هدایت شده از مدرس فقهی امام محمد باقر علیهالسلام
◾️مهمّ است به چه نیّتی میرویم
عنْ قُدَامَةَ بْنِ ملك [مَالِكٍ] عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: مَنْ زَارَ الْحُسَيْنَ مُحْتَسِباً لَا أَشَراً وَ لَا بَطَراً وَ لَا رِيَاءً وَ لَا سُمْعَةً مُحِّصَتْ عَنْهُ ذُنُوبُهُ كَمَا يُمَحَّصُ الثَّوْبُ بِالْمَاءِ فَلَا يَبْقَى عَلَيْهِ دَنَسٌ وَ يُكْتَبُ لَهُ بِكُلِّ خُطْوَةٍ حِجَّةٌ وَ كُلِّ مَا رَفَعَ قَدَماً عُمْرَةٌ.
حضرت امام صادق علیهالسلام فرمودند:
کسی که امام حسین علیهالسلام را برای رضای خدا زیارت کند، نه برای خوش گذرانی و تفریح و نه به جهت کسب شهرت (و فخر فروشی)، گناهانش فرو میریزد، همان طور که لباس در آب شسته شده و در نتیجه هیچ آلودگی بر او باقی نمیماند و با هر قدمی که بر زمین میگذارد، حجّی برایش نوشته میشود و با هر قدمی که برمیدارد، عمرهای برایش ثبت میگردد.
📚 كامل الزيارات؛ ص۱۴۴
@madras_emb
هدایت شده از آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
▪️در زیارت اینگونه باش ...
□ حضرت امام صادق علیهالسلام به كرّام بن عمرو فرمودند:
«إِذَا أَرَدْتَ أَنْتَ قَبْرَ الْحُسَيْنِ (عليه السلام) فَزُرْهُ وَ أَنْتَ كَئِيبٌ حَزِينٌ شَعِثٌ مُغْبَرٌّ فَإِنَّ الْحُسَيْنَ (عليه السلام) قُتِلَ وَ هُوَ كَئِيبٌ حَزِينٌ شَعِثٌ مُغْبَرٌّ جَائِعٌ عَطْشَانُ
اى كرّام! هر گاه خواستی قبر حضرت امام حسين (عليه السّلام) را زيارت كنى پس آن حضرت را با حالى غمگين و حزين و هيئتى ژوليده و گرفته زيارت نما، زيرا حضرتش كشته شد در حالى كه محزون و غمگين و ژوليده و گرفته و گرسنه و تشنه بودند.
📚کامل الزیارات؛ ص۱۳۲
@zanjani_net
هدایت شده از آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
▪️حضرت امام موسی بن جعفر علیه السلام فرمودند:
«مَا خَلَقَ اللَّهُ خَلْقاً أَفْضَلَ مِنْ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه وآله) وَ لَا خَلَقَ خَلْقاً بَعْدَ مُحَمَّدٍ أَفْضَلَ مِنْ عَلِيٍّ (علیه السلام)»
خداوند هیچ مخلوقی نیافریده است که برتر از محمد (صلی الله علیه وآله) باشد و بعد از محمد نیز هیچ مخلوقی نیافریده است که از علی (علیه السلام) برتر باشد.
📚بحار الأنوار، ج16، ص377
🏴 سالروز رحلت جانسوز حضرت سیدالمرسلین خاتم الانبیاء محمد مصطفی "صلی الله علیه وآله" و شهادت مظلومانه سبط اکبرش حضرت امام حسن مجتبی "علیه السلام" تسلیت باد
@zanjani_net
هدایت شده از آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
▪️قطعهای از بهشت
❖ حضرت امام هادی علیه السلام فرمودند:
کسی که از خدا حاجتی دارد، قبر جدم حضرت رضا علیه السلام را در شهر طوس با غسل زیارت کند و در بالاسر آن حضرت دو رکعت نماز زیارت بخواند و در قنوت نمازش حاجتش را از خدا بخواهد، خداوند دعای او را اجابت خواهد کرد البته در صورتی که حاجت او مربوط به قطع رحم و گناهان نباشد
وإِنَّ مَوْضِعَ قَبْرِهِ لَبُقْعَةٌ مِنْ بِقَاعِ الْجَنَّةِ لَا يَزُورُهَا مُؤْمِنٌ إِلَّا أَعْتَقَهُ اللَّهُ مِنَ النَّارِ وَ أَحَلَّهُ دَارَ الْقَرَارِ
و همانا جايگاه قبر او قطعهای از بهشت است. هيچ مؤمنی آن را زيارت نمیکند، مگر آنکه خداوند او را از آتش (دوزخ) رهایی میبخشد و به سرای آرامش (بهشت) وارد میسازد.
🔺 الأمالي (شیخ صدوق)، ص 588
@zanjani_net
🔰نقد و نظر
✅ یک استثنا از پرداخت زکات به مؤمنان
🔸 در پرداخت زکات، شرط آن است که کسی که به او زکات را پرداخت میشود، مؤمن (شیعه) باشد. بنابراین به کافر زکات داده نمیشود. این حکم در میان عامۀ مسلمانان و شیعیان هیچ مخالفی ندارد. به باور فقیهان شیعه، همچنین است حکم زکات دادن به مخالف، و باورمندان به غیر حق از دیگر فرقههای مسلمانان. دلیل این حکم عبارت است از اجماع فقیهان، و نصوص متواتر.
🔹 از جمله در روایتی که زراه و بکیر و فضیل و محمد بن مسلم و برید، همگی از امام باقر و امام صادق علیهما السلام نقل نمودهاند، که ایشان تصریح دارند: محل خرج نمودن زکات، اهل ولایت(شیعیان) است. حتی در برخی از روایات به تصریح، از پرداخت زکات به زیدیه منع شده است. همچنین در پارهای دیگر از روایات تأکید شده که محل خرج شدن زکات، جز در بین شیعیان نیست.
بنابراین اجمالاً ایمان شرط در پرداخت تمام اصناف زکات است؛ اما در عین حال این حکم نیز یک استثنا دارد:
🔸استثنای حکم: مؤلفة قلوبهم
استثنای پرداخت زکات به غیر شیعیان، مربوط به «مؤلفة قلوبهم» است. یعنی کسانی که برای نزدیکشدن و متمایل شدن قلب ایشان به حق، به آنها پول پرداخت میشود. مانند کافرانی که در جنگ برای گرایش پیدا کردن به سمت مسلمانان به آنها توجه میشود و یا برای مسلمان شدنشان چنین کمکهای مالی به ایشان پرداخت میشود. و یا ممکن است اعم از کفار و یا مسلمانان سست عقیده باشد.
ادامه این مقاله را اینجا بخوانید:
https://B2n.ir/a06116
#نقد_نظر
#فقه
---
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
🔆 توجه آیتالله خویی به حاشیۀ آیتالله بروجردی بر عروة الوثقی
استاد معظم حاج سید محمدجواد شبیری:
🔹آیت الله والد میفرمودند: من از آیت الله خویی پرسیدم شما در حاشیه به عروه، به کدام یک از حواشی نظر داشتید؟ ایشان بیان کرد ابتدا چهار حاشیه مد نظر داشتم: مرحوم سید ابوالحسن، مرحوم نایینی، مرحوم شیخ علی جواهری، مرحوم آل یاسین، و گمان نمیکردم در حواشی دیگر مطالب خاصی ذکر شده باشد، ولی با مطالعه حاشیه آیت الله بروجردی متوجه شدم ایشان نیز مطالبی دارند. از این رو به حاشیه ایشان نیز نظر داشتم.
📌 خارج فقه، سال 1403، ج1
---
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
✅ بزرگترين تجهيز در مقابل اختلالات عناصر فاسد، منعكس كردن معارف اهلبیت(ع) است
آیتالله العظمی شبیری زنجانی:
🔹 بزرگان اهل سنّت هم به اين جهت اعتراف دارند كه اهلبیت علیهمالسلام بینظير هستند. مثلاً جاحظ با آن اعتقاداتش میگويد: شما چه كسی را سراغ داريد كه مانند حسن عسكری باشد؛ خودش، پدرش، جدش، و آباء او همه ممتازين افراد عالماند.
🔸 قبلاً از مرحوم آقای مغنيه نقل كردم كه ايشان میگفت: در مصر يک فيلسوف طبيعی و مادّی هست که میگويد در ميان اهلبيت، علومی مافوق علوم بشری هست!
👈 خلاصه آنچه كه در كتابهای ما از اهلبيت به وديعت گذاشته شده است، چه در معارف و چه در اخلاق و سنن و رشتههای ديگر، غنیترين معارف است كه هيچگونه كمبودی ندارد و اگر اين معارف برای مردم منعكس شود، به دليل اينكه مطابق فطرت است، بهترين اثر را در هدايت آنها دارد.
☀️ چه بسا اگر يک نفر هدايت شود، در اثر هدايت او، نسل بعدی او هم تا مدتها هدايت شوند و اين خدمت مرهون كسی است كه اين اقدام را انجام داده است.
