مشکات هدایت
❓سوال❓ 1⃣ کسی که اینچنین در اسلام و نبوت پیامبر اکرم، آنهم در سال ششم هجری و زمان طولانی که از ظهور
📎اسکن کتاب:
📚«الإحسان فی تقریب صحیح ابن حبان ج۱۱ ص۲۱۶»
📚«صحیح البخاری ص ۱۲۲۲»
🆔 @meshkatehedayat
#نقد_ها_و_چالش_ها #بخاری #ابوحنیفه
❌بخاری بر علیه ابوحنیفه
✳️ در طول تاریخ محدثین متعددی از علمای اهل تسنن شخصیت «ابوحنیفه» (امام مذهب حنفی) را مورد تضعیف قرار داده و عبارت تندی را بر علیه او به کار بردند. از جمله کسانی که به شدت ابوحنیفه را زیر سوال برده است، «محمد بن اسماعیل بخاری» (اهل تسنن کتاب «الجامع المسند الصحیح» او را از معتبرترین کتاب بعد از قرآن معرفی می کنند) می باشد.
👤بخاری اسم ابوحنیفه را در کتاب «الضعفاء» خودش که شرح حال راویان ضعیف بوده می آورد. و در ذیل آن، به کلام دو نفر از بزرگان اهل تسنن که در مذمت ابوحنیفه صحبت نمودند، اشاره می کند. بخاری می نویسد:
«سفیان ثوری گفته است: ابوحنیفه دو بار از کفر توبه داده شد... و هنگامی که خبر مرگ ابوحنیفه به سفیان ثوری رسید، سجده کرد و گفت: خدا را شکر از اینکه ابوحنیفه مرد، او داشت اسلام را تکه تکه میکرد. و ثوری گفت: مولودی در اسلام مانند ابوحنیفه به این بدی و شری متولد نشده است... و محمد بن مسلمة [در باره ابوحنیفه] گفته است: ابوحنیفه دجالی از دجال ها است».
📚(نسخه مربوط به کتابخانه سلیمانیه – عراق، تاریخ کتابت: ۷۳۱ق)
✂️جالب اینجاست آنقدر تحمل تضعیف بخاری برای عده ای از اهل تسنن دشوار بود، که در یکی از نسخ خطی این کتاب تمامی مطالب مربوط به ابوحنیفه را کاملا با جوهر سیاه نمودند تا چیزی از آن مشخص نباشد. در 👈اینجا👉 به توضیح آن پرداختیم.
🆔 @meshkatehedayat
🌹ولادت با سعادت سرور زنان بهشتی، حضرت زهرا سلام الله علیها را تبریک عرض می نماییم.🌹
🆔 @meshkatehedayat
❌چه کسی شایستگی خلافت پیامبر را دارد؟
✳️مردی به عبد الله بن عمر (صحابه پیامبر) گفت: «آیا می دانی که عثمان (خلیفه سوم اهل تسنن) در روز احد فرار کرد؟ عبدالله بن عمر گفت: بله».
📚(صحیح البخاری،ص۱۳۵۲)
✳️با سند معتبر در کتب اهل تسنن از عمر بن حبشی نقل شده است: «بعد از شهادت علی (عليه السلام)، حسن بن علی برای ما خطبه خواند و فرمود: ديروز مردی از شما جدا شد كه پيشينيان در علم بر وی پيشی نگرفتند و آيندگان نيز به مقام علمی او نخواهند رسيد. رسول خدا وقتی پرچم را به دستش می داد، تا پيروز نمی شد بر نمی گشت.»
📚(مسند أحمد بن حنبل،ج۲،ص۳۴۴)
❓سوال❓
آیا فردی که سابقه ترس و فرار از جنگ را داشته و در حساس ترین لحظات رسول خدا را رها کرده است، شایستگی خلافت و جانشینی بعد از پیامبر را دارد؟ یا شخصی که هرگاه پیامبر پرچم را بدستش می داد تا پیروز نمی شد بر نمی گشت؟
👈قضاوت با شما
🆔@meshkatehedayat
#شبهه #وهابیت #توسل #زمر
✍شبهه:
🔺یکی از آیاتی که وهابیت در رد توسل به اولیای الهی بدان استناد می نماید، آیه «۳ سوره مبارکه زمر» می باشد. خداوند می فرماید:
«وَالَّذِينَ اتَّخَذُوا مِن دُونِهِ أَوْلِيَاءَ مَا نَعْبُدُهُمْ إِلَّا لِيُقَرِّبُونَا إِلَى اللَّهِ زُلْفَىٰ»
🔰ترجمه: «آنها که غیر خدا را اولیای خود قرار دادند، [دلیلشان این بود] که آنها [بت ها] را نمیپرستیم، مگر بخاطر اینکه ما را به خداوند نزدیک کنند».
