🔆خدای علامه یا خدای سروش(پاسخی به هجمه اخیر دکتر سروش به آیت الله سید علی قاضی و علامه طباطبایی)
✅در ضمن مصاحبه ای جناب آقای سروش قصه ای را که مرحوم آقاسیدمحمدحسین تهرانی به نقل از مرحوم علامه از استاد علامه آقای قاضی که شاهد مستقیم قضیه بوده نقل می کند، که در آن دختری شاهد سؤالات عالم قبر از مادرش بوده و چون مادرش اهل ولایت و امامت نبوده دچار عذاب می شود و دختر از دیدن این عذاب موهایش سفید می گردد و به حقانیت شیعه پی برده، ایشان و خانواده ایشان شیعه می شوند.
✅ جناب سروش پس از نقل این قصه عباراتی جالب می آورند که محل تأمل است.ایشان می گوید:
▪️ «میخواهم اینجا بگویم که من واقعاً به الهیات آقای طباطبایی، آقای تهرانی، آقای قاضی شک جدّی کردم.
من نمی فهمم اینها چه خدایی را می پرستیدند. به عقلشان نیز تردید جدی کردم که چنین حادثه سراپا خرافی را باور کردند. من نمی دانم که خدایی که اینها می پرستیدند چه خدایی است که منتظر است خانمی را که در زندگیش لابد مسلمان معتقد متشرعی بوده و دشمن اهل بیت هم نبوده و علی را خلیفه پیامبر می دانسته، فقط مثل شیعیان قائل به امامت علی نبوده در گوشه قبر گیر بیاورند و آنگونه بمباران و گرزباران بکنند و هیچ عمل صالح دیگر او را به حساب نیاورند. با خود می گفتم که پس آقای طباطبایی با آن همه فلسفه دانی یا سیدعلی قاضی، استاد ایشان که اهل عرفان بود، اهل عبادت بود، از او کرامات عجیب نقل می کنند، هم الهیات سست و قبیلگی و انسان واری داشته اند. امیدوارم اینگونه الهیات تنقیح شود و حوزه قم راهی به جلو بگشاید. ببینید که تعلقات فرقه ای با فیلسوف چه می کند چه جای نافیلسوفان.»
🔆در اظهارات فوق نکاتی بود که لازم دیدم تأملی چند بر آن داشته باشم:
✅ در این که انگیزه جناب ایشان از این سخنان چیست و احیاناً رضایت چه کسانی را طالبند چندان برای بنده مهم نیست و از آن می گذرم و بنا را بر این می گذارم که انگیزه خیر داشته و در صدد اصلاح الهیات نابسامان-از منظر ایشان- عالمان شیعه بوده اند.
✅ همچنین از تعبیرات بی ادبانه نسبت به کسانی مانندعلامه طباطبایی و سیدعلی قاضی که به اقرار خود ایشان از بزرگان اندیشه و معنویت و عرفان بوده اند و تشکیک در عقل ایشان نیز می گذرم. هرچند خود این تعابیر منزلت و مکانت گوینده را به نحو شیوایی ابراز می دارد و وزن عقل گوینده مشکِّک را نیز برملا می سازد. و سخن را معطوف می کنم بر محتوای سخن که ناظر به الهیات و عقاید دینی شیعیان بلکه مسلمانان است.
✅ اگر واقعاً ایشان نمی دانند که خدای افرادی مانند علامه چه خصوصیات و صفاتی دارد، بنده برای ایشان توصیف می کنم:
🔹خدای علامه و نیز ما شیعیان، خدایی است بی نیاز و کامل مطلق، که از هرگونه نقصی مبرا است و تمام افعال او از جمله نظام خلقت مبتنی بر حکمت مطلق است و از هرگونه بیهودگی و نقصِ قابل رفع مبرّاست.
او دارای رحمت مطلقه عام و خاص است و هر کس را که طالب کمال باشد به کمال لایق خویش چه در دنیا چه در آخرت می رساند. و توصیفات بسیار دیگر که ایشان را توصیه می کنم در کنار غور در منابع غربی، قدری منابع حکمت اسلامی را نیز البته بادقت و تعمق نه سرسری مطالعه بفرمایند و اگر سؤال و ابهامی داشتند از اهل تخصص در این زمینه بپرسند تا اینچنین درعالم «نمیفهمم» به تعبیر خودشان نمانند.
✅ اما اگر می دانند و این تعبیرشان کنایه از اشکال به علامه و آقای قاضی است، باید خدمتشان عرض کنم که توصیفشان از خدای علامه قطعاً خلاف واقع بوده و اِسناد این عقاید به ایشان کذب و افترایی بیش نیست و از جناب ایشان که ادعای فرهیختگی و اخلاق دارند اینگونه نپخته و نامحققانه سخن گفتن پذیرفتنی نیست؛ چون بنابر فرض اطلاع، قطعاً ایشان در آثار علامه خصوصاً در تفسیر المیزان ملاحظه فرموده اند که خدای تعالی عقاب بلابیان نمی کند و کسی را که به لحاظ فکری مستضعف باشد و حق بدو نرسیده باشد هیچگاه دچار عذاب نمی سازد. و اگر آقای سروش، چند صفحه دیگر از همان کتابی که قصه را نقل می کنند تورق می فرمودند شواهد خلاف ادعای خویش را در آن می یافتند.
✅اما اگر مراد ایشان از این بیانات انکار عالم برزخ یا سؤال و جواب عالم برزخ است و مسئله امامت را از سؤالات برزخ نمی داند یا قبول یا عدم قبول امامت را موثر در سعادت و شقاوت انسانها نمی داند، خب در این صورت باید مراجعه بفرمایند به آثار تفصیلی علمای امامیه در باب معاد که با آیات قرآنی وجود عالم برزخ را اثبات کرده اند و با روایات متعدد وجود سؤال عالم برزخ را اثبات نموده اند همچنین رجوع بفرمایند به باب امامت که با براهین قاطع اثبات نموده اند که امامت جزو اصول اعتقادی بوده و کسی که آگاهانه منکر آن باشد در واقع ربوبیت الهی را منکر شده است که از منظر قرآن کفر است.
✅ البته ممکن هم هست که با توجه به مبانی معرفتی ایشان، اساساً ایشان منکر حجیت آیات قرآن(به جهت بشری بودن آن) و به طریق اولی روایات اهل بیت علیهم السلام باشند که در این صورت اختلاف بسیار اساسی تر بوده و دعوای ایشان از الهیات به معرفت شناسی منتقل می شود که آن نیز در جای خود پاسخ داده شده است. به ایشان توصیه می شود پس از طرح نظریات خود به نقدهای فراوانی که بر آن نظریات وارد شده نیز توجهی مبذول بفرمایند. (رک: نقدهایی که بر نظریه قبض و بسط تئوریک شریعت و بسط تجربه نبوی و ... که از سوی علما و فضلای حوزه علمیه قم وارد شده است. پس معلوم می شود حوزه قم در تنقیح الهیات و رد علمی نظریات امثال آن بزرگوار همیشه ساعی بوده است.)
✅ از جناب ایشان سؤالی دارم: فرض بفرمایید کسی بنابر ادله قانع کننده معتقد به امری شود مثلاً معتقد شود که خدای تعالی سنتی دارد و بر اساس حکمت خویش با ظالمان برخورد می کند، آیا چنین کسی را به سبب این اعتقاد میتوان متهم به قبیله گرایی کرد و الهیات او را سست و انسان وار تلقی نمود؟!!
✅بنده آنگاه تعجبم بیشتر شد که چگونه از داستان نقل شده ایشان فهمید و متوجه شد فرد عذاب شده، مسلمان متعبد و متشرعی بوده است و بر اساس این شناخت بر الهیات شیعه می تازد و آن را قبیله گرا معرفی می کند. لابد جناب ایشان با فرشتگان عالم برزخ ارتباط ویژه ای دارند که این اخبار را در اختیارش می گذارند.
✅ و تعجب دیگر اینکه چگونه ایشان از معذب بودن فرد مذکور نتیجه گرفتند که خدای شیعیان به دیگر اعمال آن بنده خطاکار هیچ اعتنایی نداشته است! نکند ایشان معتقد به قاعده همه یا هیچند! که باید عرض کنیم در الهیات شیعه که علامه طباطبایی زبان گویای آن در این عصر است به کرّات و مرّات آمده است که هیچ عمل صالحی از انسان صالح تضییع نمی شود، اگر آن را پیش از ورود به عالم برزخ نابود نساخته باشد. لکن عالم برزخ جایگاه رسیدگی به تمام اعمال نیست و فقط طبق روایات یک سری سؤالات کلی و عمدتاً اعتقادی پرسیده می شود.
✅و نکته دیگر اینکه اگر کسی در سیره علمی و عملی علامه طباطبایی و امثال ایشان قدری تأمل کند اقرار خواهد کرد که ایشان جزو بی تعلق ترین و آزاده ترین انسانهایی بوده اند که تاریخ علم به خود دیده است. لکن نسبت به حق و حقیقت تعلق خاطر مطلق داشتند و آنچه را از طریق قرآن یا برهان یا وجدان حق می یافتند دل می دادند و موافقت یا مخالفت شرق و غرب با آن را اعتنایی نمی کردند!!
✅و نکته آخر چند جمله خطاب به ایشان:
جناب آقای سروش بنده آثار متعدد حضرتعالی را مکرراً مطالعه کرده ام و در الهیات حضرتتان شک کردم. بنده متحیرم خدای مزعوم حضرتعالی چگونه خدایی است. خدایی که قادر نباشد مراد خویش را سالم و خالص به دست بشر برساند واقعاً خداست! آیا الهیات کسی که خدا را همچو ما انسانها می پندارد و معتقد است او بر اساس عواطف رفتار می کند و انکار عامدانه حجت الهی را به هیچ می انگارد و مجازاتی تعیین نمی کند و در نظام آفرینش او صالح و غیرصالح به یکسان انگاشته می شود، بیشتر سزاوار توصیف به انسانوارگی نیست؟! اساساً جناب سروش، بنابر مبانی معرفتی حضرتتان خدای حضرتعالی با امور موهوم چگونه قابل تشخیص و امتیاز است؟! کاش حضرتتان قدری در الهیاتتان تنقیحی روا بدارید شاید راهی رو به جلو گشوده شود! گاه انسان تعجب می کند چگونه تعلقات غربگرایانه متفلسف را قبیله گرا می کند تا چه رسد به نامتفلسفان!
📝 حجت الاسلام دکتر بهنام ملک زاده 🔴 @meshkatnoor
*🔴 مرغ همسایه کلاغ هم نبود!*
خیلی پیش اومده بود که در مسائل مختلف ملت عزیز ما، برخی کاستی های کشورمون رو با ظاهرِ کشورهای به اصطلاح متمدن غرب مقایسه میکردند و مثل این مادرایی که همش بچه همسایه رو تو سرِبچهشون می زنن، سر کوفت میزدن که:
ببینید چقدر اینا متمدنن!
چقدر به مردمشون احترام میذارن!
چه بیمارستانایی دارن!
چقدر مردمشون با فرهنگن؟
چه فروشگاهایی دارن!
کرونا باعث شد که، روی اصلی این کشورها به نمایش گذاشته شد و معلوم شد که نه تنها متمدن نیستند بلکه بعضیاشون از انسانیت نیز فاصله زیادی دارند، از جمله 👇
1️⃣اهمیت ندادن به جمعیت پیر جامعه(سخنان مسئولان اسپانیا، ایتالیا و آمریکا)
2️⃣دزدی ماسک و مواد ضد عفونی از بیمارستانها(سفارش های ایتالیا، تونس و آلمان)
3️⃣افزایش خشونت در جامعه(آمریکا)
4️⃣افزایش همسر آزاری در خانه(اروپا و آمریکا)
5️⃣حمله با اسلحه به خونه همدیگه برای غارت(آمریکا)
6️⃣غارت فروشگاها(تمام تمدن غرب)
7️⃣رها کردن بیماران(ایتالیا، اسپانیا)
8️⃣افتخار به احتکار خانگی و به نمایش گذاشتن اونها در صفحات مجازی(آمریکا، آلمان، انگلیس)
9️⃣گیس و گیسکشی سر یه بسته دستمال توالت(از ژاپن تا آمریکا)
0️⃣1️⃣افزایش شرافت آفتابه😂
و خیلی از موارد دیگه که از گفتنشون شرم داریم🤭
و لذا اینجاست که باید گفت:
*مرغ_همسایه_کلاغ_هم_نبود* 🔴 @meshkatnoor
هدایت شده از طلاب پاسخگو
10.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هدایت شده از خانه طلاب جوان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 آیا مردم در رفراندوم سال ۵٨ نمی دانستند چه می خواهند❓
#امام_خامنه_ای
🌐🌐 خانه طلاب جوان 🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
قرنطینه های کرونایی و فرصت مهرورزیهای همسرانگی.mp3
9.17M
🔹قرنطینه های کرونایی، فرصتی برای مهرورزی همسرانه
🔸
🔹فایل صوتی حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد حسین شریفی، عضو هیات علمی و استاد تمام موسسه امام خمینی
🔴 @meshkatnoor
🔴پاسخ مدیرحوزههای علمیه به منتقدین حضور طلاب در بیمارستان ها در کمک به بیماران
🔷حوزه وقتی حوزه است که اجتماعی باشد!
🔻آیت الله اعرافی:
🔹#قم پیشتاز در شناخت کرونا و اعلام و پیشگیری از آن بود و حوزه و روحانیت نیز در این قضیه پیشتاز بودند و در همه کارها و اقدامات خود نظریات کارشناسان را چه در بحث قرنطینه و چه در سایر تصمیمات اعلامی مدنظر داشته است.
🔹در قضیه مبارزه با #کرونا صدها طلبه جهادی و جوان بدون کوچکترین مزد و مواجبی و به صورت کاملا خودجوش و آتش به اختیار وارد میدان شدند و از هر کاری که برای خدمت به بیماران بود دریغ نکردند؛ از ضدعفونی کردن معابر شهری گرفته تا حضور در بیمارستان ها و حتی در غسل و کفن و دفن اموات کرونایی.
🔹حوزه وقتی حوزه است که اجتماعی باشد و در داد و ستد فرهنگی و اجتماعی حضوری جدی و فعال داشته باشد؛ هویت روحانیت در کنار هویت فرهنگی و مشاوره ای و دینی یک هویت خدمتگزار و امداد رسان نیز بوده است.
🔹روحانیت همانگونه که گرهگشایی از گرههای فکری و فلسفی دانشمندان و تبیین دقیق فلسفی انجام می دهد و همانند علامه طباطبایی(ره) آنگونه منشأ خدمات بزرگ در عرصه های گوناگون فکری و علمی و دینی می شود، در عین حال هویت آن اقتضا میکند که در بیمارستانها هم حضور پیدا کند و به مردم و بیماران خدمت نماید و حتی در بیمارستان ها طی نیز بکشد و این کار آنان اتفاقا در شأن روحانیت است.
🔹البته همانگونه که قبلا هم در دفعات گوناگون عرض کردم این حضور طلاب و روحانیون در عرصه های گوناگون باید مطابق با نظرات کارشناسان باشد کما این که تا کنون نیز این گونه بوده است.
هدایت شده از کانال رسمی طرح ولایت دانشجویی
✅ بیست و پنجمین دوره طرح ولایت (آموزش مبانی اندیشه اسلامی)
📌فرآیند ثبت نام:
1️⃣ پیش ثبت نام
2️⃣ آزمونهای مجازی
3️⃣ انجام مصاحبه
📍مشهد مقدس _ تابستان 1399
🔸 جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به تارنمای زیر مراجعه کنید:
🌐http://www.tvelayat.ir
🔹با ما در شبکه های اجتماعی ایتا، بله، تلگرام، اینستاگرام و آپارات همراه باشید:
🆔 @tvelayat_ir
#ثبت_نام
#طرح_ولایت
#بیست_و_پنجمین_دوره_طرح_ولایت
🆔 @tvelayat_ir
هدایت شده از کانال رسمی طرح ولایت دانشجویی
🔰واقعا این کار طرح ولایت جز کارهای بنیانی است، خیلی کارهای خوب داریم ولی بعضی کار های خوب بنیان سازی است.
«مقام معظم رهبری»
1375/06/20 - دیدار با شورای عالی سیاتگذاری طرح ولایت
#مقام_معظم_رهبری
#گزیده_سخن
#طرح_ولایت
🆔 @tvelayat_ir
هدایت شده از کانال رسمی طرح ولایت دانشجویی
6.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞کلیپ: دیدگاه مقام معظم رهبری درباره طرح ولایت و تقدیر از زحمات آیت الله مصباح یزدی در این زمینه
🔗 لینک دانلود از آپارات:
https://www.aparat.com/v/NdlOe
#مقام_معظم_رهبری
#معرفی_طرح_ولایت
#طرح_ولایت
#بیست_و_پنجمین_دوره_طرح_ولایت
🆔 @tvelayat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آشنایی با مسیحیان اوانجلیست و دفاع آنها از اسراییل و خصومت با جمهوری اسلامی (1)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آشنایی با مسیحیان اوانجلیست و دفاع آنها از اسرائیل و خصومت با جمهوری اسلامی(2)