🖋امروز در مقابل اختلالاتی كه عناصر فاسد از اين طرف و آن طرف در مقابل مكتب دارند و به هر قيمتی میخواهند مكتب را بكوبند، منعكس كردن اين معارف، بزرگترين تجهيزات برای جلوگيری از آنهاست كه البته وقتی با اخلاص همراه باشد، مورد تأييد خداوند قرار گرفته و ان شاء الله به دنبال آن موفقيت خواهد بود.
📌پ.ن: امام عسگری(ع) در موقع مرگ جاحظ 22 سال داشتهاند و جاحظ در كمتر از اين سنّ، حضرت را درک كرده و اين جمله را گفته است.
📝 بیانات آیتالله العظمی شبیری زنجانی در جلسه 52 خارج نکاح، به تاریخ 25 آذرماه 1377
#امام_عسکری(ع)
#مکتب
#جاحظ
---
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
🔅دوستِ پیامبر «صلی الله علیه وآله»
🔸حضرت امیرالمؤمنین علی علیهالسلام فرمودند:
دوست محمد (صلی الله علیه وآله) كسى است كه خدا را اطاعت كند، هرچند پيوند نَسَبىاش [با آن حضرت] دور باشد و دشمن محمد (صلی الله علیه وآله) كسى است كه خدا را نافرمانى كند هرچند خویشاوند نزديك ایشان باشد.
🔺 نهجالبلاغه، حکمت96
🔅عید نورانی ولادت حضرت خاتم الأنبیا محمد مصطفی صلیالله علیه و آله و فرخنده میلاد رئیس مذهب، حضرت امام أباعبدالله الصادق علیهالسلام را به محضر مبارک فرزندشان حضرت صاحب الزمان "عجل الله فرجه الشریف" و همه پیروان راستین آن حضرت تبریک و تهنیت میگوییم.
@zanjani_net
📝 معنای توقیع
🔹 توقیعات در گذشته در طومارهای بزرگی با نام «درج» نگاشته میشده است؛ زیرا سؤال، بر روی طومار نوشته میشده و برای درج پاسخ حضرت، مقداری جای خالی قرار میدادند و پایینتر از آن، پرسش بعدی میآمده است و به همین ترتیب، پرسشها تا پایان طومار ذکر میشده است.
🔸 شیخ طوسی در کتاب الغیبة این توضیحات را در مورد توقیع از محمد بن عبدالله بن جعفر الحمیری نقل کرده است.
🔹 به آن پاسخی که حضرت در ذیل سوال درج مینماید، توقیع اطلاق میشود.
🔸 توقیعات در اصل، مربوط به سلاطین بوده است. سلاطین در زمان قدیم، کاتبی داشتند که حکم را مینوشت و سلطان، در ذیل حکم، جملهای در تأیید یا رد آن درج میکرده است. به این نوشتۀ سلطان، توقیع گفته میشود.
🔺 درس خارج فقه استاد سیدمحمدجواد شبیریزنجانی
5 مهرماه 1402
💠 پ.ن" اطلاعات بیشتر در این زمینه را در مدخل «توقیع» دانشنامۀ جهان اسلام به قلم استاد معظم بخوانید: (B2n.ir/e45760)
#توقیع
# حدیث #رجال
---
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
🔹
هدایت شده از آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
▪️پیام تسلیت دفتر آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی در پی حادثه معدن در طبس
بسم الله الرحمن الرحیم
حادثۀ غمبار معدن زغال سنگ در طبس که موجب جان باختن و مصدوم شدن گروهی از کارگران زحمت کش شد موجب تأثر و تألم گردید.
ضمن عرض تسلیت به ملت صبور ایران بهویژه خانوادههای داغدیده، از درگاه خداوند متعال، پاداش و رحمت الهی را برای جانباختگان و ثواب صابرین را برای بازماندگان و صحت و شفای عاجل را برای مجروحان و آسیبدیدگان این حادثه مسألت داریم. امید است با حسن تدبیر مسؤولان از وقوع چنین حوادث تلخی در آینده جلوگیری شود.
۱۸ ربیع المولود ۱۴۴۶
دفتر آیت الله العظمی شبیری زنجانی «مد ظله»
@zanjani_net
هدایت شده از آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
▪️پیام تسلیت دفتر آیت الله العظمی شبیری زنجانی در پی وقایع اخیر لبنان و تجاوزات رژیم جنایتکار منحوس
بسم الله الرحمن الرحیم
«فَوَيْلٌ لِلَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْ عَذَابِ يَوْمٍ أَلِيمٍ»
وقایع اندوهبار روزهای اخیر در لبنان و حملات وحشیانه رژیم جنایتکار منحوس، که منجر به شهادت عدۀ زیادی از مؤمنین و مدافعان و رزمندگان و به خاک و خون کشیدن مردم بی پناه گردید و عدۀ دیگری را آواره و بیخانمان نمود، قلب هر انسان آزاده ای را آزرده و اندوهگین کرده است.
