eitaa logo
مرکز فقهی امام محمدباقر علیه‌السلام
537 دنبال‌کننده
436 عکس
52 ویدیو
4 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 شماره جدید دو فصلنامه علمی پژوهشی «پژوهه‌های فقهی تااجتهاد» منتشر گردید. 🔻در این شماره می‌خوانید: 1️⃣ نگاهی نو به جمع میان روایات متعارض در حرمت ابدی ناشی از برخی ازدواج‌ها نویسنده: سید موسی شبیری زنجانی 2️⃣ تأملی در تحقق ارتداد با حصول شک نویسندگان: هادی محبی فردوئی، احمد حاجی ده‌آبادی 3️⃣ مبانی فقهی مشروعیت اجمالی مقولۀ تشریفات و لزوم تنظیم و مدیریت اجرای آندر پرتو بایستۀ علوّ و ‌سیادت اسلامی نویسنده: مهدی درگاهی 4️⃣ ساختار شناسی مباحث عمومی قراردادها در فقه امامیه و حقوق اسلامی نویسنده: محمدامین کبیری 5️⃣ نقدی بر پندارۀ عدم تغلیظ دیه در موارد قتل خطایی در ماه‌های حرام نویسنده: محمد عربشاهی 6️⃣ تجارت بدافزارها از منظر فقه امامی نویسندگان: فاطمه رضایی، حمیدرضا کامل نواب —------— 🔍 مرکز فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام: 👉@mfeqhi
کتاب «زیـارت عاشـورا از آغاز تا امروز» نوشته سید مهـدی محمـودی‏ با تقریظ مرحوم ایت الله صافی گلپایگانی به چاپ رسید. موضوع این کتاب، اثبات اصـالت زیارت عاشورای مشهور با استناد به بیش از ۱۶۰ نسخهٔ خطی از منابع این زیارت است که با قطع وزیری، ۴۸۰ صفحۀ تمام‌رنگی به چاپ رسیده است. —------— 🔍 مرکز فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام: 👉@mfeqhi
تأملی در روایت «طلب العلم فریضة» آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: زمانی روایت معروفِ «طلب العلم فریضة علی كل مسلم و مسلمة» را كه از حضرت امام صادق علیه‌السلام نقل شده، بررسی می‌كردم. نكته جالب درباره این روایت این است كه در هیچ نقلی از كتب كهن كلمه «مسلمة» نقل نشده. تنها در مقدمه مجمع البیان از طریق حضرت امام رضا علیه‌السلام و نیز در مقدمه كتاب معالم با واژه «مسلمة» نقل شده است. حدیث مذكور در كتب روایی معتبر قدیمی مثل كافی ، محاسن برقی و بصائر الدرجات بدون این واژه نقل شده است. در امالی شیخ نیز همین حدیث نقل شده و آنجا نیز «مسلمة» وجود ندارد. مراجعه به نسخ امالی برای تحقیق این مطلب نیز نافع است. شهید مطهری می‌خواستند شمول حكم برای نسوان را با الغای خصوصیت یا تنقیح مناط درست كنند؛ در حالی كه كلمه «مسلم» اگر با «مسلمة» مقترن نشود، به معنای فرد مسلمان است، نه مرد مسلمان، و در نتیجه مرد و زن هر دو را شامل می‌شود و نیازی هم به الغاء خصوصیت یا تنقیح مناط و افزودن واژه «مسلمة» نیست. —------— 🔍 مرکز فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام: 👉@mfeqhi
🔰 نقد و نظر ✅ بررسی جواز نیابت حج از صبی غیرممیز 🔸مرحوم سید در بحث نیابت حج، نیابت از صبیّ ممیّز و مجنون را صحیح دانسته است، مرحوم آقای خویی نسبت به مجنون اشکال کرده است، ولی نیابت از صبیّ ممیّز را پذیرفته است و برای صحت آن به اقتضای شمول اطلاق ادله نیابت و عدم وجود مانع استدلال کرده است. 🔹از عبارت مرحوم سید در عروه و کلام آقای خویی استفاده می شود که ایشان نیابت از صبیّ غیر ممیّز را صحیح نمی دانند. ولی حق این است که می توان برای صحت نیابت از غیر ممیز به صحیحه عبدالله بن سنان استدلال کرد. 🔆 أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ بِنْتِ إِلْيَاسَ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ –علیه السلام- قَالَ: سَمِعْتُهُ يَقُولُ: «مَرَّ رَسُولُ اللَّهِ بِرُوَيْثَةَ وَ هُوَ حَاجٌّ فَقَامَتْ إِلَيْهِ امْرَأَةٌ وَ مَعَهَا صَبِيٌّ لَهَا فَقَالَتْ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَ يُحَجُّ عَنْ مِثْلِ هَذَا قَالَ نَعَمْ وَ لَكِ أَجْرُهُ». رسول الله از منطقه رویثه عبور می کرد که زنی که کودکی همراهش بود جلوی او را گرفت و پرسید: آیا می توان از مثل این کودک حج بجا آورد؟ حضرت فرمودند بلی، پاداش آن برای خودت می شود. ✳️ نحوۀ استدلال به روایت را اینجا بخوانید: https://b2n.ir/a54774 — 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
۲٩ 💠 موضوع : بررسی ترجیح به سماحت شرع در کلمات فقهاء 👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین مهدی خسروبیگی 📆زمان: دوشنبه ٩ خرداد ماه ١۴٠٠ ساعت ١٣:٣٠ ✅ مکان: مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام 🌐پخش آنلاین از طریق کانال نشست و گزارش علمی مدرسه فقهی در ایتا 🆔️ @neshast_mfemb
🔅 اولین همایش ملی تحول در علوم انسانی و نقش آن در پیشرفت ایران اسلامی برگزار می‌شود.محورهای این همایش عبارتند از: 1. تحول در علوم انسانی و توانمند سازی جامعه 2. جايگاه نظريه و روش در تحول علوم انسانی 3. جايگاه هستی شناسی و معرفت شناسی در تحول علوم انسانی 4. امكان بومي سازي و اسلامي سازي علوم انسانی 5. موانع و چالش هاي تحول در علوم انسانی و... متن کامل خبر را اینجا بخوانید: https://b2n.ir/h85183 — 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
✳️ «کنیه ابوبصیر» 🔹 «أبوبصير» عنوان مشترك بين يحيى بن أبي القاسم وليث بن البختري، وكلاهما من الطبقة الرابعة، وموثّقان. 🔸 ولكن إن وردت رواية عن أبي‌بصير من طريق علي بن أبي حمزة، أو من طريق شعيب العقرقوفي، أو من طريق عبد‌الله بن وضاح فهو يحيى بن أبي القاسم. 🔹 و إن كانت من طريق ابن مسكان، أو أبي جميلة النخاس المفضل بن صالح، وعبد الكريم بن عمرو كرام، وابن بكير، وأبي المغراء، فهو ليث بن البختري. 🔸 و مع الاطلاق متعين في يحيى بن أبي القاسم إذا لم تكن هناك قرينة أخرى مثل قرينة التكرر المتني بأن كان الحديث مرويا في مصدر آخر ومصرح فيه بأنه ليث بن البختري. معجم رجال الحدیث جلد ۱۵ صفحه ۱۴۵ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
🌷 زی طلبگی 📌 تفاوت زندگی شیخ انصاری و حاج ملا علی کنی یکی از اعیان مهم تهران که از درباری‌ها بوده خدمت شیخ انصاری می‌رود و وضع زهد شیخ را که می‌بیند، ضمن تجلیل بسیار از شیخ، انتقادی از حاج ملّا علی کنی می‌کند و می‌گوید: او متموّل است و با شما خیلی فرق دارد. شیخ خیلی ناراحت می‌شود و می‌گوید: «باید از این حرف استغفار کنی؛ بین من و او خیلی فاصله است. من سر و کارم با طلبه‌هاست. من اگر بخواهم وضع مرفّه داشته باشم، برای طلبه درس خواندن مشکل می‌شود و او به درس خواندن تن در نمی‌دهد. من باید سطحم را با آنها منطبق کنم؛ ولی حاج ملا علی کنی سر و کارش با شماست؛ سر و کارش با سلاطین و اعیان و امثال اینهاست. او باید آن‌گونه زندگی کند و من باید زندگی‌ام این‌گونه باشد. اگر او مانند من باشد، مورد اشکال قرار می‌گیرد؛ من هم اگر مثل او باشم به من اشکال وارد است. شما باید از این سوء ظن و جسارتی که به یک شخصیت عظیم الشأن کردی، استغفار کنی» جرعه‌ای از دریا، ج۱، ص۱۳۸ —------— 🔍 مرکز فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام: 👉@mfeqhi
