eitaa logo
مرکز فقهی امام محمدباقر علیه‌السلام
535 دنبال‌کننده
437 عکس
52 ویدیو
4 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
(1): رونمایی از کتاب «استناد در روش شناخت رجال اسناد» 🔺پنجشنبه 30 شهریور 1402 مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام @mfeqhi
برای تهیه کتاب استناد به آقای هاشم زیرک در ایتا پیام دهید: 09307444599 👈 تخفیف ویژه طلاب علوم دینی
📚نام اثر: استناد در روش شناخت رجال اسناد 🖋با اشراف: آیت‌الله‌ سیدمحمدجواد شبیری‌زنجانی (حفظه‌الله) این کتاب تحت اشراف استاد معظم آقای حاج سیدمحمدجواد شبیری زنجانی تهیه، تدوین و چاپ گردیده است. 🍀قیمت: 300.000 تومان ┄┅═══❀✨❀═══┅┄ 🆔@zanjanibooks 🔗https://m-feqhi.ir 🔗https://zanjani.ir 🌐http://appless.ir/new/T6p 📥ثبت سفارش: 🆔@hashemzirak
هدایت شده از مباحثه فقاهت
(شماره سیزدهم) 💠 شماره جدید دوفصلنامه علمی پژوهشی "پژوهه_های_فقهی_تااجتهاد" منتشر گردید. 🔻در این شماره می‌خوانید: 1️⃣ بازپژوهی مراد از «غضّ بصر» در آیۀ غضّ نویسنده:سید موسی شبیری زنجانی 2️⃣ گسست قرارداد اجاره از بیع و جریان خیار غبن حادث در قرارداد اجاره نویسندگان: احمد ابراهیمی قائنی، محمد علی سرافراز 3️⃣ درآمدی بر اعتبار وجود شبهه در صدق عنوان باغی نویسندگان: احمد حاجی ده‌آبادی، یزدان طاهرآبادی 4️⃣ سجده بر کاغذ با تأکید بر موضوع‌شناسی کاغذهای سنتی نویسنده: محمدحسین مخبریان 5️⃣ دیه و ارش شکستگی جمجمۀ کودک نویسنده: رضا پورصدقی، طاهره یونس پور بهنمیری 6️⃣ ملاک تعیین سال خمسی (مجموعی، استقلالی یا شغلی) نویسنده: محمد رضایی ✅ جهت مشاهده و دانلود مقالات به سایت مجله مراجعه بفرمایید: 🆔 http://taejtehad.mfeb.ir/ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰یادداشت محقق ✅ ذُکری بودن شرط طهارت و ایمان برای صحت اقتدا و صحت جماعت 🔸اگر بعد از نماز جماعت کشف خلاف شود که امام جماعت وضو نداشته یا جنب بوده یا کافر بوده است، در صورتی که مأموم مرتکب اموری که در جماعت مغتفر است و در فرادا مغتفر نیست، نشده باشد حکم به صحت نمازش می شود. ولی اگر مرتکب امور مذکور شده باشد، صحت نماز وی بین فقها اختلافی است و این اختلاف مبنی بر صحت و بطلان چنین نماز جماعتی است. اگر جماعت صحیح باشد حکم به صحت نماز مأموم می شود، ولی اگر باطل باشد نماز مأموم نیز باطل است. 🔹صحت و بطلان جماعت نیز متوقف بر این است که شرط طهارت و ایمان امام جماعت نسبت به مأمومین ذُکری باشد یا واقعی. اگر از ادله ذکری بودن آنها استفاده شود حکم به صحت جماعت می شود وگرنه حکم به بطلان جماعت می شود. 🔸 روایات متعددی وارد شده که حکم به عدم اعاده نماز مأموم شده است، ولی عمدۀ مشکل این روایات این است که از آنها صحت جماعت استفاده نمی شود، بلکه صریح در صحت اقتدا و صحت نماز فرادا هستند، ولی از میان این روایات، دو روایت به تقریبی که بیان خواهد شد ظاهر در صحت جماعت هستند. 👈 متن روایات و ادامۀ بحث را اینجا بخوانید: B2n.ir/r53254 --- 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
🔹نکته‌ای که باید پیش از مطالعه کتب رجالی (اعتبارسنجی) بدان توجه داشت ▪️قبل از مطالعه کتاب‌های رجالی باید به این نکته توجه داشت که دو رویکرد کلان در زمینه اعتبارسنجی حدیث وجود دارد. الف) رویکرد قدمای شیعه تا سده هفتم هجری که بر پایه کتاب‌محوری بوده و به طور عمده بر بررسی محتوا و قرائنِ پذیرش کتاب استوار بوده است؛ ب) رویکرد راوی‌محوری که به طور پررنگ در سده هفتم از اهل سنت برگرفته شد و وارد محیط علمی شیعه شد و تا کنون نیز رویکرد غالب و رایج به شمار می‌رود. ▪️در مطالعه کتب به ویژه کتب جدید باید به این نکته توجه داشت که آیا نویسنده این کتاب به تفاوت این دو رویکرد توجه داشته و به طور ویژه آیا درباره رویکرد کتاب‌محوری آگاهی کافی داشته است یا نه؟ بسیاری از مقالات و کتب جدید اساسا بر پایه راوی محوری نگاشته شده و گویا تصویر دیگری جز این در ذهن نگارنده وجود نداشته است. بنا بر این همین رویکرد در نوشته ها چیره می شده و مانع نگاه همه سویه به موضوع می شده است. خوشبختانه از حدود دو دهه پیش، توجه به رویکرد کتاب‌محوری در میان برخی پژوهشگران پررنگ شده و شاهد برخی نوشته‌ها (هر چند کم‌شمار) در این باره هستیم. ▪️در حدّ آشنایی ناقصم با این کتاب‌ها می‌توانم این نگاشته‌ها را نام ببرم که نگارنده آن‌ها به این دو رویکرد توجه داشته است: 1. نگاشته‌های جناب آقای احسان سرخه‌ای 2. نگاشته‌های جدید جناب آقای سید علیرضا حسینی شیرازی 3. کتاب تاریخ حدیث مکتوب شیعه نگاشته جناب آقای عباس مفید 4. کتاب حدیث ضعیف نگاشته جناب آقای امین حسین‌پوری 5. نگاشته‌های مربوط به دروس استاد سید احمد مددی و برخی شاگردانشان مانند آقای مهدی خدامیان و محمد باقر ملکیان 6. کتاب بازسازی متون کهن حدیث شیعه، گردآوری محمد عمادی حائری با این حال، حقیر بر این باورم که هنوز کتابی جامع و مناسب درباره رویکرد کتاب‌محوری و اعتبارسنجی گام به گام بر پایه تجمیع قرائن نگاشته نشده است. ▪️دانستن پاره‌ای از موضوعات برای اعتبارسنجی حدیث لازم و ضروری است و تفاوتی نمی‌کند که شما چه مبنایی داشته باشید. مانند ساختارشناسی سند و تحریف زدایی و تصحیف زدایی از سند و عادی سازی سند (تعلیق و تحویل و ...) ولی در مباحثی که منتهی به داوری درباره راوی می گردد معمولا تفاوت رویکرد موجب تفاوت در نوع داوری نیز می شود. پس نوآموزانِ دانش اعتبارسنجی توجه بفرمایند که سیر مطالعاتی کتب باید به گونه‌ای باشد که حتما درباره رویکرد کتاب‌محوری اطلاعات کافی کسب نموده و با دید بازتری به اعتبارسنجی بپردازند. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
هدایت شده از M.J.A
🌹 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ و عَجِّلْ فَرَجَهُمْ و العَنْ أعْدَاءَهُم أجْمَعِینَ. 💠 جلسه علمی آیت الله حاج شیخ محمد قائینی 📆روزهای شنبه تا چهارشنبه 🕰ساعت 10 صبح 📍مدرس فقهی امام محمد باقر علیه السلام؛ مدرس شماره ۲ @madras_emb
مشایخنا المعاصرین مراد شیخ انصاری از «مشایخنا المعاصرین»(ن.ک: المکاسب، ج۳، ص۱۰۷) چه کسانی است؟ آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: مراد ایشان از «مشایخنا» اساتید ایشان نیست، بلکه مقصود ایشان مشایخ امامیه است. اما مراد ایشان از «مشایخنا المعاصرین» معاصرین از مشایخ امامیه است، منتها بعضی از این مشایخ امامیه، استاد خود شیخ هم هستند؛ مثل صاحب مناهل سید مجاهد، یا نراقی. ایشان همچنین در بحث معاطات از صاحب جواهر به «معاصر» تعبیر کرده است.(المکاسب، ج۳، ص۲۵) منبع: جرعه‌ای از دریا، ج۴، ص۴۱۷