👈وهابیت با توجه به این آیه ادعا می کند، همانطور که مشرکین زمان پیامبر بتها را واسطه و وسیله ایی برای تقرب به خداوند می دانستند، توسل کنندگان به اولیای الهی هم آنان را واسطه و وسیله ای برای تقرب به خداوند قرار می دهند. در نتیجه این عمل توسل کنندگان به اولیای الهی، همانند عمل مشرکین بوده که خداوند از آن بشدت نهی کرده است.
🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#شبهه #وهابیت #توسل #زمر ✍شبهه: 🔺یکی از آیاتی که وهابیت در رد توسل به اولیای الهی بدان استناد می ن
#پاسخ_شبهه #وهابیت #توسل #زمر
🔴پاسخ:(قسمت اول)
✳️ متاسفانه وهابیت همانند همیشه در فهم آیات قرآن دچار اشتباه شده و بر این اساس مسلمانان را مورد اتهام قرار می دهد. در رابطه با آیه ای که وهابیت در رد توسل به اولیای الهی بدان استناد کردند، نکاتی را عرض می کنیم:
1⃣ تفاوت زیادی بین مشرکین زمان پیامبر با مسلمانان وجود داشته، که تنها به یک نمونه از آن اشاره می نماییم:
🔺مشرکان در زمان پیامبر اکرم بت های خودشان را به عنوان الٰه و معبود خود قرار داده و آنها را مورد پرستش قرار می دادند. خداوند در آیات متعدد قرآن کریم، به اعتقاد آنان در این رابطه اشاره می نماید. مثلا خداوند در سوره مبارکه «انبیاء آیه ۹۸ و ۹۹» می فرماید:
«إِنَّكُمْ وَ ما 👈تَعْبُدُونَ👉 مِنْ دُونِ اللهِ حَصَبُ جَهَنَّمَ أَنْتُمْ لَها وارِدُونَ.(۹۸) لَوْ كَانَ هَٰؤُلَاءِ 👈آلِهَةً👉 مَا وَرَدُوهَا ۖ وَكُلٌّ فِيهَا خَالِدُونَ(۹۹)»
📌ترجمه: «به يقين شما و آنچه به جای خداوند 👈مى پرستيد👉، هيزم جهنّم خواهيد بود و همگى در آن وارد مىشويد.(۹۸) اگر اینان 👈خدایانی👉 بودند، هرگز وارد آن نمیشدند! در حالی که همگی در آن جاودانه خواهند بود(۹۹)».
و یا در جایی دیگر آیه ی «۸۱ سوره مبارکه مریم» می فرماید:
«وَاتَّخَذُوا مِن دُونِ اللَّهِ 👈آلِهَةً👉»
📌ترجمه: «و آنان غیر از خدا 👈معبودانی👉 را برای خود برگزیدند».
✅بنابراین مشرکان در زمان پیامبر بت هایشان را الٰه خود دانسته و مورد پرستش قرار می دادند. درحالیکه مسلمانانی که به اولیای الهی توسل می کنند، هیچ کدام از آنها را به عنوان الٰه و معبود خود قرار نداده و مورد پرستش قرار نمی دهند. و تنها به خاطر جایگاهی که این بزرگان در نزد خداوند متعال دارند، آنها را مورد واسطه قرار می دهند.
🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#پاسخ_شبهه #وهابیت #توسل #زمر 🔴پاسخ:(قسمت اول) ✳️ متاسفانه وهابیت همانند همیشه در فهم آیات قرآن دچ
#پاسخ_شبهه #وهابیت #توسل #زمر
🔴 پاسخ:(قسمت دوم)
2⃣ با توجه به نکته ایی که در شماره (۱) بدان اشاره شد، نادرست بودن استناد وهابیت به آیه «۳ سوره مبارکه زمر» واضح و آشکار می شود. زیرا در همین آیه ای که وهابیت بدان استدلال می نمایند، مشرکان به صراحت بازگو می کنند که بت های خودشان را مورد پرستش قرار داده، و به وسیله پرستش بت ها به خداوند تقرب می جویند. در این آیه مشرکان می گویند:
«آنها که غیر خدا را اولیای خود قرار دادند، [دلیلشان این بود] که آنها [بت ها] را 👈نمیپرستیم👉، مگر بخاطر اینکه ما را به خداوند نزدیک کنند».
✳️درحالیکه مسلمانانی که به اولیای الهی توسل می کنند، اصلا آنان را نمی پرستند تا همانند مشرکان زمان پیامبر شوند. بنابراین مقایسه وهابیت کاملا اشتباه می باشد.
👤«شوکانی» از علمای مورد قبول وهابیت در رابطه با نادرست بودن استدلال منع کنندگان توسل به آیه «۳ سوره مبارکه زمر» می نویسد:
«آنچه را که منع کنندگان توسل به انبیا و صالحان به آن استدلال می کنند از قبیل آیه: “آنها [بت ها] را نمی پرستیم، مگر بخاطر اینکه ما را به خداوند نزدیک کنند”... هیچ کدام وارد نیست، بلکه برای استدلال بر محلّ نزاع(توسل) بی ربط می باشد؛ زیرا قول خداوند: «ما نَعْبُدُهُمْ إِلاَّ لِیقَرِّبُونا إِلَی اللهِ زُلْفی» تصریح به این دارد که مشرکان بت ها را 👈می پرستیدند👉، در حالی که توسل کننده به شخص عالم مثلا، او را 👈نمی پرستد👉، بلکه می داند که او مزیتی به جهت علم نزد خداوند دارد لذا بدین جهت به او توسل می کند».
📚(الدر النضید، ص۲۱)
🆔@meshkatehedayat
#شبهه #جمع_بین_الصلاتین #شیعه
✍شبهه:
🔺آیا جمع خواندن بین نماز ظهر و عصر و بین نماز مغرب و عشا جایز است؟
🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#شبهه #جمع_بین_الصلاتین #شیعه ✍شبهه: 🔺آیا جمع خواندن بین نماز ظهر و عصر و بین نماز مغرب و عشا جای
#پاسخ_شبهه #جمع_بین_الصلاتین #شیعه
🔴 پاسخ:(قسمت اول)
✅بنابر سیره و گفتار اهل بیت علیهم السلام جمع نمودن بین نماز ظهر و عصر و بین نماز مغرب و عشا، هیچگونه ایراد و اشکالی نداشته و چنین عملی جایز می باشد. به جهت اختصار به دو روایت در این رابطه و به یک نمونه از کلام علمای شیعه اشاره می نماییم:
1⃣ با سند معتبر از امام صادق علیه السلام نقل شده است که حضرت فرمودند:
«رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم) بین نماز ظهر و عصر با یک اذان و دو اقامه، و میان نماز مغرب و عشا در حال حضر (در حال غیر سفر) بدون هیچ علتی با یک اذان و دو اقامه جمع کرده اند».
📚(من لا یحضره الفقیه، ج۱، ص۲۰۱)
2⃣ در روایتی معتبر امام کاظم علیه السلام در رابطه با جمع خواندن نماز فرمودند:
«رسول خدا نماز ظهر و عصر را هنگام ظهر بدون هیچ عذری به جماعت با هم خواندند. و نماز مغرب و عشا را قبل از رفتن شفق (سرخی مغرب) بدون هیچ عذری به جماعت انجام دادند. پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلّم) این کار را انجام دادند تا وقت بر امت توسعه داشته باشد».
📚(الکافی، ج۳، ص۲۱۰)
3⃣ شیخ طوسی از بزرگان شیعه در این رابطه می نویسد:
«جمع بین دو نماز ظهر و عصر و بین نماز مغرب و عشا چه در سفر و حضر (در حال غیر سفر) و در هر حالی جایز می باشد... دلیل ما بر این مطلب اجماع فرقه شیعه امامی است که هیچ اختلافی در آن ندارند. (در ادامه شیخ طوسی روایات متعددی از کتاب های شیعه و سنی درباره جواز جمع بین نماز های ذکر شده می آورند).
📚(الخلاف، ج۱، ص۲۱۰)
🔺 ادامه دارد...
🆔@meshkatehedayat