eitaa logo
مرکز فقهی امام محمدباقر علیه‌السلام
539 دنبال‌کننده
440 عکس
52 ویدیو
4 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹🔸فراخوان مقاله🔹🔸 ✅ دوفصلنامه علمی پژوهشی موضوع شناسی فقهی پذیرای مقالات علاقمندان است. ☑️ برای آشنایی بیشتر و ارسال مقاله به نشانی http://mozooshenasi.ir/?p=11380 @Mozooshenasi1 —------— 🔍 مرکز فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام: 👉@mfeqhi
🔻شکرانۀ عید آیت الله العظمی شبیری زنجانی: 🔸از این فرصت برای اصلاح بین مؤمنان استفاده نماییم و تلاش کنیم که دل‌ها به هم نزدیکتر شود. به شکرانۀ این شادی، سهمی را هم برای فقرا و نیازمندان در نظر بگیریم که رسیدگی به امور فقرا از عبادات تراز اول است. @zanjani_net
باسمه تعالی هلال ماه مبارک رمضان برای آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی «مد ظله» ثابت شد و فردا پنجشنبه ۳ فروردین ماه ۱۴۰۲، اول ماه مبارک رمضان است. توفیق همه مومنین گرامی را در بهره مندی از فیوضات این ماه عزیز از خداوند متعال مسألت داریم. 🔺دفتر آیت الله العظمی شبیری زنجانی @zanjani_net
🔰نقد و نظر ✅ آیا شارع نوروز را تأیید کرده است؟ 🔆 آیا عید نوروز را می‌توان عیدی دینی تلقی نمود؟ آیا ماهیت این عید، مخالف با دین است؟ آیا می‌توان گفت شارع مقدس در نفی یا اثبات این عید جهت‌گیری خاصی داشته‌اند؟ این موضوع یکی از مباحث استاد سید محمد جواد شبیری زنجانی در جلسه درس خارج خود بوده است. در ادامه متن کامل این سخنان تقدیم می‌شود: 🔹در مورد نوروز در کلمات فقها به تناسب اغسال مستحبی، صحبتی از غسل روز نوروز شده است. در کتاب جامع الشرایع صفحه 33، تحریر الاحکام جلد 1 صفحه 88، قواعد الاحکام جلد 1 صفحه 178، منتهی المطلب جلد 2 صفحه 472، نهایه الاحکام جلد 1 صفحه 177 و دروس جلد 1 صفحه 87 استحباب غسل روز نوروز را ذکر کرده‌اند. شهید اول، اولین کسی است که در کتاب دروس مستند را هم ذکر کرده است. می گوید: النوروز لخبر معلی که شهید اول در کتاب ذکری الشیعة این بحث را مفصل‌تر مطرح کرده است. البته در این روایت فی الجمله ان قلتی هم مطرح کرده است و می‌‎گوید: (فی المعلی قولٌ مع عدم اشتهاره) یعنی این روایت مشهور نیست. بعد از ایشان مرحوم ابن فهد بحث مفصلی در مهذّب البارع در مورد نوروز کرده است. شیخ طوسی در مختصر المصباح نیز این مطلب را آورده است و مرحوم شیخ حر عاملی کلام ایشان را از کتاب مصباح المتهجد نقل می‌کند که البته بنده در مصباح المتهجّد این مطلب را ندیدم. در مختصر المصباح هم روایت معلی بن خنیس ذکر شده است. بعد از مهذّب البارع در کتاب‌های متأخر هم این مطلب مفصل وارد شده است. اما بحث از نوروز در چند مرحله است: 🔸 بحث صغروی در مورد نوروز یک بحث، بحث صغروی است که اساسا نوروز چه روزی است؟ در این باره بحث مبسوطی وجود دارد که اولین بار در سرائر مطرح شده است و بعد در مهذّب البارع جلد1 صفحه 191 این بحث به صورت مفصل آمده است. همچنین در مسائل ابن طی صفحه 47 نیز از این موضوع بحث می‌کند و در کتب فقهای ما نیز در مورد اینکه نوروز چه تاریخی است صحبت شده است. 🔹بررسی روایات نوروز ما درباره نوروز سه دسته روایات داریم. دو دسته از این روایات از جهت سندی معتبر نیستند ولی ممکن است بعضی از این روایات را به لحاظ سندی بتوان تصحیح نمود. 👈 ما در روایات در مورد روز جمعه دارد که عید مسلمین است و در روایات است که در روز جمعه با یک میوه جدید و یا یک غذای جدید، جمعه را پاس بدارد. یفرحوا بالجمعه. چنین تعبیری در روایات ما وجود دارد که از آن استفاده می شود که مناسب است روزهایی که عید تلقی می شود یک برنامه جدیدی فراهم شود تا مایه شادمانی بچه های خانه شود. از این روایت هم استفاده می شود روی اعیاد مذهبی باید تأکید شود و عیدی دادن ها و دید و بازدید کردن انجام بشود. ✅ متن کامل این نوشته را اینجا بخوانید: https://b2n.ir/x46960 —------— 🔍 مرکز فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام: 👉@mfeqhi
فراخوان چهارمین جشنواره پژوهشی امام محمدباقر علیه السلام 🔻 آثار این دوره از جشنواره در حوزه های فقه، اصول و رجال و در دو بخش زیر قابل ارائه می باشد: 1⃣ بخش طلاب 🔸️مقالات این بخش در ۳ سطح تقریری، علمی-ترویجی و علمی-پژوهشی پذیرش می گردد. ✅مقالات علمی- ترویجی طلاب سطح، در این دوره نیز به صورت بخشی مستقل داوری شده و از جوایز بهره مند خواهند شد. 2⃣ بخش دانش آموختگان و اساتید 🔸️مقالات این بخش تنها در سطح علمی-پژوهشی قابل پذیرش است. ❗ در این دوره پذیرای مقالات طلاب سطح و خارج، دانش آموختگان و اساتید از مجموعه های زیر هستیم: ✅مدرسه فقهی امام محمدباقر علیه السلام ✅مدرس فقهی امام محمدباقر علیه السلام ✅مدرسه علمیه حضرت سیدالشهدا علیه السلام ✅مرکز فقهی امام محمدباقر علیه السلام 📆 مهلت ارسال آثار: اول اردیبشهت تا ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ 🌐ثبت نام از طریق سایت جشنواره به آدرس: 🆔️ https://jashnvareh.mfeb.ir ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐کانال جشنواره پژوهشی امام محمد باقر علیه السلام 🆔️ @jashnvare_mfeb
💠نقش حمل بر متعارف در استنباط فقهی (1) 🔹استاد سید جواد شبیری زنجانی 🕘 شروع برنامه ساعت ۲۱ 📱همزمان با پخش زنده از پیام‌رسان ایتا 🔻مرکز تحقیقات اسلامی مشهد مقدس 📽 لینک پخش زنده 🔸 تلگرام 🔸 ایتا 🌐 وب سایت 👤 (تلگرام) ارتباط با ما (ایتا)
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
23.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ویژه صد سالگی حوزه علمیه قم (3) (انتشار بمناسبت دهم فروردین، سالروز وفات مرجع بزرگ شیعیان آیت‌الله‌العظمی بروجردی رضوان الله علیه) 🔸آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: «آیت الله العظمی بروجردی به رعایت آداب مقیّد بودند» علیه السلام @zanjani_net
S.Javad1.Shobeiri4020109.mp3
18.81M
💠نقش حمل بر متعارف در استنباط فقهی (1) 🔹استاد سید جواد شبیری زنجانی 🔸 نیازمند به استخراج قواعد اصولی از مباحث فقهی فقهای بزرگ هستیم و باید اصول ما از طریق فقه ما غنی شود. 🔹 گاهی مباحث مختلف اصولی ما، یک رشتۀ اتصال دارند که اینها را هم باید بشناسیم تا ارتباطات مباحث مختلف اصولی را بیابیم. 🔸مطلقات ذاتاً به افراد متعارف انصراف نداشته، بلکه افراد نادر را هم شاملند. 🔹گاهی قیود غالبی مفهوم به نحو سالبۀ جزئیه هم ندارند. 🔸 می‌توانید متن این بحث را اینجا بخوانید: 👉 https://b2n.ir/e42550 —------— 🔍 مرکز فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام: 👉@mfeqhi
🔹قال رسول اللّه صلّی‌الله علیه وآله: «الْوَلَدُ الصَّالِحُ رَيْحَانَةٌ مِنَ اللَّهِ قَسَمَهَا بَيْنَ عِبَادِهِ وَ إِنَّ رَيْحَانَتَيَّ مِنَ الدُّنْيَا الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ» فرزند شايسته، دسته گلى از جانب خداوند است كه ميان بندگانش قسمت مى كند و همانا دو گل خوشبوی من از دنیا، حسن و حسين هستند. 🔺 الكافي، ج‏6، ص2، ح1 🔸فرخنده عید ولادت با سعادت کریم اهل‌بیت، سید جوانان اهل بهشت حضرت امام حسن مجتبی (علیه‌السلام) را محضر مبارک امام زمان (عجل الله فرجه الشریف) و همۀ موالیان و محبین خاندان عصمت (علیهم السلام) تبریک می‌گوییم. @zanjani_net
🔰یادداشت محقق ✅ وظیفه هنگام شک در اتیان یکی از عقبه‌های سه‌گانه 🔸 اگر کسی رمی یکی از جمرات را انجام نداده است، ولی نمی داند که کدام یک است، آیا فقط باید رمی جمره ثالثه را انجام بدهد؟ یا رمی جمره وسطی را نیز باید قضا کند؟ نسبت به عقبه اولی بی شک قضا ندارد، چون هم بعد از وقت است و هم قاعده تجاوز نسبت به آن جاری است، نسبت به جمره ثالثه هم شکی نیست که باید انجام دهد؛ زیرا یا این را نیاورده یا قبلی‌ها را نیاورده است که بالتبع ثالثه باطل می شود، پس قطعا امر جمره ثالثه باقی است، مگر اینکه قاعده تجاوز را شامل آن بدانیم که در این صورت چیزی بر عهده او نیست. 🔹 توضیح اینکه جواب از این سوال که وظیفه شاک در اتیان یکی از جمرات ثلاث چیست را طبق مبانی متعدد می توان به سه شکل بیان کرد که: 1️⃣ اول: بنابر اینکه قاعده شک بعد از وقت مختص به نماز نباشد -که مختار ما چنین است-، شک نسبت به عقبه اول و دوم شک بعد از وقت است و حکم به صحت آن دو می شود و باید جمره ثالثه را انجام دهد. ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید: 👉 https://b2n.ir/w04304 —------— 🔍 مرکز فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام: 👉@mfeqhi
✅نظر آیت الله شبیری زنجانی درباره کلام شیخ صدوق ره درباره 🔹 شیخ متفرداتی دارد که نظر شخصی خود اوست و‌ در جای دیگری نیامده است. از جمله گفته که مستحب است احیای شب‌های بیست و یکم و بیست و سوم رمضان برای مذاکره علم باشد و این افضل است. او این را نسبت به کسی نمی‌دهد و نه در کتاب «ثواب الاعمال» و نه در «کتاب من لایحضره الفقیه» که مهم‌ترین کتابش است و کتاب فتوایی هم هست چیزی نقل نکرده است. در کتاب «امالی» هم از ادله خودش استفاده کرده و گفته که مذاکره علم افضل است. پس چون حدیثی در کار نیست و شم‌الفقاهه خود ایشان است، برای ما حجت نیست. درست است که کلیاتی از ثواب علم آمده است، ولی نگفته‌اند در این شب‌های افضل از بقیه اعمال است. پس این دعاها که خوانده می‌شود باید محفوظ شود و نباید متروک شود. نباید طلبه از اینها جدا شود. 💬 آیت الله شبیری زنجانی 🔺گعده شب ۲۰ رمضان ۱۴۳۷ (تیر ۱۳۹۵) https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/shobeiri https://eitaa.com/shobeiri