هدایت شده از آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
#تبریک #میلاد
✨سالروز ولادت با سعادت باب الحوائج حضرت #موسی_بن_جعفر امام کاظم علیه السلام مبارک باد.
🔸حضرت امام کاظم علیهالسلام فرمودند:
«مَنْ لَمْ یَسْتَطِعْ أَنْ یَصِلَنا فَلْیَصِلْ فُقَراءَ شِیعَتِنا وَ مَنْ لَمْ یَسْتِطِعْ أَنْ یَزورَ قُبُورَنا فلْیَزُرْ قُبُورَ صُلَحاءِ إِخْوانِنا»
"کسی که به ما دسترسی ندارد و نمیتواند به دیدار ما نائل آید به دیدار فقرای شیعه و به دستگیری آنان بپردازد و کسی که استطاعت زیارت قبر ما را ندارد به زیارت قبور صالحان از شیعیان ما برود."
📚 وسائل الشیعه، ج6، ص 332
@zanjani_net
#تازه_های_نشر
👈 «التکملة فی شرح التبصرة» از آثار آیت الله غروی تبریزی منتشر شد.
▪️ متن کامل خبر را اینجا بخوانید:
https://b2n.ir/r44204
#خبرنامه_پژوهشی
——
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
🔰یادداشت محقق
✅ عدم اعتبار کتابیبودن زوج قبل از اسلام برای بقای زوجیتش با کافره
🔸 یکی از مسائل در بحث اسلام زوج و زوجه این است که آیا برای بقای زوجیّت، باید قبل از اسلام، معتقد به دین خاصّی باشند یا خیر؟ برای مثال اگر زوج اسلام بیاورد آیا از ناحیه زوج، بقای نکاح متوقف بر این است که قبل از اسلام حتما از یهود و نصاری باشد یا از این جهت فرقی ندارد؟
🔹 در این نوشتار فقط به اسلام زوج و بررسی اعتبار اعتقاد به دین خاصّ از ناحیه او پرداخته میشود.
🔸 اعتبار کتابی یا ذمّی بودن زوج در کلمات قدماء
با مراجعه به کتب قدماء، از ظواهر بسیاری از آنها استفاده میشود که بین اقسام زوج فرق قائل هستند.
🔹عدم اعتبار ذمّی بودن زوج به حسب ادله
لکن دلیلی بر اینکه حکم، اختصاص به یهودی و نصرانی و مجوسی داشته باشد نداریم، بلکه در بعضی از ادله ای که بوسیله آنها استدلال شده برای بقای نکاح، قید ذمی بودن یا عدم آن نیامده است. و حکم عام است. گر چه در بعضی از روایات مسئله، موضوع ذمّی است، اما موضوع بسیاری از روایات عام است و حتی در برخی از آنها خصوص مشرکین موضوع قرار داده شده است. از این رو به نظر میرسد به حسب ادله بین اقسام کافر فرقی نیست. هر چند نسبت به غیر ذمّی مسئله اجماعی باشد یا نباشد.
▪️متن کامل این بحث را اینجا بخوانید:
👉 https://b2n.ir/k00248
#یادداشت_محقق
#فقه
#نکاح
——
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
۸ صفر، سالروز ارتحال آیت اللهالعظمی سید ابوالقاسم خویی(سال ۱۴۱۳ق) مدفون مسجد الخضراء نجف اشرف
💠آیتالله العظمی شبیری زنجانی:
درس مرحوم آقای خویی خیلی جمع و جور و پخته و بی حشو و زوائد بود. آقای شيخ محمدرضا آل ياسين (فقیه عرب) به خود آقاى خويى گفته بود: افرادى كه به نجف مىآيند، به حساب درس شما مىآيند.
در زمان آقای خویی من به ایشان ارجاع میدادم؛ چون عدّهای از شاگردان وی نظیر آسید محمد باقر صدر، آقای خویی را مقدّم میدانستند.
▪️(جرعهای از دریا، ج۲ ص ۶۸۰)
#پوستر
#آیت_الله_خویی
---
🌐مرکز فقهی امام محمدباقر علیهالسلام
👉 @mfeqhi
5.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 بیانات آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی در تجلیل از جایگاه مرحوم آیتاللهالعظمی خوئی(طاب ثراه)
🔺 انتشار به مناسبت هشتم صفر؛ سالروز ارتحال آیتاللهالعظمی خوئی (م ۱۴۱۳ق)
۱۰ صفر سالروز ارتحال آیتالله العظمی سید عبدالهادی شیرازی (م. ۱۳۸۲هـ.ق)
ملاک فقاهت
آیتالله العظمی شبیری زنجانی:
از آسید علی بهشتی (از علمای نجف اشرف) پرسیدم: در احتیاطات آقای بروجردی به چه کسی مراجعه کنم؟ گفت: آقای آسید عبدالهادی شیرازی؛ ولو آقای خویی در بعضی جهات بر ایشان ترجیح دارد.
گفتم: مراد شما از بعضی جهات چیست؟ گفت: از نظر فهم.
آقای خویی از نظر سرعت انتقال و فهم ترجیح دارد، ولی ملاک فقاهت را در آسید عبدالهادی بیشتر میبینم.
▪️جرعهای از دریا، ج ۲، ص ۵۸۵
#پوستر
——
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
#خبرنامه_پژوهشی
«نهمین کنفرانس بین المللی دستاوردهای نوین پژوهشی در فقه، حقوق و علوم انسانی»
متن کامل خبر را اینجا بخوانید:
https://b2n.ir/g55476
—
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
۱۵ صفر
سالروز ارتحال ابن غضائری
از علمای رجالی شیعه (م. ۴۱۱ یا ۴۸۵
ه.ق)
آیتالله العظمی شبیری زنجانی:
ابن غضائری علاوه بر کتاب «الضعفاء»، کتاب «الثقات» نیز داشته، ولی چون به دست ما نرسیده و فقط جرحهای او به دست ما رسیده، به جرّاح بودن معروف شده است. نسبت او با سایر رجالیون در جرح و تعدیل، عامّین من وجه است؛ یعنی در برخی موارد که دیگران تعدیل کردهاند، جرح کرده و در مواردی هم بر خلاف دیگران، تعدیل کرده است.
(جرعهای از دریا، ج۴، ص ۳۵۵)
#پوستر
#ابن_غضائری
---
🌐 مرکز فقهی امام محمدباقر علیهالسلام
@mfeqhi
🔰یادداشت محقق
✅ حکم نکاح با تغییر دین زوجه کافر- بخش اول
🔸انتقال زوجه از دینی به دین دیگر، خواه زوج مسلمان باشد یا کافر ذمّی صور مختلفی دارد:
۱. انتقال از اسلام به کفر،
۲. از کفر به اسلام،
۳. از کفر به کفر.
🔹صورت سوم در کتب سابقین کمتر مطرح گردیده، و پیش از شرایع، تنها در خلاف، مبسوط و اصباح کیدری به این مسأله پرداخته شده است و بقیۀ کتب، مسائل انتقال از کفر به کفر را مسکوت عنه گذاشتهاند.
🔸اصل کفر هم، آن گونه که در بحث جهاد مطرح شده دو قسم است: کفری که «لا يُقرُّ علیه اهله» و کفری که « يُقرُّ علیه اهله»؛ قسم اول (لا يُقرُّ علیه اهله) کفری است که از نظر حکومت اسلام، بقاء بر آن جایز نبوده و پیروان آن ناگزیرند از آن عدول کنند و در صورت خودداری، محکوم به قتل خواهند بود؛ مثل بت پرستی و وثنیت.
🔸قسم دوم (يُقرُّ علیه اهله) عبارت از کفری است که اگر کسی ذاتاً و ابتداءً به آن معتقد بود، متعرض او نمیشوند و حکومت اسلام به او اجازه میدهد که بر اعتقاد باطل خود باقی بماند؛ مثل یهودیت، نصرانیت و مجوسیت.
🔹 اکنون فرض مسأله اینگونه است که ازدواجى واقع شده بین دو نفر و آن ازدواج هم به حسب خود آن دين صحيح بوده و اسلام نيز با «لکل قوم نکاح» آن را صحيح دانسته، ولی زن تغيير دين داده، و از کفری به کفر دیگر منتقل شده است.
👈نظر به اینکه درباره هیچ یک از صور چهارگانه، روایتی به ما نرسیده است، برای یافتن حکم مسئله در هر یک از صور، باید بر اساس قواعد مشی کرد.
✳️متن کامل بخش اول مقاله را اینجا بخوانید:
https://b2n.ir/h43478
—
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
۲۷ صفر
سالروز ارتحال ابوالمعالی کلباسی اصفهانی ، فقیه اصولی(م ۱۳۱۵ه.ق):
میرزا ابوالمعالی کلباسی اصفهانی میگفته: در جوانی که من در نجف مشغول تحصیل بودم، کور شدم. ایشان به حرم حضرت امیر علیه السلام میرود و توسّل پیدا میکند. به حضرت میگوید که چشم، نعمتی از نعمتهای است و خداوند صلاح ندانسته و از من گرفته است؛ ولی چنین به نظر میآید که ما مطرود دستگاه الهی هستیم؛ چون خداوند نمیخواهد به دست من خدمتی به شرع بشود؛ زیرا روحانی بدون چشم نمیتواند برای مردم کاری بکند. معلوم میشود که ما چنین لیاقتی نداریم که به دست ما چنین خدمتی بشود و از این ناحیه خیلی ناراحتیم. ایشان گریه میکند و توسل پیدا میکند. همان جا به او القا میشود که معالجهات دست تو است. حس میکند که ریگی در دستش است. آن ریگ را به چشمش میکشد و چشمش باز میشود. میبیند: دُرّی است اهدایی حضرت. این درّ را نگین انگشت میکند و برای شفا و برای همه چیزها از آن استفاده میکند.
(جرعهای از دریا، ج۱، ص ۵۱۳)
#پوستر
---
@mfeqhi
✳️ فراخوان مقاله علمی پژوهشی با موضوع «فقه شهر»
🔅 فراخوان مقاله علمی پژوهشی فصلنامه جستارهای فقهی و اصولی با موضوع «فقه شهر» ویژه همایش الهیات شهر از سوی مرکز تخصصی آخوند خراسانی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در ۲۱ محور منتشر شد.
✅ محورها و نحوه ارسال مقالات را اینجا ببینید: https://b2n.ir/b30106
#خبرنامه_پژوهشی
—
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
✳️ یکصد و هفتمین شماره فصلنامه علمی ـ پژوهشی «فقه» منتشر شد.
☀️عناوین و خلاصه مقالات را اینجا ببینید:
https://b2n.ir/q11572
#خبرنامه_پژوهشی
—
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi