eitaa logo
#کانال_میثاق♥🇮🇷🇮🇷🇮🇷 ♥mesahg@🇮🇷🇮🇷🇮🇷
1.2هزار دنبال‌کننده
185.5هزار عکس
167.5هزار ویدیو
1.9هزار فایل
استقرار اسلام اصیل، دفاع از انقلاب اسلامی وحفظ ارزش های آن تااستقرار عدل و قسطmesahg@
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞حیوانات‌ عجیبی‌که‌ تابحال ندیدیدرا ببینید و به‌عظمت خالق‌آن‌ها تعظیم کنید🙏 👆 🌸قرآن کریم میفرماید: بااینکه‌مردم خلقت‌ شگفت‌وزیبای‌جانداران توسط آفریدگار متعال را می‌بینند اما فقط علما و خردمندان مطیع خدایند🔰 📖وَ مِنَ النَّاسِ وَالدَّوَابِّ وَالْأَنْعَامِ مُخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ كَذَٰلِكَ إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ غَفُورٌ و از اصناف مردم و اجناس جنبندگان و حیوانات نیز رنگ‌های مختلف هست (که خداوند آنها را آفرید) و از میان اصناف بندگان تنها مردمان عالم و خردمند مطیع و خدا ترسند. البته خداوند عزیز و توانا بخشنده‌ی گناهان است. 📖سوره فاطر ۲۸ ─┅ঊ🍃🥀🌟🥀🍃ঊ┅─
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷🇵🇸 🎥 به بهانه دستگیری تتلو | روایت امیر تتلو از ضربه‌ای که از بی‌حجابی مادرش خورد‼️ |
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 بررسی نظریه تکامل (نئوداروینیسم)(۸) ⬅️ آر ان اِی و پروتئین پیچیده ، ایراد نظریه تکامل مولکولی ⬅️ معمای این پادکست: یک جمله با معنا رو با تغییر فقط یک کلمه در هر مرحله به جمله با معنای جدید تبدیل کنید ✍ ادامه دارد... 📚 🔻اگه بنظرت برای دیگران هم مفیده، براشون بفرست🔻
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ روزنامه نگار آمریکایی: 📍 یکی از مشمئز کننده ترین زائده های امپراتوری آمریکا، این به اصطلاح روزنامه نگارانی هستند که تنها به بلندگوی دروغ پراکنی اسرائیل تبدیل شده اند، چطور جرات می کنید نام خود را روزنامه نگار بگذارید؟
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ بازیگر آمریکایی: 📍 تعداد کودکان فلسطینی که در 8 هفته گذشته کشته شدند، دو برابر کودکانی است که در تمام مناطق جنگی جهان در یک سال گذشته کشته شده اند، این تعداد از تلفات عادی نیست!
هدایت شده از mesaghمیثاق
✅ مرد در سایه ای که سه دهه است اسرائیل وی را برای ترور تعقیب می کند، کیست؟ 📍 "در هیچ خانه ای بیش از یک بار نخوابیده و در هیچ مکانی به طور دائمی نمی ماند، اسرائیلی ها به او لقب فرزند مرگ داده اند چون هفت بار از تلاش برای ترور، جان سالم به در برده است!"
هدایت شده از mesaghمیثاق
📌اگر بخواهم خط رژیم صهیونیستی را به عنوان یهود ۷۶ ساله مورد ارزیابی قرار دهم و آن را در سطح عمیق به اشتراک بگذارم می گویم دو عامل اساسی منجر به تشکیل هژمونی اسرائیل در سرزمین فلسطین شد انحراف در مقاومت، غلبه روانی بر اعراب این دو، کلیدی ترین عامل در پیشروی و قدرت گیری صهیونیست ها در بازه زمانی ۱۹۲۰ الی ۱۹۷۸ بود. شکست پی در پی اعراب و تثبیت خط سازش بجای خط مقاومت، شرایط را به گونه ای رقم زد که فلسطین محتاج یک بازیابی اساسی شد، در سال ۱۹۷۹ میلادی انقلاب اسلامی ایران مهم ترین منبع سوخت برای بازیابی آرمان فلسطین شد، انسجام صفوف مقاومت و کنترل غلبه روانی صهیونیست ها بر اعراب و مسلمانان انقلاب اسلامی بنیاد های حیات بخش صهیونیست ها را به خطر انداخت ،امنیت روانی صهیونیست ها برای همیشه از بین رفت و اساس خط مقاومت در بعد از ۱۹۷۹ بکلی تغییر کرد و وارد یک فاز مبارزاتی عمیق گفتمانی، غلبه روانی،امنیتی و نظامی شد. خط مقاومت بزرگ و بزرگ تر شد و به تاریخی ترین نقطه یعنی تهدید موجودیت و هژمونی اسرائیل در منطقه رسید ،و این رژیم را در محاصره گفتمانی ملت ها،محاصره زمینی و دریایی وارد کرد و در نهایت با عملیات طوفان الاقصی غلبه روانی صهیونیست ها در منطقه را که اعراب از آن ترس داشتند برای همیشه از بین برد. رژیم صهیونیستی در واکنش به حصار تاریخی،خط سازشی را که با انورسادات و یاسرعرفات آغاز کرد پیش گرفت،بعد از کمپ دیوید و اسلو۱و۲ و صلح اردن آبراهام را پیش کشید تا حصار سیاسی را بشکند تا به غلبه روانی خود در امنیت،سیاست،اقتصاد و همه سرزمین فلسطین و افکار عمومی و نخبگانی جهان امتداد ببخشد. این دو اراده برای غلبه بر افکار عمومی و تحقیر رقیب می‌جنگند، این روزها غزه نقطه مرکزی این درگیری اراده ها است ابوقاسم
هدایت شده از mesaghمیثاق
37.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥اردشیر دراز دست : نخبه استراتژی در دوران هخامنشیان
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌بر اساس گزارشات میدانی، پرچم رژیم صهیونیستی در میدان فلسطین در مرکز شهر غزه به اهتزاز درآمده است. این منطقه ویران شده به پارکینگ تانک های اسرائیلی تبدیل شده است. ابوقاسم
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 مستند کوتاه | زندگی یک مبارز فلسطینی از نزدیک 🔹 این ویدیو یک روز کامل از زندگی یک مبارز فلسطینی در اردوگاه جِنین کرانهٔ باختری است. ابواسیل در جنین به ما نشان می‌دهد که چگونه فلسطینی‌ها در حال آموزش و آماده‌شدن برای دفاع در مقابل دشمن صهیونیستی هستند.
هدایت شده از mesaghمیثاق
27.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴حکمرانیِ خوب ! 🔹در این ویدئو، هشت ویژگی «حکمرانی خوب»/(good governance) به زبان ساده و با ذکر مثال، تعریف و تشریح شده است. در این ویدئو نشان داده می‌شود وقتی راجع به حکومت خوب حرف می‌زنیم، دقیقا درباره چه چیزی صحبت می‌کنیم‌. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
هدایت شده از mesaghمیثاق
▪️جسارت نقد 🔻اعتلای حکمرانی در گرو نقد درون‌گفتمانی ➖آخرین گفتگو دکتر عماد افروغ: بارها گفته‌ام که گفتمان انقلاب اسلامی نیازمند نقد جمهوری اسلامی است! بسیاری از سیاست‌ها و رفتارها با گفتمان انقلاب اسلامی، آرمان‌ها یا معیارهای آن انطباق ندارد. بارها این را گفته‌ایم و کسی هم توجه نکرده است! شما بسیاری از سیاست‌ها و رفتارهای جمهوری اسلامی را می‌بینید که نسبتی با انقلاب اسلامی ندارد! حداقل معترفید که سیاست‌ها و رفتارها، الزاماً واحد نبوده است. متأسفانه، بین انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی تفاوتی نگذاشته‌ایم و یکی‌انگاری انقلاب اسلامی با جمهوری اسلامی کار دست ما داده است. دلیل آن هم مصلحت‌اندیشی است. متأسفانه ما مصلحت را بر حقیقت حاکم کرده‌ایم! درحالی‌که حقیقت، خود بالاترین مصلحت است. ما شاهد این بوده‌ایم که به‌راحتی سه شعار اصلی انقلاب اسلامی، بنا به شرایط زمانی و مکانی، زیر پا گذاشته شده است. آزادی، عدالت -به‌خصوص عدالت اجتماعی- و اخلاق و معنویت. ما امروز وضع خوبی نداریم! به دلیل اینکه جمهوری اسلامی را با انقلاب اسلامی خلط کرده‌ایم و انقلاب اسلامی را تبیین نکرده‌ایم. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔻مختصات جامعه اسلامی مروری بر شاخصه‌های جامعۀ اسلامی هنگامی که از جامعۀ اسلامی صحبت می‌شود، باید دانست که مقصود از آن، جامعه‌ای توحیدی است که قوانین و موازین آن، توحیدمحور و شرعی بوده و حدود الهی در آن جاری و ساری است. در این جامعه، همۀ نظام‌های اجتماعی و نهادهای این جامعه، مانند حکمرانی، خانواده، مناسک دینی، مراکز آموزشی، روابط و ارتباطات فردی و اجتماعی، بر پایۀ پیوند الهی افراد جامعه با یکدیگر استوار است. از منظر قرآن، جامعۀ اسلامی، جامعه‌ای است که مؤمنان نسبت به یکدیگر ولایت دارند و پیوندی الهی، آنان را به یکدیگر گره‌زده است. در چنین جامعه‌ای، همۀ افراد جامعه در صدد ایجاد صف و جبهه‌ای متحد و کارآمد از انسان‌های صالح، مؤمن و معتقد در برابر جوامع جاهلی هستند. آنها در پی تأمین منافع یکدیگرند و سعادت مادی و معنوی هر یک از افراد آن جامعه، دارای اهمیت است و مودّتی بی‌مانند نسبت به یکدیگر دارند. جامعۀ اسلامی به‌تمام‌معنا، جامعه‌ای است که خصلت‌های اسلامی -و در واقع دینی- حیات و روح مردم را تشکیل دهد. سواری ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
هدایت شده از mesaghمیثاق
▪️روایت سکولار از حکمرانی انقلابی 🔻روایت تاریخ انقلاب اسلامی، چالش‌ها و راهکارها ➖ چالش نظری؛ سکولار بودن علم تاریخ ▫️با فقدان کنکاش‌های علمی در انقلاب اسلامی، فضایی آشفته در میان مؤسسات مختلف تاریخ‌نگاری ایجاد شده که علی‌رغم همۀ تلاش‌ها، هنوز یک تاریخ مدوّن، دائرۀالمعارف یا منبعی جامع دربارۀ انقلاب اسلامی نگاشته نشده و زمینه برای انواع تحریف و روایت‌های ناروا مهیا است. ▫️مهندسیِ علم تاریخ به شکلی بوده که نسبت به پذیرش واقعۀ انقلاب اسلامی، به‌عنوان یک واقعۀ تاریخی و اساساً از پذیرش نقش دین در تحولات اجتماعی معاصر کم‌لطفی صورت می‌گیرد. ➖ چالش رسانه‌ای؛ انفعال در جنگ رسانه‌ای ▫️روایت تاریخ در رسانه‌های جمعی، علاوه بر گسترش کَژی‌های متأثّر از فقدان پژوهش‌های مفید، دچار آفت‌های دیگری از قبیل رویکرد حزبی و سیاسی نسبت به تاریخ، حضور شوم ارتش‌های سایبری دشمن و انتشار مطالب بدون اسناد و منابع شده است. ▫️در حوزۀ رسانه‌های مکتوب، مانند نشریات عمومی و ژورنال، تقریباً هیچ نشریه‌ای متعهد به روایت درست از تاریخ انقلاب نیست. ▫️نشریاتی مانند آگاهی نو، سیاستنامه، نسیم بیداری، اندیشۀ پویا و مهرنامه، همگی نگاهی حزبی و پروژه‌ای به تاریخ داشته و در آنها از مبارزات مستضعفین علیه مستکبرین و نقش اصلاحی امام خمینی(ره) در تاریخ بشریت، مطلبی یافت نمی‌شود. ▫️در فضای تولیدات تلویزیونی و مستندسازی، روایت تاریخ کمی مساعدتر بوده و به طور خاص در حوزۀ مستندسازی، دست برتر از آنِ جبهۀ انقلاب است؛ هرچند تولیدات این جبهه دچار ضعف در انتشار هستند. در بین سایت‌های اینترنتی نیز، وضعیت روایت تاریخ با دست برتر جریانات تحریف‌گرِ تاریخ مواجه است. حسن محمدی
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔎سه لایه حکمرانی در عصر جدید ▫️دکترین مدیریت_انرژی در جهان سلطه از کانال مدیریت_جمعیت، طرح ریزی و عملیاتی می شود. اَبَر استراتژی مدیریت جمعیت نیز، مدیریت_اطلاعات و حکمرانی فضای مجازی است که در نسبت با ایران در سه محور صورت بندی شده است. ۱.بیگانگی از گذشته ۲.نارضایتی از حال ۳.ناامیدی از آینده ▫️نتیجه این دکترین مثلثی در عینیت: کاهش فرزندآوری، پیری جمعیت، مهاجرت از کشور، نافرمانی مدنی و گسل های فرهنگی و... علیرضا محمدلو
هدایت شده از mesaghمیثاق
غرب پنج مرحله حکمرانی را طی کرد؛ 🌳 اول: حکمرانی هرمی با رویکردی مستبدانه و ارباب و رعیتی و اقتدار مطلق و بی قید و شرط که منجر به توزیع ظلم و جور در مردم شد. 🌳 دوم: حکمرانی بازاری از طریق تفکیک قوا؛ گرچه تقسیم قدرت با این الگوی حکمرانی شکل گرفت؛ اما اختاپوس قدرت‌ها، جایگزین حکمرانی هرمی شد و در واقع اقتدار ظلم و جور توزیع گردید. 🌳 سوم: حکمرانی حزبی؛ این الگو توانست احزاب متعدد و شفاف را با اساس نامه و مرام نامه و برنامه ریزی‌های تعریف شده در جامعه تشکیل دهد و مردم با تفکر و اراده به انتخاب حزب محبوب خود اقدام کنند؛ لکن قدرت اقتصادی در مدیریت احزاب، دوباره توزیع ظلم و جور را به شکل دیگری رهبری کرد. 🌳 چهارم: حکمرانی با رویکرد جامعه مدنی؛ در این الگو، علاوه بر احزاب، تشکل‌های دیگر و مستقل از دولت مانند ngo ها و سندیکاها شکل گرفت و توزیع قدرت‌های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و مشارکت مردمی توسعه یافت؛ لکن نقش اختاپوس اقتصادی و سیاسی و فرهنگی در مدیریت تشکل‌های مستقل از دولت، نقش مشارکت واقعی مردم را کاهش داد. 🌳 پنجم: حکمرانی فضای مجازی و رسانه‌ای؛ این الگو به نوعی بازگشت به حکمرانی هرمی اقتدارگرای ظالمانه است؛ اما با ابزار رسانه و فضای مجازی و هوش مصنوعی که می‌تواند هم نیازسنجی کند و هم نیازسازی انسانها را به دست گیرد و با مدد هوش مصنوعی به مدیریت هوش طبیعی انسانها بپردازد و آدمیان را چون خیمه شب بازی، مختال فخور سازد و جبر اجتماعی رسانه‌ای پدید آورد. مردم در این الگو مشارکت دارند و حتا مشارکت حداکثری، اما با میل خود، ظلم و جور و فساد و اسارت را پذیرا می‌شوند. فرهنگ برهنگی و‌ برده‌داری مدرن را با تخیل و نسبی گرایی و تناسخ هویتی می‌پذیرند. بشر امروز گرفتار چنین حکمرانی گردید. این حکمرانی، مسلمان و غیرمسلمان و انقلابی و غیرانقلابی و اصول گرا و اصلاح طلب و رزمنده و شرمنده نمی‌شناسد و همه را اسیر حکمرانی رسانه‌ای می‌کند.
هدایت شده از mesaghمیثاق
💬حکمرانی امید 👈🏻 تأملی بر نقش ترویج سواد حکمرانی برای افزایش سرمایه امید و اعتماد عمومی 📝  دکتر علی‌اصغر پورعزّت 🔹 دانش حکمرانی، دانشی اصیل و ارزشمند برای خدمت به عامه مردم جامعه است؛ دانشی که ظرفیت‌های زیادی را برای توسعه اجتماعی و اقتصادی فراهم می‌آورد و به‌ویژه بر امکان اثرگذاری جامعه بر سرنوشت خویش می‌افزاید. 🔹 هرچه بر چالش‌های پیش روی جوامع آینده افزوده می‌شود، اهمیت و ارزش تلاش برای بهبود ارتباطات اجتماعی مؤثر میان حکمرانان و عامه مردم، بیشتر در کانون توجه قرار می‌گیرد. با این ملاحظه مهم که مقدمه هرگونه ارتباط مؤثر برای ایجاد اعتماد عمومی، برخورداری از زبان مشترک است. 🔹 سرمایه امید، مهم‌ترین سرمایه سیستم حکمرانی در هر جامعه است. با این تأکید که جامعه ناامید، پیشاپیش فروپاشیده است؛ بنابراین هر آنکه حرکتی در جهت توسعه امید عامه مردم انجام دهد، حرکتی در جهت حفظ امنیت و اقتدار ملی انجام داده است و هر آنکه در هر لباسی، به هر دلیلی و به هر شکلی، امید عامه را مضمحل سازد و جلوی حرکت‌های اصلاحی برای توسعه امید عامه مردم را بگیرد، دانسته یا نادانسته، اقدامی در جهت منافع دشمن و فروپاشی اجتماعی انجام می‌دهد. 🔹 در این امتداد، به‌صراحت تأکید می‌شود که دانش حکمرانی، دانش نجات‌بخش عامه مردم و جامعه است و تسری آن به میان همگان، برای اقتدار ملی و توسعه اجتماعی و اقتصادی، ضرورتی تردیدناپذیر دارد.
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑🎥 تنها راه نقش آفرینی موثر جبهه انقلاب 🎙حاج حسین: آقا می فرمایند، من به حکمرانی حلقه های میانی فکر می کنم.
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️منزلت و امور اختصاصی حضرت زهرا (س) 🔹با اینکه روایات (سلام الله علیها) کمتر از بقیه معصومین علیهم‌ السلام است، ولی (سلام الله علیها) صاحب است. همان روایات کم که از ایشان رسیده، بسیار پراهمیت است. از جمله در روایت است که زنی به خدمت آن حضرت آمد و مسئله پرسید و از مزاحمتی که به ایشان داده بود عذر خواست. 🔹حضرت فرمود: «اجر و پاداش معلم، مانند کسی است که با زحمت به قله کوهی بالا رود و در آنجا یک گونی طلا به دست آورد». کارهایی که ایشان نموده و یا دستور داده انجام شود نیز عجیب است، از جمله وصیت آن حضرت به اینکه علی (ع) او را از روی پیراهن غسل بدهد، و شبانه دفن کند، و افراد مشخص در تشییع جنازه او حاضر نشوند، و نیز دستور ساختن تابوت تا به هیچ‌ وجه بدنش معلوم نشود، 🔹و نیز درست‌ کردن تسبیح سی‌وچهار، یا صد دانه‌ای، تا در حال اشتغال به کارهای خانه، به راحتی ذکر بگوید، همچنین مثل شیر، جواب ابی‌بکر را داد که: «أَتَرِثُ أَباک وَ لا أَرِثُ أَبی؟ أَینَ أَنْتَ مِنْ قَوْلِهِ تَعالی«وَ وَرِثَ سُلَیمَـانُ دَاوُودَ»؛ آیا تو از پدرت ارث می‌بری و من نمی‌برم؟ پس معنای این آیه شریفه که «سلیمان (ع) از داوود (ع) ارث برد»، چه می‌شود؟!». 📕در محضر بهجت، ج۱، ص۱۲۵ منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌ الله العظمی بهجت (ره)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از mesaghمیثاق
🛑📢بصیرت و آگاهی، توسعه و تعالی 🔹 و آگاهی چه در حوزه فردی و چه اجتماعی و سیاسی برای توسعه و به هر جامعه ای می باشد و این واژه ای صرفا دینی نیست، و لازمه‌ حیات‌ انسان بما هو انسان است. [۱] ها در زندگی فردی و اجتماعی خود نیاز به و و هدف هستند. 🔹اگر در جامعه ای آگاهی های لازم که از آن به یاد می کنیم وجود نداشته باشد، آن جامعه یا اسیر خواهد شد و یا دچار و هویت می شود، و یا زمانی به خود می آید که دیگر دیر شده و همه چیز را تصاحب کرده است. گرچه در همه ادوار تاریخی اهمیت داشته است، اما جهان امروز بیش از هر زمان دیگری تشنه است. واژه ، از مادّه به معناى بینایی، بینش دل، علم به چیزی، درشتى و زُمختى، سختى، حجّت و عقیده قلبی است. [۲] 💠بصیرت فردی و اجتماعی 1⃣بصیرت فردی در حوزه دین و اندیشه 🔹 آن است که هر فردی بتواند به پاسخ متقن و دقیقی بدهد، یعنی بداند از کجا آمده و برای چه آمده و به کجا می رود؟ و در یک جمله در با آگاهی لازم و حساسیت برخورد کند، و اگر فردی بخواهد با تقلید کورکورانه پیش برود و یا وام‌دار سنت پدران خود باشد، امکان دارد جریان های مختلف فکری آنها را در دام خرافه های رنگارنگ خود اسیر کنند. 🔹 (ص) هم راه و روش خود و پیروانش بر طریق است؛ می‌ فرماید: «قُلْ هَٰذِهِ سَبِيلِي أَدْعُو إِلَى اللهِ عَلَىٰ بَصِيرَةٍ أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَنِی وَ سُبْحَانَ اللهِ وَ مَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ؛ بگو این راه من است، من و پیروانم، و با ، همه مردم را به سوی خدا دعوت می‌کنیم! منزّه است خدا! و من از مشرکان نیستم!». [یوسف، ۱۰۸] همچنین بین بندگان با بصیرت و بی بصیرت فرق می گذارد، «وَ ما یَسْتَوِی الْأَعْمى‏ وَ الْبَصِیرُ وَ لَا الظُّلُماتُ وَ لَا النُّورُ؛ و [کافر و مؤمن،] یکسان نیستند». [فاطر، ۱۹ و ۲۰] 2⃣بصیرت سیاسی اجتماعی 🔹 و آگاهی همان گونه که در زندگی فردی بسیار اهمیت دارد، در و سیاسی نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در طول تاریخ هر کجا جامعه ای خود را از دست داد، ضربه شدیدی از آن طریق بر خود وارد ساخت. همچنین هر کجا شیعیان داشتند موفقیت های علمی، سیاسی و توسعه و پیشرفت فراوانی بدست آوردند؛ در مقابل هر کجا شیعیان و بزرگان از علما نداشتند، جامعه را از حرکت باز داشتند. به عنوان طلایه دار گفتمان بصیرت، جملات کلیدی و کلید واژه های مهمی را در خلال مباحث خود مطرح کرده اند که به چند مورد اشاره خواهیم داشت: 🔹«از جمله‌ی چیزهایی که امروز لازم است، است؛ بصیرت سیاسی! ببینید؛ وقتی باشد، انسان می تواند محیط پیرامون خود و محیط‌های دور و نزدیک را بشناسد؛ یعنی این. وقتی بصیرت نباشد، انسان مجذوب یک چیزی می شود که واقعاً جاذبه‌ای ندارد». [۳] «یکى از مصادیق مهم همین است که انسان بداند امروز چه نیازى در وجود دارد». [۴] « یعنی بفهمیم که چه کسی دارد ما را به کجا می برد؛ آیا به سمت اهداف اسلامی داریم حرکت می کنیم؟ یا آنچنان‌ که مایل است، به سمت بی‌مبالاتی بیشتر حرکت می کنیم؟» [۵] 🔹اگر در زندگی شخصی خود و در زندگی اجتماعی و در بعد سیاسی خواهان پیروزی و سعادت و پیشرفت هستند، باید به و توجه کنند؛ و نکته دیگری که باید در نظر داشت این است که تنها در موضوعات دینی و سیاسی مطرح نیست، که حالا کسی بگوید من دین را نمی پذیرم، پس بصیرت را هم کنار می گذارم، بلکه و آگاهی برای انسان از آن جهت که است، اهمیت دارد و حتی در مادی ترین تفکرات هم بصیرت و آگاهی مورد نیاز است. پی نوشت‌ها؛ [۱] الصحاح (تاج اللغة و صحاح العربیة)، ج ۲، ص ۵۹۱ [۲] انسان بماهو انسان است؛ یعنی انسان را از آن جهت كه انسان است باید دوست داشت، و به اصطلاح امروز انسان با ارزشهای انسانی. (آیت الله مرتضی مطهری، مجموعه آثار، ج ۲۲، ص ۹۱۴) [۳] بیانات مقام معظم رهبری ۹۵/۰۸/۲۶ [۴] همان، ۹۵/۰۶/۱۶  [۵] همان، ۹۵/۰۵/۳۱ نویسنده: علیرضا پیوگانی منبع؛ تبیان