eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
800 ویدیو
294 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
۵. ایشان مدعی می شود که بضاعت علمی استاد تنها فلسفه اسلامی بوده و مقداری هم تفسیر. این سخن نیز دقیقا مغالطه توسل به جهل است. توضیح آنکه اگر کسی عدم علم خود را دلیل بر اثبات یا نفی مدعایی قرار دهد دچار چنین مغالطه ای شده است که هم جنبه اثباتی دارد و هم جنبه سلبی مانند اینکه مدعی شود وجود جن خرافه است و جن وجود ندارد(جنبه سلبی) و در اثبات این مدعا بگوید چون من تا کنون کتابی در زمینه وجود جن ندیده ام اینجا جهل خود را دلیل نفی وجود جن قرار داده است. جناب سروش دقیقا عدم علم خود و جهل خود به فقاهت و دانش حدیث و دیگر جنبه های علمی ... استاد علامه مصباح را دلیل بر عدم فقاهت و عدم حدیث شناسی ایشان دانسته در حالی که اولا حضرت استاد در ۲۵ سالگی به درجه اجتهاد رسیده است پس چگونه می توان ایشان را فقیه ندانست ثانیا چگونه مرجع بزرگ و حدیث شناسی مانند آیت الله بروجردی استاد مصباح را در سن ۲۳ سالگی مامور به تصحیح و تعلیقه نوشتن بر ده جلد بحارالانوار می کند که نشان آشنایی عمیق استاد مصباح با دانش حدیث است. 6. سخن پایانی اینکه آقای دکتر سروش در سراسر این سخنرانی یک ساعته، دچار مغالطه انگیزه به جای انگیخته شده است یعنی برای بیرون کردن حریف از میدان و رماندن دیگران از استاد مصباح به جای در افتادن و جدال با اندیشه های استاد علامه، به نقد شخصیت ایشان،آن هم با توسل به چندین مغالطه پرداخته است و استاد را متهم می نماید که به جدال با اندیشه ها نپرداخته است . گویا دروغگو کم حافظه است زیرا خود ایشان در همین سخنرانی به جای نقد اندیشه، به نقد انگیزه و شخصیت آن هم به صورت ناروا پرداخته است؛ جای دارد که در پایان به ایشان آیه کریمه را یاد آور شویم که لم تقولون ما لا تفعلون. شما که خود مدعی لزوم جدال اندیشه ها هستی چرا اندیشه های استاد مصباح را در کتابهایش مطالعه نمی کنید و با آنها به جدال بر نمی خیزی بلکه تنها هنرت در مواجهه با مخالفان فکری ات نثار کردن تهمت های درشت و نادرست است. 🌐 @meshkatnoor
👈آدرس کانال برخی روان‌شناسان محترم مركز مشاوره مأوا وابسته به مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) در ایتا خدمتتان تقدیم می گردد: ✅ کانال تخصصی همراهان نوجوان؛ حجت الاسلام آقاي ؛ روان شناس و مدیر مرکز مشاوره مأوا: @eakhavi ✅ کانال حجت الاسلام آقاي دکتر ؛ روان درمانگر و عضو هیئت علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره): @mahkam_reza ✅ کانال جناب حجت الاسلام آقاي ؛ مشاور خانواده و مدیر مرکز مشاوره جامعة الزهرا(سلام الله علیها): @hamsardarl ✅ کانال جناب حجت الاسلام آقاي دکتر ، مشاور استعدادسنجی و جوان و مدیر مرکز مشاوره امام کاظم(علیه السلام): @abbasiaghavi ✅ کانال جناب حجت الاسلام آقاي دکتر هنر؛ روان درمانگر و عضو هیئت علمی علوم و فرهنگ اسلامی: @mohyii ✅ کانال تخصصی کودک جناب حجت الاسلام آقاي دکتر ؛ روان‌شناس کودک و نوجوان؛ مدیر مرکز مشاوره روشنان: https://eitaa.com/joinchat/4178903060Ca43bd84efe 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
🔻🔻🔻پیام تسلیت پرفسور ویتور مدیر مرکز مطالعات اسلامی آرژانتین به مناسبت ارتحال ملکوتی علامه مصباح یزدی ✅ بوئنوس آیرس، جمهوری آرژانتین، 11 ژانویه 2021 آیت الله دکتر محمود رجبی قائم مقام موسسۀ تحقیقات و آموزشی امام خمینی استاد عزیز و گرانقدر سلام علیکم توفیق دارم به جنابعالی و نیز از طریق شما به مسئولان حوزه علمیه قم و رهبر عالی انقلاب اسلامی ایران آیت الله سید علی حسینی خامنه ای که خداوند او را در صحت و عزت حفظ فرماید، مراتب تسلیت خود را به مناسبت درگذشت فیلسوف، مجتهد، مفسر قرآن، استاد حوزۀ علمیه قم و شخصیت شناخته شدۀ جهانی آیت الله محمدتقی مصباح یزدی اعلام کنم. یکی از شاگردان آیت الله مصباح یزدی، حامل انتقال این خبر ناراحت کننده به ما بود. ایشان از اعضای فعال وشایسته مرکز مطالعات اسلامی، عربی و فارسی هستند؛ محیطی آکادمیک و بین المللی با حدودا صد استاد و محقق دانشگاهی عمدتاً از آمریکای لاتین و نیز از ایران، اندونزی و مالزی که برخی از آنها فارغ التحصیل از قم بوده و افتخار آشنایی با این شخصیت برجستۀ ایرانی را دارند که یادش را گرامی میداریم. در جایگاه خود به عنوان هماهنگ کننده و مدیر دپارتمان تحقیقاتی – مرکز مطالعات اسلامی عربی و فارسی- از طرف تمامی اعضای تیم تحقیقات ما و نیز از جانب شخص خود، مراتب تعزیت خود را به جنابعالی به مناسبت درگذشت این حکیم برجستۀ مسلمان اعلام میدارم. در در طول سفر وی به آمریکای لاتین در آغاز این قرن ، برخی دانشگاههای مهم آمریکای لاتین افتخار دیدار ایشان را داشتند چنانکه دانشگاه جان اف کندی آرژانتین نیز ایشان را در سالن سخنرانی خود پذیرا شد و بنده به عنوان نماینده گروه فلسفۀ و تحصیلات تکمیلی، افتخار دعوت از ایشان را داشتم. در آن زمان من وظیفۀ آکادمیک خود را در آن مرکز مطالعاتی انجام میدادم؛ هم به عنوان دبیر مرکز تحقیقات فلسفه و تاریخ ادیان و هم بهعنوان هماهنگ کننده علمی تمام بخشهای آن در تحصیلات تکمیلی. در آن مناسبت، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رحمه الله علیه با حضور گسترده مخاطبان شامل مقامات، اساتید و دانشجویان دانشگاه، جلسه ای به یادماندنی در موضوع فلسفه اسلامی برگزار کرد. بدون تردید فقدان حکیمی مدقق و موشکاف مانند آیت الله مصباح یزدی خسارتی بزرگ نه فقط برای خانواده و اصحاب و شاگردان، بلکه برای جامعۀ بین الملل دانشگاهی است. کاملاً در خدمت شما هستم و امیدوارم خدای متعال شما و خانواده را هنگام مطالعۀ این مسودۀ، در پناه خود حفظ نماید. ✍️پروفسور لوئیس آلبرتو ویتور مدیر مرکز مطالعات اسلامی ، عربی و فارسی/ بوئنوس آیرس/آرژانتین 🌐 @meshkatnoor
Mesbahyazdi.mp3
28.4M
💯🔊 🔰 صوت کامل نکوداشت علمی حکیم مجاهد علامه آیت‌الله ؛ 🎙 با سخنرانی: آیت ‌الله آیت الله حجت الاسلام والمسلمین حجت‌ الاسلام و المسلمین 📅 چهارشنبه ۲۴ دیماه ۹۹ 📌 پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel 🌐 @meshkatnoor
هدایت شده از سيد كاظمي
⬛️السلام علیکِ ایتها الصدیقة الشهیدة⬛️ ✅ بر همه داعيه‌داران اصلاحات فرهنگي اعم از روحانيان، مبلغان، معلمان، استادان و مسؤولان فرهنگي كشور لازم است كه با اسوه‌پذيري از سيره فاطمه زهرا -عليها السلام- به عرصه كارزار فرهنگي وارد شوند و زهراگونه در مقابل غارتگران ايمان و فرهنگ مردم، سينه سپر سازند. امروز نه‌تنها سكوت در مقابل هجوم فرهنگي پذيرفتني نيست، بلكه مجاهدت در عرصه كارزار علمي و فرهنگي، واجب‌ترين وظيفه و تكليف ماست. 🔰علامه مصباح یزدی _رحمة الله علیه_، جامی از زلال کوثر، ص 127.
