eitaa logo
مرکز فقهی امام محمدباقر علیه‌السلام
537 دنبال‌کننده
436 عکس
52 ویدیو
4 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
▪️پاسخ آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی به پرسشی درباره مراسم سوگواری ایام محرم با توجه به شیوع کرونا🔻 ▫️هر عملی که با توجه به شرایط زمان، موجب تقویت شعائر الهی و ارزش‌های دینی باشد، مطلوب است و تقویت یاد و نام اهل بیت‌ (علیهم‌السلام) و خاصه حضرت سیدالشهدا (علیه‌السلام) که ضامن بقای شریعت مقدس است، از اعظم شعائر الهی و از افضل قربات است. ▫️لازم است مسؤولین بهداشتی و متولیان امر سوگواری، در برنامه‌ریزی و ایجاد تمهیدات مناسب جهت بهره‌مندی مؤمنین از برکات و آثار معنوی توجه به وجود مبارک حضرت اباعبدالله الحسین (علیه‌السلام) و یاران شهید آن حضرت، رعایت دقیق اصول بهداشتی را مد نظر قرار دهند. ▫️مردم نیز باید به توصیه‌های بهداشتی عمل نمایند تا سلامتی خود و دیگران را به خطر نیاندازند. ▫️هم‌چنین رسانه‌های متعهد و مراکز دینی، امکان استفاده از مجالس ذکر معارف و مراثی اهل‌بیت عصمت (علیهم‌السلام) را با لحاظ تفاوت رسم‌ها و سلیقه‌ها، برای مؤمنینی که به هر دلیل در جلسات حضور ندارند، فراهم نمایند تا إن شاءالله موجب رضایت خداوند متعال و حضرات معصومین (علیهم‌السلام) گردد. @zanjani_net
🔰نقد و نظر 🔆تمسک به اولویت باب نکاح برای اثبات صحت نکاح فضولی 🔹از جمله‌ ادلّه‌ای که قائلین به صحّت نکاح فضولی اقامه نموده‌اند، روایتی است که شیخ انصاری در کتاب المکاسب ذکر نموده است. مضمون روایت، در مورد وکیلی است که از وکالت عزل شده، و در حالی که این موضوع به او ابلاغ نشده و از آن بی ‏اطلاع بوده، معامله‌‏ای انجام داده است. در میان مسلمین، اتفاق است که اگر معامله در غیر باب نکاح بوده، بلاشک آن عقد صحیح می‏‌باشد. محل بحث در این است که اگر عقدی را که وکیل معزول انجام داده، عقد نکاح باشد، آیا در آنجا نیز می‏‌توان مثل سایر ابواب عقد وکیل را فضولی دانسته و قائل به صحت آن شویم یا نه؟ آنگونه که سائل در متن روایت متذکر می‌شود، اهل سنّت در چنین مسأله‌ای به صحیح نبودن نکاح و صحّت بیع فضولی در فرض مذکور حکم می‌کنند. چرا که در بیع، ثمن و مثمن در مقابل هم ردّ و بدل می‌شوند، و بنابراین چنین بیعی صحیح خواهد بود. اما در نکاح، چنین تبادلی صورت نمی‌گیرد و لذا این شکل از نکاح فضولی باطل خواهد بود. در مقابل این حکم، اما امام علیه‌السلام قول عامه را ردّ فرموده و بیان داشته‌اند که باب نکاح اولی و سزاوارتر به احتیاط است. 🔸استنباط مرحوم شیخ از این روایت آن است که امام ‏علیه‌السلام از باب اولویت، حکم به صحت نکاح کرده‌‏اند. یعنی شما که در سایر ابواب عقد را صحیح می‌دانید، به طریق اولی در باب نکاح که مسأله دارای اهمیت است، باید قائل به صحت شوید. سپس مرحوم شیخ در مقام توضیح روایت می‌‏فرماید: در معاملات غیر از باب نکاح، بین صحّت و فساد، اولویتی وجود ندارد تا بگوییم به خاطر آن اولویت، معامله محکوم به صحت یا فساد است. مثلاً اگر زید مال خود را به عمرو فروخته است و نمی‌‏دانیم این معامله صحیح است یا فاسد، قهراً احتیاط واقعی به معنای درک واقع وجود ندارد و احتیاط نسبی نیز ممکن نیست. یعنی نمی‌‏توان گفت یکی از صحت یا فساد بر دیگری اولویت و ترجیح دارد. اما در باب نکاح، اگر زید با زنی ازدواج نموده و نمی‌‏دانیم آیا عقد آنها صحیح بوده است یا باطل؟ اگر چه در این مورد نیز احتیاط واقعی ممکن نیست ولی احتیاط نسبی امکان دارد.به این بیان که اگر این عقد در واقع باطل باشد ولی ما حکم به صحت آن کنیم، در اینجا مشکل این است زنی را که واقعاً بدون شوهر است، شوهردار حساب کرده‌‏ایم و به زید اجازه ترتیب آثار زوجیت را داده‌‏ایم و این مطلب قهرا از نظر شرع اشکال دارد. ولی این احتمال، در مقایسه با احتمال دیگر مسأله، یعنی در مقایسه با اینکه عقد فوق را باطل بدانیم ولی به حسب واقع آن زن همسر زید بوده است، دارای محذور کمتری می‌باشد. ✳️نقد کلام شیخ انصاری و ادامه مقاله را اینجا بخوانید: 👉https://bit.ly/2DWJO08 —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
«قواعد فقه، بخش عمومی» منتشر شد اطلاعات تکمیلی را اینجا بخوانید: https://bit.ly/2DYuSPu — 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام @mfeqhi
🔰یادداشت محقق ✅نقد کلام مرحوم سید در اشتراط علم مُجیز به سلطنتش 🔹مرحوم سیّد یزدی علم مُجیز به اینکه اختیار عقد با اوست و عقد بدون إجازه او منعقد نمی‌شود را یکی از شرایط تأثیر إجازه دانسته‌اند، پس اگر مجیز با اعتقاد اینکه این عقد شرعاً لازم است و اجازۀ او دخالتی در آن ندارد _ به عنوان مثال شرع این زن را زوجه و این مرد را زوج دانسته و اجازۀ مُجیز دخالتی ندارد _ عقد را اجازه کند، چنین اجازه­ای معتبر نیست، ولی اگر معتقد باشد که اجازۀ او مؤثر است، ولی شرعاً موظّف است إجازه دهد، إجازه او به دو صورت قابل تصور است: 1️⃣صورت اول: اگر اجازۀ او به صورت تقییدی باشد؛ یعنی وجوب تکلیفی اجازه، منشأ برای چنین اجازه‌ای شده -اگر معتقد به لزوم تکلیفی نبود اجازه نمی‌داد- و این نکته را در انشاء نیز اخذ کرده که در این صورت اجازه صحیح نیست. 2️⃣صورت دوم: اگر اعتقاد به لزوم اجازه، فقط ایجاد داعی کرده باشد؛ یعنی با توجه به اعتقاد وجوب، اجازه کرده، ولی اگر معتقد به وجوب هم نبود شاید اجازه می‌کرد، در این صورت اجازه، صحیح است. همان گونه که در معاملات اگر شخصی به خیال اینکه معاملهای ضرری نیست و نفع دارد، معامله کند و سپس معلوم شود ضرری است یا سود ندارد، با توجه به اینکه تخلف در داعی شده، معامله صحیح است؛ زیرا در انشاء عقدِ بیع، این مطلب اخذ نشده که معامله به شرط عدم ضرر یا سود بردن باشد. البته اگر در انشاء، این شرط را به صورت وحدت مطلوب أخذ کند، صحت معامله، مشکل است. بنابراین در محل بحث، اگر مجیز در انشاء اجازه بگوید: «عقدی را اجازه می­کنم که ملزم به اجازه دادن در آن هستم ولی اگر ملزم نبودم، اجازه نمی­کردم» عقد صحیح نیست، ولی اگر انشاء عقد، مقید نباشد و اعتقاد او منشأ اجازه شود و عقد را مطلقاً امضاء کند، این تخلف داعی است و اشکالی ندارد. 🔆 ادامه بحث و متن کامل مقاله را اینجا بخوانید: 👉https://bit.ly/3aLaMUI —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
ویژه‌نامه (شماره2) نسخۀ معتبر زیارت عاشورا و محل نماز آن آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: 🔻 صرف نظر از تأییدات غیبی که از طرق معتبر، دربارهٔ زیارت عاشورا وارد شده و مؤید زیارت عاشورایند، زیارت عاشورایی که در مفاتیح الجنان از کتاب «مصباح المتهجد» نقل شده، دارای سند معتبر است. نماز زیارت عاشورا، دو رکعت است که بر اساس نقل معتبر، بعد از آن خوانده می‌شود. البته خوب است احتیاطاً دو رکعت نماز قبل از زیارت عاشورا هم خوانده شود. @zanjani_net
📖عاشورا پژوهی 🔹پرسش: آیا روایت احمد بن الحسین که در لهوف نقل شده* و این جمله در آن است: «إنّ الله شاء أن یراک قتیلا»، بر این موضوع دلالت دارد که امام حسین علیه السلام از همان هنگام حرکت می‌دانستند که در این سفر به شهادت می‌رسند و خانواده ایشان هم اسیر خواهند شد؟ 🔸پاسخ آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: دلالت (این حدیث) بر شهادت امام علیه السلام قبل از تشکیل حکومت مورد تأمّل است. (جرعه‌ای از دریا، ج۴، ص ۲۸۶) *. متن کامل روایت در لهوف: رَوَيْتُ مِنْ كِتَابِ أَصْلِ الْأَحْمَدِ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عُمَرَ بْنِ بُرَيْدَةَ الثِّقَةِ وَ عَلَى الْأَصْلِ أَنَّهُ كَانَ لِمُحَمَّدِ بْنِ دَاوُدَ الْقُمِّيِّ بِالْإِسْنَادِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: سَارَ مُحَمَّدُ بْنُ الْحَنَفِيَّةِ إِلَى‏ الْحُسَيْنِ ع فِي اللَّيْلَةِ الَّتِي أَرَادَ الْخُرُوجَ صَبِيحَتَهَا عَنْ مَكَّةَ فَقَالَ يَا أَخِي إِنَّ أَهْلَ الْكُوفَةِ مَنْ قَدْ عَرَفْتَ غَدْرَهُمْ بِأَبِيكَ وَ أَخِيكَ وَ قَدْ خِفْتُ أَنْ يَكُونَ حالُكَ كَحَالِ مَنْ مَضَى فَإِنْ رَأَيْتَ أَنْ تُقِيمَ فَإِنَّكَ أَعَزُّ مَنْ فِي الْحَرَمِ وَ أَمْنَعُهُ فَقَالَ يَا أَخِي قَدْ خِفْتُ أَنْ يَغْتَالَنِي يَزِيدُ بْنُ مُعَاوِيَةَ فِي الْحَرَمِ فَأَكُونَ الَّذِي يُسْتَبَاحُ بِهِ حُرْمَةُ هَذَا الْبَيْتِ فَقَالَ لَهُ ابْنُ الْحَنَفِيَّةِ فَإِنْ خِفْتَ ذَلِكَ فَصِرْ إِلَى الْيَمَنِ أَوْ بَعْضِ نَوَاحِي الْبَرِّ فَإِنَّكَ أَمْنَعُ النَّاسِ بِهِ وَ لَا يَقْدِرُ عَلَيْكَ فَقَالَ أَنْظُرُ فِيمَا قُلْتَ فَلَمَّا كَانَ فِي السَّحَرِ ارْتَحَلَ الْحُسَيْنُ ع فَبَلَغَ ذَلِكَ ابْنَ الْحَنَفِيَّةِ فَأَتَاهُ فَأَخَذَ زِمَامَ نَاقَتِهِ الَّتِي رَكِبَهَا فَقَالَ لَهُ يَا أَخِي أَ لَمْ تَعِدْنِي النَّظَرَ فِيمَا سَأَلْتُكَ قَالَ بَلَى قَالَ فَمَا حَدَاكَ عَلَى الْخُرُوجِ عَاجِلًا فَقَالَ أَتَانِي رَسُولُ‏ اللَّهِ ص بَعْدَ مَا فَارَقْتُكَ فَقَالَ يَا حُسَيْنُ ع اخْرُجْ فَإِنَّ اللَّهَ قَدْ شَاءَ أَنْ‏ يَرَاكَ‏ قَتِيلًا فَقَالَ لَهُ ابْنُ الْحَنَفِيَّةِ إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ‏ فَمَا مَعْنَى حَمْلِكَ هَؤُلَاءِ النِّسَاءَ مَعَكَ وَ أَنْتَ تَخْرُجُ عَلَى مِثْلِ هَذِهِ الْحَالِ قَالَ فَقَالَ لَهُ قَدْ قَالَ لِي إِنَّ اللَّهَ قَدْ شَاءَ أَنْ يَرَاهُنَّ سَبَايَا وَ سَلَّمَ عَلَيْهِ وَ مَضَى. (اللهوف على قتلى الطفوف / ترجمه فهرى، النص، صص: ۶۳-۶۵) — 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام @mfeqhi
📖عاشورا پژوهی 🔹پرسش: آیا می‌توان گفت: «امام علیه‌السلام از همان وقتی که معاویه مُرد قصد حرکت عراق را داشت»؟ 🔸پاسخ آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: صحیح آن است که امام علیه السلام می‌دانست که به طرف عراق خواهد رفت. قصدی که از آثار علم به شهادت است، قبل از مُردن معاویه نیز بوده است، ولی دعوت به حرکت به عراق بعد از گزارش حضرت مسلم بوده است. ▪️(جرعه‌ای از دریا، ج۴، ص ۲۸۸) — 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام @mfeqhi
📖عاشورا پژوهی 🔹پرسش: در تواریخ معتبر ذکر شده است زمانی که اباعبدالله الحسین علیه السلام قصد خروج از مکه را داشتند، عبدالله بن جعفر نامه‌ای به امام علیه‌السلام نوشت و با توجه به خونخواری یزید و بنی‌امیه، ایشان را از خروج از مکّه بر حذر داشت، و گفت: «تو را به خدا سوگند، از مکه خارج مشو! من بر این تصمیمی که گرفته‌ای بیمناکم و می‌ترسم تو و اهل بیتت را از دم تیغ شمشیر بگذرانند.» ✳️امام حسین علیه السلام در پاسخ عبدالله، چنین پاسخ دادند: «خوابى ديده‌ام كه رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم در آن بود و در آن مأموريتى يافته‌ام كه به انجام خواهم رساند چه به ضرر من باشد و چه به نفع من».(طبری، ج۵، ص ۳۸۷؛ ارشاد مفید، ج۲، ص۶۸.) 🔹با توجه به نقل این خواب توسط امام حسین علیه‌السلام، آیا می‌توان گفت که امام علیه‌السلام هیچگونه اطمینانی به پیروزی نداشتند؟ 🔸پاسخ آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: ممکن است جواب امام حسین علیه السلام از این بابت باشد که بعد از امر پیغمبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم جای هیچ‌گونه بحث نیست؛ ولی مسأله امکان پیروزی یا ظنّ به آن احتیاج به بحث دارد. ▪️(جرعه‌ای از دریا، ج۴، ص ۲۹۶) — 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام @mfeqhi
🔰یادداشت محقق ✅تصحیح اجاره اجیر بر منفعت متضاد با منفعت در اجاره اول ✨آیا أجیر می‌تواند بر منفعتی متضاد با منفعتی که بر آن أجیر شده است،‌ أجیر شود؟ 🔹أجیر گاهی متعهد می‌شود عملی خاص را در زمان معینی مباشرتاً بیاورد و گاهی به صورت مطلق متعهد می‌شود آن را بیاورد، و مباشرتش هم گاهی به نحو قید است و گاهی به نحو شرط، و «زمان معیّن» هم گاهی به نحو قیدی اخذ می‌شود و گاهی به نحو شرطی. 🔸اگر مباشرت شرط و قید نشده باشد، أجیر شدن برای دیگری جایز است، گرچه تعیین زمان معیّن قید شده باشد؛ ولی اگر مباشرت شرط شده باشد، بحث است که آیا أجیر مرتکب خلاف شرع شده؟ و آیا وضعاً أجیر شدن او صحیح است یا خیر؟ 👈مرحوم سید بحث شرطی بودن مباشرت را بر خلاف قیدی بودن آن، به صورت دو وجهی بیان کرده و صحت را محتمل دانسته، همچنین اگر تعیین زمان معیّن هم به نحو شرطی أخذ شده باشد، صحت را محتمل دانسته است... 🔆 ادامه بحث و متن کامل مقاله را اینجا بخوانید: 👉https://bit.ly/3gS9w3y —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
🔰آثار پژوهشی ✅ابراهیم بن الفضل الهاشمی 💠در برخی از اسناد نام ابراهیم بن الفضل وجود دارد که از امام صادق (ع) و از این راویان روایت کرده است: أبان بن تغلب، جعفر بن یحیی، عمر بن یزید و این راویان نیز از او روایت کرده ا‌‌ند: عمرو بن عثمان، محمد بن اسلم، عبد الله بن علی بن عامر، جعفر بن بشیر، علی بن الحکم، اسماعیل بن مهران، محمد بن سلیمان الصنعانی، محمد بن سلیمان. ✳️بررسی وثاقت ابراهیم بن الفضل مرحوم مجلسی در مرآه العقول ذیل یکی از روایات منقول در کافی از ابراهیم بن الفضل، سند این روایت را ضعیف دانسته است. در مقابل مرحوم خویی ذیل همین روایت، سند آن را صحیحه دانسته در حالی که خود ایشان در معجم رجال الحدیث و در هیچ یک از مباحث خویش، ابراهیم بن الفضل را توثیق نکرده و مطابق مبانی ایشان نیز نمی‌توان او را توثیق کرد. 👈 باید دانست: ابراهیم بن الفضل در هیچ یک از کتب رجال توثیق یا تضعیف نشده و کثیر الروایه نیز نیست تا بتوان از راه اکثار اجلا و راه‌هایی مانند آن، ابراهیم بن الفضل را توثیق کرد. اما به نظر می‌رسد بتوان این روایت خاص را پذیرفته و حتی شاید بتوان ابراهیم بن الفضل را توثیق کرد. 🔅راه‌های توثیق ابراهیم بن الفضل الهاشمی و متن کامل این مقاله را اینجا بخوانید: 👉https://bit.ly/3gSIitS ___ 🌐کانال مرکز فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام @mfeqhi
✅درس حضرت استاد سید محمدجواد شبیری از روز یکشنبه 16 شهریور ماه برگزار می گردد. ⬅️درس اصول ساعت 9 تا 10 رسمی ⬅️درس فقه ساعت 12 تا 13 رسمی مکان: مدرسه امام محمد باقر علیه السلام. 🔺درس با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار می‌گردد.
✅قابل توجه طلاب محترم: درس استاد شهیدی از روز یکشنبه 16 شهریور ماه برگزار می گردد. ⬅️درس اصول ساعت نه تا ده رسمی ⬅️درس فقه ساعت ده تا یازده رسمی 🔺درس با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و با حضور افراد محدود برگزار می‌گردد و بصورت زنده و تصویری از صفحه رسمی اینستاگرام به آدرس https://www.instagram.com/p/CExCGuuh5WT/?igshid=1n80cdyfnlmin پخش خواهد شد. آدرس پخش از طریق آپارات متعاقبا اعلام می گردد. کانال دروس استاد معظم، در تلگرام اصول: @osulshahidi بحث صلاة: @ostadshahidi بحث طهارة: @shahiditaharat