سید نقی موسوی 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢گزارش اجمالی؛ 📌سلسله دروس خارج فقه و درس‌گفتارهای نظام‌های اسلامی 💠موضوع: فقه نظام اقتصاد اسلامی 🔻استاد «احمدعلی یوسفی»، در درس خارج فقه نظام‌های اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، به دیگر اشکالات وارد بر قائلین به کفایت امضاء پرداخت: 📝 عدم‌کفایت انطباق احکام جزئی 🔹شبکه‌ای از رفتاها و روابط اقتصادی به‌عنوان موضوعات اقتصادی که هر یک حکم جداگانه‌ای دارند در خارج به‌صورت یک ساختار اقتصادی تلقی می‌شوند. 🔹ساختار اقتصادی قانونی که به‌صورت شبکه‌ای در عرصه اقتصادی محقق می‌شوند، آثار فراوان دیگری غیر از آثار هر یک از رفتارها و روابط اقتصادی را ممکن است داشته باشند، در نتیجه عناوین دیگری بر آن‌ها مترتب می‌شود که حکم فقهی آن‌ها متفاوت می‌باشد. 🔹دستگاه فقه به شبکه موضوعاتِ ایجادشده در عرصه اقتصادی باید به‌عنوان یک موضوع جدید نگاه کند و حتی اگر عمومات بر رفتارها و روابط فردی در عرصه اقتصادی منطبق شوند، نمی‌توان دلیل بر حکم مجاز و صحت مجموعه آن‌ها که کارکردی غیر از تک‌تک آن‌ها دارد، باشد؛ بلکه باید حکم «کل» را «بما هو کل» از ادله استخراج کرد تا بتوان حکم به شرعیت مجموعه قوانین داد. 📝 قوانین منشأ تعطیلی سنت، مشروع نیستند 🔹یکی از امور مهم در تصویب قوانین آن است که اگر اجرای قوانین مصوّبِ به‌ظاهر مطابق با موازین فقهی، منشأ تعطیلی سنتی از سنن اسلامی یا اعراض از آن شود، اجرای آن قوانین جایز نیست. 🔹به دلالت برخی روایات، ترک‌السنه یا اعراض از سنت جایز نیست. لذا اگر برخی از قوانین باعث شود که برخی آداب و سنن اسلامی ترک شود یا منشأ عدم رغبت مردم به سنت شود، وضع این قوانین اشکال دارد . 🔹مراد از سنت، اعم از وجوب و استحباب است. از این‌رو اگر به روش امضاء برخی قوانین تصویب شود که ترک سنت مهم الهی رخ دهد، طبق روایات معصیت است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢نقش انقلاب اسلامی در احیای حقوق زن در خانواده 📌حجت‌الاسلام فرج‌الله هدایت‌نیا در تشریح نقش انقلاب اسلامی در احیای حقوق زن در خانواده تأکید کرد: زن امروزی در قیاس با قبل از انقلاب، امنیت روانی و اقتصادی بیش‌تری را در سایه تحولاتی که صورت گرفته است، دارد. 🔹وقتی مجموعه تحولات حقوقی پس از انقلاب اسلامی در رابطه با حقوق زن را نگاه کنیم، به نظر می رسد ایده‌ای که در اصل 21 قانون اساسی در رابطه با احیای حقوق زن و تضمین آن مورد توجه بوده، تحقق پیدا کرده است، گرچه به نظر در برخی موارد نیاز به اصلاح دارد. 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/ypzRZ2 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com 📷 goo.gl/NmsU33
animation.gif
2.03M
💠 در حال برگزاری است؛ 💢درس خارج فقه نظام‌های اسلامی 📌موضوع: نظام جامع خانواده در اسلام 👤 آیت الله سید منذر حکیم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢در درس خارج فقه نظام‌های اسلامی مطرح شد؛ 📌علم اصول پلیس چهار راه استنباط است/ برای شناخت دستگاه استنباط باید علم اصول را خواند 🔹استاد علی فرحانی، در درس خارج فقه نظام‌های اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار شد، با بیان این که باید دستگاه شناسی داشته باشیم، اذعان داشت: علم اصول تابع ساز است. علم اصول پلیس چهارراه استنباط است و می‌گوید که مثلا الان علم لغت بیاید، الان علم فلسفه بیاید و... لذا ما از قدیم می‌گفتیم که نیازی نیست بروید و در همه علوم مجتهد شوید بعد بیایید و اصول بخوانید. عربی را آن قدر بخوانید که بتوانید اصول بخوانید. بعد بیایید دستگاه استنباطی خود را ببندید. آن وقت دستگاه استنباطی به شما می‌گوید که هر علم را چقدر عمیق بخوانید. 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/SJQ9YV ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com 📷 goo.gl/yHi1di
💢گزارش اجمالی؛ 📌سلسله دروس خارج فقه و درس‌گفتارهای نظام‌های اسلامی 💠موضوع: بررسی اجتهادی مسائل تعلیم و تربیت 🔻استاد «سید نقی موسوی»، در درس خارج فقه نظام‌های اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، مطرح کرد: 📝برخی گمان می‌کنند که فقه تربیتی تنها بایدها و نبایدهاست و چیز دیگری نیست؟ خیر همین موضوع در برخی موارد حکم را بیان نموده و جزئیات آن را می‌گوید. به عبارتی فقه تربیتی مانند فقه مادر صرفا به صدور تجویزات بسنده نمی‌کند و در برخی از موارد شیوه‌های امتثال را نیز بیان می‌‌دارد که شیوه‌های امتثال، همین روش‌های تربیت می‌باشد. ممکن است کسی بگوید فقه تربیتی مانند فقه مادر همیشه نگاه پسینی دارد و منتظر می‌ماند پدیده‌ای رخ دهد و سپس حکم آن را بیان کند. این تعابیر دقیق نبوده و در واقع فقه واقعا فقه است و مدرسه تربیتی که نمی‌خواهد راه بیندازد و این نقطه ضعف فقه نیست و فقه یک علم تجویزی است مانند حقوق. البته اگر فقیهی موضوع‌شناسی نکند جزء ضعف وی است و معتقدیم فقیه باید موضوع‌شناسی کند و در واقع کارشناس در مسئله تربیتی باشد. 📝تربیت اعتقادی پیشینه دیرینی دارد و تا دین، عقیده و عقیده‌مندی بوده است وجود داشته و در باب اینکه مربی حق دارد با چه روشی آموزش دهد و متربی چه حقوقی دارد پیشینه‌ای وجود دارد که در باب شیوه‌های آموزش تربیت اعتقادی همچون آموزش استدلالی اظهار نظر به طور خاص ننموده که البته رگه‌هایی از آن وجود دارد. 📝در مغرب زمین از تربیت اعتقادی، غالبا با عنوان تربیت دینی بحث گردیده که در واقع همان تربیت اعتقادی است که ادیان دیگر نیز از آن صحبت نموده که بحث آن‌ها فقهی ست؛ بدین معنا که احکام تربیت را بیان می‌دارند و با این تفاوت که آنها فقه ندارند، از آن با عنوان «فلسفه تعلیم و تربیت» نام می‌برند. 📝یکی از پیش فرض‌های بحث حاضر این است که معرفت و حصول معرفت را اختیاری می‌داند. ممکن است اشکال شود که معرفت یک فعل جوانحی است که در موارد جوانحی فقه ورود پیدا نمی‌‌کند. در جواب باید گفت: اولا اختیار‌بردار است و دست کم مقدمات آن فعل و یا مؤخرات آن می‌تواند اختیاری باشد مثل اینکه شخص، یکسری مقدمات انجام می‌‌دهد تا محبتش به همسرش زیاد شود ثانیا بحث ما در مورد فعل مربی و اینکه تعلیم مربی استدلالی باشد اختیاری است. 📝روش آموزش استدلالی: 🔹استدلال در لغت از باب استفعال به معنای طلب دلیل نمودن، دلیل‌خواهی. و در منطق به 3 نوع قیاس، تمثیل و استقراء تقسیم می‌شود و در واقع آموزش استدلالی بدین معناست که در پی دلیل باشد و در فقه تربیتی در پی بیان حکم آموزش استدلالی و حکم عدم آن می‌‌باشیم. 🔹روش تربیتی همیشه حکمیه نیست ممکن است شرعیه باشد، مثل اینکه می‌گویند کام نوزاد را با تربت امام حسین(ع) باز کنید و در واقع این می‌سود تأسیسات. 🔹حصول معرفت متربی نیز متفاوت است که گاهی اوقات در سطح ظن، گاهی شک و گاهی یقین است. 📝روش حصول معرفت به دو نحو: اجتهادی و تقلیدی تقسیم می‌گردد و معرفت اجتهادی یک معرفت است و تقلیدی یک نوع دیگر. نسبت آن با حکم تعلیم استدلالی چیست؟ معرفت اجتهادی یعنی معرفتی که از طریق اجتهاد و جهد متربی از اینکه ادله را بالا پایین کند چیزی شبیه همان استدلال و در واقع تربیت استدلالی می‌تواند محصول تعلیم استدلالی باشد و در معرفت اجتهادی نیز چنین است. 📝تقلید در لغت: «قلدت المرائ تقلیدا»، در واقع به معنای گردن است و در اصطلاح کلام اتباع بدون دلیل است و در علم منطق معرفت تقلیدی اعتقاد جازم غیر ثابت است و در علم فقه اصطلاح تقلید عمل، التزام، استناد به فتوای مجتهد است. ممکن است گفته شود اصطلاحی که در علم فقه به کار می‌رود همان اصطلاحی است که در علم کلام به کار می‌رود؟ آنچه در فقه گفته می‌شود تقلید بدون دلیل نمی‌باشد و یک اصطلاح اخصی است و آنچه در علم کلام به کار می‌رود مرادف با فقه نمی‌باشد چرا که در اینصورت، چنین تقلیدی جایز نیست و در فقه، تقلیدی که صورت می‌گیرد، سیره عقلا بوده که در هر مورد باید به کارشناس رجوع نماییم. 🔻استدلال: 🔹وجوب معرفت استدلالی در تحصیل بنیادی عقاید. 🔹مقدمه اول: معرفت حصول عقاید واجب است و معرفتش باید استدلالی باشد. 🔹مقدمه دوم: اعانه بر نیکی واجب است و اعانه بر گناه هم حرام است و از آنجاییست که مربی می‌‌خواهد به متربی کمک کند تا کار خوبی را انجام دهد. 🔹نتیجه: پس تعلیم استدلال عقاید، واجب است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 پذیرش مرکز تخصصی مدیریت اسلامی 📌در رشته «مدیریت اسلامی» مقطع سطح سه حوزه 🗓 زمان ثبت‌نام: تا 20 دیماه 97 🌐 ثبت‌نام از طریق: howzeh-qom.ir ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢روح واحد بر احکام فقهی حاکم است/ التقاط و غرب‌گرایی؛ محصول دوری از فقه نظام 📌آیت الله محمدحسین ملک‌زاده با بیان اینکه مراد قائلان به فقه نظام ایجاد ارتباط بین جزئیات احکام نیست تصریح کرد: معتقدیم روح واحدی بر احکام فقهی حاکم است زیرا از طرف شارع واحدی تشریع شده است. اگر فقه اجتماعی و فقه نظامات ایجاد نکنیم مردم نظامات خود را از غرب می‌گیرند و یا به التقاط می‌افتند. 🔹همه احکام با همدیگر هم‌افزایی دارند، و همه یک هدف را دنبال می‌کنند؛ یعنی این طور نیست که برخی احکام انسان را به فردیت و انزوا ببرد و برخی او را به جنبه‌های اجتماعی دعوت کند. 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/hvtjJ8 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com 📷 goo.gl/uQirXe
💢ظرفیت استخراج فقه نظامات از مکاسب شیخ انصاری 📌آیت الله ابوالقاسم علیدوست در نشست علمی«روش شناسی فقه و اجتهاد»با اشاره به اینکه مکاسب شیخ انصاری را می‌توان با دو نگاه متفاوت تحلیل کرد، گفت: یک نگاه بالفعل و دیگری نگاه ظرفیتی است؛ به نظر ما از مکاسب می‌توان فقه نظامات را هم درآورد. 🔹آنچه در روش‌شناسی فقه و اجتهاد باید مد نظر قرار گیرد این است که هر متخصص در فقه نمی‌تواند در مورد روش‌شناسی فقه و اجتهاد نظر دهد به دلیل اینکه کسانی که متمرکز و ممحض در این بخش نیستند ورود آنها در موضوع روش‌شناسی اشتباه است. 🔹دو چیز را در فقه نباید فراموش کرد یکی انضباط فقهی که همان فقه جواهری است؛ در این صورت به تراث گذشتگان احترام می‌گذاریم. دوم نگاه کردن به اقتضائیات زمان و مکان. 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/UhSmxj ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com 📷 goo.gl/MJVZ1o
💢مهم‌ترین رویکرد حوزه، تربیت نیروی انسانی در ساحت اندیشه‌ورزی است 📌حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین مشکانی، قائم مقام موسسه فتوح اندیشه با بیان اهمیت ملموس شدن خروجی‌های حوزه در جامعه، گفت: قطعا بهترین و مهم‌ترین رویکرد در حوزه علمیه، تربیت نیروی انسانی در ساحت اندیشه‌ورزی دینی است که هر ملت و امتی بدون استثناء بدان نیاز دارد. 🔹از مهم‌ترین ساحت‌های یک تمدن، بُعد ایدئولوژیک و اندیشه‌های دینی آن تمدن است که حمایت و پشتیبانی حوزه علمیه را نیز می‌طلبد. 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/Y7p4ms ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com 📷 goo.gl/odtHfv
animation.gif
1.34M
💠در حال برگزاری است؛ 💢درس خارج فقه نظام‌های اسلامی 📌موضوع: فقه فضای مجازی 👤آیت الله محمدحسین ملک زاده 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
animation.gif
1.96M
💠 عصر امروز برگزار شد؛ 💢درس خارج فقه نظام‌های اسلامی 📌موضوع: فقه العفاف 👤آیت الله سید منذر حکیم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢گزارش اجمالی؛ 📌درس خارج فقه نظام‌های اسلامی 💠موضوع: فقه فضای مجازی 🔻آیت الله محمدحسین ملک زاده، در درس خارج فقه نظام‌های اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، مطرح کرد: 📝 عضویت در پیام‌رسان، شبکه، کانال، سایت‌های مختلف مجازی چه نوع حکمی دارد؟ 🔹ما به نحو قضیه خارجیه نمی‌توانیم تعیین کنیم که هرکدام چگونه است، بلکه به عنوان قضیه حقیقیه به این قضایا نگاه می‌کنیم که به تعبیر میرزای نائینی بازگشت قضیه حقیقیه به قضیه شرطیه است. لذا بالوصف باید تعیین کنیم چه کارهایی در شبکه‌های مجازی، مجاز شمرده می‌شود. 🔻محتویات فضای مجازی را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد : 📝 مثبت(مفید): 🔹محتواهای مفید دینی مانند عقائد، احکام و اخلاق صحیح دینی 🔹محتواهای مفید علمی، فرهنگی، اجتماعی و ... و سرگرمی‌های مناسب از لحاظ آموزندگی و نداشتن جنبه‌های منفی 📝 منفی(مضر): 🔹مروج منکرات دینی، اخلاقی، اجتماعی و... 🔹سرگرمی‌های مضر، غفلت آفرین، لغو و بیهوده 🔻برای رسیدن به حکم در این سؤال از روش‌های زیر استفاده می‌کنیم: الف) قاعده «حرمة التعرب بعد الهجرة» 🔹در احادیث فراوانی تعرب بعد الهجرة را به عنوان یکی از کبائر هفت‌گانه بیان نموده‌اند و از این احادیث حرمت بیرون کشیده می‌شود. 🔹تعرب بعد الهجرة در زبان فقها به معنای مهاجرت از سرزمینی که می‌تواند احکام اسلامی و معارف دینی را بیاموزد، واجبات شرعیه را انجام دهد و محرمات را ترک کند به سرزمینی که نمی‌تواند مقداری یا همه احکام را انجام دهد یا بیاموزد. 🔹تعرب بعد الهجرة به زبان دیگر اقامت در بلادی که دین و دینداری انسان در آن نقصان پیدا می‌کند را می‌گویند. 🔹در مورد فضای مجازی نیز این قاعده برقرار است و اگر هر قسمت از فضای مجازی باعث تعرب بعد الهجرة بشود آن قسمت حرام است. ب) حرمت حفظ کتب ضلال 🔻براساس این سه دلیل به حرمت حفظ کتب ضلال می‌رسیم: 🔹حکم عقلی که مادةالفساد باید از بین برود. 🔹آیات قرآن ﴿ومن الناس من یشتری لهو الحدیث لیضل عن سبیل الله﴾(لقمان/6) 🔹روایات مختلفه که تا حد سوزاندن برای از بین بردن کتب ضلال در احادیث ما آمده است. 📝 صاحب عروة در حاشیه‌ای که بر مکاسب دارد می‌فرماید: «مقتضای ادله‌ای که در این باب وجود دارد از بین بردن تمام چیزهایی است که باعث گمراهی می‌شود و کتاب هیچ خصوصیت خاصی ندارد. در نتیجه هر شیء دیگری که شأنیت اضلال داشته باشد حفظ آن حرام است مثل مزار، مقبره، مدرسه و...» 📝 کتاب برای مثال است نه انحصار و این قاعده در مورد فضای مجازی نیز پاسخگوست. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com📌