eitaa logo
مشکات هدایت
1هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
136 ویدیو
232 فایل
کانالی جذاب و پر محتوا در دنیای اعتقادات و باور ها شناخت خطوط بین تحریف و بدعت و حقیقت ما حامی اندیشه ها و باور های ناب شما هستیم تلگرام: https://t.me/meshkatehedayat اینستاگرام: instagram.com/meshkatehedayat ادمین انتقادات و پیشنهادات @meshkat_205
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹ولادت با سعادت سرور زنان بهشتی، حضرت زهرا سلام الله علیها را تبریک عرض می نماییم.🌹 🆔 @meshkatehedayat
❌چه کسی شایستگی خلافت پیامبر را دارد؟ ✳️مردی به عبد الله بن عمر (صحابه پیامبر) گفت: «آیا می دانی که عثمان (خلیفه سوم اهل تسنن) در روز احد فرار کرد؟ عبدالله بن عمر گفت: بله». 📚(صحیح البخاری،ص۱۳۵۲) ✳️با سند معتبر در کتب اهل تسنن از عمر بن حبشی نقل شده است: «بعد از شهادت علی (عليه السلام)، حسن بن علی برای ما خطبه خواند و فرمود: ديروز مردی از شما جدا شد كه پيشينيان در علم بر وی پيشی نگرفتند و آيندگان نيز به مقام علمی او نخواهند رسيد. رسول خدا وقتی پرچم را به دستش می داد، تا پيروز نمی شد بر نمی گشت.» 📚(مسند أحمد بن حنبل،ج۲،ص۳۴۴) ❓سوال❓ آیا فردی که سابقه ترس و فرار از جنگ را داشته و در حساس ترین لحظات رسول خدا را رها کرده است، شایستگی خلافت و جانشینی بعد از پیامبر را دارد؟ یا شخصی که هرگاه پیامبر پرچم را بدستش می داد تا پیروز نمی شد بر نمی گشت؟ 👈قضاوت با شما 🆔@meshkatehedayat
✍شبهه: 🔺یکی از آیاتی که وهابیت در رد توسل به اولیای الهی بدان استناد می نماید، آیه «۳ سوره مبارکه زمر» می باشد. خداوند می فرماید: «وَالَّذِينَ اتَّخَذُوا مِن دُونِهِ أَوْلِيَاءَ مَا نَعْبُدُهُمْ إِلَّا لِيُقَرِّبُونَا إِلَى اللَّهِ زُلْفَىٰ» 🔰ترجمه: «آنها که غیر خدا را اولیای خود قرار دادند، [دلیلشان این بود] که آنها [بت ها] را نمی‌پرستیم، مگر بخاطر اینکه ما را به خداوند نزدیک کنند». 👈وهابیت با توجه به این آیه ادعا می کند، همانطور که مشرکین زمان پیامبر بتها را واسطه و وسیله ایی برای تقرب به خداوند می دانستند، توسل کنندگان به اولیای الهی هم آنان را واسطه و وسیله ای برای تقرب به خداوند قرار می دهند. در نتیجه این عمل توسل کنندگان به اولیای الهی، همانند عمل مشرکین بوده که خداوند از آن بشدت نهی کرده است. 🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#شبهه #وهابیت #توسل #زمر ✍شبهه: 🔺یکی از آیاتی که وهابیت در رد توسل به اولیای الهی بدان استناد می ن
🔴پاسخ:(قسمت اول) ✳️ متاسفانه وهابیت همانند همیشه در فهم آیات قرآن دچار اشتباه شده و بر این اساس مسلمانان را مورد اتهام قرار می دهد. در رابطه با آیه ای که وهابیت در رد توسل به اولیای الهی بدان استناد کردند، نکاتی را عرض می کنیم: 1⃣ تفاوت زیادی بین مشرکین زمان پیامبر با مسلمانان وجود داشته، که تنها به یک نمونه از آن اشاره می نماییم: 🔺مشرکان در زمان پیامبر اکرم بت های خودشان را به عنوان الٰه و معبود خود قرار داده و آنها را مورد پرستش قرار می دادند. خداوند در آیات متعدد قرآن کریم، به اعتقاد آنان در این رابطه اشاره می نماید. مثلا خداوند در سوره مبارکه «انبیاء آیه ۹۸ و ۹۹» می فرماید: «إِنَّكُمْ وَ ما 👈تَعْبُدُونَ👉 مِنْ دُونِ اللهِ حَصَبُ جَهَنَّمَ أَنْتُمْ لَها وارِدُونَ.(۹۸) لَوْ كَانَ هَٰؤُلَاءِ 👈آلِهَةً👉 مَا وَرَدُوهَا ۖ وَكُلٌّ فِيهَا خَالِدُونَ(۹۹)» 📌ترجمه: «به يقين شما و آنچه به جای خداوند 👈مى‌ پرستيد👉، هيزم جهنّم خواهيد بود و همگى در آن وارد مى‌شويد.(۹۸) اگر اینان 👈خدایانی👉 بودند، هرگز وارد آن نمی‌شدند! در حالی که همگی در آن جاودانه خواهند بود(۹۹)». و یا در جایی دیگر آیه ی «۸۱ سوره مبارکه مریم» می فرماید: «وَاتَّخَذُوا مِن دُونِ اللَّهِ 👈آلِهَةً👉» 📌ترجمه: «و آنان غیر از خدا 👈معبودانی👉 را برای خود برگزیدند». ✅بنابراین مشرکان در زمان پیامبر بت هایشان را الٰه خود دانسته و مورد پرستش قرار می دادند. درحالیکه مسلمانانی که به اولیای الهی توسل می کنند، هیچ کدام از آنها را به عنوان الٰه و معبود خود قرار نداده و مورد پرستش قرار نمی دهند. و تنها به خاطر جایگاهی که این بزرگان در نزد خداوند متعال دارند، آنها را مورد واسطه قرار می دهند. 🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#پاسخ_شبهه #وهابیت #توسل #زمر 🔴پاسخ:(قسمت اول) ✳️ متاسفانه وهابیت همانند همیشه در فهم آیات قرآن دچ
🔴 پاسخ:(قسمت دوم) 2⃣ با توجه به نکته ایی که در شماره (۱) بدان اشاره شد، نادرست بودن استناد وهابیت به آیه «۳ سوره مبارکه زمر» واضح و آشکار می شود. زیرا در همین آیه ای که وهابیت بدان استدلال می نمایند، مشرکان به صراحت بازگو می کنند که بت های خودشان را مورد پرستش قرار داده، و به وسیله پرستش بت ها به خداوند تقرب می جویند. در این آیه مشرکان می گویند: «آنها که غیر خدا را اولیای خود قرار دادند، [دلیلشان این بود] که آنها [بت ها] را 👈نمی‌پرستیم👉، مگر بخاطر اینکه ما را به خداوند نزدیک کنند». ✳️درحالیکه مسلمانانی که به اولیای الهی توسل می کنند، اصلا آنان را نمی پرستند تا همانند مشرکان زمان پیامبر شوند. بنابراین مقایسه وهابیت کاملا اشتباه می باشد. 👤«شوکانی» از علمای مورد قبول وهابیت در رابطه با نادرست بودن استدلال منع کنندگان توسل به آیه «۳ سوره مبارکه زمر» می نویسد: «آنچه را که منع کنندگان توسل به انبیا و صالحان به آن استدلال می کنند از قبیل آیه: “آنها [بت ها] را نمی‌ پرستیم، مگر بخاطر اینکه ما را به خداوند نزدیک کنند”... هیچ کدام وارد نیست، بلکه برای استدلال بر محلّ نزاع(توسل) بی ربط می باشد؛ زیرا قول خداوند: «ما نَعْبُدُهُمْ إِلاَّ لِیقَرِّبُونا إِلَی اللهِ زُلْفی» تصریح به این دارد که مشرکان بت ها را 👈می پرستیدند👉، در حالی که توسل کننده به شخص عالم مثلا، او را 👈نمی پرستد👉، بلکه می داند که او مزیتی به جهت علم نزد خداوند دارد لذا بدین جهت به او توسل می کند». 📚(الدر النضید، ص۲۱) 🆔@meshkatehedayat
✍شبهه: 🔺آیا جمع خواندن بین نماز ظهر و عصر و بین نماز مغرب و عشا جایز است؟ 🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#شبهه #جمع_بین_الصلاتین #شیعه ✍شبهه: 🔺آیا جمع خواندن بین نماز ظهر و عصر و بین نماز مغرب و عشا جای
🔴 پاسخ:(قسمت اول) ✅بنابر سیره و گفتار اهل بیت علیهم السلام جمع نمودن بین نماز ظهر و عصر و بین نماز مغرب و عشا، هیچگونه ایراد و اشکالی نداشته و چنین عملی جایز می باشد. به جهت اختصار به دو روایت در این رابطه و به یک نمونه از کلام علمای شیعه اشاره می نماییم: 1⃣ با سند معتبر از امام صادق علیه السلام نقل شده است که حضرت فرمودند: «رسول خدا (صلی‌ الله‌ علیه‌ و‌ آله‌ و سلّم) بین نماز ظهر و عصر با یک اذان و دو اقامه، و میان نماز مغرب و عشا در حال حضر (در حال غیر سفر) بدون هیچ علتی با یک اذان و دو اقامه جمع کرده اند». 📚(من لا یحضره الفقیه، ج۱، ص۲۰۱) 2⃣ در روایتی معتبر امام کاظم علیه السلام در رابطه با جمع خواندن نماز فرمودند: «رسول خدا نماز ظهر و عصر را هنگام ظهر بدون هیچ عذری به جماعت با هم خواندند. و نماز مغرب و عشا را قبل از رفتن شفق (سرخی مغرب) بدون هیچ عذری به جماعت انجام دادند. پیامبر(صلی‌ الله‌ علیه‌ و‌ آله‌ و سلّم) این کار را انجام دادند تا وقت بر امت توسعه داشته باشد». 📚(الکافی، ج۳، ص۲۱۰) 3⃣ شیخ طوسی از بزرگان شیعه در این رابطه می نویسد: «جمع بین دو نماز ظهر و عصر و بین نماز مغرب و عشا چه در سفر و حضر (در حال غیر سفر) و در هر حالی جایز می باشد... دلیل ما بر این مطلب اجماع فرقه شیعه امامی است که هیچ اختلافی در آن ندارند. (در ادامه شیخ طوسی روایات متعددی از کتاب های شیعه و سنی درباره جواز جمع بین نماز های ذکر شده می آورند). 📚(الخلاف، ج۱، ص۲۱۰) 🔺 ادامه دارد... 🆔@meshkatehedayat