eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
9.6هزار عکس
435 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
💢بررسی ملاک مراجعه به عرف در موضوع شناسی فقهی 📌حجت ‌الاسلام والمسلمین ذبیح الله نعیمیان، عضو هیأت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام: بر اساس نظر مرحوم نراقی هر آنچه که شارع متعال یا شریعت عهده‌دار شده است باید از زبان شارع آن را کشف کرد و در واقع تلقی شرعی باید به دست گرفت و این امر محدود به موضوعات مخترعه نمی‌شود؛ یعنی همان موضوعات عرفی نیز که مد نظر شارع قرار گرفته‌اند ممکن است تغییراتی در آنها ایجاد شده باشد یا از نظر شارع موضوعات با ویژگی خاصی باشد و مطلق موضوعاتی که در زبان عرف قرار گرفته‌اند مد نظر نباشند و توسعه و تضییق محتوایی در واژگان رخ داده باشد. 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/i5VQh1 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com 📷 goo.gl/EJjRC6
💢حوزه در مدل‌سازی و نظا‌م‌سازی اجتماعی موفق نبوده است 📌حجت‌الاسلام والمسلمین کریم خان‌محمدی، استاد حوزه و دانشگاه در نشست شاکله نظام اجتماعی اسلام گفت: مدل‌سازی در نظام، امری ضروری است و انتظار این است که محققان حوزه مدل‌سازی را در آثار خود ارائه دهند. زمانی می‌توان مدعی شد که سیستم ما هارمونی دارد که از مبانی شروع کرده و به عملیات برسیم یعنی مثلا به بانکداری بگوئیم مولفه‌ها و عناصر بانکداری اسلامی این است و خرده سیستم را باید از ابتدا تا انتها بیان کنیم. 🔹ما برای بقاء نظام اسلامی باید سیستم جامع داشته باشیم، ولی خرده سیستم‌ها هم باید تنقیح و تبیین شوند، البته کارهایی در این زمینه از جمله در آثار مطهری و علامه طباطبایی وجود دارد ولی این نقد بر حوزه وارد است که نظام‌سازی نکرده است. 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/LkQnS1 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com 📷 goo.gl/UWW1Z7
💢ضرورت‌های تولید علوم انسانی اسلامی/ نمی‌خواهیم علوم انسانی را تعطیل کنیم 📌آیت‌الله علی‌اکبر رشاد: علوم انسانی باید اسلامی شود که اگر اسلامی نشود معضل و تعارض و چالش بین علم و دین در فرهنگ ما که عبارت‌است از علوم انسانی و شریعت حل نخواهد نشد. اگر حل نشود ما همراهی نخبگان را نخواهیم داشت و اگر این مشکل و معضل حل نشود جامعه را نمی‌توانیم اداره کنیم و نمی‌توان شئون را اسلامی کرد. 🔹الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت محقق نمی‌شود مگر اینکه قبل از آن ما علوم انسانی اسلامی تولید کرده باشیم چرا که در مقام طراحی و تحقق و اعمال، شئون را می‌خواهیم پیشرفت‌ورزانه طراحی کنیم که مبتنی بر اسلام و منطبق با شرایط دینی باشد که اگر این اتفاق بخواهد محقق شود در ابتدا باید علوم انسانی اداره‌کننده باشند یا در ابتدا علوم انسانی اسلامی‌سازی شوند تا براساس آن الگو طراحی شود و الگوی طراحی شده در قدم بعدی محقق شود که این امر در گرو تولید علوم انسانی اسلامی است. 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/K3H5sq ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com 📷 goo.gl/qQqpFc
💢بازسازی نسبت‌های عقل و شریعت در حوزه‌های اجتماعی فساد 📌حجت الاسلام محمدعلی میرزایی، کارشناس مسائل دینی: اگر نگوییم تمام مصادیق فساد با اعمال عقل و خرد انسان قابل شناخت و درک و دریافت است بی‌تردید بیشترین مصادیق فساد این گونه است. 🔹ما امروزه با چالشی وجودی برای دین و دینداری مواجه هستیم. اگر حوزه‌های علمیه روش تعامل خود با متن دین و متن زندگی و بازسازی منطق تعامل با این دو و فهم پل‌های بین آن‌ها را متحول نکند و سنجه‌های تازه‌‌ای برای فهم کارآمدی یک اندیشه یا نظریه یا فتوی به میان نیاورد همه چیز را‌ می‌بازد. 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/n9nQNq ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com 📷 goo.gl/Hqyhgk
💢در مدرسه تابستانه مفتاح ۲ مطرح شد: 📌تنها هدف مردم‌شناسی غربی حفظ استعمار است/ علوم انسانی ساخته سرمایه‌داری مدرن است تا اهداف آن را دنبال کند 🔹دکتر احمد نادری، مدیر گروه انسان‌شناسی دانشگاه تهران در مدرسه تابستانه مفتاح ۲ که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار شد، گفت: مردم‌شناسی کاملاً در بستر استعمار و برای رفع نیاز استعمارگران به وجود آمد و تاکنون هم ‌انسان‌شناسی غربی در حال خدمت کردن به برنامه‌های استعماری غرب است. 🔹علوم انسانی مدرن برای شناخت جامعه غربی در سه حوزه یا شعبه عمومی، نیمه عمومی و خصوصی شکل گرفت. برای شناخت حوزه عمومی اعمال قدرت، علوم سیاسی شکل گرفت. برای شناخت حوزه نیمه عمومی تولید، علم اقتصاد شکل گرفت و برای شناخت حوزه خصوصی، جامعه‌شناسی شکل گرفت. هر سه علم موضوعشان جامعه غربی بود تا بتواند تغییر جامعه را برای حفظ نظام سرمایه‌داری مدیریت کند. ولی با شکل‌گیری پروسه استعمار در اروپایی‌ها نیاز به شناخت جوامع غیر غربی شدت گرفت و برای آن دو علم به وجود آمد که شامل شرق‌شناسی و ‌مردم‌شناسی می‌شود. 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/H8rkHg ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com 📷 goo.gl/97JDmT
💢انقلاب اسلامی و توسعه فقه سیاسی 📌حجت الاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی: در سالیان گذشته مباحث فقهی ما مبتنی بر یک موضوع‌شناسی جدی نبود. یعنی عمدتا درک واضحی از موضوع سیاست و مؤلفه‌های آن وجود نداشت. امروزه فهم روزآمد از مقولات مدرن و مستحدثه توسط فقیهان و متفقهان در استنباط و... وجود دارد. 🔹امروز وقتی از فقه و به طور خاص فقه سیاسی صحبت می‌کنیم، دیگر بحث فقه ما پاسخ‌گویی یک فرد نیست بلکه بحث اداره نظام است. بنابراین در توسعه فقه در این مقطع فقه ما از حکم، تبدیل به نرم افزار اداره جامعه شده است و فقه سیاسی فردی و اجتماعی به فقه حکومتی تبدیل شده است. 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/UcokMD ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com 📷 goo.gl/azS97S
💢تحول‌خواهی علوم انسانی بدون عقلانیت محال است 📌رضا محمدزاده، عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق‌(ع): موضوع عقلانیت در علوم انسانی اسلامی بدون شک غیر قابل انکار است و مکتب تفکیک نیز باید بداند در صورتی می‌تواند در این تحول فعالیت کند که موضع عقلانی داشته باشد. 🔹عقلانیت هسته مشترک تمام جریانات انسانی و علمی و فرهنگی در طول تاریخ است و عامل تفاوت و امتیاز ما انسان‌ها از دیگر موجودات است. ما اگر می‌خواهیم در تحول علوم انسانی به پیشرفت و توسعه و تحول برسیم، باید اختلافات را کنار بگذاریم و با تکیه بر نقاط مشترک و مواضع عقلانی بحث کنیم. 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/9u4vPG ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com 📷 goo.gl/N3UY2g
💢اعجاز قرآن حد و حصری ندارد 📌حجت‌الاسلام و المسلمین حسین علوی‌مهر، استاد حوزه و دانشگاه: قرآن کریم در ابعاد مختلفی دارای اعجاز است، گرچه برخی از قدما اعجاز را فقط در حوزه ادبیات و معانی و بیان دانسته‌اند، اما امروزه اعجاز قرآن در ابعاد مختلفی کشف شده است و شاید وجوه اعجاز حد و حصری نداشته باشد. 🔹معجزه قرآن معجزه عقلی است و معجزات سایر انبیا حسی بوده است. از نظر محتوا و درک و فهم؛ از آنجا که مسلمانان نسبت به سایر ملتها دارای درک بالاتری بودند، خداوند به همین جهت معجزه پیامبر اسلام(ص) را معجزه عقلی قرار داده است. 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/JBY6Qe ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com 📷goo.gl/35g6Yy
💢قیام عاشورا احیاگر تشیع است/ اقتصاد شیعی پس از انقلاب حاکم نشد 📌شهریار زرشناس، استاد دانشگاه: ویژگی‌های اندیشه سیاسی شیعه همان حقیقت اسلام است و مهمترین مؤلفه تاریخ شیعه ظلم‌ستیزی است. 🔹اندیشه انقلاب اسلامی الهام گرفته از قیام عاشوراست و هویت شیعه در عاشورا متبلور شده و انقلاب اسلامی پس از قیام پانزده خرداد حول یک هویت فکری و نظریه تازه و آرمان‌گرایی الهام گرفته از پیام عاشوراست. 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/khN1wS ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com 📷 goo.gl/uPAasB
💢قرآن به زن و مرد نگاه زوجیتی دارد 📌دکتر جمیله سادات علم‌الهدی: قرآن کریم به جای آنکه در رابطه با مرد و زن نگاه جنسیتی داشته باشد، نگاه زوجیتی دارد و این زوجیت نه تنها برای انسان بلکه برای همه است. 🔹همان‌طور که امام عصر(عج) در نقش ولی خدا، به خاطر تعهد و مسئولیتی که نسبت به خدا دارد، مسئولیت راهبری و هدایت همه افراد را برعهده دارند، ولی فقیه هم باید جامعه را به سمتی که اسلام محقق می‌شود رهبری و هدایت کند. همسران نیز مسئولیت هدایت یکدیگر را بر عهده دارند. والدین نیز مسئولیت هدایت یکدیگر را بر عهده دارند و حتی فرزندان نیز مسئولیت دارند که در برابر خطاها و جرائم والدین خود نقش منع کننده داشته باشند. 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/bQFpqs ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com 📷 goo.gl/E2LjjZ
💢مشکل فضای علمی کشور عدم پیوند میان ساحت نظر و عمل است 📌حسین بابایی مجرد، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: اگر در آموزش گرفتار نُسَخ غیربومی چه غیر جغرافیایی و چه غیر معرفتی شدیم در میدان حل مسئله چه در ذهن و چه خارج آن یقیناً توان مواجهه اصولی را نخواهیم داشت. 🔹امروز بهترین دفاع از نظام اسلامی، «اصلاح تصورات» از واقعیات و «تقویت تصدیقات» از افق‌ها و آرمان‌هاست. 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/fXAfWm ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com 📷 goo.gl/1U1BYn
💢کتاب طبقه‌بندی علوم درتمدن اسلامی با تأکید بر نقش ایرانیان نقد شد 📌جلسۀ معرفی و بررسی کتاب «طبقه‌بندی علوم در تمدن اسلامی با تأکید بر نقش ایرانیان» با حضور محمدباقر خزائیلی و یونس کرامتی در سرای اهل قلم برگزار شد. 🔹از نظر معرفت شناسی ایرانی-اسلامی علم در ذات خود یک حقیقت به معنای واحد است و علی رغم انشعابش از یک نقطۀ محوری که همان وحدانیت است ریشه گرفته و همانند درختی است که برگ‌های متعددی دارد اما از یک تنۀ واحد تشکیل شده است. 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/iCWPPq ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com 📷 goo.gl/G9PRp3
💢بایسته‌های مکتب «نص گرایی» و چالش‌های آن در حل مسائل فقه شهر 📌حجت الاسلام مصطفی درّی: مکتب نص‌گرایی در حل مسائل فقه شهر با چالش‌هایی از جمله «تعارض با کرامت انسانی»، «ناکارآمدی در عمل»، «تضییع حقوق مردم»، «ترویج بی‌اخلاقی در جامعه» مواجه است. 🔹رویکرد نص‌گرایی نه تنها در فقه، بلکه در سایر دانش‌های اسلامی نظیر کلام نیز به عنوان رویکردی در مقابل رویکرد «عقل‌گرایی» مطرح است. متعاطیان این رویکرد به مانند عقل‌گرایان، معتقد به درستی و کارآمدی انحصاری رویکرد خود در حل مسائل فقهی هستند. 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/ftcmDV ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com 📷 goo.gl/QjK2Wd
💢موفقیت الگوی مردم سالاری دینی به کارآمدی نظام سیاسی بستگی دارد 📌حجت‌الاسلام منصور میراحمدی: تبیین نسبت انقلاب اسلامی و مردم سالاری دینی مستلزم تبیین بنیان فکر دینی انقلاب اسلامی از یک سو و ایضاح نسبت این رویکرد با شکل‌گیری الگوی مردم سالاری دینی در ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی است. 🔹انقلاب اسلامی ایران حاصل رویکردی خاص به دین بود که در مقایسه با دو رویکرد سنتی و تجددگرایانه به دین، از آن به نوگرایی دینی می‌توان تعبیر کرد. بر اساس این رویکرد، اگرچه مراجعه مستقیم به متون دینی برای فهم دین ضروری است اما در این مراجعه با بکارگیری عقل، برداشتی عقلانی و متناسب با شرایط زمانی از آموزه های دینی شکل می‌گیرد. 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/1ZvYHx ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com 📷 goo.gl/51Ghix
💢فلسفه سیاه پوشی در عزای سیدالشهداء(ع)/ چرا اوج عزاداری‌ها در دهه اول محرم است؟ 📌حجت الاسلام قاسم ترخان، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: عزاداری و سیاه پوشی ما نماد و شعار همراهی با اهل بیت(ع) است. از سوی دیگر وقتی تاریخ را بررسی می‌کنیم، در گزارش‌های متعدد می‌خوانیم که سیاه پوشی در عزای اهل بیت(ع) یک سنت بوده است. 🔹در روایات اهل بیت(ع) آمده است که وقتی محرم می‌آمد، آن بزرگواران امر به عزاداری می‌کردند. عزاداری در دهه اول می‌تواند جنبه آمادگی داشته باشد برای مواجهه با واقعه اندوهبار روز دهم، از سوی دیگر این عزاداری‌ها و تکرار آن در مدت زمان یک دهه یک شعور را ایجاد می‌کند. 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/4KNrn4 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com 📷 goo.gl/4da3xX
💢«اشرافی‌گری» نظام را با چالش جدی روبرو می‌کند 📌حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی: اشرافی‌گری مدیران و کارگزاران یک چالش و تهدید جدی برای نظام است؛ مسؤولان کشور باید از ساده زیستی شخصیت‌های برجسته‌ای همانند سلمان فارسی الگوبرداری کنند؛ افتخار شهید رجایی در همین ساده زیستی او بود و همین موضوع سبب شده بود ایشان محبوبیت ویژه‌ای در جامعه داشته باشند. 🔹هیچ کس نمی‌تواند به دنبال آزادی مطلق باشد، زیرا این امر امکان ناپذیر است و همه آزادی‌ها مقید هستند؛ احکام اسلامی همانند قصاص و حدود برای ایجاد آزادی است. این احکام برای آن است که کسی نتواند مانع آزادی دیگران شود و به حقوق‌شان تجاوز کند. 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/MEqGsj ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com 📷 goo.gl/Eb8iFj
💢نه مجلس دغدغه تحول علوم انسانی دارد و نه برنامه‌ریزان فرهنگی/ اسلامی‌سازی علوم انسانی در خلأ حاصل نمی‌شود 📌محمد محمدرضایی استاد فلسفه دین دانشگاه تهران: متأسفانه امروزه برخی از نواندیشان ما به جای اینکه بیایند دین را احیا کنند آن را از حیات انسانی خارج می‌کنند و بسیاری معتقدند که اسلام را کنار بگذاریم و همان چیزی که غربی‌ها می‌گویند سرلوحه زندگی خود قرار دهیم. 🔹برخی از افرادی که مخالف اسلامی شدن علوم هستند علوم انسانی غرب را که براساس مبانی مادی گرایی بنا شده را علم می‌دانند و نظریات مقابل آن را ایدئولوژی می‌دانند و می‌گویند اینها قصد دارند جوان‌ها را با اسلامی کردن علوم شستشویی مغزی کنند. 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/TMzJn9 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com 📷 goo.gl/HXto5r
💢سیدالشهدا(ع) تفکر امامت را احیا کرد/ انقلابی فراگیر برای اقامه حکومت 📌حجت الاسلام مصطفی جان نثاری: حرکت امام حسین(ع) یک حرکت انقلابی برای جلوگیری از یک انحراف بزرگ در جامعه اسلامی و جلوگیری از حکومت موروثی و افشاگری در مورد حاکمیت بنی امیه و مفاسد آنها بود. 🔹حضرت سیدالشهدا(ع) آن چه را که فرهنگ امامت شیعه برای پیشوایی جامعه مطرح می‌کند در قیام عاشورا به عینه نشان داده و خود را به عنوان مصداقی که دربردارنده همه این ارزش‌هاست معرفی کرده و حاکمیت بنی امیه که هیچکدام از اینها را ندارد را افشا می‌کند. 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/hhEbyc ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com 📷 goo.gl/EdRU5w
💢در دوره تربیت کودک مطرح شد: 📌عملکرد والدین در بیشتر مواقع کودکان را بی‌نظم می‌کند / 10 راهکار برای کاهش نظم‌گریزی کودکان 🔹حجت الاسلام والمسلمین سید علیرضا تراشیون، کارشناس مسائل کودک چهارشنبه 21 شهریورماه در دوره تربیت کودک که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار شد، گفت: همیشه پشت سر بی‌نظمی یک دلیل و توجیهی وجود دارد و از بین بردن بی‌نظمی در کودکان غیر ممکن است از این رو برای کاهش نظم‌گریزی باید برنامه داشت. 🔹والدین بهترین الگو برای کودکان هستند لذا چه انتظاری است که آن‌ها بی‌نظم باشند ولی کودکانشان با نظم؟ الگودهی باید به صورت رفتاری، کلامی و بصری باشد یعنی کودک با نگاه به رفتار و کلام والدین نظم را فراگیرد. 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/NSjhqE ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com 📷 goo.gl/ofemx7
💢آیا نظم امروزی جامعه ایران فقهی است یا خیر؟ 📌آیت الله ابوالقاسم علیدوست: اسلام در انقلاب نقشی بیش از برانگیختگی داشت. انقلاب ما اسلامی بود، اما اینکه انقلاب جامع و تمام لوازم حکومت را داشت اینچنین نبود، بلکه اسلام محرک مردم بود اما این اسلامی بودن تام و تمام نیست. بازار ما، دولت ما و ... بخشی اسلامی بودند اما کامل نه. در نتیجه فقه قسمتی از نظم بخشی را بر عهده داشت. 🔹محمود حکمت نیا: جامعه ایران از زمانی که اسلام آورده و شیعه را پذیرفته است ساختارهای فقهی را پذیرفته است آنچه به آن اضافه شده دولت بوده است. پس از انقلاب اسلامی که جامعه از لحاظ حقوقی تبدیل به جامعه اسلامی شد التزام فقهی و حقوقی از التزام فردی و عقیدتی که ناشی از قبول مرجعیت تقلید بود، تبدیل به الزام شد. 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/pELhzw ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com 📷 goo.gl/eNohFJ
💢مبنای تراژدی امام حسین(ع)، حکمت است/ فروپاشی ظلم جهانی با نهضت حسینی 📌ابراهیم فیاض، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران: عاشورا تراژدی‌ای است که کل قرآن در آن تفسیر شده است. مبنای تراژدی امام حسین(ع)، حکمت است و این حکمت بزرگترین اندیشه فلسفی جهان امروز را تعیین می‌کند. 🔹این حرکت صلح‌طلبانه است، اما تسلیم در آن جایگاهی ندارد. عدالت‌طلبانه است، اما عدالت‌طلبی سوسیالیستی نیست. عدالت این حرکت یک عدالت زیباشناختی است که بر مبنای حسن و قبح عقلی ایجاد می‌شود. این عدالت مردمی و عمومی است. فطرت اصل آن است. این فطرت و حکمت در روز عاشورا بالاترین تفسیر را دارد که می‌تواند برای اندیشه‌های فلسفی، حکومتی و سیاسی به شدت اندیشه‌ساز باشد. این حرکت فروپاشی نرم و جدی سرمایه‌داری و استکبار جهانی را در پی دارد لذا می‌خواهند آن را منحرف کنند. 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/sTu72W ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com 📷goo.gl/zWp8xE
💢آیا انسان با شناختن بخشی از جهان خرسند می‌شود؟/ ما جهان را با برهان می‌شناسیم 📌غلامحسین ابراهیمی دینانی: هر تجربه علمی، هر اندازه نیرومند باشد، بخشی از جهان را می‌شناسد. به اندازه ای که تجربه کرده نظر می‌دهد. آیا انسان با شناختن بخشی از جهان خرسند می‌شود؟ انسان به کمتر از شناختن همه جهان رضایت نمی‌دهد، این خصلت آدمی است. 🔹استعداد فهمیدن همه چیز در آدمی هست، اما به اندازه‌ای که کوشش کند می‌فهمد. بالقوه استعداد فهمیدن همه چیز را دارد، اما بالفعل نه. دانشمندان هنوز با پیشرفت‌های همه علوم، بخشی از جهان را می‌دانند. 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/RFAmTA ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com 📷 goo.gl/Q3oBmf
💢احیاگری و انضمام عقل و عاطفه در اشک‌های حسینی 📌حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالهادی مسعودی خمینی، قائم مقام دانشگاه قرآن و حدیث: خاصیت گریه برای سیدالشهداء(ع)، احیاکنندگی، یادآوری و ضمیمه کردن بُعد عقلی با احساسی و گرایشی در انسان است. 🔹قیام امام حسین(ع) دو رو دارد؛ یکی مظلومیت و فشار‌هایی است که به خاندان اهل بیت(ع) و در شهادت و اسارت ایشان وارد شد و روی دیگر سکه تبیین قهرمانانه حماسه عاشورا است. روح حماسی و جوانمردانه امام حسین(ع) و اهل‌بیت(ع) باید در جوانان و متن جامعه امروز ما دمیده شود و این رفتار امام(ع) به عنوان الگو برای جامعه امروز تبیین گردد. 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/1kbV79 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com 📷 goo.gl/R7zpSs
💢مسئولیت فقه، هدایت تمدن‌سازی به معنای تغییر سبک زندگی است 📌حجت الاسلام علی کشوری، دبیر شورای راهبری الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت: تمدن‌سازی همان تغییر سبک زندگی است. بدون ارزیابی شاخص‌های پیشرفت یک جامعه، تمدن‌سازی فقط یک شعار شکست خورده است. 📌زیر ساخت‌های فقه، هدایت تمدن‌سازی به معنای تغییر سبک زندگی وابسته به عوامل چندگانه در حوزه محله و خانواده است که اگر نباشد همه امور به چالش کشیده می‌شود. 🔹اگر می‌خواهیم سبک زندگی را تغییر دهیم باید درک از مسئله علم را عوض کنیم و این درحالی است که متفکران اسلامی سازی علوم انسانی برخی از تعاریف غربی درباره علم را درباره دسته بندی آنها پذیرفته‌اند که می‌گویند علوم تجربی و علوم پایه و علوم انسانی اسلامی داریم. 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/R6Yf18 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com 📷 goo.gl/Vdya87