#مشق_شب
💠 دربارۀ عشق
۴۲. عشق در قرآن (۱۵) خدای لطیف
آیات متعددی در قرآن است که خدای سبحان را به «لطیف» وصف میفرماید: «اللَّهُ لَطِيفٌ بِعِبادِه» [شوری: ۱۹] «إِنَّ اللَّهَ لَطِيفٌ خَبِيرٌ» [حج: ۶۳؛ لقمان: ۱۶] و «إِنَّ رَبِّي لَطِيفٌ لِما يَشاءُ» [یوسف: ۱۰۰] در معنای «لطیف» دو ویژگی دقت و رقت و رفق و مدارا را میتوان دریافت. او به بندگان خود لطیف است، یعنی خدای سبحان به همۀ بندگان خود احاطه دارد و در همۀ آنها نفوذ و در باطن ایشان حضور دارد و با آنان با دقت و رفت و رفق و مدارا رفتار میکند.
آری لطف خدای سبحان به همۀ موجودات زمینی و آسمانی است و همه در احاطه و نفوذ او هستند و با همه با رقت و مدارا رفتار میکند. اما نسبت به انسان این لطافت و رفاقت مشهود است، چنانچه از زبان یوسف علیه السلام نقل میکند: «إِنَّ رَبِّي لَطِيفٌ لِما يَشاءُ» [یوسف: ۱۰۰] «پروردگار من به هرکه بخواهد لطف کند» چنانچه همواره او همواره نسبت به من احاطۀ حبی داشت و در باطن من نفوذ کرد و حضوری کارساز داشت و دست عنایت و منت او بر سر من بود و از بلاهای مختلف رهانید و سختیها و محنتهای طاقتفرسا را آسان کرد، و با دقت و رفاقت و ملاطفت مرا از همۀ سختیها و محنتها رهایی داد، سختیها و محنتهایی که هریک میتوانست موجب نابودی من شود، اما همۀ آنها را به در جهت غیر آنها بکار برد، نه بردگی مانع شد، و نه زندان؛ بلکه آنها موجب عزت و شوکت من شدند و این لطافت پروردگار من بود که اگر بخواهد نسبت به همۀ بندگان خود إعمال میکند.
این حقیقت عشق پروردگار عالم به بندگان خود است که با احاطۀ علمی و قدرت خود نفوذ کند و آنان را از سختیها و محنتها نجات دهد و عزت و آقایی بخشد: «كَذلِكَ حَقًّا عَلَيْنا نُنْجِ الْمُؤْمِنِين» [یونس: ۱۰۳]
🔸لینک مطلب در سایت رسمی حجت الاسلام والمسلمین سید سعید لواسانی🔻
https://www.hosseinilavasani.com/1400/09/27/%d8%af%d8%b1%d8%a8%d8%a7%d8%b1%db%80-%d8%b9%d8%b4%d9%82-%db%b4%db%b2-%d8%b9%d8%b4%d9%82-%d8%af%d8%b1-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86-%db%b1%db%b5-%d8%ae%d8%af%d8%a7%db%8c-%d9%84%d8%b7%db%8c%d9%81
#مشق_شب
💠 دربارۀ عشق
۴۳. عشق در قرآن (۱۶) عشق بدون حدومرز
لطافت خدای تعالی اوج احسان و نیکویی او به بندگان است، زیرا آنان چیزی نیستند تا شایستۀ لطافت و مهربانی باشند. و این موهبت الهی است که ایشان را که هیچ بودند، شیء کرد و هستی داد و با احاطۀ حبی خود راه نمود. بلکه بدون استحقاق و شایستگی کثیری را را راهیافتهای، نجات داد و هدایت کرد.
در داستان یوسف علیه السلام لطافت الهی کاملاً مشهود است: «إِنَّ رَبِّي لَطِيفٌ لِما يَشاءُ» [یوسف: ۱۰۰] او ـ در همۀ حوادث و سختیها و محنتها و گناهان ـ به سوی خدای سبحان فرار کرد: «فَفِرُّوا إِلَى اللَّه» [ذاریات: ۵۰] این حرکت حبی و عشق الهی دیدگان قلب او را به حقیقت الهی باز کرد و هرگز آهنگ و قصد گناه و سفاهت نکرد: «وَ هَمَّ بِها لَوْ لا أَنْ رَأى بُرْهانَ رَبِّه» [یوسف: ۲۴] اما لطافت الهی در آن است که تنها او را احاطه نکرد و عزت نداد، بلکه آن زن را نیز از سفاهت نجات داد و هدایت کرد، پادشاه و مردم مصر را از خشکسالی بزرگ رهایی داد و به نور اسلام هدایت کرد، و برادران یوسف را نیز از قهر چاه نفسانیت نجات بخشید و هدایت کرد و خاندان یعقوب را از فقر و بیچارگی به عزت رساند. و این عظمت لطافت و احسان الهی است که یوسفی که غرق در عشق الهی بود: «إِنَّهُ مِنْ عِبادِنَا الْمُخْلَصِينَ» [یوسف: ۲۴] هم خودش و هم هرکس با او ارتباط و پیوندی داشت، نجات یافت وهدایت شد.
چه استحقاقی و شایستگی در آنان بود؟ مگر اینکه یوسف را دیده بودند و بلکه در حق او بد کرده بودند. آیا این جز لطف خدای سبحان است؟ که در بندگانش نفوذ دارد: «اللَّهُ لَطِيفٌ بِعِبادِه» [شوری: ۱۹] آری عشق خدای سبحان حدومرز ندارد و کس و ناکس نمیشناسد.
🔸لینک مطلب در سایت رسمی حجت الاسلام والمسلمین سید سعید لواسانی🔻
https://www.hosseinilavasani.com/1400/09/29/%d8%af%d8%b1%d8%a8%d8%a7%d8%b1%db%80-%d8%b9%d8%b4%d9%82-%db%b4%db%b3-%d8%b9%d8%b4%d9%82-%d8%af%d8%b1-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86-%db%b1%db%b6-%d8%b9%d8%b4%d9%82-%d8%a8%d8%af%d9%88%d9%86-%d8%ad%d8%af
#توئیت
💠 (۲) برای مثال اینکه گفته بود، دست آقای روحانی را میبوسم، همان موقع معنای آن سخن برای ما روشن بود... شهید سلیمانی عمر خود را در راه مبارزه با فساد اعظم یعنی آمریکا صرف کرد و سرانجام به دست جنایتکارترین و ستمکارترین جهان به شهادت رسید.
#توئیت
💠 (۱) حاج قاسم عزیز الگوی اندیشه و عمل اسلامی و انقلابی است، او فرمانده سپاه قدس بود و طبعاً نباید توقع داشت که مثل یک فرد فعال سیاسی موضعگیری کند. در عیت حال مواضع مختلف او در مواقع مختلف، دقیق بود و نشان از هوش سیاسی او داشت. بنظر بنده این فرمانده مردمی نماد انقلاب اسلامی است...
🖇دیدگاه آقای هادی شفیق نسبت به پدیده ای به نام #مداح_فجازی
🦊 آنتی روباه
🦊 آنتی روباه
27.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مادر...
🦊 آنتی روباه
🦊 آنتی روباه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مادر...
🦊 آنتی روباه
🦊 آنتی روباه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ گزارش الجزیره:
📍جوانان شاغل در بارسلونا نمیتوانند هزینه اجاره یک مسکن را فراهم کنند...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ کودک انگلیسی با بی تفاوتی مادر خود کشته شد!
🔴حذف آیتالله ربانی املشی، #هزینه_ای که بیت آقای منتظری به انقلاب #تحمیل کرد
سالروز فوت آقای حسینعلی منظتری
🔹ازدواج احمد منتظری با زهرا ربانی املشی در سال ۱۳۵۶ موجب خویشاوندی آیت الله ربانی املشی با آقای منتظری و صمیمیت و ارتباط بیش از پیش آن دو گردید.
🔸همین مساله باعث شد تا آیت الله ربانی فعالیت های مثبتی را در دفتر و بیت منتظری آغاز کند. سید مهدی هاشمی که از این اقدامات، سخت به وحشت افتاده بود، درصدد برآمد با روش های مخصوص خودش جلوی فعالیت های آیت الله ربانی را بگیرد و او را به وسیله سم، مبتلا به سرطان کرده و در روز ۱۷ تیر۱۳۶۴ به شهادت رساند.
🔹" سید مهدی هاشمی در آخرین #اعترافات خود در مورد #شهادت_آیت_الله_ربانی_املشی چنین اقرار می کند:
در رابطه با قتل مرحوم ربانی، قضیه بدین ترتیب بود که بعد از قضيه مجلس خبرگان و آمدن آقای ربانی املشی خدمت آیت الله منتظری در رابطه با جریانات آینده رهبری،چند ماه بعد از خبرگان - که دقیقا یادم نیست چه زمانی بود - روزی با آقای...(در کتاب خاطره ها حذف شده است) در تهران در منزل قبلی ایشان گویا اختیاریه بود، صحبت کردیم که چگونه یک ضربه به ایشان بزنیم.
🔸گفت: ما وسایل و امکانات سنتی و داروهای مسموم کننده و سرطان زا در اختیار داریم که می توان به صورت نامرئی فرد را مسموم نمود که در اثر این #مسمومیت به سرطان گشنده مبتلا خواهد شد. پس از بحث و بررسی این شیوه به نظرمان مطلوب افتاد.
🔹برای اجرای قضیه، او گفت: یکی از افراد ما که شک دارم منظورش فلانی یا فلانی بود به تازگی با آقای... ارتباط یافته بودند، البته رفاقت قبلی داشتند. وی از نظر کار با نهضت ها به تازگی در اختیار آقای... قرار گرفته بودند.
🔸می گفت: می توانند با آقای ربانی در تماس و ارتباط قرار گیرند. من دقيقا سؤال نکردم شیوه ارتباطی آنان چگونه است ولی آقای... باضرس قاطع مدعی بود که رابطه گرفتن برای او آسان است.
🔹در مورد شیوه عمل مدعی بود پس از ۱۵ یا ۲۰ روز پس از استعمال و استشمام مواد مزبور طرف تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. مدتی بعد که به قم آمده بود، گفت:عمل انجام گرفته است.»( خاطره ها، ج۴، ص۴۲۷)
🔸همچنین حجت الاسلام احمد سالک در این باره می گوید:
تا من وارد مجلس شورای اسلامی شدم، دیدم آقای ربانی املشی می لرزد! من ایشان را در بغل گرفتم. می لرزید! به من گفت آقای سالک، مهدی هاشمی من را کشت! این جمله آقای ربانی املشی به من هست. بعد از این هم فوت کرد. کشتن همیشه با طناب نبود. توی چاه کردن شیخ قنبرو... از این کارهاهم می کردند. سم می ریزند در استکان افراد، غذایی را آلوده می کنند. آقای ربانی املشی... من را در بغل گرفته بود و می لرزید، به من گفت آقای سالک، شاهد باش، مهدی هاشمی من را کشت!»
🔹یک هفته بعد، بحث قائم مقامی آقای منتظری در مجلس خبرگان مطرح شد و رحلت آیت الله کی املشی از هزینه هایی بود که دفتر آقای منتظری به انقلاب تحمیل کردند. (روزگار قائم مقامی، ص۸۹ - ۸۸)
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
نامه به منتظری.pdf
391.7K
🔴ماجرا و متن نامه اعتراضی حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی، امام جمارانی و مهدی کروبی به منتظری+متن نامه
سالروز فوت آقای حسینعلی منتظری
🔹حجتالاسلام و المسلمید سیدحمید روحانی:
یک سال و اندی پیش از آنکه به همراه حجج اسلام حاج آقای کروبی و امام جمارانی نامه ۶۷/۱۱/۲۹ را به آقای منتظری بنگاریم، از لحن سخنان او دریافته بودم که آنچه او بر زبان میآورد، با باورهای آن آقای منتظری که ما میشناختیم همخوانی ندارد و این صدای دیگران و دگراندیشان است که از حلقوم او بیرون میآید.
🔸این دریافت را بارها با برخی از دوستان در میان گذاشتم و اظهار نگرانی کردم، حتی به یاد دارم که یکبار این مسأله را مطرح کردم و این نکته را یادآور شدم که من بیم آن دارم که دشمن از آقای منتظری برای نظام جمهوری اسلامی، یک #انور_سادات بسازد و ما روزی چشم باز کنیم ببینیم که کار از کار گذشته و آنچه نباید اتفاق بیفتد، به وقوع پیوسته است.
🔹این سخنان من با واکنش منفی بسیاری از حاضران رو به رو شد. خبر آن هم به گوش آقای منتظری رسید و او نیز در ملاقات با برخی از دوستان زبان به گله باز کرده بود که فلانی مرا #انور_سادات خوانده است! و سرانجام این بحث و گفتگو به نگارش نامه ۶۷/۱۱/۲۹ منجر شد که با امضای آقایان #کروبی، #جمارانی و نگارنده همراه بود.
🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
⭕️ مادرِنهضتها: جنبش مقاومت فاطمی؛ الگوی قیامها
🖊 #مجتبی_نامخواه:
◀️ در زیارت حضرت زهرا سلاماللهعلیها، آنگاه که به عبارت «زَعَمْنَا أَنَّا لَکِ أَوْلِیَاءُ» میرسیم، به ناگاه با این پرسش مواجه میشویم که آیا گمان ما در پیروی حضرت زهرا (س) حقیقت دارد یا خدای ناکرده به تعبیر آیه ۱۰۴ سوره کهف جزء «هُمْ یَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ یُحْسِنُونَ صُنْعاً» هستیم؟
🔹 یکی از زمینههایی که میتواند ما را از پیروی حضرت زهرا (س) باز دارد، تصویر و تفسیر اشتباهی است که از حرکت ایشان داریم. تصویری فردی و عبادی و حداکثر به عنوان الگویی خانوادگی یا زن نمونه؛ این تصویر باعث شده ما اجتماعی، انقلابی و ایدئولوژیکترین نطق ایشان را خطبه "فدکیه" بخوانیم و به چارچوبهای موردی و #فردی فرو بکاهیم.
🔸 حضرت زهرا (س) رهبر یک #جنبش_اجتماعی است؛ جنبشی که همه چیز دارد: از اعتراض، تا ایدئولوژی تا مطالبه و نقد نخبگان و #حاکمیت، تا آگاه سازی عمومی تا رساندن پیام اعتراض با کمترین امکانات همچون چگونگی سوگواری، چگونگی تشییع و مسئله محل دفن.
🔹 استدلال، هشدار و بحث اصلی این نهضت که در تمام موقعیتها بیان میشود چیست؟ مضمون محوری و بستر اصلی نهضت حضرت زهرا (س) مقاومت بر علیه یک #انقلاب_ارتجاعی است. مفهوم بازگشت انقلاب، انقلاب ارتجاعی و انقلاب معکوس که در مطالعات طبیعی انقلاب تقریباً به آن #ترمیدور گفته میشود و در ادبیات قرانی از آن به «انقلاب علی اعقاب» یاد میشود. آیات ۱۴۴ و ۱۴۹ سوره آلعمران بحث قابل توجهی درباره زمینههای اجتماعی و فرهنگی انقلاب علی اعقاب دارد.
🔸 جنبش مقاومت فاطمی در برابر این انقلاب ارتجاعی، مضامین، استدلالها و فرازها و حرکتهای متعددی دارد که در اینجا به سه مورد از اهم آنها اشاره میشود؛ این موارد به تفصیل، سه حرکت ضروری در برابر انقلاب ارتجاعی و سه فرایند منتهی به انقلاب ارتجاعی را برای ما شرح میدهد.
1️⃣بازخوانی دین، مفاهیم دینی و احکام آن به نحوی مستدل به فلسفه آن احکام و ناظر به استلزامات اجتماعی و مسئولیتها و رسالتهایی که دینداری، ایجاد میکند؛ فرمود: جعل الله... العدل تنسیقا للقلوب، و طاعتنا نظاما للمله و امامتنا أمانا من الفرقه و الجهاد عزاً للاسلام.
2️⃣نقد انقلابیون سابق؛ فرمود: انتم فی رفاهیه من العیش.
3️⃣هشدار نسبت به رشد روابط غیر دینی در جامعه و سیاست و فرهنگ؛ نابرابری و فساد در توزیع قدرت و ثروت و منزلت اما با پوششی از دین که البته منتهی به این میشود که به زودی این پوشش دینی پوسیده و دریده شود؛ فرمود: سمل جلباب الدین.
🔹 حرکت حضرت زهرا (س) نه فقط خود یک #نهضت است بلکه الگوی آن نهضتی است که در پایان تاریخ، برای برپایی #عدالت در جهان اتفاق میافتد. آن چنان که رهبر آن انقلاب نهایی و جهانی، که فرزند حضرت زهرا (س) است فرموده اِنَّ لی فی ابنة رسولِ الله اُسوةٌ حَسَنَةٌ. زهرا (س) مادر همه نهضتهایی است که میخواهند بین این دو قیام، پس از قیام فاطمی و پیش از قیام مهدوی، عملِ انتظار خودشان در هم جهت و همبردار با ظهور به انجام برسانند.
🔺 آیا ما امروز درکی این چنین از حرکت حضرت زهرا (س) داریم؟ آیا خود را موظف به نهضت میدانیم؟ آیا زهرا(س) را الگوی مرجع در حرکتهای خودمان و مادر نهضتمان میدانیم؟ آیا آن چنان درکی به جنبش مقاومت فاطمی داریم که بتواند ما را به مسئولیت اجتماعی، به رسالت نهضت متوجه کند و مسائل اصلی نهضتهای ما را حل کند؟