🔵 حیرت در حیرت 🔻 قسمت دوم ✍️ محمد جعفری 💠رحمت و رضوان خداوند بر آن عالم بصیر و آن پیر فرزانه حضرت علامه آیت الله مصباح که در سخنرانی های روشنگرانه اش در اواخر دهه هفتاد، بارها بر این نکته پافشاری می نمود که زیانبارترین و خطرناکترین نظریه ای که از صدر اسلام تا کنون برآمده و کیان دیانت و ایمان را به سخره می گیرد، نظریه قرائتهای مختلف از دین است. آری بر اساس این تئوری و مبتنی بر سیالیت فهم و اندیشه، دیگرجایی برای فهم اصیل و ناب از دین باقی نمی ماند و سَره و ناسَره و خالص و بدلی در دین به یکسان انگاشته می شود. مجتهد شبستری در آن ایام نوشته بود: « تمامى متون بدون استثناء، تفسيرهاى متعدد را برمى‏تابد و تنها تفسير ممكن و درست، اصلاً معنا ندارد». ( محمد مجتهدشبسترى، «قرائت رسمى از دين»، راه نو، ش 19، شهریور 1377، ص 20) و نیز وی حقیقت تدین را ، تعلق خاطر به حقيقت متعالى تعبیر می کرد كه با هرگونه حيات اجتماعى و سياسى مى‏تواند خود را وفق دهد ( محمد مجتهد شبستری، نقدی بر قرائت رسمی از دین ، صص 105- 106). 💠 آن چه امروزه در بیان برخی نویسندگان حوزوی همچون جناب مهدی نصیری وآقای رسول جعفریان مشاهده می کنیم، ناخواسته و ناآگاهانه به نحوی بازگشت به همان نظریه قرائتها است. هر دو نویسنده محترم، تفکر و اندیشه استاد مصباح را مبتنی بر تفکر فلسفی دانسته اند که صرفاً یک قرائت از اسلام است و ناقدان بسیار دارد. مهدی نصیری می نویسد: « آیت الله مصباح در زمره فیلسوفان مسلمان بودند، در حالی که طیفی از عالمان شیعه یعنی متکلمان با فلسفه اسلامی و صدرایی مرزبندی داشته و آن را بر خلاف مبانی قران وسنت و عقل می دانند. حال اگر قرار باشد نوع برخورد آن مرحوم با مخالفان فکری خود صحیح باشد، باید به متکلمان شیعه حق داد که او را در زمره منحرفان و بددینان و مخالفان اسلام قلمداد کنند». و بعد در ادامه در راستای نظریه حیرت خویش نتیجه می گیرد: « التفات و توجه به شرایط عصر غیبت و به رسمیت شناختن اجتهادات و قرائت های روشمند گوناگون و پرهیز از ادعا و نمایندگی اسلام ناب از سوی هر عالم دینی (چه آن که نابیت فکری و اعتقادی در اختیار معصوم است و بس) می تواند پایان بخش بسیاری از نزاعهای زیانبارعقیدتی و سیاسی و فراهم کننده فضای آزاد برای تضارب آراء و اندیشه ها باشد» 💠 باید در نقد این سطحی نگری ها گفت بله اولا تفاسيري از دين که تحميل فلسفه بر دين باشد البته که انحراف است و آيت‌الله مصباح، به اذعان موافقان و مخالفانِ منصف، در مقام تفسير آيات و روايات، به شدت از تحميل ذهنيات بر متون ديني پرهيز مي‌کردند و ثانیا مهمترین ابتکار علمی استاد مصباح این بود که دین را منظومه ای می فهمید و این منظومه را در قالب مبانی اندیشه ای طراحی کرده بود. بدیهی است که اساس این مبانی برگرفته از مسلمات عقلی و معرفتی بود که بی آن که بخواهد خود را به مباحث اختلافی فلسفی درگیر کند، از معارف برهانی در تبیین و تثیبت ساختمان معارف دینی بهره می برد. این کجا و آمیخته کردن دین با فلسفه و صرفا قرائتی فلسفی از دین دادن، کجا؟ آیا اساسا بدون داشتن مبانی فکری صحیح و مبتنی بر عقلانیت و وحیانیت، جایی برای درک سلیم معارف تعالی بخش دین باقی می ماند؟ آیا با این توصیف ، دیگر در دوره غیبت و حیرت، راه هدایتی باقی می ماند؟! آری وقتی دوره غیبت، عصر حیرت تلقی شد، طبعا دیگر مجالی برای بنیان سازی دینی و بنای ساختمانی محکم باقی نمی ماند. نقدها را بود آیا که عیاری گیرند؟ 🌐 @meshkatnoor
✅خدمت فاطمه (عليها السلام) به عالم هستى، قابل هيچ وصفى نيست. او هم به پدرش، به عنوان رسول خدا و هم به همسرش به عنوان ولىّ خدا و هم به امت اسلام به عنوان پيروان رسول خدا، خدمت كرد؛ خدمتى كه از عهده هيچ كسى، حتى يگانه همتايش اميرمؤمنان نيز بر نمي‌آمد. اگر زهرا(عليها السلام) و آن خطبه‌هاى هدايت‌گرانه‌اش نمي‌بود، امروز ما نيز باور نمي‌کرديم كه حق با على بوده است؛ چرا كه نفاق‌ها، کينه‌هاه‌ه، دنياگرايى‌ها، ساده‌انگارى‌ها، سياست‌بازى‌ها، تطميع‌ها، تبليغ‌ها، تحريف‌ها دست به دست هم داده و امامت را چنان به انزوا كشانده بود كه حتى اجازه نمي‌داد فرياد حقجويى على(عليه‌السلام) به گوش احدى از آيندگان برسد. رسالت و امامت، تحقق‌بخش هدف خلقت بود و اين فاطمه بود كه امامت را حياتى ديگر بخشيد، رسالت را مايه ثمر گرديد و خلقت را به هدف نزديك گردانيد: نخل نبوت ز تو شد بارور *** باغ امامت ز تو شد پر شجر 🔰 علامه مصباح یزدی _رحمة الله علیه_، جامی از زلال کوثر، ص۱۴۷. 🌐 @meshkatnoor
هدایت شده از روزنه
چادر مادر.mp3
1.98M
🎧 || چادر مادر علامه مصباح: معلوم نیست من دیگر زنده بمانم بگذارید این را به شما بگویم... 🔻چادر وصله دار حضرت زهرا سلام الله علیها از همه کهکشان ها بالاتر است... 🔻برای بلاها و فتنه‌های آخرالزمان به توسل به خانم فاطمه زهرا سلام الله علیها نیازمندیم.... @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔺 به دنبال اظهارات اخیر دکتر سروش در موضوع رحمانیت و خشونت در اسلام و تعارضات فراوان آن با آموزه‌های مسلم دین 🔸 حجت الاسلام و المسلمین عضو شورای علمی در گفتگویی عنوان کرد: 🔰 پایان دکتر سروش؛ ⚜️ بیشتر بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/soroush-4 🆔 @iictchannel 🌐 @meshkatnoor
📚 شماره 69 از فصلنامه علمی «معرفت فلسفی» منتشر شد ✅ نحوه تحقق مفاهیم فلسفی در حکمت متعالیه / محمد فارسيات (ص7) ✅ معناشناسی جوهر در نظام فلسفی ارسطو و فارابی / مهری چنگی آشتیانی (ص27) ✅ مفهوم «فصل» در فلسفه ابن‌سینا و سهروردی و تکامل آن در فلسفه صدرالمتألهین / رؤیا تیزهوش / مریم سالم (ص43) ✅ بررسی انتقادی نظریه وحدت‌انگاری دوساحتی صدرایی با تکیه بر مفاد آیات و روایات / محمدتقی یوسفی (ص59) ✅ ارزیابی و نقد برهان اجماع عام بر اثبات وجود خدا / فرح رامین/ مریم سیفعلی‌پور (ص73) ✅ جسمانيت سراى جاويدان از منظر قرآن و فيلسوفان مسلمان / جعفر انواري (ص89) ✅ تحلیل فلسفی آزادی در دانش‌های ارزشی / مجتبی مصباح / علی احمدی امین (ص107) ✅ تعریف عام و خاص زیبایی، ناظر بر حقیقت هستی‌شناختی آن مبتنی بر آرای صدرالمتألهين / مهدی امیني / محمد فنایی اشکوري / عبدالله فتحي (ص123) 🌐 مشاهده و خريد الكترونيكي مقالات نشريات مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) در 👇👇👇 Eshop.iki.ac.ir 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir/