eitaa logo
مرکز فقهی امام محمدباقر علیه‌السلام
537 دنبال‌کننده
436 عکس
52 ویدیو
4 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰نقد و نظر ✅ تنها تفاوت زن و مرد در واجبات نماز 🔸مرد و زن در تمام واجبات نماز با هم یکسان‌اند؛ چراکه ادلۀ نماز عمومیت دارند و شامل مرد و زن می‌شوند. این مهم با تکیه بر قاعدۀ اشتراک احکام و همچنین اجماع فقیهان و سیرۀ مستمر بین مسلمانان ثابت می‌شود. 👈 اما در واجبات نماز، مرد و زن تنها در یک حکم متفاوتند؛ و آن تفاوت در جهر و اخفات قرائت است. این حکم، به دلیل روایات خاصی است که در این بحث وارد شده است، مبنی بر اینکه بر زنان جهر در قرائت واجب نیست. 🔹برای نمونه در روایتی، علی بن یقطین از امام کاظم(علیه‌السلام) دربارۀ اندازۀ بلندی صدا در قرائت نماز زنان می‌پرسد؛ و حضرت در پاسخ می‌فرمایند: «به اندازه‌ای که بشنود.» 📌 متن کامل این یادداشت را اینجا بخوانید: B2n.ir/f85694 --- 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
یکصد و یازدهمین شماره از فصلنامه علمی پژوهشی علوم حدیث، ویژه بهار ۱۴۰۳ با ۱۰ مقاله حدیثی، از سوی پژوهشکده علوم و معارف حدیث پژوهشگاه قرآن و حدیث منتشر شد. مشاهدۀ عناوین مقالات و دسترسی به متن چکیده و کامل مقالات در لینک زیر: B2n.ir/s96123 --- 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
▫️تبیین پایه‌های عقیدتی در قالب دعا حضرت امام زین‌العابدین علیه‌السلام در دوران خفقان حکومت بنی امیه و انحطاط فرهنگی و اجتماعی جامعه، قالب دعا را برای بیان معارف الهی برگزیدند. ‌□ در نیایشی برای روز عید قربان این‌گونه خداوند را می‌خوانند: اللَّهُمَّ إِنَّ هَذَا الْمَقَامَ لِخُلَفَائِكَ وَ أَصْفِيَائِكَ وَ مَوَاضِعَ أُمَنَائِكَ فِي الدَّرَجَةِ الرَّفِيعَةِ الَّتِي اخْتَصَصْتَهُمْ بِهَا قَدِ ابْتَزُّوهَا... ● خداوندا! این جایگاه [امامت و ولایت برای اقامۀ نماز عید] که ویژۀ اوصیا و برگزیدگانت و جایگاه امینان توست، در مرتبه بلندی است که آن را ویژۀ آنان قرار دادی؛ ولی غاصبان و غارت‌گران، این مقام را از آن‌ها ربودند ... کار این غارت‌گری تا بدانجا رسید که برگزیدگانت و اوصیائت، مغلوب و شکست‌خورده و حقوقشان به غارت رفت. می‌دیدند که حکم و فرمانت تغییر یافته؛ کتابت دور انداخته شده؛ واجباتت از مسیر شرایعت به دست تحریف افتاده؛ و سنّت‌های پیامبرت متروک مانده است. اللَّهُمَّ الْعَنْ أَعْدَاءَهُمْ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَ الآْخِرِينَ، وَ مَنْ رَضِيَ بِفِعَالِهِمْ وَ أَشْيَاعَهُمْ وَ أَتْبَاعَهُمْ . ● خداوندا! دشمنان اولیائت را از اوّلین و آخرین لعنت کن و هر که راضی به کردارشان باشد و طرفداران و پیروان ایشان! 📚 صحیفه سجادیه، دعای 48 @zanjani_net
🔰یادداشت محقق ✅ حکم صحت روزه، در یک فرع فقهی 🔹 مرحوم سید در بحث احکام مفطرات در فرع «لو ابتلع في الليل ما يجب عليه قيئه في النهار»‌ حکم به فساد روزه کرده است؛ ولو شخص در طول روز مرتکب قی نشود. ولی مرحوم آقای بروجردی در مسئله تردید کرده و آن را بر این مبتنی کرده که آیا ترک قی جزء صوم است یا قی کردن از موانع صوم است؟ در این نوشتار درصدد توضیح مختار آقای بروجردی و اثبات آن به نحو موجبۀ جزئیه هستیم. 🔸 مرحوم آقای بروجردی در حاشیۀ این مسئله فرموده است: «على إشكال ينشأ من أنّ ترك القي‌ء جزء للصوم أو القي‌ء ضدّ وجودي له فعلى الثاني يصحّ الصوم إن عصى و لم يتقيّأ». ایشان صحت و بطلان روزه در صورت ترک قی را مبتنی بر این کرده که اگر قی را از موانع صحت روزه بدانیم، روزۀ چنین شخصی صحیح است؛ ولی اگر ترک قی را از اجزای صوم بدانیم روزه او باطل است. 🔹 منشأ بیان ایشان عبارت از این است که در عبادات لازم است که اجزایش عبادی باشند، ولی موانع توصلی هستند؛ چون وجودشان مطلقا ممنوع است، خواه در ترک آن قصد قربت شده باشد یا نشده باشد. برای مثال حرف زدن در نماز از موانع است. برای صحت نماز همین که حرف زدن وبقیۀ موانع ترک شود و اجزا به قصد قربت آورده شوند کافی است و نیاز نیست علاوه بر آن، قصد قربت به ترک هم شود. یا اگر شخص در حال نماز است و اشخاص پیرامون او در حال غیبت هستند و از باب نهی از منکر وظیفه دارد که با حرف ایجاد مانع کند، اگر مأمور به را ترک کرد و حرفی نزد و به نمازش ادامه داد، ولو خلاف شرع کرده است ولی نمازش صحیح است. ادامه این مقاله را اینجا بخوانید: B2n.ir/k43493 --- 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
🔰نقد و نظر ✅ غیبت همیشه حرام است مگر... قاعدۀ کلی در غیبت، حرمت است. اساساً غیبت به دلایل چهارگانه حرام است و در شریعت مطهره، از گناهان کبیره قلمداد شده است. اما از این حکم قطعی دو مورد استثنا شده است: 🔸 استثنای نخست: وجود مصلحت استثنای نخست، جایی که مصلحتی در کار باشد؛ مصلحتی همچون نصیحت کسی که درخواست راهنمایی و استشاره دارد، یا در تظلّم از ظالم و یا دفع ضرر از کسی‌که غیبتش می‌شود و یا بر حذر داشتن مؤمن از وقوع در ضرر؛ همچنین در جرح شهود و امثال این موارد. نکتۀ مهم آن است که باید مصلحتی شرعی برای بیان‌کننده یا شنونده، یا کسی‌که از غیبت او می‌شود، و یا غیر ایشان باشد. 🔹 در حقیقت، دلیل حرمت غیبت، مصلحت حفظ احترام مؤمن است، و از این رو اباحه و حرمت این کار، بر مدار بود و نبود مصلحت می‌گردد و در جایی که مصلحت راجح و بالاتری در کار باشد، اصل این کار حرام نخواهد بود. 🔸استثنای دوم: متجاهر به گناه اگرچه غیبتِ خالی از مصلحت حرام است، ولی در عین حال جایی که غیبت‌شنوده آشکارا گناه می‌کند، از این قاعده مستثناست. در چنین مواردی غیبت، بدون رعایت مصلحت جایز است؛ چراکه چنین فردی با تجاهر به فسق و گناه آشکارایش حرمت و مصونیت خود را در برابر غیبت هتک کرده است. اخبار و روایات در جواز غیبت چنین فردی به حد استفاضه می‌رسد. از جمله در حدیث نقل شده از پیامبر اکرم(ص) می‌خوانیم: «کسی‌که پوشش حیا را از خود کنار بزند، غیبت نخواهد داشت.» 🔹اقتضای اطلاق این دو دلیل و روایات دیگری که در همین مضمون وارد شده‌اند، آن است که غیبت در مورد چنین فردی به غیبت در مورد گناهی که تجاهر بدان می‌کند اختصاص ندارد. 📌 متن کامل این یادداشت را اینجا بخوانید: https://B2n.ir/a14991 --- 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
◼️ إنّا للّه و إنّا إلیه راجعون « كُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ ثُمَّ إِلَيْنا تُرْجَعُونَ» در ایام عزای آل الله «علیهم صلوات الله» و سوگوارۀ اسارت خاندان رسالت و حریم حضرت صدیقه طاهره «علیها السلام» ارتحال بانوی پرهیزگار و معلم قرآن و مربی احکام و معارف دینی "همسر آیت الله العظمی شبیری زنجانی مدّ ظلّه العالی" که عمری را در راه خدمت به مقام فقاهت و مرجعیت و دستگیری از درماندگان و یادگیری و یاددهی آموزه‌های دینی سپری کرد را به اطلاع دوستان و محبان اهل بیت «علیهم السلام» می‌رساند. مراسم متعاقبا به اطلاع خواهد رسید. @zanjani_net
🔸 دعای برآورده شدن حوائج در حرم سامرا أبو موسی منصوریّ نقل می‌کند که به حضرت امام هادی علیه‌السلام گفتم: آقاى من! دعايى به من بياموزید كه به وسيلۀ آن به خدا تقرب جويم. حضرت فرمودند: دعایی است که من آن را بسیار می‌خوانم و از خداوند نیز تقاضا کرده‌ام هر کسی بعد از من آن دعا را نزد مزارم بخواند، او را نا امید نفرماید و آن دعا این است: « يَا عُدَّتِي عِنْدَ الْعُدَدِ، وَ يَا رَجَائِي وَ الْمُعْتَمَدُ، وَ يَا كَهْفِي وَ السّندُ، وَ يَا وَاحِدُ يَا أَحَدُ، وَ يَا قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ، أَسْأَلُكَ اللَّهُمَّ بِحَقِّ مَنْ خَلَقْتَهُ مِنْ خَلْقِكَ، وَ لَمْ تَجْعَلْ فِي خَلْقِكَ مِثْلَهُمْ أَحَداً، صَلِّ عَلَى جَمَاعَتِهِمْ، وَ افْعَلْ بِي... و حاجات خود را بخواهد» 🔺الأمالي (للطوسي)، ص: ۲۸۰ @zanjani_net
◾️مهمّ است به چه نیّتی می‌رویم عنْ قُدَامَةَ بْنِ ملك [مَالِكٍ‏] عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: مَنْ‏ زَارَ الْحُسَيْنَ‏ مُحْتَسِباً لَا أَشَراً وَ لَا بَطَراً وَ لَا رِيَاءً وَ لَا سُمْعَةً مُحِّصَتْ عَنْهُ ذُنُوبُهُ كَمَا يُمَحَّصُ الثَّوْبُ بِالْمَاءِ فَلَا يَبْقَى عَلَيْهِ دَنَسٌ وَ يُكْتَبُ لَهُ بِكُلِّ خُطْوَةٍ حِجَّةٌ وَ كُلِّ مَا رَفَعَ قَدَماً عُمْرَةٌ. حضرت امام صادق علیه‌السلام فرمودند: کسی که امام حسین علیه‌السلام را برای رضای خدا زیارت کند، نه برای خوش گذرانی و تفریح و نه به جهت کسب شهرت (و فخر فروشی)، گناهانش فرو می‌ریزد، همان طور که لباس در آب شسته شده و در نتیجه هیچ آلودگی بر او باقی نمی‌ماند و با هر قدمی که بر زمین می‌گذارد، حجّی برایش نوشته می‌شود و با هر قدمی که برمی‌دارد، عمره‌ای برایش ثبت می‌گردد. 📚 كامل الزيارات؛ ص۱۴۴ @madras_emb
▪️در زیارت اینگونه باش ... ‌□ حضرت امام صادق علیه‌السلام به كرّام بن عمرو فرمودند: «إِذَا أَرَدْتَ أَنْتَ قَبْرَ الْحُسَيْنِ (عليه السلام) فَزُرْهُ وَ أَنْتَ كَئِيبٌ حَزِينٌ شَعِثٌ مُغْبَرٌّ فَإِنَّ الْحُسَيْنَ (عليه السلام) قُتِلَ وَ هُوَ كَئِيبٌ حَزِينٌ شَعِثٌ مُغْبَرٌّ جَائِعٌ عَطْشَانُ اى كرّام! هر گاه خواستی قبر حضرت امام حسين (عليه السّلام) را زيارت كنى پس آن حضرت را با حالى غمگين و حزين و هيئتى ژوليده و گرفته زيارت نما، زيرا حضرتش كشته شد در حالى كه محزون و غمگين و ژوليده و گرفته و گرسنه و تشنه بودند. 📚کامل الزیارات؛ ص۱۳۲ @zanjani_net
▪️حضرت امام موسی بن جعفر علیه السلام فرمودند: «مَا خَلَقَ اللَّهُ خَلْقاً أَفْضَلَ مِنْ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه وآله) وَ لَا خَلَقَ خَلْقاً بَعْدَ مُحَمَّدٍ أَفْضَلَ مِنْ عَلِيٍّ (علیه السلام)» خداوند هیچ مخلوقی نیافریده است که برتر از محمد (صلی الله علیه وآله) باشد و بعد از محمد نیز هیچ مخلوقی نیافریده است که از علی (علیه السلام) برتر باشد. 📚بحار الأنوار، ج16، ص377 🏴 سالروز رحلت جانسوز حضرت سیدالمرسلین خاتم الانبیاء محمد مصطفی "صلی الله علیه وآله" و شهادت مظلومانه سبط اکبرش حضرت امام حسن مجتبی "علیه السلام" تسلیت باد @zanjani_net
▪️قطعه‌ای از بهشت ❖ حضرت امام هادی علیه السلام فرمودند: کسی که از خدا حاجتی دارد، قبر جدم حضرت رضا علیه السلام را در شهر طوس با غسل زیارت کند و در بالاسر آن حضرت دو رکعت نماز زیارت بخواند و در قنوت نمازش حاجتش را از خدا بخواهد، خداوند دعای او را اجابت خواهد کرد البته در صورتی که حاجت او مربوط به قطع رحم و گناهان نباشد وإِنَّ مَوْضِعَ قَبْرِهِ لَبُقْعَةٌ مِنْ بِقَاعِ الْجَنَّةِ لَا يَزُورُهَا مُؤْمِنٌ إِلَّا أَعْتَقَهُ اللَّهُ مِنَ النَّارِ وَ أَحَلَّهُ دَارَ الْقَرَارِ و همانا جايگاه قبر او قطعه‌ای از بهشت است. هيچ مؤمنی آن را زيارت نمی‌‏کند، مگر آن‌که خداوند او را از آتش (دوزخ) رهایی می‌بخشد و به سرای آرامش (بهشت) وارد می‌سازد. 🔺 الأمالي (شیخ صدوق)، ص 588 @zanjani_net