رحمت و رضوان خداوند متعال را برای آن شهیدان و صبر و اجر را برای بازماندگان و خانوادههای مصیبتدیده و صحت و شفا را برای مجروحین و آسیبدیدگان از این جنایت مسألت داریم و برای نصرت و نجات آن عزیزان از ظلم و ستم جنایتکاران و ستمپیشگان دست به دعا بر میداریم.
بدین وسیله نگرانی و اندوه خود را از تشدید این بحران اعلام داشته و با اظهار تأسف از سکوت مجامع جهانی در قبال این جنایت، از نهادها و شخصیتهای تاثیرگذار میخواهیم که با قاطعیت به پایان دادن این فاجعه بزرگ کمک کنند و مانع از استمرار این تجاوز و رنج مردم شوند.
با تضرع و استغاثه از خداوند متعال میخواهیم در ظهور موعود أمم حضرت بقیة الله الأعظم (ارواحنا فداه) تعجیل فرماید تا با برقراری قسط و عدل، رنجهای بشریت پایان یابد.
۱۹ ربیع المولود ۱۴۴۶
دفتر آیت الله العظمی شبیری زنجانی «مد ظله»
@zanjani_net
💠تطبیق قاعدهای اصولی بر وصیت امام صادق(ع)
استاد معظم حاج سید محمدجواد شبیری:
🔹 در جایی که متکلم مراد خویش را تفهیم میکند، ممکن است بپذیریم که ظاهر دلیل آن است که اگر در مقام تفهیم معنای حقیقی است، خلاف ظاهر است که متکلم بخواهد نسبت به برخی متعاطفین، معنای حقیقی را تفهیم کند و نسبت به برخی دیگر مجاز ادعائی را تفهیم کند، و ممکن است ظهور کلام را در یگانگی مراد تفهیمی بدانیم.
🔸 ولی نسبت به مراد جدّی، تفکیک بین متعاطفین بلا مانع است. ما همیشه برای تبیین این مطلب، بدین مثال معروف اشاره میکردیم که امام صادق علیه السلام، در وصیّت خویش، 5 نفر را به عنوان وصیّ خود تعیین فرمودند، حالآنکه قطعاً هر 5 نفر مراد جدّی ایشان نبوده است و ایشان تنها 1 نفر را به صورت جدّی اراده نمودهاند.
🔹 خلیفۀ عباسی به امیر مدینه گفت ببین شیعیان، پس از جعفر بن محمد بر چه کسی به عنوان امام اتفاق نظر دارند، گردنش را بزن. امیر مدینه پی گیر وصیّت امام صادق علیه السلام شد و متوجه شد، حضرت 5 تن را به عنوان وصیّ معرفی نمودهاند؛ یکی خود خلیفه، دوم امیر مدینه، سوم همسر امام علیه السلام، چهارم عبدالله افطح فرزند بزرگتر امام علیه السلام و پنجم امام کاظم علیه السلام که فرزند کوچکتر بودند.
🔸 اصحاب امام علیه السلام متوجه شدند مقصود ایشان، خصوص امام کاظم علیه السلام بوده و سائر افراد را به عنوان کاندیدای پوششی ذکر نمودهاند. یکی از اصحاب گفته بوده، خلیفه و امیر مدینه وصی امام نیستند و امر به وصایتشان به جهت تقیه بوده است. همسر امام علیه السلام نیز زن است و زن قابلیت امامت ندارد. عبدالله افطح هم اگر شایسته میبود ذکر نام برادر کوچکتر در کنار او وجهی نداشت. پس امام موسی کاظم علیه السلام وصی امام صادق علیه السلام است.
🔹 مقصود آنکه، امام صادق علیه السلام در وصیت خویش نام 5 تن را ذکر نمودند؛ از این 5 تن، جز امام کاظم علیه السلام، هر کدامشان نکتهای داشت که نشان میداد مراد جدّی حضرت نبوده است که از قضا اکثریّتشان هم مراد جدّی نبودند. آیا در مقام بیان مراد جدّی نبودن در مورد 4 تن که اکثریت موارد را تشکیل دادند، دلیل میشود در مورد نفر پنجم هم بگوییم در مقام بیان مراد جدّی نبوده است؟!
📝 خارج اصول، 02 / 07 /1403
#اصول
#نکات_اشارات
#وصیت_امام_صادق
---
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi