eitaa logo
معراج اندیشه
136 دنبال‌کننده
127 عکس
43 ویدیو
52 فایل
کانال طرح معراج اندیشه دفتر مطالعه آثار استاد شهید مطهری (ره) حوزه علمیه شهیدصدوقی واحد۵ قم 📋فعالیت های کانال: معرفی طرح_ دوره های مجازی #اخبار کلاس ها #همایش ها #معرفی_کتب #صوت_برگزیده خادم شما :
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ آیا «موفقیت» در این جهان فقط به «مقدار تلاش» بستگی دارد؟ 🔸از نظر منطق مادّى، جهان نسبت به مردمى كه در راه صحيح و يا راه باطل، راه عدالت يا راه ظلم، راه درستى يا راه نادرستى مى‌روند بى‌طرف و بى‌تفاوت است؛ نتيجه كارشان بسته است تنها به يک چيز: «مقدار تلاش» و بس. 🔹ولى در منطق فرد باايمان، جهان نسبت به تلاش اين دو دسته بى‌طرف و بى‌تفاوت نيست؛ عكس‌العمل جهان در برابر اين دو نوع تلاش يكسان نيست، بلكه دستگاه آفرينش حامى مردمى است كه در راه حق و حقيقت و درستى و عدالت و خيرخواهى تلاش مى‌كنند: 🔸إنْ تَنْصُرُوا اللهَ يَنْصُرْكُمْ؛ اگر خدا را يارى كنيد (در راه حق گام برداريد) خداوند شما را يارى مى‌كند(محمّد/۷). 📝 استاد مطهری، انسان و ایمان، ص۴۱ @meraj_andishe1
بیماریهای بی ایمانی.mp3
1.21M
بسیار شنیدنی 📡 قرآن برای عقل و فکر انسان ارزش و اهمیت قائل است 🔹ایمان موجب سلامت روان و آرامش می‌شود. @meraj_andishe1
💢 «به جای مباحث جدید، حدیث مطالعه می‌کنم‌»؛ نقد مهم‌ شهید مطهری بر کسانی که به علوم‌ غیروحیانی و روایی بی‌توجه‌اند 🔹مردی از اهل علم را گفته بودند که به فلسفه اشتغال داشته باش، گفته بود به جای این کار حدیث مطالعه می‌کنم. این جمله در نزد بسطاء [افراد ساده]صورت خوبی دارد ولی مثل این است که به یک نفر بگویند بیا این کلید را بگیر، بگوید به جای این کار در را باز می‌کنم و به در فشار می‌آورم. 🔸به کسانی می‌گوییم از کتب اخلاقی و تربیتی جدید مطالعه کنید می‌گویند به جای این کار حدیث مطالعه می‌کنیم. 🔹 اینها نمی‌دانند که علم کلید وحی است. تا از راه علم به رموز فلسفی و روانشناسی و اجتماعی پی نبریم لطافت قرآن و حدیث را نمی‌توانیم بفهمیم. 🔹علم از یک نظر به منزله عینک است برای مطالعه؛ نباید در جواب کسی که می‌گوید چشمت ضعیف است بگوییم من عوض [استفاده از عینک] مطالعه می‌کنم. 🔸در حکمت ۲۳۸ نهج البلاغه است که «العلم علمان: مطبوع و مسموع، و لاینفع المسموع اذا لم‌یکن المطبوع». کسانی که می‌گویند ما با حدیث از علم مستغنی هستیم مثل این است که می‌گویند ما با مسموع از مطبوع مستغنی هستیم. @meraj_andishe1
کتب تدریسی دوره شهید مطهری: ۱.چرا باید از انسان شناسی بحث کنیم، آیا بحث انسان شناسی ضرورت دارد یا خیر؟ ۲.برفرض اثبات ضرورت مبحث انسان شناسی، روش شناخت انسان چیست؟ آیا با روش تجربی و حسی، آیا با روش شهودی و عرفانی یا روش دیگر؟ ۳.نظر مکاتب غربی نسبت انسان شناسی چیست؟ آیا نظر آنها که در یک دوره ای که کلا نافی بحث شناخت بودند آیا در دوره بعد از رنسانس، نزدیک به نظر اسلام شدند یا خیر؟ مجموعه «مقدمه‌اى بر جهان‌بینى اسلامى» شامل شش جلد با این عناوین است: انسان و ایمان، جهان‌بینى توحیدى، وحى و نبوت، انسان در قرآن، جامعه و تاریخ، زندگى جاوید یا حیات اخروى. این مجموعه شش جلدى آخرین اثر نگارشى استاد شهید مطهری به شمار مى‌آید. انگیزه ایشان از نگارش این مجموعه، بیشتر رفع شبهات و نمایاندن انحرافات فکرى در زمینه اصول دین بوده است. این مجموعه در واقع یک دوره اصول عقاید است (غیر از مسئله امامت که در کتاب «امامت و رهبرى» بحث شده است) و از سبکى بدیع و بیانى شیوا برخوردار است و براى آنکه کتاب درسى قرار گیرد مناسب به نظر می‌رسد. انسان و ایمان، اولین جلد از مجموعه جهان‌بینی اسلامی است. در این کتاب، قلمرو انسان در ناحیه آگاهی‌ها و خواسته‌ها در مقایسه با حیوان مورد بررسى قرار گرفته. شهید شروع کتاب را با این مطلب شروع میکند که ملاک امتیاز انسان از حیوان، علم و ایمان دانسته شده است که در راستای آن به تبیین تفاوتها میان انسان و حیوان می پردازد. @meraj_andishe1
کتب تدریسی دوره شهید مطهری: ۱.مقصود ازجهانبینی که فلاسفه آن را مطرح می کنند چیست؟ جهان شناسی یا جهان احساسی؟ ۲.جهان شناسی یا همان جهان بینی یک سنخیتی با مسئله شناخت دارد، آیا این شناخت همان احساس است یا اینکه نه، شناخت از مختصات انسان است؟ اگر شناخت از مختصات انسان باشد قطعا یک مکانیسمی دارد که باید آن را بشناسیم. ۳. شهید می فرماید که هر ایدئولوژی مبتنی بر جهانبینی است، آیا رابطه مستقیم و طولی بین این دو برقرار است؟ ۴. بعد از اینکه جهانبینی را شناختیم ، پرسش میکنیم که ملاک تمایز جهانبینی خوب از بد چه می باشد؟ جهان بینی توحیدی، دومین جلد از مجموعه مقدمه‌ای بر جهان‌بینی اسلامی است. در این کتاب ابتدا پس از تعریف جهان‌بینى، انواع جهان‌بینى‌ها (علمى، فلسفى، مذهبى) معرفى شده و جهان‌بینى توحیدى به طور عام و جهان‌بینى اسلامى به طور خاص، واجد تمام ویژگی‌هاى یک جهان‌بینى خوب دانسته شده است. در ادامه کتاب، مراتب و درجات توحید و شرک و در خاتمه تاریخچه اصل عدل در فرهنگ اسلامى ذکر شده است. @meraj_andishe1