eitaa logo
مصباح
256 دنبال‌کننده
9.3هزار عکس
5.8هزار ویدیو
71 فایل
#مصباح، کانال سیاسی_اسلامی، با رویکرد انقلابی. تولید و تحلیل محتوا، جریان شناسی سیاسی، تحولات محور مقاومت، ترویج سبک زندگی اسلامی_ایرانی و... بانک جامع مقالات > وبلاگ سروش فرهنگ👇 http://soroushfarhang.blogfa.com ارتباط با مدیر مصباح @Reza177
مشاهده در ایتا
دانلود
باسمه تعالی دکتر رضا زمانی 🔰ساحت اندیشه مصباح 🔘دکترین حکیم ابوالقاسم فردوسی (بخش دوم) ⬅️ ۲.عصر دیوبندی: در این عصر پسر سیامک، و نوه او ، دوران دیو بندی را شکل می‌هند. ✳️ از دید حکیم طوس جامعه آرمانی در عصر دیو بندی است. حکومت یک اصل است و باید مردم را به بلوغی برساند که آنها از ابلیس گرفته شوند. به عبارتی باید اخلاق مردم را چنان ساخت که از ابلیس گرفته شوند.! و این تنها کار ویژه شاهان است. آنها وظیفه دارند، جامعه را از دست دیوها نجات دهند و آنها را در بند کنند. (گرفتن مردم از خلق و خوی شیطانی). پس حکومت تهمورث دیو بند، بهترین نوع حکمرانی است. ...سلیمان نبی در بیت المقدس شیاطین و جن ها را مهار کرده بود. او با تسخیر آنها جامعه را آباد کرد. همه چیز در کنترل فرمانروا بود، او دیوها را به بند کشیده بود. ...این دو شاه اخلاق جامعه را ضد دیوی کردند. ⬅️ ۳. عصر دیو گشایی: این عصر با فرمانروایی فرزند تهمورث شروع می شود. وقتی جمشید بر تخت حکومت نشست، ثبات حاکم بود. او دو قدم بزرگ برداشت: 👈قدم اول: شروع کاخ سازی و برج سازی 👈قدم دوم: شروع انباشت طلا و ثروت. قدرت و ثروت او‌ را از مردم دور کرد و به تدریج فاسدتر، مغرورتر و مستبدتر گرداند!. «آبتین» برادر جمشید از او انتقاد کرد ولی سخن او اثر گذار نبود و باعث شد تا او از جمشید فاصله گرفته به سمت سرزمین اروند برود. در واقع دیوها آزاد شده بودند!و عصر دیو گشایی شروع شده بود و جمشید خود فرهنگ و اخلاق دیوی پیدا کرده بود و خوی دیوی به جامعه بازگشته بود! و بجای آنکه او منجی جامعه باشد، یکی باید او را نجات می داد.!... پس عده ای به همراه او به سمت حکومت اروند رفتند و از «مرداس» کمک خواستند. چون دیوها رها شده بودند شیطان به سراغ «ضحاک» پسر مرداس رفت و او را مُسخر خود گردانید.... پسر پدر را کشت آنگاه ابلیس بر شانه های ضحاک بوسه زد و دو مار از آن رویید که خوراک مارها فقط مغز جوانان ایرانی بود! که کنایه از جنگ روانی علیه ایرانی هاست!. وقتی خبر به جمشید رسید با ضحاک درگیر شد....در این نبرد،ضحاک پیروز شد و دختران او «ارنواز» و «شهنواز» اسیر شدند.(در تاریخ ایران، زن نماد سرزمین و عقیده است).او ایران را گرفت و دختران جمشید را در کنار خود داشت. تا اینجا،مسوولیت اصلی مردم دست شاهان بود.‌ اما در ادامه تغییراتی اتفاق می افتاد!. ....ماحصل ازدواج آبتین و فرانک بود.در دوران فریدون «کاوه آهنگر» که نماد مردم است، می آید و با فرهنگ ابلیسی مبارزه می کند. کاوه به فریدون کمک می کند تا ضحاک را شکست دهند و به این شکل ایران را آزاد می کنند!... (ادامه دارد!...) @mesbah_313_ir
باسمه تعالی تاریخ تحلیلی اسلام (قسمت ۱۷) ...اگر این تعبیر کلبی فی الجمله درست باشد، منشا بت پرستی تیره‌هایی خاص را نشان می‌دهد نه بت‌پرستی همه عرب را، چه عرب همگی به مکه نمی‌آمده اند و اگر می‌آمده‌اند سنگ حرم را همراه خود نمی‌ برده‌اند. آنگاه پرستش درخت، و نیز چنان که نوشتیم پرستش ماه و خورشید و ستارگان نیز میان صحرا نشینان رواج داشته است. باید گفت بیابان نشینان پاره‌ای چیزها را که منشا خیر و برکت می‌دانستند می‌پرستیدند، و یا برای آنها از روی دریافت ساده خود نمونه‌هایی می‌ساختند. آنچنان که پاره‌ای چیزهای دیگر را منشا خیر می‌پنداشتند. جن در نظر آنان مایه زیان و ضرر بود اما گاه برای کسانی سودمند به حساب می‌آمد. چنانکه بعض شاعران عرب به زعم خود جنی داشتند که شعرها را در خاطر آنان می‌انداخت. پیش از اسلام از دین‌های آسمانی - چنان که نوشته شد - یهودی‌گری، مسیحی‌گری و زرتشتی گری در عربستان پیروانی داشت. کیش مانی را هم می‌شناخته‌اند و شاید در حجاز تنی چند تن بدان کیش گرویده باشند. مسیحیت در جنوب از راه حبشه وارد آن سرزمین شد. اما در شمال گویا نخستین بار قبیله های تَغلِب، قُضاعه و غَسّان که از سوی امپراتوری روم تقویت می‌شدند بدین کیش گرویدند. در حیره به خاطر نزدیکی این سرزمین با ایران زرتشی‌گری شناخته بود و پیروانی داشت. اما گروهی هم از مسیحیان در آنجا به سر می‌بردند. چنانکه کلبی نوشته است؛ پیش از اسلام گروهی از عرب برای انجام مراسم حج به مکه می‌آمدند و حج، عمره، وقوف در عرفات و قربانی را انجام می‌دادند. چهار ماه از سال؛ ذی القعده، ذی حجه، محرم و رجب را ماههای حرام می‌دانستند و در این ماه‌ها با یکدیگر جنگ نمی‌کردند. نزدیک به ظهور اسلام گروهی در مکه و بیرون مکه پیدا شده بودند که به بت‌پرستی بی‌اعتنا و از خونریزی و ستم کناره‌گیر، به دین‌های آسمانی آن روز بی‌اعتنا بودند. تنها خدای یگانه را می‌پرستیدند. آیین دینی نداشتند. اینان کسانی هستند که متکلمان اسلامی آنان را حنفا گفته‌اند مفرد آن حنیف است و به معنی کسی است که از دین باطل برگردد، و اما در قرآن کریم هرجا حنیف و یا حنفا آمده مقصود کسانی است که بر دین فطرت ابراهیمی هستند. ابن هشام بیت‌هایی از زیدبن عمروبن نفیل آورده است که وی در آن بیت‌ها گرایش خویش را به خدای یگانه و بریدن از لات و عزی و نکوهش آن دو و دیگر بت‌ها بیان می‌دارد. اگر به درستی این بیت‌ها از زید باشد او را می‌توان جزء دسته حنفا دانست. چنانکه گویند رسول خدا برای او آمرزش خواسته است. لیکن سبک شعرهایی که ابن هشام ضبط کرده است با شعرهای سروده عرب پیش از اسلام اختلاف دارد. و برای آشنایان فن آشکار است که آن شعرها را پس از اسلام ساخته‌اند... ادامه دارد... 📚 @mesbah_313_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
السلام علیک یا صاحب الزمان (عج)❤ 🤲 @mesbah_313_ir
💎بسم الله الرحمن الرحیم " الذی خلقنی فهو یهدین " همان خدایی که مرا بیافرید و مرا هدایت می‌فرماید. (شعراء /۷۸) @mesbah_313_ir
🔍 📌سردار دلها در نمایشگاه کتاب هم حضور فعال دارد. غرفه در نمایشگاه کتاب، محل سلفی گرفتن همه زنان و مردان ایران شده! حاجی همه جا با مردم است. چون او در دلها جا دارد و الحق که سردار دلهاست. او ارتباط بین نسلی هم است! او نَقل و نُقل محافل مردمی ست؛ قهرمانی شجاع، انسانی مهربان، جوانمردی فداکار، فرماندهی مدبر، مسلمانی بصیر، سربازی مخلص، شهیدی شاهد،... او از دل این ملت بیرون نخواهد رفت❤️ @mesbah_313_ir
💡خبر خوش 🕯شناور آمبولانس دریایی به دانشگاه علوم پزشکی تحویل داده شد. با حضور وزیر و معاونین صمت، استاندار هرمزگان و فرمانده نیروی دریایی سپاه شناور آمبولانس دریایی به دانشگاه علوم پزشکی تحویل شد. این شناور قرار است به جزایر استان خدمات درمانی ارائه دهد و در صورت لزوم بیماران را به مرکز استان اعزام کند. این شناور گنجایش ۱۶ نفر سرنشین و ۴ برانکارد با تجهیزات کامل پزشکی را برای بیماران اورژانسی دارد. 🇮🇷💪 @mesbah_313_ir