eitaa logo
محمد رضا مصباح 🇮🇷
1.2هزار دنبال‌کننده
92 عکس
42 ویدیو
6 فایل
✓منبرک,کشکول,کلیپ,پادکست,سخنرانی ها, و اطلاع رسانی جلسات .. ✓متن کامل سخنرانی,تفسیر قرآن و شرح نهج البلاغه, داخل کانال بارگزاری می شه. ⚠️انتشارِ #متنیِ مطالبِ کانال #شرعا بدون نام و #لینک کانال جایز نمی باشد. مشهد مقدس @m_r_mesbah
مشاهده در ایتا
دانلود
شرح خطبه متقین چهارشنبه ۲۱ آذر ماه در ادامه مباحث گذشته بعد از نماز مغرب وعشا در مسجد حضرت اباالفضل ع ایراد گردید. 🔰و مَلْبَسُهُمُ الِاقْتِصَاد دومین ویژگی اینکه متقین دارند این است که شیوه پوشش و لباس ایشان مقتصدانه است. اینطور استفاده می‌کنیم که امام ابتدا به متقین اشاره می‌کند به سخن گفتنشون حالا بعد از سخن گفتن چیز دیگری که ما انسان ها از هم میبینیم ظاهر ماست همین ظاهری که الان مشاهده میکنیم. ✓ ملبس: یعنی شیوه ی پوشش ✓ اقتصاد: یعنی چه؟ اقتصاد از ماده قصد می‌آید خط سفید وسط خیابان است. ✓اقتصاد: یعنی خط سفید را گرفتن و رفتن یعنی به گونه‌ای حرکت کنیم که فاصله ما از راست و چپ خیابان برابر باشد. ✓بنابراین میگید میانه روی به همین خاطر است که را در کلام عرب علم اقتصاد میگن. ما میگیم دانش اقتصاد چون علمیست: که اون اعتدال رو در شیوه بده بستان و داد و ستد و خرج و دخل آموزش می‌دهد. ▫️خب حالا این جمله چیست که امیرالمومنین مطرح می‌فرمایند عنایت می‌فرمایید؟ ▫️در قرآن هنگامی که نگاه می‌کنیم سوره مبارکه اعراف بعد از اینکه دستور هبوط به آدم و فرزندان او صادر میشود اولین جمله ای که خدا بعد از اینکه آدم مستقر میشه دیگه زندگی خودش رو با فرزندانش میخواد با همسرش میخواد ادامه بدهد. 🔅بعد از خطاب‌هایی که به آدم شده اولین خطابی که به بنی آدم در قرآن میشه اینه: يَٰبَنِيٓ ءَادَمَ قَدۡ أَنزَلۡنَا عَلَيۡكُمۡ لِبَاسࣰا يُوَٰرِي سَوۡءَٰتِكُمۡ وَرِيشࣰاۖ وَلِبَاسُ ٱلتَّقۡوَىٰ ذَٰلِكَ خَيۡرࣱۚ ذَٰلِكَ مِنۡ ءَايَٰتِ ٱللَّهِ لَعَلَّهُمۡ يَذَّكَّرُونَ بنی آدم ما بر شما فرستادیم لباس لباس چیست؟ آنی که آدمی بر تن میکند حالا توضیح میدم الان لباس این لباس که شما انسان ها دارید دو کارکرد دارد. 👇
➖۱) یواری سواتکم: هنگامی که بدن انسان مومن رو درون قبر میگذارند و تجب مواراهُ الجسد واجب است این بدن را موارات کنند. یعنی چه؟ یعنی آنقدر بپوشانند که دیگه هیچ حیوان موزی نتونه این رو بیرون بکشه اینو می گن موارات، پوشش کامل. بنی آدم ما لباسی بر شما فرستادیم که یواری بپوشاند سواتکم قسمت های خصوصیاتی در بدن شما که اینها خوب نیست سوئ است زشت است که دیگران ببینند . ➖۲) و ریشا: کلمه ریش یعنی زینت، کلمه ریش در لغت عرب یعنی زینت و آراستگی و زینت شما. 🔅دقت بفرمایید خداوند در اینجا از وجوهی که تفاوت و تمایز بین انسان و حیوان است لباس را معرفی میکنه به فرزندان آدم عملا همینطور است. ➖یعنی در میان جامعه بشری گروه معدودی هستند که ممکنه توجه به این قضیه نداشته باشند باشند و بگن خیلی فرقی نمی‌کند که ما مانند حیوان عریان زندگی کنیم یا نه! اما ضرورت زمان مکان جغرافیا همان ها را مجبور به پوشش میکند سرما، گرما بقیه خصوصیاتی که انسان نیاز دارد اینها را از حیوان جدا می‌کند درست؟ ▫️اما مثل اینکه در مورد لباس دو دیدگاه وجود داره خب این لباس ضرورتی است که انسان ناچار است و سر و کار با آن دارد اما دو دیدگاه وجود داره! ➖۱) دیدگاه شرقی ➖۲) دیدگاه غربی ✅ دیدگاه شرقی لباس: آن است که شما در فارسی به لباس چه می گویند؟ پوشاک، مصدرشو (بُنِشُو) چی میگید؟ پوشش! بعد ازش ترکیب می‌سازید زیرپوش، روپوش، بالاپوش، نوپوش، کهنه پوش، ژنده پوش، شروع می‌کنید از این پوش و این بُنِ مضارع ترکیب ساختن و استفاده کردن. یعنی در فرهنگ فارسی به اسلام کاری نداره ،من فرهنگ ایرانی رو دارم میگم فرهنگ فارسی رو در فرهنگ شرقی لباس کارکرد عمده‌ای که دارد پوششه پوشیدنه این کاملا مشخص است. ❗️در ایران باستان هم همینطور بوده است یعنی این رو واقعا به دقت می‌توان دید که در فرهنگ ایرانی پوشش زنان ایرانی یکی از وجوه فرهنگ ایران زمین بوده است در گذشته. 🔅تخت جمشید حدود ۴ ساعت تمام این نقش‌ها رو نگاه می‌کردم یک نقش زن در میان صدها و هزاران نقش من آنجا ندیدم و نمی‌بینید. این توجهی که به این قاعده داشتند ایرانیان. منیژه منم دخت افراسیاب برهنه ندیده تنم آفتاب ✅ دیدگاه غربی لباس: دِرِس که به عنوان لباس واژه عام این کلمه است مانند بسیاری از واژگانی که ریشه و دارد این هم از ماده میاد. دایرکتس، ریشه دِرِسِه. 🔅این به معنای آرایش دادن زیور دادن و نمایش دادن است. 🔅در بعضی از فرهنگ ها لباس نشانه نمایش و زینت و به رخ کشیدن است. ✓ این دیدگاه غربی است. ▫️حالا قرآن هر دو را تایید می‌کند تعجبه خیلی زیباست. ای فرزند آدم این لباسی که به شما دادیم اولین کارکردش یواری سواتکم حق تقدم با کدام است با پوشش است بپوشاند شما را، اما در عین حال و ریشا، یعنی زیبا باشند. ✅ یعنی بسیار به لطافت خداوند در مورد لباس این دو کارکرد را مطرح میکنه اما حق تقدم با است، این لباس انسان است. امیرالمومنین در اینجا این جمله رو مطرح می‌فرماید و ملبسهم الاقتصاد اینها در شیوه پوشیدنشون رفتاری مقتصدانه دارند به هر حال ما لابد و حاجتمندیم در شرع مقدس اسلام عجیب است در متون روایی ما آدابی که در مورد پوشش لباس داریم اعم از رنگ لباس، شکل لباس، نظافت جامه، بسیاری از احکام این چنینی رو ما در مورد لباس. ▫️ در وسائل الشیعه مرحوم شیخ عاملی اینها رو در احکام ملابس مطرح می‌کند که بسیار زیبا و دلنشین است. ـ بلکه خیلی از اینا اصلاً برای جامعه مطرح نیست، آشنا نیستن . خیلی ازمسلمانان با این خصوصیاتی که در شهر وجود دارد از رنگ کفش گرفته تا غیره می بینید اینها وجود داره و مطرح شده است. ▫️اما نکته مهم این است که امام این را نشانه تقوا میداند. اصالت در وجود انسان با جان و تن آدمی است نه با جامه ای که آدمی بر تن دارد. در عین اینکه نمی‌توان ژنده پوش بود در عین اینکه نمی‌توان پشمینه پوش بود در عین اینکه نمی‌تواند انسان جامه چرکین بر تن کند و اعتنا به شخصیت ظاهری خودش نکند که بی احترامی به خود و جامعه است. ▫️اما اون سوی دوم قضیه آن است که: زهد، با طینت پاک است نه با جامعه پاک ای بس آلوده که پاکیزه ردایی دارد نقد صوفی نه همین صافی بی غش باشد ای بسا خرقه که مستوجب آتش باشد. ▫️اما روی دوم اینه: 👇
انسان اصالت خودش را متاسفانه به پوشش می دهد میبینید عمر میگذرد.. عمر گرانمایه در آن صرف شد تا چه خورم صیف و چه پوشم شتی 🔰قبل از انقلاب یک گروهی بودند اینها می اومدن ایران خوب این بچه‌ها و جوونای ما هم اینها را می دیدند اینها قیافه های خاص، لباس های چهل تیکه و موها وز، به اینها می گفتیم یه حرکت اجتماعی فرهنگی بود. این‌ها گروهی بودند که به تنگ آمدند از دست اینکه یه زنی یه آقایی باید این ساعت‌ها از عمرشو صرف کند که انتخاب این لباس بکند ساعت‌ها باید بنشیند پای میز آرایش که این آرایش برای عصر باشه، این آرایش برای شب باشه، این آرایش برای صبح باشه، یک مرتبه گفتن: چند خواهی پیرهن از بهر تن تن رها کن تا نخواهی پیراهن گفتن اصلا ما نمیخوایم، ما نه آرایش می خوایم، نه لباس می خوایم، نه برامون فرق میکنه چه بپوشیم! چه به تن کنیم! یه بود. اینا الوط های اروپا نبودن! اینا خیلی متفکرین توشون بود، یه اعتراض اجتماعی کردند در قبال این وضعیت! 🔅 اصالت وجود انسان به است. 🔅لباس در فقه اسلامی شامل این انگشتر هم میشه اینم میگن لباس. زیورآلات زنان در فقه اسلامی نامش لباس است. ➖در بسیاری از مراکز علمی میرید شخصیت قدرتمندی که صاحب کرسی اول این رشته است در فلان دانشگاه علمی اروپا این خانم رو می‌بینید، این پروفسور رو می‌بینید هیچی نه سرش داره، نه گردنش داره نه دستش داره، عاری از تمام این تعلقات! چرا؟ چون نیاز ندارد که چیزی ارزششو بالا ببره! چون ارزش بالا دارد، نیاز نداره که این آستین دستش تا اینجا بالا باشه که این طلاها هی تکان تکان بخوره ارزششو بره بالا، نیم کیلو طلا باشه که شخصیت بهش بده حاجت به اینها نداره. و اما اذا کان الجمال موفرا فحسنک لم یحتج الی یزورا وقتی که تو حُسْنِ خودت بالاست نیاز نداری که چیزی دیگه حُسْنِتو بالا ببرد. بله در اون همانی است که تاییدِ شریعت هم هست. اما و ملبسهم الاقتصاد امیرالمومنین می‌فرماید: اینها وقتشون، عمرشون، شخصیتشون صرف نمی شه به اینکه اینو انتخاب کنم یا اون رو! 🔅سرمایه های اینها دپو نمیشه اگه این سرمایه ای که در طلا فروشی های کشور جمهوری اسلامی ایران است از این طلا فروشی‌ها و زرگری‌ها بکشن بیرون برابر با چقدر اقتصاد ایرانه؟ چقدر میشه بنگاه های رو، بنگاه های را فعال کرد؟ 🔅خیلی ما بها می دیم به این مسائل اما و ملبسهم الاقتصاد اهل تقوا میانه روی رو پیش می‌گیرند. نه افراط دارند در این مسائل نه در عین حال رها می‌کنند خودشون رو و بی اعتنا خواهند بود. 🔰 ویژگی دوم: وملبسهم الاقتصاد 7⃣1⃣ 🌱 📍مسجد حضرت اباالفضل (ع) شهرک غرب نبش شاهد ۵۷ | عضو شوید👇 @mesbah_online
🔰هفت واعظ: @mesbah_online خداوند متعال براى هدایت بشر و آراسته شدنشان به فضایل اخلاقى واعظانى قرار داده، تا دست آن ها را گرفته، به پیش برد و آن ها حقایق اخلاقى را زنده بدارند. ▫️هفت نوع واعظ از آیات قرآن و روایات معصومان استفاده مى شود ➖۲) ▫️دومین واعظ، خود قرآن مجید است ▫️حضرت على (علیه السلام) در خطبه 176 نهج البلاغه در مورد این واعظ مشفق چنین مى فرماید: وَاعْلَمُوا اَنَّ هذا الْقُرآنَ هَوَ النّاصِحُ الَّذى لا یَغُشُّ. وبدانید قرآن مجید نصیحت کننده اى است که خیانت نمى کند. ✓ ممکن است افرادى ما را موعظه کنند، امّا هدفشان هدایت و رشد ما نباشد؛ بلکه به دنبال منافع مادّى خود باشند و ما را به همان سمت هدایت کنند. چنین ناصحانى خیانت کارند و قرآن مجید چنین نیست. وَالْمُحَدِّثُ الَّذى لا یَکْذِبُ و سخنگویى است که هرگز دروغ نمى گوید. ✓ آنچه قرآن مى گوید حقیقت است و سرنوشت ساز، و انسان را به در دنیا و آخرت مى رساند. 🔅در نتیجه این واعظ نه اهل خیانت است، نه گمراه مى کند و نه دروغ مى گوید. وَ ما جالَسَ هذا القرآنَ اَحدٌ اِلّا قامَ عَنْهُ بِزیادَةٍ اَوْ نُقْصانٍ زیادَةٍ فى هُدى، اَوْ نُقْصانٍ مِنْ عَمى. هر کس با قرآن هم نشین شود، یا درجه ایمان و هدایت و تقوایش بالاتر مى رود، یا مقدارى از رذایل اخلاقى اش کاسته مى شود. اگر با تلاوت و تدبّر در آیات قرآن مجید ایمان و تقوا و توکّل و صبر و اخلاص و رضا و تسلیم و دیگر صفات شایسته در ما تقویت شد و از رذایل اخلاقى مان کاسته گردید، معلوم مى شود قرآن در ما اثر کرده است. ✓ این ملاک خوبى براى بررسى تأثیر قرآن در وجود ماست. آیا آیات توحید و معاد و بهشت و نعمت هاى الهى بر ایمانمان مى افزاید؟ آیا آیات نهى از منکر وعذاب جهنّم و مجازات هاى الهى چیزى از صفات ناشایست ما کسر مى کند؟ 🔅امام على (علیه السلام) در ادامه فرمودند: وَاعْلَمُوا اَنَّهُ لَیْسَ عَلى اَحَدٍ بَعْدَ القُرآنَ مِن فاقَةٍ، وَ لا لأَحدٍ قَبْلَ الْقُرآنَ مِنْ غِنى. آگاه باشید! هیچ کس با داشتن قرآن فقیر نیست و هیچ کس بدون داشتن قرآن ثروتمند نمى باشد. طبق آنچه در جمله فوق آمده، انسانِ بدون قرآن فقیر مطلق، و انسانى که قرآن دارد ثروتمند است. ✅ در سایه قرآن مى توان مشکلات و مانند آن را حل کرد. 🔰حکایت: فضیل بن عیاض، مجذوب قرآن مجید در اینجا به عنوان نمونه اى از تأثیر عجیب قرآن در سرنوشت انسان ها، به داستان انقلاب روحى که در کتاب هاى رجالى ما از وى به عنوان شخص و در منابع تاریخى به عنوان نام برده شده است، امّا این ثقه عابدِ زاهد، زمانى دزدى خطرناک و راهزنى بى رحم بود که همه مردم از او مى ترسیدند! چه شد که این دزد سر گردنه، تبدیل به یک عابد زاهد ثقه شد؟ چه اتّفاقى افتاد که این مرد فوق العاده خطرناک، که نام او لرزه بر اندام مردم مى انداخت، این قدر تغییر کرد؟ شبی این آیه راشنید: أَلَمْ یَأْنِ لِلَّذِینَ آمَنُوا أَنْ تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِکْرِ اللهِ وَ مَا نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ وَ لاَ یَکُونُوا کَالَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ مِنْ قَبْلُ فَطَالَ عَلَیْهِمُ الأَمَدُ فَقَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَکَثِیرٌ مِّنْهُمْ فَاسِقُونَ آیا وقت آن نرسیده است که دل هاى کسانى که ایمان آورده اند در برابر ذکر خدا و آنچه از حق نازل شده است خاضع شود و مانند کسانى نباشند که در گذشته به آنها کتب آسمانى داده شد، سپس زمانى طولانى بر آنها گذشت و قلب هایشان (براثر فراموش کارى) قساوت یافت و بسیارى از آن ها گنهکاران اند؟!  🔅عرض کرد: بلى والله قد آن آرى، به خدا قسم وقت بازگشت رسیده است ، و این جمله را سه بار تکرار کرد توبه کرد کنار خانه خدا رفت و تا آخر عمر آنجا ماند و عبادت کرد و گذشته اش را جبران کرد. 🔅آرى، قرآن مجید است که یک آیه آن دزد خطرناکى همچون فضیل بن عیاض را تبدیل به عابد و زاهد معروف جهان اسلام مى کند. ..   | 8⃣9⃣ 🌱 | عضو شوید👇 @mesbah_online
🔰هفت واعظ: @mesbah_online خداوند متعال براى هدایت بشر و آراسته شدنشان به فضایل اخلاقى واعظانى قرار داده، تا دست آن ها را گرفته، به پیش برد و آن ها حقایق اخلاقى را زنده بدارند. ▫️هفت نوع واعظ از آیات قرآن و روایات معصومان استفاده مى شود ➖۳) ▫️سومین واعظ، پیامبر اکرم است 🔅خداوند متعال در آیه شریفه 46 سوره سبأ درمورد واعظ سوم چنین فرموده است: قُلْ اِنَّمَا أَعِظُکُمْ بِوَاحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا للهِ مَثْنَى وَفُرَادَى ثُمَّ تَتَفَکَّرُوا (اى پیامبر ما!) بگو: شما را تنها به یک چیز اندرز مى دهم: دو نفر دو نفر، یا به تنهایى براى خدا قیام کنید، سپس بیندیشید». ➖طبق این آیه شریفه پیامبر اسلام (ص) نیز واعظ است. ✅ او تنها یک موعظه کرده که تمام موعظه ها در آن خلاصه مى شود و آن قیام براى خداست. ▫️البتّه منظور از در اینجا ایستادن نیست، بلکه منظور این است که به طور جدّى در مسیر رضاى الهى اقدام کنید، هرچند نشسته باشید، سپس فکر خود را به کار اندازید وبیندیشید. ▫️اگر این فکر به کار بیفتد، همه مشکلات حل مى شود. ▫️تمام بدبختى هاى بشر این است که ، فکر و اندیشه اش را از کار مى اندازد. 🔅از رسول خدا (ص) پرسیدند: انسان چگونه فکر کند و بیندیشد؟ فرمود: یَمُرُّ بِالدُّورِ الْخَرِبَةِ، فَیَقُولُ: اَیْنَ بانُوکِ؟ اَیْنَ ساکنوکِ؟ ما لَکِ لا تَتَکَلَّمینَ؟ به خانه ها و بناهاى ویرانه شده سر بزند و از آنها بپرسد: کجایند سازندگان شما؟ کجایند ساکنان شما؟ چرا سخن نمى گویید؟ ▫️به تماشاى خرابه هاى کاخ کسرى یا تخت جمشید و مانند آن بروید و از آنها درمورد سازندگان و ساکنانشان سؤال کنید که کجا رفتند و چه شدند؟ همین سرنوشت در انتظار شما هم هست. ‼️سکوت پر رمز و راز! گرچه این خرابه ها در ظاهر ساکت اند وحرفى نمى زنند، ولى درحقیقت سخن مى گویند و با زبان بى زبانى حرف مى زنند. به قول خاقانى: دندانه هر قصرى پندى دهدت نونو پند سر دندانه بشنو ز بن دندان 🔅ارزش فوق العاده تفکّر لحظه اى تفکّر، را تبدیل به کرد و عاقبتش ختم به خیر و سعادت شد. 🔅تفکر آن قدر ارزشمند است که جزء عبادات شمرده شده، و لذااز امام صادق (ع) نقل گردیده که بیشترین عبادت تفکر بود. 🔰تفکّر بعد از توسّل و زیارت به دوستانى که به زیارت مرقد مطهّر امام رضا (ع) یا سایر ائمّه هدى : مشرّف مى شوند توصیه مى شود که پس از توسّل و زیارت گوشه اى خلوت یافته و لحظاتى اندیشه و تفکر کنند؛ درمورد گذشته و آینده بیندیشند، براى ارتقاى صفات خوب اخلاقى و اصلاح صفات رذیله برنامه ریزى نمایند. این فکر ممکن است ثوابش از زیارت بالاتر و بیشتر باشد. سـاعـتـی در خـود نِـگـــر تـــا کـیستـی درجـهــان بـهــر چـه عـمــری زیـستـی از کـجـــایی وز چـه جـــایـی چـیستـی جـمــع هـسـتـی را بـــزن بـــر نـیستــی 🔰برادران عزیز! خواهران محترم! مقدارى براى فکر کردن وقت بگذاریم. یکى از دستورات مهم اسلام و مراحل سیر و سلوک و عرفان است که در پرورش انسان بسیار مؤثر است   | 9⃣9⃣ 🌱 | عضو شوید👇 @mesbah_online
ناله-روح-تو.mp3
4.5M
🔰ناله روح کسانی هستند که صدای زجه روح تو را می شنوند، اگر هنوز زنده باشد و رمقی برای نالیدن باشد. ناله ای که گفت به فریادم برس و من را نجات بده، آن روح الله، آن نور الله، آن وجه الله که دفن شده است اگر هنوز زنده باشد و رمقی مانده باشد. رستاخیز تو برپا می شود. ▫️وقتی خودت را در یک خود جدید یافتی.. ▫️وقتی خودت را در یک خود روحانی دیدی.. ▫️وقتی که خودت را در یک خود نورانی دیدی.. ✅ بدان که تو به پا شده است. 🔅تو دیگر شدی ! اکنون تو چیز دیگری شده ای. اینک تو انسان شدی ✅ با گوش کنید و دهید | 4⃣ 🌱 | عضو شوید👇 @mesbah_online
🔰 بهای گزاف @mesbah_online ✓ فضای مجازی رایگان نیست؛ هزینه‌اش هست. ✓ غذای فست فود، 200 تومان نیست؛ هزینه‌اش هست. ✓ بی‌هدف بودن، رایگان نیست؛ هزینه‌اش هست؛ ✓ اخبار منفی، رایگان نیست؛ هزینه‌اش هست. ‼️هیچ چیزی در این دنیا رایگان نیست... 9⃣1⃣ 🌱 | عضو شوید👇 @mesbah_online
🔰دو نکته برای خوشبختی @mesbah_online ➖۱) در طیّ راه و مسیر مواظبت کنید که پای شما به خار و خس و اشیاء اذیّت کننده مبتلا نگردد. ▫️در سیر الی الله خار گناه، موذی روح و قلب آدمی است. انسان با گناه به زمین می خورد و در سیر و سلوک موفق نمی شود. ✅ اتّقوا الله: به همین معناست، به معنای مواظبت و رعایت کردن، خود را از آلودگی ها حفظ نمودن است. 🔅آلودگی ها دو نوعند: ➖۱) قلبی ➖۲) جوارحی ✅ انسان متّقی، و در واقع سالک راه خداوند، باید هم داشته باشد، و هم ▫️تقوای قلبی: این است که آدمی دل و قلبش را فقط به خدا بدهد، یعنی دل و قلب آدمی جای محبّت خداوند باشد البته اولیای خداوند را برای رضای خدا دوست بدارد و با دشمنان او دشمن باشد. ▫️تقوای جوارحی: این است که انسان سالک مواظبت کند تا گرفتار گناه چشم و گوش و زبان و دیگر جوارح نگردد. ➖۲) نکته ی دیگری که برای خوشبختی لازم است این است که با هادی حرکت کنید؛ نه مقدّم و نه مؤخّر. ✓ در این مسیر طولانی و این راه ظلمانی، بدون چراغ حرکت کردن کار عاقلان و کاری عاقلانه نیست. ✓ قیلَ ارْجِعُوا وَراءَکُمْ فَالْتَمِسُوا نُوراً برگردید نور بیاورید! ▫️این چه نوری است؟ نور با است. ▫️نور در فراق مهدی علیه السلام. ▫️نور زیارت . ▫️نور و مدرسه ساختن به نام و یادش. ▫️نور جشن دهه ی . ‼️آیه را خوب توجّه کن یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ کُونُوا مَعَ الصَّادِقینَ. اوّل: اتَّقُوا اللَّهَ دوم: با صادقین بودن یعنی تقوا داشتن بر اساس باید باشد نه این که آنچه را که من و دیگران اسمش را تقوا می گذاریم، دستورالعمل باشد. 🔅تقوا در کلام خدا و سنّت رسول، به توضیح و تبیین صادقین یعنی اهل البیت (علیهم السلام) مطلوب است.   | 0⃣0⃣1⃣ 🌱 | عضو شوید👇 @mesbah_online
🔰هفت واعظ: @mesbah_online خداوند متعال براى هدایت بشر و آراسته شدنشان به فضایل اخلاقى واعظانى قرار داده، تا دست آن ها را گرفته، به پیش برد و آن ها حقایق اخلاقى را زنده بدارند. ▫️هفت نوع واعظ از آیات قرآن و روایات معصومان استفاده مى شود ➖۴) ▫️چهارمین واعظ، مجموعه تاریخ بشر است ➖چهارمین واعظ بشر است. ▫️تاریخِ خاموش، واعظ بسیار مهم و اثرگذارى است که موعظه هاى آن مى تواند انسان را هدایت کند. 🔅البتّه تاریخ دو قسم است: ➖۱) تاریخ مکتوب ➖۲) غیر مکتوب ✓ تاریخ مکتوب: همان است که در صفحات کتاب هاى تاریخى نوشته شده و مورّخان، حوادث مختلف و تلخ و شیرین آن را یادداشت کرده اند ✓ تاریخ غیر مکتوب: ویرانه هاى کاخ ها و قصرها و شهرها و روستاها و همچنین قبرستان ها و گورستان هاست که درس هاى عبرت فراوانى دارند. هر دو بخش تاریخ، واعظ بسیار مهم و ارزشمندى است. 🔅موعظه تاریخ در قرآن: خداوند متعال بعد از بیان داستان حضرت یوسف (علیه السلام)، که در آیه آیه آن پیام هاى مختلفى وجود دارد. ➖در مورد واعظ چهارم مى فرماید: لَقَدْ كَانَ فِي قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لِّأُولِي الْأَلْبَابِ به راستى در سرگذشت آنها عبرتى براى صاحبان اندیشه بود ✅ آرى، داستان پیامبران پیشین، سرگذشت فرعون ها، نمرودها، شدّادها، ابوسفیان ها، معاویه ها، یزیدها، هارون ها و در عصر ما هیتلرها، پهلوى ها و صدام ها که در طول تاریخ آمدند و رفتند و عوامل پیروزى و شکست، موفقیت و ناکامى، به روزى وسیه روزى آنها براى تمام کسانى که تاریخ را با دقت بخوانند واعظ گویا و تأثیرگذارى خواهد بود. 🔅در بخشى از نامه ۳۱نهج البلاغه چنین مى خوانیم: اَىْ بُنىَّ! اِنّى وَ اِنْ لَمْ اَکُنْ عُمِّرتُ عُمْرَ مَنْ کانَ قَبْلى، فَقَدْ نَظَرْتُ فى اَعْمالِهِمْ، وَ فَکَّرتُ فى اَخبارِهِمْ، وَ سِرْتُ فى آثارِهِمْ حَتّى عُدْتُ کَاَحَدِهِمْ. پسرم! درست است که من به اندازه همه کسانى که پیش از من مى زیسته اند عمر نکرده ام، امّا در کردار آنها نظر افکندم و در اخبارشان تفکّر نمودم و در آثار آنها به سیر و سیاحت پرداختم، تا بدان جا که همانند یکى از آنها شدم. 🔅در ادامه فرمود: بَلْ کَاَنّى بِما انتَهى اِلَىَّ مِنْ اُمُورِهِمْ قَدْ عُمِّرْتُ مَعَ اَوَّلِهِمْ اِلى آخِرِهِمْ بلکه گویا براثر آنچه از تاریخ آنان به من رسیده با همه آنها از اوّل تا آخر بوده ام». تاریخ پیشینیان، خوبى ها و بدى ها، زشتى ها و زیبایى ها، پیروزى ها و شکست ها، همه این ها را که مطالعه کردم، گویى از زمان حضرت آدم (علیه السلام) تا به امروز عمر من طولانى بوده است. مگر نتیجه عمر جز تجربیات است؟ من تمام تجربیات اینها را جمع کرده ام، پس گویا عمر طولانى داشته ام. 🔰مجازات قوم سبا به وسیله عامل حیات! ✓حدود یک سوم قرآن مجید تاریخ انبیاست، از حضرت (علیه السلام) گرفته تا پیامبر خاتم حضرت (صلی الله علیه و آله) که همه وعظ ونصیحت است. نکته جالب توجّه این ماجرا این است که خداوند متعال براى مجازات این قوم ناسپاس و سرکش، لشکریان آسمان و زمین و فرشتگان قدرتمندش را با شمشیرهاى آتشین بر آنها نازل نکرد، بلکه این مأموریت مهم را به چند سپرد و درحقیقت با عاملِ و آنها، یعنى آب، آنان را به شدّت عذاب کرد. ✅ هدف از ذکر داستان فوق این است که هر کس در طول تاریخ همان مسیر را بپیماید، همان نتیجه را گرفته وبه همان مجازات مبتلا مى شود ‼️داستان عجیب عبدالملک. هنگامى که سربریده مصعب را براى او آوردند و او مست غرور پیروزى بود، شخصى از حاضران در آن مجلس خطاب به عبدالملک گفت: من چیز عجیبى در این دارالاماره دیده ام! گفت: چه چیز؟ گفت: روزى در همین مکان بودم که سر مبارک امام حسین (علیه السلام) را براى ابن زیاد آوردند. مدّتى نگذشت که در همین جا با چشمان خود دیدم که سر عبیدالله بن زیاد را جلوى مختار گذاشتند. پس از مدّتى در زیر همین سقف، سر مختار را جلوى مصعب بن زبیر مشاهده کردم و اکنون سر معصب را جلوى تو مى بینیم. تا روزگار با تو چه کند؟ 🔰 نتیجه این که ، واعظِ دیگرى است که در مسیر پرورش اخلاق مى توان از آن استفاده هاى فراوانى کرد و باید سرگذشت گذشتگان را بررسى نمود و از این عبرت گرفت. ..   | 1⃣0⃣1⃣ 🌱 | عضو شوید👇 @mesbah_online
🔰مقام عرفانی حضرت ام البنین (س) @mesbah_online ▫️ما وقتی که می خواهیم نهایت ارادت و محبت خودمان را به کسی نشان دهیم به او می گویم: ‼️ولی اگر به عمق و حقیقت این کلمه نگاه کنیم خواهیم دید ما مرد فدا شدن نیستیم حتی برای نزدیک تر ین افراد سببی و نسبی مان خودمان. شدن و شدن جزو آخرین منازل عرفان ناب و زلال است. ✓ این منزل به این سادگی ها به دست نمی آید یک نفر چقدر بایداز تهی شود تا به این مقصد عالی برسد. 🔰حکایت: شخصی آمد و درِ خانه معشوق خود را زد . معشوق از درون خانه پرسید : کیستی ؟ گفت منم . معشوق گفت : بازگرد . زیرا هنوز تو خامی و هنوز دَم از می زنی و مدّعی عاشقی هم هستی . آن شخص بازگشت و یکسال در فراق یار ، شهر و دیار خود را رها کرد و رفت . پس از یکسال به درِ خانه معشوق آمد و در زد . معشوق از درون خانه پرسید : کیستی ؟ گفت : آن کسی که اکنون پشتِ در ایستاده نیز تو هستی . معشوق گفت : اکنون که تو ، «من» هستی درون خانه آ . آیا می دانی چرا سال قبل تو را به درون خانه راه ندادم ؟ برای اینکه دو «من» در یک خانه نگنجد. 🔅ما فاصله نجومی داریم با فنا شدن و فدا شدن. 🔰حکایت: نقل می کنند یکی از عرفاء خیلی سر زبانش بود که الهی من فدای قنبر غلام امیرالمومنین شوم تا شبی ایشان را خواب دید ایشان از من خواست فدایش شوم آن عارف می گوید: هر کاری کردم دیدم نشد. 🔅در شب هجرت که امیرالمومنین به جای پیامبر در بستر خوابیده بود احتمال شهادت هم بود خداوند متعال در عرش به جبرائیل و میکائیل فرمود من بین شما برادری قرار دادم و عمر یکی از دیگر بلندتر است کدامیک حاضرید فدای برادرش شود؟ هیچ کدا حاضر نشدند بعد فرمود بروید زمین ببیندعلی بن ابی طالب چگونه آماده فدا شدن هست برای برادرش رسول الله است، از جان او نگهبانی کنید. جبرئیل امین بالای سر حضرت نشست و میکائیل پایین پا، پیوسته جبرئیل می گفت: مبارک باد بر تو چه کسی مثل تو است یاعلی که خدا به تو بر ملائکه مباهات می کند. اینجا بود که این آیه.... در شان امیرالمومنین نازل شد ▫️سخت تر از فدا شدن جان دادن برای عبدالله عشق است اصلا او مشتاق وصال است. ولی یکبار قرار است اباعبدالله جان دادن عزیزانش را ببیند، جان دادن علی اکبر را ببیند جان دادن علی اصغر را ببیند، این خیلی سخت تر هست است برای ابی عبدالله. ▫️انقطاع، لازمه ی فدایی دادن لازمه فدایی دادن انقطاع است، انقطاع اساسا کار سختی است. 🔅تمام امتحانات الهی فلسفه اش شاید همین انقَطاع الی الله باشد. ▫️آخرین امتحان، امتحان انقطاع از محبوب های خوب خداوند می خواهد ابراهیم که به مقام خلیل اللهی رسیده ابراهیمی که از دل آتش بیرون آمده به مقام امامت برساند. آخر ین امتحان، امتحان انقَطاع از محبوب های خوب است. می فرماید َ زمانی که او را امتحان کردیم به او مقام امامت دادید. ▫️فدایی دادن مادر حالا اگر یک مادری بخواهد فرزندش را فدایی دهد؛ چقدر سخت تر است؟ حالا اگه آن فدایی فوق العاده محبوب الهی هم باشد دیگر چقدر سخت تر می شود؟ ▫️حالا اگه بخواهی چند فدایی در آنِ واحد در راه خدا بذل کنی چقدر امتحان سخت تر می شود؟ ✅ اینجاست که به یکباره حضرت ام البینن خودش را نشان می دهد. 🔅زمانی که کاروان اباعبدالله الحسین عزم مکه کرد. حضرت ام البینن مقابل فرزندانش ایستاد و هدف و مامور یت آنها را مشخص کرد فرمود: کونوا فدا الخیکم الحسین بریدفدا بشد برنگردید، فدا بشید یه تار مو از حسین کم نشه بریدفدا بشید. وقتی هم که کاروان ابا عبدالله برگشت فرمود:  أولادی وَ مَن تَحتَ الخَضراء کُلُّهُم فداءُ لأبی عَبدِاللهِ الحُسین فرزندان من و همه آنچه زیر این آسمان است، همه فدای اباعبدالله باد. 🔅ام البین به این مقام عرفانی رسیده بود فدایی دادن فرزندان آنهم چه فرزندانی؟ 🔅مقام بالاتر از است. « به مناسبت وفات »   | 2⃣0⃣1⃣ 🌱 | عضو شوید👇 @mesbah_online
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰هفت واعظ: @mesbah_online خداوند متعال براى هدایت بشر و آراسته شدنشان به فضایل اخلاقى واعظانى قرار داده، تا دست آن ها را گرفته، به پیش برد و آن ها حقایق اخلاقى را زنده بدارند. ▫️هفت نوع واعظ از آیات قرآن و روایات معصومان استفاده مى شود ➖۵) ▫️پنجمین واعظ، مرگ عزیزان است ▫️دوستان، آشنایان، اقوام و خویشان و بستگان، همسایه ها، همکاران، هم کلاسى ها و در یک کلام، عزیزانى که از دست ما مى روند هستند که هاى مهمّى دارند. ▫️حضرت على (ع) در بخشى از خطبه 188 نهج البلاغه چنین مى فرماید: ✓ فَکَفى واعِظاً بِمَوتى عایَنتُمُوهُمْ آن مردگانى که با چشم خود دیده اید براى عبرت و اندرز شما کفایت مى کند. ▫️حضرت در ادامه چند نکته در مورد این واعظ ، که در عین مى تواند خفتگان را بیدار کند، بیان کرده است مى فرماید: ✓ فَکَانَّهُمْ لَمْ یَکونُوا لِلدُّنیا عُمّاراً، وَ کَاَنَّ الآخِرَةَ لَمْ تَزَلْ لَهُمْ داراً. مرگ چنان بین ما و آنها فاصله انداخت که گویى در دنیا زندگى نمى کردند و جهان آخرت همواره مأوى و مسکن آنها بوده است. 🔅حقیقتاً مردگان فراموش مى شوند. مدّتى به یاد آنها هستیم (یک هفته، چهل روز، شش ماه، یک سال) امّا در نهایت از خاطره ها مى روند. آنها تلاش هاى زیاد و آبادانى هاى فراوانى در دنیا کردند، امّا به گونه اى به فراموشى سپرده مى شوند که گویا اهل این دنیا نبوده اند. ▫️این بیگانگى آنها از دنیا و فراموش شدنشان را حضرت على (علیه السلام) به عنوان بیان کرده است. ▫️از دیدگاه موحّدان وکسانى که عمل صالح دارند مرگ چیز وحشتناکى نیست، بلکه واعظ ارزنده اى محسوب مى شود؛ هرچند و است. ▫️چه بسا جنازه اى که بر دوش گرفته وآن را به سمت خانه ابدى مى بریم جوان تر و سالم تر از ما بوده و اکنون بر سر دستان ما تشییع مى شود. لازم نیست کسانى که مى میرند و مایه عبرت دیگران مى شوند مسن تر و ناسالم تر از ما باشند؛ به ویژه در عصر و زمان ما که با این همه حوادث غیر منتظره و بیمارى هاى فراوان، این مسأله عادى شده است. ➖آیا این بدن هاى خاموش واعظ نیستند؟ ➖آیا این جنازه ها با زبان بى زبانى نمى گویند: ما جلو رفتیم و شما هم پشت سر ما خواهید آمد، پس مراقب اعمال و رفتارتان باشید؟ ➖آیا براى چنین زندگانى اى که هیچ اعتبارى ندارد و پایانش براى هیچ کس معلوم نیست و احدى نمى داند که در کدام سرزمین جان خواهد داد، این قدر حرص و جوش زدن و از هر طریقى و به هر شکلى به جمع آورى مال دنیا پرداختن، سزاوار است؟ فقط براى نیست! همان گونه که حضرت على (علیه السلام) فرموده است، مرگ بهترین واعظ است به شرط این که در مورد آن بیندیشیم و از سرگذشت مردگان بگیریم. ➖برخى از صحنه هاى عبرت آموز را مکرّر مى بینیم، امّا عبرت نمى گیریم. از خداوند مى خواهیم که توفیق عبرت از این واعظ را عنایت فرماید! 🔅به ما گفته اند: اگر غم و غصّه هایتان زیاد شد سرى به قبرستان بزنید، تا غم ها زایل شود، چون غالباً غم وغصّه ها مربوط به دنیا و مسائل مادّى است؛ امّا وقتى که به قول شاعر: هر که باشی و به هر جا برسى آخرین منزل هستى این است آدمی هر چه توانگر باشد چون به دین نقطه رسد مسکین است 🔅باور کنیم که سرانجام باید دنیا و تمام متعلقات آن را رها کرد و دست خالى به جهان آخرت رفت، غم و غصّه ها پایان مى پذیرد. 🔰خلاصه این که پنجمین واعظ مرگ است و جنازه هاى خاموش و استخوان هاى پوسیده اموات و قبرهاى ساکت و بى صدا، سراسر پند و اندرز و موعظه اند. ..   | 3⃣0⃣1⃣ 🌱 | عضو شوید👇 @mesbah_online