هدایت شده از مباحثه فقاهت
🔰 💠جمع بندی نظر استاد شبیری درباره تفسیر قمی 🔻نسبت تفسیر موجود با تفسیر علی بن ابراهیم قمی، عموم من وجه است؛ نه تمام آنچه در این نسخه آمده از علی بن ابراهیم است و تمام آنچه در تفسیر قمی بوده در نسخه ی موجود آمده است....اما آیا منقولات این کتاب از تفسیر قمی معتبر است؟ با مقایسه ی آنچه در این کتاب از علی بن ابراهیم نقل شده با آنچه در مجمع البیان و تاویل الآیات از تفسیر قمی نقل شده، با اختلافاتی مواجه می شویم که فراتر از اختلاف نسخه است...به نظر می رسد که این منقولات، حجیت متوسط دارد... 👤 ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2563 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸حضرت امام رضا علیه السلام: هیج پارسایی سودمندتر از دورى كردن از حرام هاى خداوند و خويشتندارى از اذیّت مؤمن نیست. 🔺بحار الأنوار، ج‏75، ص 348 ✨عید نورانی ولادت با سعادت امام رئوف حضرت اباالحسن علی بن موسی الرضا علیه السلام بر همه ارادتمندان و سرسپردگان آستان قدسی آن حضرت، مبارک باد. @zanjani_net
آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: «یکی از ابعاد مهم زندگی آن حضرت که مغفول مانده، جایگاه علمی ایشان است. این مناظرات و مطالب عمیقی که توسط آن حضرت در مجالس و موقعیتهای مختلف مطرح شده، باید به درستی در جامعه علمی تبیین شود. رأفت و رفتار کریمانه آن حضرت نیز از جمله مواردی است که باید به آن پرداخته شود. جامعه امروز ما به شناخت این الگوهای رفتاری برای زندگی بهتر و سعادتمندانه نیاز دارد.» علیه‌السلام —------— 🔍 مرکز فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام: 👉@mfeqhi
🔰یادداشت محقق ✅ عدم لزوم اتحاد جهت احتیاط در اقتدای محتاط به محتاط 🔹در بحث نماز جماعت بین فقها اتفاقی است که مأموم نمی تواند در نماز منجز خود، به نماز احتیاطی امام اقتدا کند؛ زیرا شاید امام مأمور‌به واقعی نبوده است و مأموم به کسی اقتدا کرده است که مأمور به نماز نبوده است. اما آیا مأموم در نماز احتیاطی خود می تواند به نماز احتیاطی امام اقتدا کند یا خیر؟ 🔸مرحوم سید در این فرض فرموده است که: «يشكل اقتداء المحتاط بالمحتاط إلا إذا كان احتياطهما من جهة واحدة‌» و قریب به اتفاق محشین عروه این تفصیل را از ایشان پذیرفته‌اند که اگر جهت احتیاط مأموم و امام یکی باشد اقتدای مأموم به إمام جایز است. برای مثال اگر هر دو از جهت اینکه از روی جهل، سوره را ترک کرده‌اند-بنابر وجوب سوره در نماز-، نماز را اعاده می کنند یا از این جهت که هر دو از روی غفلت، جلسه استراحت را ترک کرده‌اند نماز را اعاده می کنند، در این دو صورت، هر یک می تواند به دیگری اقتدا کند. ✅ ولی حق این است که «اتحاد جهت احتیاط» نمی تواند معیار صحیحی برای جواز اقتدای محتاط به محتاط باشد؛ زیرا می توان فروض متعددی بیان کرد که اتحاد جهت نیست، ولی اقتدا صحیح است. ✳️ ادامه بحث و متن کامل مقاله را اینجا بخوانید: https://b2n.ir/q33294 — 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqh