eitaa logo
مرکز فقهی امام محمدباقر علیه‌السلام
535 دنبال‌کننده
437 عکس
52 ویدیو
4 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
۳ ذی الحجة میرزا محمد تقی شیرازی (میرزای دوم) / (م ۱۳۳۸ هـ.ق) مجسمه فکر آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: آقای حاج آقا عزّالدین زنجانی می‌گفت: آسید کاظم عصّار که در دقت نظر ممتاز بود و کمتر کسی را به علمیت قبول داشت، راجع به آمیرزا محمد تقی شیرازی می‌فرمود: ایشان مجسّمه فکر بود. جرعه‌ای از دریا، ج۲، ص ۴۵۵ —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
۵ ذی الحجة سالروز ارتحال آیت الله شیخ محمدحسین غروی اصفهانی (م ۱۳۶۱هـ.ق) عرفیِ محض آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: حاشيه مكاسب آشيخ محمد حسين عرفى نيست، ولى از آقاى آشیخ نصرالله خلخالى شنيدم: آقاى ميلانى جلسه استفتايى را بر عهده آشيخ محمد حسين گذاشته بود. در آن جلسه استفتا مرحوم آشيخ محمد حسين عرفىِ محض بود! آشيخ محمد حسينِ كتابها، غير از آشيخ محمد حسينِ جواب استفتا بود. از آقاى طباطبايى شنيدم كه مى‏فرمود: مقام ثبوت آقاى آشيخ محمد حسين در اصول، اقواى از مقام اثبات ايشان بود و در فلسفه بر عكس بود. ▪️جرعه‌ای از دریا، ج۲، ص ۵۲۲ —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
🔸 نخستین مدرسه تابستانه بین المللی دین و سلامت 🔹 موضوع روش شناسی مطالعات دین و سلامت ♦️ با اعطاء گواهینامه معتبر با حضور اساتید معظم و برجسته حوزه و دانشگاه ✅ استادان: عندلیب همدانی عبدالهادی مسعودی سیدمحمدکاظم طباطبایی مجتبی الهی خراسانی پروفسور هارولد کوینینگ دکتر وحدتی شبیری دکتر محمد علی قاسمی دکتر یحیی میرحسینی دکتر حامد آرضایی دکتر محمد باعزم 🗓 زمان: ۹ الی ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ مشهد مقدس ♦️ به صورت حضوری و آنلاین ✅ ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر: https://b2n.ir/p70340 ┈┈•✾•🍀🌺🍀•✾•┈┈ ❇️ هیئت اندیشه ورز دین، سلامت و سبک زندگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان @salamngo www.salamngo.ir
🔰 نقد و نظر ✅حکم زوجیّت بعد از اسلام زوجه- بخش دوم 🔸در نوشتار سابق بیان شد که درباره بقا و انفساخ زوجیت زن کافره‌ای که اسلام آورده روایاتی وارد شده است که با یکدیگر معارض‌اند و وجوه جمع‌هایی که برای آنها ذکر شده صحیح نیست؛ لذا باید به دنبال مرجحی برای ترجیح یک دسته از این روایات بر دسته دیگر باشیم. در ادامه به بررسی مرجحات پرداخته می شود تا نظر مختار در مسأله روشن شود. 1️⃣مرجحیت شهرت فتوایی شاید شهرت فتوایی مرجح روایات دسته اول باشد؛ چون ملاک شهرت در ترجیح خبرین متعارضین، شهرت بین قدماء و اصحاب ائمه علیهم السلام است. ولی به نظر می‏‌رسد که نتوان با شهرت هیچ یک از دو دسته روایات را ترجیح داد؛ زیرا هر چند از کلام شیخ مفید در این دو کتاب فهمیده می‌‏شود که شهرت با قائلین به بقاء عقد است، ولی در مقابل، شیخ طوسی در خلاف ادعای اجماع بر انفساخ النکاح بعد از خروج زن از عدّه و عدم اسلام زوج نموده است. لذا چون نمی‏‌دانیم که هر کدام، چه کسانی را معیار قرار داده‏‌اند و قول آنها را بدین صورت که فتوا و نظریه امامیه چنین است نقل نموده‌‏اند- گاهی در محیط یکی از اینها چیزی مشتهر است ودر محیط دیگری چیز دیگری مشتهر است - نمی‏‌توانیم به شهرت بین اصحاب ائمه‏ علیهم السلام در یکی از طرفین به عنوان مرجح دست پیدا نماییم. 2️⃣مرجحیت مخالفت با عامه ممکن است روایات بقاء عقد که مستند شیخ طوسی و مختار شیخ مفید بود را با مخالفت با عامه ترجیح بدهیم؛ زیرا هیچ کس از عامه قائل به چنین قولی نیست، ولی به مضمون روایت منصور بن حازم مبنی بر رعایت عدّه، خیلی از عامه قائل هستند. 3️⃣ مرجحیت موافقت با کتاب 🔹تفصیل بحث مرجحات و مختار در مسأله را اینجا بخوانید: 👉 https://b2n.ir/q00257 —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
تحقیق جدید «عیون اخبار الرضا» منتشر شد 🔆ویژگی‌های این تحقیق: 🔹در این تحقیق از ۹ نسخه خطی استفاده شده‌ است که تحریر سال‏های ۵۷۵، ۶۷۶، ۹۵۷، ۹۹۰، ۸۸۱، و قرن ۱۱ بوده است. 🔸نسخه اصل این تحقیق، نسخه کتابخانه آستان قدس رضوی است که در سال ۹۵۷ نوشته شده و توسط پدر شیخ بهایی تصحیح شده است. 🔹در این کتاب ۹۶۷ روایت نقل شده در آخر کتاب فهرست مصادر تحقیق بیان شده که بیش از ۱۴۰ مصدر بیان گردیده است. 👉 https://b2n.ir/r63397 —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
۱۹ ذی الحجة سالروز ارتحال آیت الله میرزا مهدی اصفهانی(رحمة الله علیه) آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: مسلّم و قطعى است که آمیرزا مهدى اصفهانى و آسید موسى زرآبادى انسان‌هاى مؤمن و در یک کلمه «عالم ربّانى» بودند. این دو بزرگوار، متّقى و به عقده خیلی‌ها صاحب کرامت بودند که بعید هم نیست. مرحوم آقاى آمیرزا مهدى اصفهانى، از نظر معنوى و جهات روحى فرد خیلى ممتازى بود. ایشان ضد فلسفه بود، در نهایت ضدّیت. شنیدم: آقاى آمیرزا مهدى با این اختلاف سبک و مَشرب، وقتى کتاب کشف الأسرار آقاى خمینى را که در دفاع از اهل بیت علیهم‏السلام است، دیده بود، با اینکه ایشان هفده ـ هجده سال از آقاى خمینى بزرگ تر بود، وقتى در مشهد با آقاى خمینى برخورد کرد، دست ایشان را بوسید! رضوان الله علیهم. ▪️جرعه‌ای از دریا، ج۲، ص ۴۷۹ —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
۲۰ ذی الحجه سالروز ارتحال آیت الله آخوند ملا محمد کاظم خراسانی (م ۱۳۲۹ هـ. ق) پرداختن به امّهات مباحث آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: شنیده‌ام حاج میرزا محمد صادق اصفهانی و آقا ضیاء عراقی مدتی در درس میرزای رشتی حاضر می‌شوند. روز اول میرزا گفت: «قال العضدی» یا «قال الحاجبی» و تعریفی از وی درباره موضوع مورد بحث مطرح كرد. سپس حدود ده اشكال بر آن تعریف ذكر كرد. فردا میرزا دوباره عبارت عضدی یا حاجبی را نقل و باز چند اشكال دیگر بر آن ذكر می‌كند. روز سوم نیز درس میرزا به همین منوال سپری می‌‌شود. بعد از درس یكی از این دو آقا به دیگری رو كرد و گفت: من دیگر شركت نمی‌كنم و این درس به درد من نمی‌خورد. سپس هر دو در درس مرحوم آخوند حاضر می‌شوند؛ چون مرحوم آخوند درباره اصول و امّهات مباحث بحث می‌كرد و از پرداختن به مباحثی كه سبب اتلاف عمر بود، پرهیز داشت. ▪️جرعه‌ای از دریا، ج۴، ص ۴۶۵ —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
✨سالروز ولادت با سعادت باب الحوائج حضرت امام کاظم علیه السلام مبارک باد. 🔸حضرت امام کاظم علیه‌السلام فرمودند: «مَنْ لَمْ یَسْتَطِعْ أَنْ یَصِلَنا فَلْیَصِلْ فُقَراءَ شِیعَتِنا وَ مَنْ لَمْ یَسْتِطِعْ أَنْ یَزورَ قُبُورَنا فلْیَزُرْ قُبُورَ صُلَحاءِ إِخْوانِنا‏» "کسی که به ما دسترسی ندارد و نمی‌تواند به دیدار ما نائل آید به دیدار فقرای شیعه و به دستگیری آنان بپردازد و کسی که استطاعت زیارت قبر ما را ندارد به زیارت قبور صالحان از شیعیان ما برود." 📚 وسائل الشیعه، ج6، ص 332 @zanjani_net
👈 «التکملة فی شرح التبصرة» از آثار آیت الله غروی تبریزی منتشر شد. ▪️ متن کامل خبر را اینجا بخوانید: https://b2n.ir/r44204 —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
🔰یادداشت محقق ✅ عدم اعتبار کتابی‌بودن زوج قبل از اسلام برای بقای زوجیتش با کافره 🔸 یکی از مسائل در بحث اسلام زوج و زوجه این است که آیا برای بقای زوجیّت، باید قبل از اسلام، معتقد به دین خاصّی باشند یا خیر؟ برای مثال اگر زوج اسلام بیاورد آیا از ناحیه زوج، بقای نکاح متوقف بر این است که قبل از اسلام حتما از یهود و نصاری باشد یا از این جهت فرقی ندارد؟ 🔹 در این نوشتار فقط به اسلام زوج و بررسی اعتبار اعتقاد به دین خاصّ از ناحیه او پرداخته می‌شود. 🔸 اعتبار کتابی یا ذمّی بودن زوج در کلمات قدماء با مراجعه به کتب قدماء، از ظواهر بسیاری از آنها استفاده می‏‌شود که بین اقسام زوج فرق قائل هستند. 🔹عدم اعتبار ذمّی بودن زوج به حسب ادله لکن دلیلی بر اینکه حکم، اختصاص به یهودی و نصرانی و مجوسی داشته باشد نداریم، بلکه در بعضی از ادله ای که بوسیله آنها استدلال شده برای بقای نکاح، قید ذمی بودن یا عدم آن نیامده است. و حکم عام است. گر چه در بعضی از روایات مسئله، موضوع ذمّی است، اما موضوع بسیاری از روایات عام است و حتی در برخی از آنها خصوص مشرکین موضوع قرار داده شده است. از این رو به نظر می‌‏رسد به حسب ادله بین اقسام کافر فرقی نیست. هر چند نسبت به غیر ذمّی مسئله اجماعی باشد یا نباشد. ▪️متن کامل این بحث را اینجا بخوانید: 👉 https://b2n.ir/k00248 —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
۸ صفر، سالروز ارتحال آیت الله‌العظمی سید ابوالقاسم خویی(سال ۱۴۱۳ق) مدفون مسجد الخضراء نجف اشرف 💠آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: درس مرحوم آقای خویی خیلی جمع و جور و پخته و بی حشو و زوائد بود. آقای شيخ محمدرضا آل ياسين (فقیه عرب) به خود آقاى خويى گفته بود: افرادى كه به نجف مى‏‌آيند، به حساب درس شما مى‏‌آيند. در زمان آقای خویی من به ایشان ارجاع می‌دادم؛ چون عدّه‌ای از شاگردان وی نظیر آسید محمد باقر صدر، آقای خویی را مقدّم می‌دانستند. ▪️(جرعه‌ای از دریا، ج۲ ص ۶۸۰)⁦ --- 🌐مرکز فقهی امام محمدباقر علیه‌السلام 👉 @mfeqhi
5.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 بیانات آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی در تجلیل از جایگاه مرحوم آیت‌الله‌العظمی خوئی(طاب ثراه) 🔺 انتشار به مناسبت هشتم صفر؛ سالروز ارتحال آیت‌الله‌العظمی خوئی (م ۱۴۱۳ق)