🔸فقه اکبر (فقه نظام ساز با رویکرد اقتصادی)
🔆نشست علمی در مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام
🔹استاد حجةالاسلام و المسلمین احمد علی یوسفی
▪️زمان: چهارشنبه 28 آبانماه 1399
ساعت 18:00
👈پخش همزمان از طریق اینستاگرام مدرسه فقهی:
instagram.com/mfeb.ir
#خبرنامه_پژوهشی
---
🌐 مرکز فقهی امام محمدباقر علیهالسلام
@mfeqhi
🌟نکات و اشارات🌟
🔰 اهمیت آثار سید مرتضی
آیتالله العظمی شبیری زنجانی:
🔸«ذریعه» و «ذخیره» سید مرتضی، کتب بسیار مهمی هستند.
🔹شیخ در عُدّه، مطلبی را درباره تواتر از ذخیره نقل میکند که بعد از کفایه مرحوم آخوند، باز هم حرف ذخیره، هنوز تازه است.(ر.ک: العدة فی اصول الفقه، ج۱، ص ۸۲)
🔸این مطلب نشان میدهد که هنوز متأخرین به حرف قدما نرسیدهاند.
🔹شیخ هم از ذخیره نقل میکند؛ چون سید حرف را تمام کرده بود.
▪️جرعهای از دریا، ج ۴، ص ۳۵۸
#نکات_اشارات
#ذخیره
#سید_مرتضی
#شیخ_طوسی
#متن_شناسی
____
🌐کانال مرکز فقهی امام محمدباقر علیه السلام
👉@mfeqhi
۸ ربیع الثانی: سالروز ارتحال مرحوم شیخ الشریعه اصفهانی(۱۳۹۹ه.ق)
*شرح بر کلام آخوند*
آیتالله العظمی شبیری زنجانی:
آقای آشیخ عبدالکریم خوئینی(نویسنده خودآموز کفایه) شاگرد مشترک مرحوم آخوند و مرحوم آقای شریعت اصفهانی بوده است. او میگفت:
آقای آخوند شبها بالای پشت بام مسجد هندی (یا جای دیگر؛ تردید از من است) درس میگفت. صدای مرحوم آخوند هم بلند بود. منزل آقای شریعت هم نزدیک مدرس مرحوم آخوند بود. ایشان بالای پشت بام به بیانات مرحوم آخوند گوش میداد تا ببیند مرحوم آخوند مطالب را چگونه بیان میکند. ما روز در درس آقای شریعت شرکت میکردیم، و در آنجا مقصود مرحوم آخوند را میفهمیدیم و با بیان ایشان مطالب آخوند روشن میشد.
▪جرعهای از دریا، ج۳، ۳۹۳
#پوستر
---
🌐مرکز فقهی امام محمدباقر علیهالسلام
@mfeqhi
🌟نکات و اشارات🌟
🔰اهمیت «مبسوط» شیخ طوسی
آیتالله العظمی شبیری زنجانی:
🔸مرحوم آقای مجتهدی تبریزی از مرحوم حاج شیخ محمد رضا اصفهانی صاحب وقایة الاذهان نقل میکرد که «مبسوط» شیخ کتاب تفریعی است که در شیعه سابقه نداشته و شیخ این فروع را مطابق مذاق امامیه تنظیم کرده است و ترتیب مسائل آن علی القاعده برگرفته از کتب تفریعی اهل سنت است.
▪️جرعهای از دریا، ج ۴، ص ۳۵۹
#نکات_اشارات
#تهذیب
#شیخ_طوسی
#المبسوط
____
🌐کانال مرکز فقهی امام محمدباقر علیه السلام
👉@mfeqhi
🔰آثار پژوهشی
✅ترک استفصال و شرایط اطلاق گیری
هر گاه شارع در مورد موضوع خارجیِ محقّقشدهای که امکان تحقّق در صورتهای مختلف را داشته، بدون تفصیل و استفصال، حکمی صادر کند، به این کار، «ترک استفصال» گفته میشود.
🔸 انواع ترک استفصال
ترک استفصال دو گونه است:
1️⃣ ابتدایی و بدون سابقۀ سؤال
گاهی شارع ابتدائاً و بدون سابقۀ قبلی، در مقام بیان حکم قضیّۀ شخصیّهای که امکان تحقّق در صورتهای مختلف را داشته، بر میآید و بدون هیچگونه تفصیلی، حکمی واحد صادر میکند. مثال این گونه از ترک استفصال، این است که حضرت با علم به نجسبودنِ لباسی، بدون اینکه نوع و مقدار نجاست را بداند، بفرماید: «با این لباس نجس، میتوان نماز خواند.»
2️⃣در پاسخ به سؤال
گاهی شارع در پاسخِ سؤال از قضیّۀ شخصیّهای که با الفاظ مبیّن و بدون اجمال و البتّه با سکوت از ذکر برخی خصوصیّاتِ واقعه پرسیده شده، بدون استفصال و تفكیک صورتهای ممکن، حكمی واحد صادر میكند. مثلاً سائل میپرسد: «من با لباس نجس نماز خواندم؛ آیا نمازم صحیح است؟» یا اینکه فرضاً میپرسد: «لباس من نجس شده؛ میتوانم با آن نماز بخوانم؟» و حضرت در پاسخ میفرمایند: «بله.»
در این پرسش، معنای «نجاست» روشن است؛ امّا خصوصیّات مورد سؤال، مانند «نوع و مقدار نجاست» مهمل است؛ با این حال، امام بدون پرسش از اینکه نجاست، خون بوده یا بول، و کم بوده یا زیاد، حكم به صحّت نماز میکنند. در این مثال، از ترک استفصال، اطلاق فهمیده و گفته میشود: هیچیک از اقسام نجاسات، مانع نیست.
✳️اما شرایط استفادۀ اطلاق از ترک استفصال چیست؟
پاسخ به این سؤال را اینجا بخوانید:
👉https://b2n.ir/084966
____
🌐کانال مرکز فقهی امام محمدباقر علیه السلام
👉@mfeqhi
🌟نکات و اشارات🌟
🔰نقدهایی بر صاحب عروه
آیتالله العظمی شبیری زنجانی:
🔸من کفایه را راحت میفهمم لکن از برخی نوشتههای صاحب عروه سر در نمیآورم. چه عروه و چه غیر عروه! بین برخی مطالب وی تهافت و تناقض هست و برای من قابل حل نیست.
🔹آقای حاج آقا مرتضی حائری (فرزند آیتالله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری) از سید حسین حائری (کرمانشاهی) –اخوی زاده سید محمد فشارکی- نقل میکرد که میگفت: خدمت مرحوم سید صاحب عروه رفتم و گفتم: فلان عالم بزرگ به عروه شما فلان اشکال را وارد کرد و من این جور دفاع کردم. ایشان فرمود: مگر ایشان عروه ما را میفهمند؟!
▪️جرعهای از دریا، ج۱، ص ۵۳۱
#نکات_اشارات
#سید_یزدی
#عروة_الوثقی
____
🌐کانال مرکز فقهی امام محمدباقر علیه السلام
👉@mfeqhi
🔰آثار پژوهشی
✅دلالت ترک استیضاح بر اطلاق
هنگامی که سائل در سؤال خویش، لفظی مجمل بهکار ببرد یا قیدی را که عرفاً باید بیاورد، بیان نکند، چنانچه مجیب از مراد سائل نپرسد و بدون تفصیل پاسخ دهد، بدان «ترک استیضاح» گفته میشود.
🔸تقریب استدلال به ترک استیضاح برای استفادۀ اطلاق
اگر هر یک از معانی لفظ مجملی که در سؤال بهکار رفته، دارای پاسخی جداگانه و مغایر با پاسخ معانی دیگر باشد، پاسخدهنده باید حکم هر یک را جداگانه بیان کند و پاسخِ واحد دادن، خلاف حکمت است؛ مثلاً اگر دو مرجع به نامهای «حاج حسین بروجردی» و «حاج حسین قمی» وجود داشتهباشد و سائل، خصوص یکی از این دو در نظرش باشد و بپرسد: «آیا از حاج حسین میتوان تقلید کرد؟» و پاسخدهنده بدون استیضاح از مراد سائل و بدون تفصیل بگوید: «بله.» از پاسخ فهمیده میشود که از هر دو مرجع میتوان تقلید کرد.
🔹مناقشه در تقریب استدلال
استفادۀ عموم از ترک استیضاح، مبنى بر مقدّماتی است که اثباتپذیر نیستند:
مقدّمۀ اوّل: لفظی که امروز براى ما مجمل است، در زمان امام(ع) نیز مجمل بودهاست.
مقدّمۀ دوم: سائل با اینکه لفظ مجمل بهکار برده، برای مرادش قرینهای بهکار نبردهاست.
مقدّمۀ سوم: امام(ع) از لفظ مجمل، مراد سائل را متوجّه نشدهاست.
✳️مناقشات نگارنده در هر سه مقدمه و نتیجه بحث را اینجا بخوانید:
👉https://b2n.ir/903909
#اصول
#ترک_استفصال
#اطلاق
#آثار_پژوهشی
____
🌐کانال مرکز فقهی امام محمدباقر علیه السلام
👉@mfeqhi
❇️نشستهای تخصصی فقه پژوهی به صورت آنلاین به مناسبت هفته پژوهش
✳️متن کامل خبر را اینجا بخوانید:
https://b2n.ir/007716
#خبرنامه_پژوهشی
—-
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
👉@mfeqhi
هدایت شده از میراث فقاهت خراسان
🔹اولین نشست تخصصی مدرسه عالی سطح چهار حوزه علمیه خراسان در هفته پژوهش
🔸با موضوع: جایگاه مقاصد شریعت در استنباط حکم شرعی
🔸با ارائه استاد: حجت الاسلام والمسلمین حاج سید محسن حسینی فقیه
(مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه مشهد)
▪️امشب (شنبه 22 آذر) از ساعت 18
▪️آدرس وبینار:
https://masathe4.lms2.hozehkh.com/ws/pajuhesh1
eitaa.com/masathe4
هدایت شده از دین، سلامت و سبک زندگی
#خبر_پژوهشی
#هیئت_اندیشه_ورز
#هفته_پژوهش
#نشست_تخصصی
🔹 هیئت اندیشه ورز دین، سلامت و سبک زندگی حوزه علمیه خراسان به مناسبت هفته پژوهش برگزار می کند:
نشست های تخصصی فقه سلامت
🕰 یکشنبه ۹۹/۹/۲۳ ساعت ۱۲
📝 موضوع: ضرورت پژوهش های فقهی در روشهای درمان ناباروری
اساتید:
حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ محمد مروارید
دکتر سید رضا طباطبایی
🕰 دوشنبه ۹۹/۹/۲۴ ساعت ۱۰
📝 موضوع: فقه سلامت در پژوهشهای معاصر جهان عرب
استاد: حجت الاسلام مهدی عصمتی
🕰 سه شنبه ۹۹/۹/۲۵ ساعت ۹
📝 موضوع: گام به گام مقالات فقه سلامت از تألیف تا چاپ
استاد: حجتالاسلام محمد عربشاهی
🕰 سهشنبه ۹۹/۹/۲۵ ساعت ۱۲
📝 موضوع: بررسی ابعاد پژوهش های فقهی در دانش ژنتیک
استاد: حجتالاسلام دکتر محمدعلی قاسمی
دکتر سید رضا طباطبایی
🕰 چهارشنبه ۹۹/۹/۲۶ ساعت ۱۲
📝 موضوع: بایسته های پژوهش در فقه سلامت
استاد: دکتر سعید نظری توکلی
☑️ حضور در نشست با استفاده لینک زیر:
https://www.skyroom.online/ch/kalamona/fegh-salamat
لطفاً از مرورگر گوگل کروم استفاده و به عنوان مهمان وارد شوید.
اخبار هیئت اندیشه ورز دین، سلامت و سبک زندگی را از طرق زیر دنبال کنید:
کانال ایتا: https://eitaa.com/salamngo
سایت اینترنتی: www.salamngo.ir
کانال سروش: http://sapp.ir/salamngo
صفحه اینستاگرام:
https://www.instagram.com/salam.ngo?r=nametag
✅ هیئت اندیشه ورز دین، سلامت و سبک زندگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان
┈┈•✾•🍀🌺🍀•✾•┈┈
هدایت شده از آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
🗓تقویم شیعه؛
☑️ 27ربیع الثانی سالروز وفات آیت الله العظمی حاج سید احمد خوانساری "ره" (27 ربیعالثانی 1405 برابر با 30 دی 1363)
❖ آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی در کتاب «جرعهای از دریا» (ج3، ص 625) درباره تقوای خارقالعاده آن فقیه عالیمقام گفتهاند:🔻
«آقای حاج سید احمد خوانساری خیلی از «من» گفتن پرهیز داشت و وقتی مطلبی از وی میپرسیدند، رأی و نظر خودش را با عبارتی از بزرگان بیان میکرد. مثلاً میفرمود:
«شیخ مرتضی انصاری چنین میفرماید، صاحب جواهر چنین عقیدهای دارد و ...»، و از تعبیری که «من» در آن بود، مجتنب بود. حتّی از معارف معاصر خودش نقل قول میکرد، مثلاً: آقای بروجردی چنین نظری دارد، یعنی من هم همین عقیده را دارم. شنیدم در درس خودش از کتاب مصباح الهدی تألیف حاج شیخ محمد تقی آملی استفاده میکرد با اینکه خودش از آقای آملی ادقّ نظراً بود.»
@zanjani_net
۲۸ ربیع الثانی؛ سالروز ارتحال مرحوم علامه امینی(۱۳۹۰ه.ق)
دقّت در انتخاب عنوان کتاب
🔸آقای آذری قمی از آمیرزا محمد تقی قمی(مؤسس دار التقریب در مصر) سؤال کرد: آیا «الغدیر» در مصر جا افتاده است یا نه؟ ایشان گفت: نه. علتش نام «الغدیر» است که مانع نزدیک شدن اهل سنت به کتاب است.
🔹اگر آقای امینی نام و موضوع کتابش را «رحلة النبی(ص)» یا «حجة الوداع» میگذاشت و در ضمن نقل تاریخ مربوط به حجة الوداع، مسأله غدیر را مطرح میکرد، ممکن بود کتاب ایشان در مصر جا بیفتد، ولی چون علمای سنّی به نام «غدیر» حساسیت دارند، اصلا به سمت کتاب ایشان نمیروند تا آن را مطالعه کنند.
🔸عنوان کتاب و نام در اقبال اهل سنّت دخیل است. یکی از فرقهای مرحوم امینی با سید شرفالدین در نحوه نامگذاری کتابهایشان بود.
سید مرتضی فیروز آبادی مؤلّف کتاب «فضائل الخمسة من الصحاح الستة» انتخاب نام کتابش را به آقای آسید مرتضی عسکری واگذار کرد؛ چون ایشان با اهل سنت مناظره میکرد و با مذاقشان آشنا بود.
▪️جرعهای از دریا، ج۲، ص ۶۰۴
---
🌐مرکز فقهی امام محمدباقر علیهالسلام
👉@mfeqhi