eitaa logo
منبرهاے‌✌دقیقہ‌اے
2.8هزار دنبال‌کننده
238 عکس
50 ویدیو
60 فایل
🍃🌸 تولید‌محتوای‌منبرکهای‌ویژه‌ #بین_الصلاتین #قرآنی_روایی(بصیرتی_مناسبتی) #کوتاه #مفید #اثرگذار 👌ویژه‌ مبلغین و‌ ائمه‌جماعات‌سراسرکشور
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شنبه۱۴۰۳/۰۱/۰۴ ┄┅┅❅💠❅┅┅ سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم آیات قرآن سرشار از امید و آرامش است چون کلام خدا و ذکر است (الا بذکر الله تطمئن القلوب) اما در بین آیات قرآن، برخی بیشتر از سایر آیات به انسان امید می دهد. روزی علی (علیه‌السلام) رو به مردم کرد فرمود: به نظر شما امید بخش ترین آیه قرآن کدام است؟ هر کس به فراخور حال خویش آیه‌ای را عنوان کرد، بعضی گفتند آیه ۴۸ سوره نساء «إِنَّ اللَّهَ لَا یَغْفِرُ أَنْ یُشْرَکَ بِهِ وَیَغْفِرُ مَا دُونَ ذَٰلِکَ لِمَنْ یَشَاءُ» خداوند هرگز شرک را نمی بخشد و پایین از آن هر گناهی باشد می بخشد. امام فرمود: خوب است ولی آنچه من می‌خواهم نیست. بعضی گفتند آیه ۱۱۰ سوره نساء "وَمَنْ یَعْمَلْ سُوءًا أَوْ یَظْلِمْ نَفْسَهُ ثُمَّ یَسْتَغْفِرِ اللَّهَ یَجِدِ اللَّهَ غَفُورًا رَحِیمًا" هرکس عمل زشتی انجام دهد یا برخویشتن ستم کند و سپس از خدا آمرزش بخواهد، خدا را غفور و رحیم خواهد یافت. امام فرمود، خوبست ولی آنچه من می‌خواهم نیست. عده‌ای گفتند آیه ۵۳ سوره زمر، «قل یا عِبادِیَ الَّذینَ أَسْرَفُوا عَلی أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللهِ إِنَّ اللهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمیعاً» ای بندگان من که بر خویشتن اسراف و زیاده‌روی کردید از زحمت خدا مأیوس نشوید، خداوند همه گناهان را می‌آمرزد، امام فرمود خوب است اما آنچه من می‌خواهم نیست. گروهی هم آیات دیگری را ذکر کردند، حضرت نپذیرفت، تا اینکه خود علی (ع) فرمود: از حبیب خودم رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) شنیدم که فرمود: امیدبخش ترین آیه قرآن آیه ۱۱۴ سوره هود است که می‌فرماید: «وَأَقِمِ الصَّلَاةَ طَرَفَیِ النَّهَارِ وَزُلَفًا مِنَ اللَّیْلِ إِنَّ الْحَسَنَاتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئَاتِ، نماز را در دو طرف روز و اوائل شب بر پادار، چرا که حسنات و نیکی‌ها آثار سیئات و بدی‌ها را برطرف می‌سازد. (بحار،79/220) : اما، با توجه به این که هر یک از این آیات، به زاویه اى از این بحث نظر دارد، و یک بُعد از ابعاد آن را بیان مى کند، تضادى با هم ندارند. در واقع، آیه مورد بحث، از کسانى سخن مى گوید که نمازهاى خود را به خوبى انجام مى دهند، نمازى با روح و با حضور قلب که آثار گناهان دیگر را از دل و جانشان مى شوید. و آیه دیگر از کسانى سخن مى گوید که داراى چنین نمازى نیستند، و تنها از در توبه وارد مى شوند، پس این آیه براى این گروه، و آن آیه براى آن گروه، امیدبخش ترین آیه است. چه امیدى از این بیشتر که، انسان بداند هر گاه پاى او بلغزد و یا هوى و هوس بر او چیره شود (بدون این که اصرار بر گناه داشته باشد، پایش به گناه کشیده شود) هنگامى که وقت نماز فرا رسید، وضو گرفت و در پیشگاه معبود به راز و نیاز برخاست، احساس شرمسارى که از لوازم توجه به خدا است نسبت به اعمال گذشته به او دست داد، گناه او بخشوده مى شود، و ظلمت و تاریکى اش از قلب او بر مى خیزد. اما این آیه پیام دیگری نیز دارد و آن این است که کسانی که ترک نماز کردند یا به نماز اهمیت نمی دهند خود را از امیدبخش ترین روزنه نجات در روز قیامت، محروم کردند و آن را به روی خویش بستنند و اینان در واقع به به کسی ظلم می کنند که بیشتر از هر کسی آن را دوست دارند و آن، کسی جز خویشتن نیست. خداوند همه ما و نسل ما را از نمازگزاران واقعی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد ┄┅┅❅💠❅┅┅┄ 💢نشر و بیانِ پیام، صدقه جاریه است منبرهاے‌✌دقیقہ‌اے (متمم) ➣ @menbars2m ┄┅┅❅💠❅┅┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
یکشنبه۱۴۰۳/۰۱/۰۵ ┄┅┅❅💠❅┅┅ سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم یکی از موانع تقرب و نزدیکی به خداوند، وجود دشمنی به نام «نفس اماره» است که مدام بنده مؤمن را به انجام بدی ها امر می کند. آن را باید شناخت و با آن مبارزه و جهاد کرد. پس بد نیست با ویژگی‌های نفس اماره، این دشمن بزرگ آشنا شویم تا با شناخت بیشتری با آن مبارزه کنیم. پیامبر (ص) در ضمن حدیثی به این ویژگی ها اشاره می فرمایند و چه بسا به دلیل وجود این ویژگی ها مبارزه با آن سخت است و جهاد با آن جهاد اکبر و بزرگترین جهاد شمرده شده است. حضرت می فرمایند: بهشت دری دارد، به نام در مجاهدان که از آن داخل بهشت می‌شوند و فرشتگان به ایشان خوش‌آمد می‌گویند و اهل محشر ایشان را با مقامی که خدا به آن‌ها داده می‌نگرند [و به حال آنان غبطه می خورند]. {بدانید}بزرگترین جهاد، جهاد با نفس است. زیرا نفس، ۱.انسان را مدام به کارهای زشت فرا می‌خواند(أَمَّارَهًْ بِالسُّوءِ) ۲.به زشتی‌ها و کارهای بد مایل است(رَاغِبَهًْ فِی الشَّرِّ) ۳.به شهوت‌ها گرایش دارد(مَیَّالَهًْ إِلَی الشَّهَوَاتِ) ۴.از انجام کارهای خیر کوتاهی می‌کند،(مُتَثَاقِلَهًْ بِالْخَیْرَاتِ) ۵.آرزوهایش بسیار است(کَثِیرَهًْ الْآمَالِ) ۶.وحشت قیامت را از یاد می‌برد(نَاسِیَهًْ لِلْأَهْوَالِ) ۷.ریاست را دوست دارد(مُحِبَّهًْ لِلرِّئَاسَهًْ) ۸. و طالب راحتی است(وَ طَالِبَهًْ لِلرَّاحَهًْ) چنان‌که خداوند متعال فرموده است: إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلَّا ما رَحِمَ رَبِّی. (یوسف/53) پس نفس اماره همان نفس سرکش است که انسان را به گناه فرمان می‌دهد و به هر سو می‌کشاند. لذا به او اماره گفته‌اند. پیامبر خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) گروهی از مسلمانان را به جنگی فرستاد، وقتی بازگشتند به آنان فرمود: «مَرْحَباً بِقَوْمٍ قَضَوُا الْجِهَادَ الْاَصْغَرَ وَ بَقِیَ عَلَیْهِمُ الْجِهَادُ الْاَکْبَرُ فَقِیلَ یَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَا الْجِهَادُ الْاَکْبَرُ قَالَ جِهَادُ النَّفْسِ؛[بحار،ج67ص65] آفرین بر گروهی که جهاد کوچک‌تر را انجام داده‌اند، و جهاد بزرگ‌ترشان باقی مانده، شخصی پرسید: ‌ای رسول خدا جهاد بزرگ‌تر چیست؟ فرمود: جهاد با هوای نفس» در روایت دیگری آن‌حضرت فرمودند: «اَفْضَلُ الْجِهَادِ مَنْ جَاهَدَ نَفْسَهُ الَّتِی بَیْنَ جَنْبَیْهِ؛ [الجعفریات،ص78]بهترین جهاد از کسی است که با نفس خود که میان دو پهلو دارد بجنگد.» شهید در راه خدا اگرچه جان عزیزش را در راه خدا داده است و به درجه رفیع شهادت نائل شده اما جان دادنش یک لحظه بوده است و تمام. اما مؤمن یک عمر در این دنیا باید با این نفس سرکش، که مدام با او مخالفت می کند مبارزه نماید و چه بسا سختی و بزرگی این جهاد از این بابت باشد. از این روست که امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) درباره کسی که می‌تواند گناه کند اما با نفس اماره مخالفت می‌کند و گناه نمی‌کند می‌فرماید: اجـر مـجاهدی که در راه خدا شهيد شده است از كسى كه قدرت بر گناه دارد اما خويشتندارى مى كند بیشتر نیست. نزدیک است که او فرشته ای از فرشتگان الهی شود. (نهج البلاغه، حکمت474) ترک گناه و مبارزه با نفس اماره، بهترین راه تقرب به خداوند است و انسان را عزیز و محبوب خدا می‌کند همانگونه که یوسف پیامبر، عزیز شد. خداوند ما را در راه ترک گناه و مبارزه با هوای نفس یاری دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد ┄┅┅❅💠❅┅┅┄ منبرهاے‌✌دقیقہ‌اے (متمم) ➣ @menbars2m ┄┅┅❅💠❅┅┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دوشنبه۱۴۰۳/۰۱/۰۶ (حجر/۳۳) ┄┅┅❅💠❅┅┅ سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم قرآن کتاب قصه و داستان نیست اما بیان برخی قصص گذشتگان از باب عبرت‌آموزی ذکر شده است و گاه همچون داستان آدم و ابلیس، آن‌قدر نیاز به تذکر داشته و از جای‌جای آن نکته های تربیتی و اخلاقی برداشت می‌شود که نه یک‌بار بلکه چندین‌بار در سوره‌های مختلف به آن پرداخته شده و در هر مرتبه نیز جزئیاتی از آن واقعه تبیین می‌شود. این تکرارها همه از آن روست که مؤمن بداند که با چه دشمن قسم‌خورده‌ای در راه بندگی خدا روبروست و مبادا گرفتار نیرنگ و فریب شیطان شود. 1. آنچه سبب سقوط ابلیس از مقام قرب و بندگی‌اش شد، خودبرتربینی و تکبرش بود. او خود را از آدم برتر دانست. وقتی از او سؤال شد چه شد که سجده نکردی؟ در جواب چیزی گفت که از چشم خدا افتاد: (لَمْ أَكُنْ لِأَسْجُدَ لِبَشَرٍ خَلَقْتَهُ مِنْ صَلْصالٍ مِنْ حَمَإٍ مَسْنُونٍ) [حجر/33]؛ «من هرگز بر بشرى كه او را از گِل خشكيده‌ و بدبو آفريده‌اى، سجده نخواهم‌ كرد». هرگز نباید خود را از دیگران برتر دانست: در روایت است که امام صادق (علیه السلام) فرمود: هر كس خودش را بهتر از ديگران بداند، او از متكبران است. راوی مى گويد: عرض كردم: اگر گنهكارى را ببيند و به سبب بى گناهى و پاكدامنى خود، خويشتن را از او بهتر بداند چه؟ فرمودند: هرگز هرگز! چه بسا كه او آمرزيده شود اما تو را براى حسابرسى نگه دارند. (کافی، 8/128) 2. در درگاه الهی، ملاک ارزیابی مخلوقات، منشأ خلقت و سیاهی و سفیدی رنگ پوست و زبان و نژاد و جنسیت نیست. هر چقدر درجه تسلیم و اطاعت‌پذیری شخص بیشتر باشد نزد خدا مقرّب‌تر، محبوب‌تر و عزیزتر است (و این است فرمول ارزشگذاری بندگان (إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللهِ أَتْقاكُمْ).(حجرات/13) 3. هیچ گناهی را نباید کوچک دانست چه بسا سرنوشت و تقدیر ما به همان گناهی گره بخورد که ما آن را کوچک دانستیم. همانگونه که یک عمر بندگی ابلیس (شش هزار سال) با یک عصیان الهی، بر باد رفت. از این رو برحذر باشیم و برای هر خطا و گناهی هرچند کوچک و از سر غفلت، توبه کنیم. ┄┅┅❅💠❅┅┅┄ منبرهاے‌✌دقیقہ‌اے (متمم) ➣ @menbars2m ┄┅┅❅💠❅┅┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دوشنبه۱۴۰۳/۰۱/۰۶ ┄┅┅❅💠❅┅┅ سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در شب/روز ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام هستیم. ولادت با سعادت کریم اهل بیت، امام حسن مجتبی (علیه‌السلام) را خدمت حضرت ولی عصر (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف)، رهبر معظم انقلاب، و‌شما شیعیان و محبان آن حضرت تبریک و تهنیت عرض می‌نماییم. در این ایام فرخنده، گوش جان می سپاریم به سخنی گهربار از آن حضرت. حضرت می فرمایند: يا بنَ آدمَ ، إنّكَ لم تَزَلْ في هَدمِ عُمرِكَ مُنذُ سَقَطتَ مِن بَطنِ اُمِّكَ ، فَخُذْ مِمّا في يَدَيكَ لِما بَينَ يَدَيكَ ؛ فإنّ المؤمنَ يَتَزوَّدُ ، و الكافِرَ يَتَمتَّعُ. (بحار الأنوار:۷۸/ ۱۱۲/۶) اى فرزند آدم! تو از همان زمان كه از شكم مادرت افتاده اى، پيوسته در راه ويران كردن [خانه ]عمرت قدم بر مى دارى. پس، از آنچه در دست دارى براى آنچه در پيش دارى بهره برگير؛ زيرا كه مؤمن توشه بر مى دارد و كافر خوش مى گذراند. چشم به هم زدیم نیمی از ماه مبارک رمضان، ماه میهمانی خدا سپری شد. چشم به‌هم بزنیم شب‌های قدر نیز خواهد آمد و کم‌کم این سفره رحمت الهی نیز ناباورانه، جمع خواهد شد. مؤمن اما کسی است که قدر این فرصت‌ها، ساعات و لحظات را می داند و از آن برای آباد کردن آخرتش بهره می گیرد. او خوب می‌داند هر روز که بگذرد از پیمانه عمرش کاسته شده و دیگر بازگشتی برای آن روز نیست. از شب‌های ماه مبارک برای مناجات با خدا و تهجد و شب زنده‌داری بهره می‌جوید و از روزهای این ماه عزیز با خدمت خالصانه به خلق خدا و مراقبت از نفس و تلاوت کلام خدا و انس با قرآن برای تقرب بیشتر با خداوند بهره می‌جوید. خداوند به ما توفیق بهره گیری حداکثری از باقی‌مانده این ماه عزیز را عطا فرماید هدیه نثار امام حسن مجتبی علیه السلام صلواتی بر محمد و آل محمد ┄┅┅❅💠❅┅┅┄ منبرهاے‌✌دقیقہ‌اے (متمم) ➣ @menbars2m ┄┅┅❅💠❅┅┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سه‌شنبه۱۴۰۳/۰۱/۰۷ (اسراء/۲۳) ┄┅┅❅💠❅┅┅ سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در پانزدهمین روز ماه میهمانی خداوند، رمضان المبارک در محضر قرآن کریم هستیم. انتخاب آیه ای گلچین از گلستان قرآن کریم هرچند آسان نیست اما از باب ناچاری در انتخاب آیه، سراغ آیه ۲۳سوره اسراء رفتیم: (وَقَضَىٰ رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا ۚ إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِنْدَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلَاهُمَا فَلَا تَقُلْ لَهُمَا أُفٍّ وَلَا تَنْهَرْهُمَا وَقُلْ لَهُمَا قَوْلًا كَرِيمًا) در خصوص احسان به والدین، و رعایت حرمت و احترام آنان سخن بسیار شنیده ایم و چه بسا این آیه شریفه را کودکان ما نیز حفظ باشند. اما سؤالی که برای بسیاری مطرح است مرز اطاعت از والدین است. تا کجا باید حرف آنها را شنید و اطاعت نمود. 1. ذکر احسان به والدین بلافاصله پس از امر به عبادت و پرستش خدای یگانه،‌حاکی از اهمیت این موضوع است. 2. اگر کلمه ای کوچکتر از کلمه «اف» وجود داشت که حاکی از بیان اکراه در برابر دیگران باشد خداوند آن را می فرمود که به پدر و مادر نگو. (مجمع البیان۶/۴۰۹) 3. مرز اطاعت از والدین تا آنجاست که خواسته آنها با در تعارض با خواسته و رضایت الهی نباشد. در غیر آن، باید به حرف آنها گوش کرد و امر آنها را اطاعت نمود. 4. وقتی انسان به سن پیری می رسد قلب و دلش رقیق تر می شود و نیاز بیشتری به محبت و توجه از ناحیه فرزندان دارد. از این رو احسان به آنها در این سنین اهمیت بیشتری دارد. (إِمّا يَبْلُغَنَّ عِنْدَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُما أَوْ كِلاهُما فَلا تَقُلْ لَهُما أُفٍّ وَ لاتَنْهَرْهُما ...) 5. مرز احسان به والدین تا کجاست؟ راوی از امام صادق علیه السلام منظور از احسان در این آیه را می پرسد. حضرت یکی از مصادیق احسان را بیان می کنند و گویا حد و مرز احسان را مشخص می کنند. حضرت می فرمایند: منظور از احسان، خوش‌رفتاری با آن‌ها است و اینکه آنان را به تکلّف نیندازی تا از تو آنچه را به آن نیاز دارند بخواهند، اگرچه ثروتمند باشند. (کافی،2/157) منظور آن است که فرزندان نباید بگذارند که والدین خواسته های خودشان را بر زبان جاری کنند. توجه اولاد و فرزندان به حدی باید باشد که تشخیص دهند که اکنون نیاز والدین آنها به چیست و قبل از اینکه بر زبان جاری کنند آن را برآورده سازند. گفتنی ها در خصوص احسان به والدین بسیار است ان شاءالله در فرصتهای بعدی. خدایا بهترین آنچه را که بهترین بندگانت عطا فرمودی به پدران و مادران ما نیز عطا بفرما به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد ┄┅┅❅💠❅┅┅┄ منبرهاے‌✌دقیقہ‌اے (متمم) ➣ @menbars2m ┄┅┅❅💠❅┅┅┄
Az_quran_bego.16.mp3
4.03M
🎙️🎧بشنوید👆 ✔️آیا مال و ثروت، آرامش می آورد؟ ✔️معیشت سخت و تنگ، ارمغان دوری از یاد خداست. 🔹طه/124 🔹مدت: 3دقیقه 🔹بر اساس محتوای ➖➖➖➖ @az_quran_bego ┄┅┅❅💠❅┅┅┄ منبرهاے‌✌دقیقہ‌اے (متمم) ➣ @menbars2m ┄┅┅❅💠❅┅┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پنجشنبه۱۴۰۳/۰۱/۰۹ (انبیاء/۴۷) ┄┅┅❅💠❅┅┅ سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم یکی از شبهاتی که ایمان و باور جوانان ما را هدف قرار داده و سببب سست شدن ایمان و اعتقاد آنان شده این است که گفته می شود قیامتی وجود ندارد هر چه هست در همین دنیاست. اعتقاد به عالم پس از مرگ یکی از شاخصه‌های تربیت دینی به شمار می رود و قریب به یک سوم آیات قرآن حدود 2000 آیه از قرآن، اختصاص به مسائل معاد و قیامت دارد تا آنجاکه بر اساس روایات، زرنگ ترین انسانها کسانی هستند که بیشتر از دیگران به یاد مرگ هستند. (بحار،68/267) اعتقاد به قیامت و عالم پس از مرگ، همچون افساری، نفس آدمی را از ارتکاب معصیت، باز می‌دارد. چنین شخصی مراقب است در این دنیا هر عملی از او سر نزند چراکه معتقد است روزی باید پاسخگوی اعمالش باشد. آخرت چیزی جدای از اعمال دنیای آدمی نیست و همین اعمال اوست که آخرتش را می سازد. چه خوش گفت دهقان سالخورده با پسر کای نور دیده! به جز از کِشته نَدرَوی : یکی از راه هایی که برای اثبات قیامت به کار می رود تکیه بر خداوند است. با این بیان که فارغ از آیات قرآن، با تکیه بر صفت عدالت خداوند می توان اثبات کرد که باید عالم دیگری غیر از این عالم دنیا وجود داشته باشد و گرنه عدالت خداوند زیر سؤال می رود. : 1. خداوند کسی است که تمام صفات خوب و کمالات را در در حد اعلی و بی نهایت دارد و ذره ای عیب و نقص و محدودیت در وجودش نیست. 2.یکی از صفات خوب و کمالات خداوند،‌ عدالت است به این معنا که در حق کسی ذره ای ظلم و ستم نمی کند و نمی گذارد حق کسی پایمال شود. 3. بالوجدان می بینیم که در این دنیا کسانی هستند که در حق دیگران ظلم می کنند و امکان اجرای عدالت الهی به طور کامل در حق آنها ممکن نیست. یعنی دنیا ظرفیت اجرای عدالت خداوند درباره آنها را ندارد. برای مثال: کسی که ده ها و صدها نفر بلکه گاه بیش از چندصد نفر را به قتل می رساند نمی توان به تعداد انسانهایی که در این دنیا کشته او را اعدام کرد. در حقیقت با یک بار اعدام کردن وی در این دنیا تنها تقاص یک نفر از او گرفته می شود و با فرض نبود عالم پس از مرگ و قیامت، خون سایر انسانهای مظلومی که به دست او کشته شدند پایمال می شود حال آنکه گفتیم خداوند عادل است و نمی گذارد حق کسی پایمال شود. پس باید عالم دیگری غیر از این عالم دنیا وجود داشته باشد که در آنجا حق مظلوم از ظالم به طور کامل ستانده شود و این همان چیزی است که در قرآن بر آن تأکید شده است. خداوند می فرماید: (وَنَضَعُ الْمَوَازِينَ الْقِسْطَ لِيَوْمِ الْقِيَامَةِ فَلَا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَيْئًا ۖ وَإِنْ كَانَ مِثْقَالَ حَبَّةٍ مِنْ خَرْدَلٍ أَتَيْنَا بِهَا ۗ وَكَفَىٰ بِنَا حَاسِبِينَ) (انبیاء/47) ما ترازوهاى عدل را در روز قيامت برپا مى‌كنيم، پس به هيچ‌كس كمترين ستمى نمى‌شود و اگر به مقدار سنگينى دانه‌ی خردلى [كار نيك و بدى] باشد، ما آن را حاضر مى‌كنيم و كافیست كه ما حسابرس باشيم. خداوند بر معرفت و اعتقاد ما نسبت به خودش و عالم قیامت بیفزاید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. ┄┅┅❅💠❅┅┅┄ منبرهاے‌✌دقیقہ‌اے (متمم) ➣ @menbars2m ┄┅┅❅💠❅┅┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جمعه۱۴۰۳/۰۱/۱۰ (نور/۱۹) ┄┅┅❅💠❅┅┅ سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم اگر کسی گناهی را از سر غفلت یا جهالت انجام دهد آیا می تواند آن را برای دیگران تعریف کند؟ یا اگر از ارتکاب گناه کسی آگاه شد آیا حق انتشار آن را دارد به گونه ای که دیگران باخبر شوند؟ : یکی از گناهان بزرگ که کمتر به آن توجه می شود و کسی آن را حتی گناه به شمار نمی آورد اشاعه فحشاست. : 1. منظور از اِشاعه فَحْشاء، گفتار و کرداری است که موجب ترویج و یا کمک به انتشار گناهان کبیره در بین مؤمنان شود. به بیانی، اشاعه فحشا یعنی حرفی بزند یا کاری کند که سبب ترویج گناه و فساد در جامعه شود. 2. اشاعه فحشاء، مصادیق متعددی می تواند داشته باشد یکی از مصادیق آن، بازگو کردن گناه برای دیگران است. معمولا شایع است که برخی افراد جاهل، گناه خود را خیلی راحت برای دوستان خود نقل می کنند و قباحت و زشتی گناه را در نظر آنان از بین می برند و ارتکاب آن را برآی آنان آسان می کنند. با این کارشان در گناه آنان نیز شریک می‌شوند. 3. یکی از عواملی که سبب می شود انسان گناهی را ترک کند قباحت و زشتی گناه در منظر شخص است. اگر زشتی گناه در نظر شخص از بین برود مانعی برای ارتکاب آن برای شخص وجود ندارد و راحت آن گناه از سوی شخص سر می‌زند. بازگو کردن گناه، انتشار گناه و فساد انجام‌شده در فضای مجازی، انتشار کلیپهای منافی عفت و فسادهای اخلاقی در فضای مجازی همه و همه از مصادیق بارز اشاعه فحشا به شمار می روند. قرآن کریم این عمل را به شدت نکوهش کرده و برای آن وعده در دنیا و آخرت داده است. خداوند در این باره می فرماید: إِنَّ الَّذينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشيعَ الْفاحِشَةُ فِي الَّذينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَليمٌ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ اللهُ يَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ [نور/19] به يقين كسانى كه دوست دارند زشتي‌ها در ميان مردم با ايمان شايع شود براى آنان در دنيا و آخرت عذاب دردناكى است؛ و خداوند مى‌داند و شما نمى‌دانيد. 5. در روایات نیز اشاعه‌کننده فحشاء همچون انجام دهنده آن معرفی شده و ایستادن بر تلّی از آتش و بیرون شدن از ولایت الهی و شیوع بیماری‌هائی که در پیشینیان نبوده از پیامدهای آن بیان کرده است. اینک برخی از این روایات: ۱. امام صادق(ع) فرموده: کسی که بر گناه مومنی آگاهی یابد سپس آن را افشا سازد و کتمان نکند و برای او از خداوند طلب استغفار نکند گویا خودش این گناه را مرتکب شده و علاوه بر آن، سنگینی بار افشا کردن را نیز باید متحمل شود در حالی که ممکن است خداوند عامل گناه را آمرزیده باشد و عقوبت او همان افشا شدن در دنیا باشد و در آخرت هم گناهش پنهان شود. (وسائل12/285) ۲. امام کاظم(ع) فرمودند: در رابطه با برادرت گوش و چشمت را تکذیب کن و اگر پنجاه «قسّامه» (پنجاه نفر که پنجاه بار قسم می‌خورند) برایت قسم بخورند و مطلبی را برایت بگویند، تو سخن او را تصدیق و آنان را تکذیب کن و خبری را پخش نکن که آبروی او را ببرد و شخصیت او را نابود کند. زیرا در غیر این صورت از کسانی خواهی بود که خداوند درباره آنها فرموده است «همانا برای کسانی که دوست دارند گناه در میان کسانی که ایمان آورده‌اند رواج یابد، عذابی دردناک در دنیا و آخرت هست. (کافی/8148) ┄┅┅❅💠❅┅┅┄ منبرهاے‌✌️دقیقہ‌اے (متمم) ➣ @menbars2m ┄┅┅❅💠❅┅┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جمعه۱۴۰۳/۰۱/۱۰ ┄┅┅❅💠❅┅┅ سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در آستانه شب نوزدهم ماه مبارک رمضان هستیم. شب نوزدهم مـاه رمضـان اولین شب از شب‌های قدر است و شب قدر همان شبی است که در تمـام سال شبۍ به خوبۍ و فضیلت آن نمۍ‌رسد در آن شب تقـدیـر امور سـال مۍ شود و ملائڪہ و روح به اذن پروردگـار بہ زمین نازل مۍ شوند و خدمـت امـام زمـان(عج) مشـرف مۍ شوند و هـر آنچہ بـراے هر ڪہ مقدر شده است بر امام زمــان(عج) عرضہ مۍ ڪنند و عمـل در آن بہتـر است از عمـل در هـزار مـاه. 💠اعمـال شب های قـدر بر دو نوع است: اعمال مشترک (در هـر سه شب انجـام مۍ‌شود) مخصوص (مخصـوص هـر شب) 🖤 اعمال مشتـرڪ شبهاے قــدر ❶ غسل: بهتر است غسل شب قدر در هنگام غروب آفتاب انجام گيرد،كه نماز شام را با غسل بخواند. ❷ دو رکعت نماز وارد شده است: كه‏ در هر ركعت پس از سوره«حمد»، هفت مرتبه«توحيد»خوانده، و پس از فراغت از نماز هفتاد مرتبه بگويد، 〖استغفر اللّه و اتوب اليه〗 در روايت نبوى است: كه از جاى برنخيزد تا خدا او و پدر و مادرش را بيامرزد. ❸ قرار دادن قرآن بر سر. ❹ ده مرتبه ۱۴ معصوم راصدازدن ❺ زیارت امام حسین علیه السلام است؛ در روايت آمده هنگامى كه شب قدر مےشود، منادى از آسمان هفتم از پشت عرش ندا سر می دهد كه خدا هركه را به زيارت مزار امام حسين عليه السّلام آمده آمرزيد. ❻ احیاء داشتن و بیدارماندن این شب‌هابرای و بندگی خدا: روايت شده هركه شب‏ قدر را احيا بدارد، گناهانش آمرزيده مےشود، هرچند به شماره ستارگان آسمان و سنگينى كوهها و پيمانه درياها باشد. ❼ صد رکعت نمازلیلة الاحیاء ❽ خواندن دعای جوشن کبیر 🖤 اعمال مخصوص شب نوزدهم: ۱- صد مرتبه "اَستَغفُرِاللهَ رَبی وَ اَتوبُ اِلَیه". ۲- صد مرتبه " اَللّهُمَّ العَن قَتَلَةَ اَمیرَالمومنینَ". ۳- دعای "یا ذَالَّذی کانَ..." خوانده شود . ۴- دعای " اَللّهَمَّ اجعَل فیما تَقضی وَ تقدر..." خوانده شود. 📚به مفاتیح الجنان مراجعه نمائید. ┄┅┅❅💠❅┅┅┄ منبرهاے‌✌️دقیقہ‌اے (متمم) ➣ @menbars2m ┄┅┅❅💠❅┅┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شنبه۱۴۰۳/۰۱/۱۱ (فرقان/۳۰) ┄┅┅❅💠❅┅┅ سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم ایام ضربت خوردن فرق مبارک امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام را به محضر امام زمان عج و محبان و شیعیان آن حضرت تسلیت عرض می نماییم. رسول خدا(صلی الله علیه وآله) در عرصه قیامت در آن روز هولناک و دشوار با افسوس و دلى پردرد، قرآن‌‏به‌دست مى‌‏ایستد و - این‌گونه شکایت جانکاهى را به پروردگارش شکایت مى‌‏کند: «پروردگارا!! قوم من قرآن را رها کردند.» (فرقان/ 30) گویا رسول خدا مى‏‌فرماید خداوندا مردم، نور، روشنگرى و بیانگرى قرآن را رها کردند، جداگر حق از باطل، رحمت و شفا را ترک گفتند، تشنه شدند در حالى که آب زلال و گوارا در کنارشان بود، در ظلمات زندگى کردند در حالى‌‏که در نزدشان نورِ آشکار و روشنگر بود. آه چه سنگین زیان و بزرگ خسارتى کرده است، کسى که این همه را رها کند! در یکی از آیات قرآن کریم، بوی گله و شکایت از مسلمانان وجود دارد، افرادی که برای رسیدن به موفقیت،حاضرند تمام راه ها و روش ها را تجربه کنند اما هیچ وقت به خود اجازه آشنایی با کامل ترین نسخه خوشبختی و موفقیت را نمی دهند و به همین جهت رسول خدا صلی الله علیه و آله در قرآن لب به شکایت باز می کند و می فرماید: «وَقَالَ الرَّسُولُ یَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا[فرقان:۳۰]و پیامبر [خدا] گفت پروردگارا قوم من این قرآن را رها کردند» به واقع مصادیق این مهجوریت و رها کردن قرآن کریم چیست؟ ۱-استفاده از قرآن تنها برای تبرک و امنیت خانه و کاشانه و هنگام مسافرت ۲-هزینه های کلان برای خرید قرآن های زینتی مخصوصا برای زوج های جوان و سال ها خاک خوردن آن ۳-تنها به فکر ختم قرآن بودن و عدم توجه به معانی و مفاهیم و توصیه های قرآن مجید و بدتر از همه این ها آن که متأسفانه در بسیاری از جوامع مسلمان قرآن در زندگی آنان غایب و مهجور است. تا آنجا که حتی بسیاری، تلاوت و قرائت آن را هم به درستی نمی دانند ،تا چه رسد به مراحل بالاتر آن اعم از ترجمه ،تفسیر ،تدبر و عمل به آن! شهید مطهری درباره مهجوریت قرآن چنین می گوید: ما امروز از این نسل گله داریم که چرا با قرآن آشنا نیست؟ چرا در مدرسه ها قرآن یاد نمی گیرند. حتی به دانشگاه هم که می روند از خواندن قرآن عاجزند؟ البته جای تأسف است که این طور است. باید از خودمان بپرسیم ما تاکنون چه اقدامی در این راه کرده ایم؟ آیا با همین فقه و شرعیات و قرآن که در مدارس است توقع داریم نسل جوان با قرآن آشنایی کامل داشته باشد؟ !عجبا! که خود نسل قدیم قرآن را متروک و مهجور کرده، آن وقت از نسل جدید گله دارد که چرا با قرآن آشنا نیست. این بحث ادامه دارد... . ┄┅┅❅💠❅┅┅┄ منبرهاے‌✌دقیقہ‌اے (متمم) ➣ @menbars2m ┄┅┅❅💠❅┅┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
یکشنبه۱۴۰۳/۰۱/۱۲ (۱) (قصص/۴ الی۱۴) ┄┅┅❅💠❅┅┅ سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم قرآن کریم پر از داستانهای عبرت آموز است. داستان حضرت موسی علیه السلام، از بدو تولد و بعدها با قوم بنی اسرائیل، سراسر نکات تربیتی و اخلاقی است. خداوند اگر اراده کند به بنده ای از بندگانش خیر و منفعتی برساند یا ضرری از او دور کند کسی در این عالم نمی‌تواند مانع شود. خداوند به گونه ای تمام عوامل کائنات عالم را بسیج می‌کند که مستکبران این عالم (که ادعای خدایی می کنند) نمی توانند مانع شوند. تمام عوامل، به اذن الهی، دست به دست هم می‌دهند که اراده خداوند درباره بنده ای از بندگانش محقق شود. زمانی که فرعون دستور می دهد تمام پسرانی که متولد شوند را ذبح کند. مادر موسی بیم آن دارد که پسرش به دست فرعون کشته شود. اما خداوند به مادر موسی الهام می کند که فرزندش را داخل صندوقچه ای قرار داده، داخل رود نیل بیندازد و به او قوت قلب می دهد که به زودی طفلش را به او برگرداند. کدام مادر در شرایط طبیعی حاضر است فرزندش را به دل دریا بیندازد؟! اینجا خداوند اراده کرده است که طفل صحیح و سالم به آغوش مادرش برگدد. تمام عوامل و کائنات این عالم را برای این امر بسیج می کند. خاله‌ی موسی، به امر مادر موسی، صندوقچه را تعقیب می کند که ببیند سرانجامش چه می شود. می بیند توسط فرعونیان از آب گرفته می شود به دربار فرعون می رود. فرعونیان (مانند دیگر پسرانی که می گیرند) قصد کشتن این طفل را می کنند که دل همسر فرعون نرم می شود و از همسرش می خواهد او را به فرزندی بگیرند. طفل نوزاد گرسنه است. برایش دایه حاضر می کنند. پستان هیچ مادری را نمی پذیرد. خاله‌ی موسی که متوجه این موضوع می شود از باب خیرخواهی به آنها دایه ای معرفی می کند که این طفل پستان آن دایه را قبول می کند. آنها نیز قبول می کنند. این چنین می شود که طفل دوباره به مادرش بر می‌گردد بی‌آنکه کسی بفهمد، در دربار فرعون رشد می کند و جانش نیز حفظ می شود. ببینید خداوند چه زیبا، عوامل مختلف را دست به دست هم می‌دهد تا در دل دشمنانش، جان موسی را از بدو کودکی حفظ کند. عزیزان،‌ خداوند همه کاره این عالم است. اگر کسی بنده خدا باشد و در کارهایش بر او توکل کند خداوند او را بس است. ( و مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللهِ فَهُوَ حَسْبُهُ) طلاق/3 آیا خداوند برای بنده اش کافی نیست. (أَلَيْسَ اللَّهُ بِكَافٍ عَبْدَهُ) زمر/36 چرا این اعتقاد و باور را در درون خود نهادینه نمی کنیم که اگر خداوند بخواهد به بنده اش خیری برساند یا ضرری را دور کند کسی مانع تحقق اراده خداوند نمی شود. کسانی هم می توانند اینگونه بر خدا توکل کنند که بنده مطیع او باشند و به دستوراتش عمل کنند و دنبال رضای او در زندگی باشند. نه اینکه طرف نماز نمی خواند روزه نمی گیرد توجهی به رضای خدا در زندگی اش ندارد توقع دارد خدا نیز در همه حال،‌حاجتش را مستجاب کند و امور زندگی او را به دست بگیرد.! این است حال بسیاری از کسانی که در زندگی خویش توقعات نابجا از خدا دارند. خداوند توفیق توکل واقعی در زندگی را به برکت این شب و رزوهای عزیز ماه رمضان مرحمت فرماید صلواتی بر محمد و آل محمد ┄┅┅❅💠❅┅┅┄ منبرهاے‌✌دقیقہ‌اے (متمم) ➣ @menbars2m ┄┅┅❅💠❅┅┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دوشنبه۱۴۰۳/۰۱/۱۳ (عنکبوت/۶۴) ┄┅┅❅💠❅┅┅ سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم سالروز شهادت مولی الموحدین امیرالمؤمنین علی علیه السلام را خدمت حضرت ولی عصر عج،‌مقام معظم رهبری، و شما شیعیان و محبان آن حضرت تسلیت و تعزیت عرض می نماییم. یکی از عواملی که سبب رشد ایمان و معرفت مؤمن می‌شود داشتن شناخت واقعی از دنیاست. شناخت دنیا به حدی اهمیت دارد که بر اساس روایات آخرین رذیله ای که از قلب و دل انسان خارج می شود حب دنیاست و ریشه بسیاری از خطاها و گناهان آدمی به شمار می رود. (کافی،2/113) خداوند در قرآن کریم می فرماید: ( وَ ما هذِهِ الْحَياةُ الدُّنْيا إِلّا لَهْوٌ وَ لَعِبٌ وَ إِنَّ الدّارَ الْآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوانُ لَوْ كانُوا يَعْلَمُونَ( [عنکبوت/64]؛ اين زندگى دنيا چيزى جز سرگرمى و بازى نيست؛ و فقط سراى آخرت، سراى زندگى [واقعى] است، اگر مى‌دانستند. این دنیا با تمام زرق و برقی که دارد، با تمام خوشی ها و لذتهایی که دارد در مقایسه با زندگی آخرت، بازیچه و سرگرمی بیش نیست. انسان عاقل هرگز به این دنیای فانی و زودگذر دل نمی بندد. در این آیه شریفه دو صفت برای این دنیا استفاده شده است: لهو: به سرگرمی‌‏هایی گفته می‌‏شود که انسان را از هدف اصلی و مسائل اساسی باز می‌‏دارد؛ (مفردات راغب) «لعب» به کاری گفته می شود که مثل بازی قصد و هدفی در آن نیست. (همان) لذات و مادیات دنیا اگر هدف آدمی باشد مذموم و ناپسند است اما اگر از آن برای آباد کردن آخرت استفاده شود پسندیده است. دنیا محلی برای آباد کردن آخرت است و لذا مؤمن زرنگ از لحظه لحظه آن برای آباد کردن سرای جاودان آخرت خویش بهره می برد. در محضر امیرالمؤمنین علیه السلام، را بهتر بشناسیم. حضرت در خطبه 82 نهج البلاغه می فرمایند: «چگونه توصيف كنم سر منزلى را كه ابتداى آن سختى و مشقت است و پايان آن فنا و نيستى، در حلال آن حساب است و در حرامش عقاب، ثروتمندش فريب مى‏ خورد و فقير و گدايش محزون مى‏ گردد. چه بسيار كسانى كه به دنبالش بدوند و به آن نرسند و چه ‏بسيار كسانى كه رهايش سازند و به آنها روى آورد. هر كس با چشم بصيرت و عبرت به ‏آن بنگرد به او بصيرت و بينائى بخشد؟و آن كس كه چشمش به دنبال آن باشد و فريفته آن گردد از ديدن حقايق نابينايش كند! ┄┅┅❅💠❅┅┅┄ منبرهاے‌✌دقیقہ‌اے (متمم) ➣ @menbars2m ┄┅┅❅💠❅┅┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سه‌شنبه۱۴۰۳/۰۱/۱۴ (احزاب/۳۳) ┄┅┅❅💠❅┅┅ سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم ایام سوگواری شهادت حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام را تسلیت عرض می نمایم. اما آیه امروز، آیه ای است که خداوند خطاب به زنان پیامبر(صلی الله علیه و آله) می فرماید: وَ قَرْنَ في بُيُوتِكُنَّ وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِيَّةِ الْأُولى وَ أَقِمْنَ الصَّلاةَ وَ آتينَ الزَّكاةَ وَ أَطِعْنَ اللهَ وَ رَسُولَهُ ... [احزاب/33] در خانه‌هاى خود بمانيد، و همچون دوران جاهليّت نخستين [در ميان مردم] ظاهر نشويد، و نماز را برپا داريد، و زكات را بپردازيد، و خدا و پيامبرش را اطاعت كنيد... بیان تمام نکات تفسیری این آیه شریفه،‌ نیازمند فرصت و زمان بسیار است اما آنچه امروز درباره آن صحبت می کنیم این بخش از آیه شریفه است: (وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِيَّةِ الْأُولى) همچون دوران جاهليّت نخستين [در ميان مردم] ظاهر نشويد. : 1.مخاطب آیه تنها زنان پیامبر نیستند همانطور که توصیه آنان به نماز و زکات و اطاعت از خدا و رسول در ادامه آیه اختصاصی به ایشان ندارد. 2. تبرج از کلمه بُرج به معنای ظاهرکردن زیبایی یا به معنای قصر می‌باشد. در هر دو، معنای جلب توجه کردن و آشکارکردن زیبایی ها نهفته است. در اینجا نیز، تبرّج یعنی ظاهر کردن زیبای‌های زنانه در مقابل افراد غریبه و نامحرم. خداوند از زنان پیامبر ص می‌خواهد که باوقار در خانه‌هایشان بمانند و همچون زنان عصر جاهلیت، عرض‌اندام نکنند. 3. امروزه بالوجدان می‌بینیم که به تعبیری جاهلیت مدرن در جوامع بشری حکمفرما شده و خودنمایی زنان در ملأ عام وسیله‌ی اغوای شیطان و گمراه کردن جوانان شده است. همه زنان باید مراقب باشند وسیله و ابزار فریب شیطان قرار نگیرند و نباید زیبایی های خود را در برابر نامحرم به نمایش بگذارند. ۴. غریزه جنسی یک غریزه بسیار قوی در وجود آدمی است و کنترل آن جزو مهمترین اقدامات در فضای دینداری است. بخش عمده‌ای از این اقدامات به مساله خودنمایی و فتنه‌انگیزی زنان برمی‌گردد؛ اگر زنان بتوانند بر این روحیه‌شان غلبه کنند و خود را در این زمینه کنترل کنند، این مسأله در کلیت جامعه به‌شدت موثر واقع می‌شود. رعایت این دستور و حکم خدا به اندازه ای مهم است که در این آیه شریفه ذکر آن را مقدم بر توصیه به نماز و پرداخت زکات کرده است. خداوند به ما توفیق علم و عمل مرحمت فرماید هدیه نثار آقا امیرالمؤمنین علیه‌السلام صلواتی بر محمد و آل محمد ┄┅┅❅💠❅┅┅┄ منبرهاے‌✌دقیقہ‌اے (متمم) ➣ @menbars2m ┄┅┅❅💠❅┅┅┄
💠 اعمال شب قدر ۲۳ ماه مبارک رمضـان 🌙 در هَدِيّة الزّائر ذكر شده، شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان از دو شب قدر سابق افضل است و از احاديث بسيار مُستَفاد می‌شود كه شب قدر همين است و در اين شب جميع امور بر وفق حكمت مقدّر می‌گردد 🕌 اعمـال شب قـدر ✅ اول : اعمالى است كه در هر سه شب بايد انجام داد و آن چند عمل است: 1⃣ غسل (مقارن با غروب آفتاب) 2⃣ دو ركعت نماز كه در هر ركعت پس از سوره «حمد» ، هفت مرتبه «توحيد» خوانده، و پس از فراغت از نماز هفتاد مرتبه بگويد:«أَسْتَغْفِرُ اللّه وَ أَتوبُ الَيْهِ». در روايت نبوى است كه از جاى برنخيزد تا خدا او و پدر و مادرش را بيامرزد. 3⃣ قرآن بر سر گرفتن 4⃣ ده مرتبه چهارده معصوم را صدازدن 5⃣ زیارت امام حسین علیه السلام 6⃣ احیا و شب زنده داری 7⃣ صد ركعت نماز كه فضليت بسيار دارد و بهتر آن است كه در هر ركعت پس از سوره «حمد» ، ده مرتبه «توحيد» خوانده شود. 8⃣ قرائت دعای جوشن كبير 9⃣ خواندن دعای «اَللّهُمَّ اِنّي اَمْسَيْتُ لَكَ عَبْداً داخِراً ...» ✅ دوم: اعمال مخصوص هر یک از اين شبها است. 🔻اعمال شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان 1⃣ قرائت سوره‌های «عنکبوت» ، «روم» و «دخان» 2⃣ خواندن هزار مرتبه سوره مبارکه «قدر» 3⃣ خواندن دعاى «اَللَّـهُمَّ امْدُدْ لي في عُمْري، وَاَوْسِعْ لي في رِزْقي ... » 4⃣ خواندن دعای «اَللَّـهُمَّ اجْعَلْ فيـما تَقْضي وَفيـماتُقَدِّرُ مِنَ الاَْمْرِ الْمَحْتُومِ ... » 5⃣ خواندن دعای «يا باطِناً في ظُهُورِهِ ، وَ يا ظاهِراً في بُطُونِهِ... » 6⃣ خواندن دعای سلامتی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف 7⃣ غسل در آخر شب 📚 برای خواندن ادعیه‌ی ذکر شده به کتاب مفاتیح الجنان مراجعه شود ┄┅┅❅💠❅┅┅┄ منبرهاے‌✌دقیقہ‌اے (متمم) ➣ @menbars2m ┄┅┅❅💠❅┅┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چهارشنبه۱۴۰۳/۰۱/۱۵ (زمر/۵۳) ┄┅┅❅💠❅┅┅ سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم طاعات و عبادات شما در لیالی قدر قبول درگاه حق ان شاءالله. خداوند خطاب به پیامبرش می‌فرماید: به مردم بگوید: (يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَىٰ أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا ۚ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ) رمز/۵۳ «اى بندگان من كه برخود اسراف و ستم كرده‌ايد! از رحمت خداوند نوميد نشويد كه خدا همه‌ی گناهان را مى‌آمرزد، زيرا او بسيار آمرزنده و مهربان است. با شنیدن این آیه بندگان گناهکار لسیار امیدوار به آمرزش الهی می‌شوند و مقصود نیز همین است. اما یک آسیب می تواند داشته باشد که جنبه رجا و امیدواری آنها از حد معقول تجاوز کند و نسبت به ارتکاب گناهان حساسیتی نداشته باشند. افراط و تفریط در هیچ کاری پسندیده نیست همچنانکه که کسی امید بیش از حد داشته باشد و جنبه خوف و ترسش اندک باشد از حد مجاز خارج شده است. لذا توبه و انابه شرط اصلی آن است. لذا خداونددر ادامه می فرماید: (وَأَنِيبُوا إِلَىٰ رَبِّكُمْ وَأَسْلِمُوا لَهُ) یعنی شرط برخورداری از چنین عفو و رحمتی، توبه و انابه است. امام جعفر صادق علیه‌السلام می فرماید: لقمان به پسرش موعظه کرد: اى پسرم! از خدا چنان بترس که اگر قیامت را با همه خوبى هاى انس و جن دریابى، باز هم بهراسى که خداوند عذابت کند. و به خدا چنان امیدوار باش که اگر قیامت را با همه بدى هاى انس و جن دریابى، امیدوار باشى که خداوند تو را بیامرزد. پسرش به او گفت: اى پدر! چگونه مى‌توانم چنین باشم، در حالى که تنها یک قلب دارم؟ لقمان گفت: «اى پسرم! اگر قلب مؤمن بیرون آورده و پاره شود، دو نور در آن دریافت مى گردد: نورى براى خوف و نورى براى رجا، که اگر وزن شوند، هیچ یک ذرّه اى بر دیگرى ترجیح نخواهد داشت. (کافی،۲/۶۷) ┄┅┅❅💠❅┅┅┄ منبرهاے‌✌دقیقہ‌اے (متمم) ➣ @menbars2m ┄┅┅❅💠❅┅┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا