✅ تحول در تحصيل (27)
⚠️ سند بیست و هفتم: گفتاري از حضرت استاد حشمت پور دام عزه
🔹 از اساتيد مبرز حوزه علمیه
——————————————————-
✅ با اینکه منطق مظفر خوب است، معتقدم کار حاشیه ملا عبدالله را نمیکند و به طریق اولی کار شرح مطالعِ مرحوم قطب الدین رازی و امثال آن را نمیکند. آنها طلبه را به گونهای دیگر بار میآورند.
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺 راه ارتباطی: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف 🔰🔰
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️http://mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (28)
⚠️ سند بیست و هشتم: گفتاري از حضرت استاد حشمت پور دام عزه
🔹 از اساتيد مبرز حوزه علمیه
——————————————————-
🔺در حوزه علمیه (در علم کلام)، شوارق الالهام لاهیجی را نمیخوانند. به نظرم بسیاری از مباحث فلسفی که در کتابهای فلسفی حل نمیشود، در این کتاب کلامی حل شده است. کتاب بسیاری مفیدی است؛ اما متأسفانه عمر مؤلف آن کفاف نداده است تا کتاب را کامل کند.
میتوان گفت بالاتر از شوارق کتابی نداشته و الان هم نداریم؛ حتی کتابهایی که مرحوم علامه حلی در مورد کلام نوشته است، به نظرم به شوارق نمیرسد. بهترین کتاب علامه حلی در کلام، کتاب "الاسرارالخفیه فی العلوم العقلیه من الحکمیه و الکلامیه و المنطقیه" است. علامه حلی در میان تمام کتابهایش، به این کتاب افتخار میکند؛ اما به نظرم شوارق از آن بهتر است؛ البته کتاب الاسرار الخفیّة، کتاب کاملی است. از اول تا آخر کلام را دارد؛ اما شوارق این امتیاز را ندارد و حال آنکه عبارات شوارق بهتر از عبارات علامه است.
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺 راه ارتباطی: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف 🔰🔰
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️http://mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (29)
⚠️ سند بیست و نهم: گفتاري از حضرت استاد حشمت پور دام عزه
🔹 از اساتيد مبرز حوزه علمیه
——————————————————-
🔺(در علم کلام)، از قدیم چنین رایج بود که به ترتیب اول شرح باب حادی عشر فاضل مقداد خوانده میشد. بعد از آن، کشف المراد علامه حلی کتاب خوبی است. به نظر میرسد اللوامع الالهیه فاضل مقداد بهتر است. اگر بهتر نباشد، کمتر نیست. این کتاب، کتاب درسی نیست؛ ولی بسیار جا دارد که درسی شود. بحثهایی در این کتاب هست که در کشف المراد نیست. همچنین بحثهایی در کتاب کشف المراد آمده است که در این کتاب نیست. در مجموع عباراتش روانتر از کشف المراد است. کشف المراد هم شرح و هم متن است؛ اما متن کتاب اللوامع یکدست است. در کل میتوان گفت بعضی از قسمتهای کشف المراد بهتر است و بعضی از قسمتهای اللوامع الالهیه. حال اگر طلبهای بتواند هر دو را بخواند و مکمل هم قرار دهد، بد نیست؛ چون میتوانیم بگوییم قسمتهایی از لوامع، کشف المراد را توضیح میدهد؛ اگرچه ربطی به کشف المراد ندارد؛ درست، مثلِ المباحث المشرقیه فخر رازی که کاری به شفا ندارد؛ ولی گویا شرح شفا است.
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺 راه ارتباطی: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف 🔰🔰
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️http://mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (30)
⚠️ سند سی ام: گفتاري از حضرت استاد حشمت پور دام عزه
🔹 از اساتيد مبرز حوزه علمیه
——————————————————-
🔺بعد از اینکه کشف المراد (یا اللوامع الإلهیة) تمام شد، شوارق الإلهام لاهیجی(1) و شرح مطالع (2) با هم یکجا خوانده میشود. گویا اول شرح مواقف (3) و شرح مقاصد (4) خوانده شود، شوارق راحتتر فهمیده میشود. همچنین میتوان شوارق الإلهام را در کنار شرح مواقف خواند؛ چون برخی از مباحثی که مرحوم لاهیجی در شوارق نقل میکند، در شرح مواقف با توضیح بیشتر آمده است.
(1) شوارق الإلهامِ فیّاض لاهیجی، شرحی مزجی بر کتاب "تجرید الإعتقاد" خواجه نصیر الدین طوسی. لاهیجی شاگرد و داماد ملاصدراست اما مشرب وی، مشائی بود و منتقد استادش بود که در حکمت متعالیه نفس می کشید. کتاب گوهر مراد در علم کلام نیز از لاهیجی است.
لازم به ذکر است که دیگر داماد ملاصدرا، فیض کاشانی، صاحب تفسیر صافی و کتاب "المَحَجّة البیضاء" (شرح و اصلاح کتاب «اِحیاء علوم الدین» نوشته ابو حامد غزالی است) است.
همچنین لازم به ذکر است که علاوه بر شرح ایشان بر تجرید الإعتقاد، دو شرح دیگر نیز حائز اهمیت است:
کشف المراد علامه حلی/ شرح فاضل قوشجی
(2) مطالع الأنوار، اثر سراجالدین محمود ارموی است. شرح آن توسط مرحوم قطب الدین رازی نوشته شده است.
(3) المواقف اثر قاضی عضد الدین إیجی است. شرح مواقف اثر میرسید شریف جرجانی است. دو حاشیه قوی در پاورقیاش دارد. یکی از عبد الحکیم سیالکوتی هندی است و دیگری از حسن چلپی عثمانی مذهب. سیالکوتی هندی و چلپی ترک است. حاشیه سیالکوتی قویتر است.
(4) مقاصد از بی نظیرترین کتب تفتازانی است که خودش آن را شرح نموده است.
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺 راه ارتباطی: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف 🔰🔰
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️http://mirath.blog.ir
📚|میراث علمی سَلَف|
✅ تحول در تحصيل (30) ⚠️ سند سی ام: گفتاري از حضرت استاد حشمت پور دام عزه 🔹 از اساتيد مبرز حوزه علم
⁉️ما چه چیزهایی در علم کلام می خوانیم ؟
مرتب هم گلایه می کنیم که ایمان جوان ها ضعیف شده !! 😂
✅ تحول در تحصيل (31)
⚠️ سند سی و یکم: گفتاري از حضرت استاد حشمت پور دام عزه
🔹 از اساتيد مبرز حوزه علمیه
——————————————————-
🔺اگر گوهر مراد را بعد از شوارق بخوانید شاید مفیدتر باشد. گوهر مراد کتاب فارسی است؛ اما متن سنگینی دارد و بسیاری از تحقیقات خود لاهیجی در این کتاب آمده است.
✅ شما پرسیدید چه کتابهایی باید در کلام تألیف شود. در این باره باید گفت متکلمان امروزی توانایی تألیف کتابهای کلامی در حد کتابهای قدیمیها را ندارند. ما باید سعی کنیم بر همان کتابهای قدیمی شرح بنویسیم، همانها را روشن کنیم یا یک بازنویسی کنیم؛ منتها فصلهایی هم باید به آن کتابها ملحق کنیم که در گذشته مطرح نبوده و امروزه مطرح شده است.
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺 راه ارتباطی: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف 🔰🔰
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️http://mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (32)
⚠️ سند سی و دوم: گفتاري از حضرت استاد حشمت پور دام عزه
🔹 از اساتيد مبرز حوزه علمیه
——————————————————-
🔺متأسفانه در حوزه رایج شده است که میگویند ما روایات را خودمان مطالعه میکنیم و احتیاجی به استاد نداریم. اگر این حرف را بتوانیم در روایات اخلاقی ـ اجتماعی و امثال آن قبول کنیم، حتماً در روایات اعتقادی نمیتوانیم قبول کنیم.
(مثلا در مورد شرح توحید صدوق): شرح مرحوم سیدنعمتالله جزایری شرح روایی است؛ اما شرح مرحوم قاضی سعید عقلی است. قاضی سعید به تمام جملات کتاب توجه دارد؛ ولی مرحوم جزایری که بعضی از جملات را واضح میبیند یا روایتی ذیلش نمییابد، رها میکند و توضیح نمیدهد. در مجموع شرح مرحوم جزایری توحید را حل نمیکند؛ اما شرح مرحوم قاضی سعید تا حد زیادی توانسته است این مسئله را حل کند؛ ولی قاضی سعید عقلی بحث کرده است و خیلی قابل اطمینان ما نیست؛ چون بالأخره از قواعد کلامی و فلسفی و عرفانی استفاده میکند؛ اگرچه شرحش با متن روایت سازگاری دارد و اینگونه نیست که بگوییم حرف دیگری بیان میکند. در واقع همان متن را تبیین میکند؛ اما نمیتوانیم بگوییم واقعاً امام نیز همان را اراده کرده است.
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺 راه ارتباطی: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف 🔰🔰
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️http://mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (33)
⚠️ سند سی و سوم: گفتاري از حضرت استاد حشمت پور دام عزه
🔹 از اساتيد مبرز حوزه علمیه
——————————————————-
🔺شرح مواقف متعلق به اهلسنت است. کلام اهلسنت قوی است؛ چون تا زمان شرح مواقف همه مطالب کلامی جمع شده است. خوبی شرح مواقف در این است که اگرچه کتابی اشعری است، مبانی دیگر مذاهب کلامی را بدون تعصب تحلیل میکند؛ حتی در جاهایی مبانی شیعه را میآورد. مبانی معتزله را نیز زیاد میآورد. در هیچ جا به کسی توهین نمیکند؛ البته در دو جا حس کردم که از این روش خارج شده است؛ اما در کل نه به معتزله بد میگوید و نه به شیعه. به صورت علمی بحث میکند و گاهی کلمات معتزله را قبول میکند و گاهی نظر شیعه را. نوعاً نظر اشعریه را قبول میکند. مقاصد نیز کتاب خوبی است. کتاب مقاصد در بعضی از قسمتها مطالب را بهتر از کتاب مواقف بیان کرده است؛ منتها عرض کردم که عبارات سنگینی دارد. کتاب شرح المقاصد هم متنش و هم شرحش از تفتازانی است. هر دو عبارات سنگینی دارند.
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺 راه ارتباطی: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف 🔰🔰
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️http://mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (34)
⚠️ سند سی و چهارم: گفتاري از حضرت استاد حشمت پور دام عزه
🔹 از اساتيد مبرز حوزه علمیه
——————————————————-
✅ بسیاری از این اشکالاتی که امروزه با ادبیاتی جدید مطرح میشود، در قدیم مطرح بوده است. تقریبا تمام اشکالات را متکلمان قدیم بیان کردهاند. وقتی اقوال گذشته را میبینیم، پی میبریم بسیاری از مباحث در قدیم مطرح شده است؛ منتها یا به آن توجه نشده یا اینکه منقرض شده است؛ اما امروز دوباره زنده شده است. ما اگر نوشتههای خودمان را کامل کنیم، بسیاری از مشکلات حل میشود؛ مثلاً اگر مباحث کلامی مطرحشده در کتابها را با آنچه در جامعه مطرح میشود، تطبیق دهیم، دستکم قدرت ایجاد شبهه و دفع شبهه را پیدا میکنیم؛ اما این در کتابهای امروزی نیست. من نمیدانم چرا اینطوری است. کتابهای قدیمی راه را برای اجتهاد باز میکردند، چه در فقه و چه در علوم دیگر. من هنوز معتقدم کتاب معالم و قوانین که از حوزه جمع شد، بسیار قویتر از کتاب اصول فقه است. آن کتابها سازندهتر بودند تا این. با اینکه اصول فقه به چیزی پرداخته است که قوانین و معالم به آن نپرداختهاند، آن دو کتاب طلبه را بیشتر به سمت اجتهاد پیش میبرد. به همین دلیل است که میگویم کتابهای قدیمی را باید احیا کرد. راه اساسیاش همان ایجاد رغبت در طلبهها است.
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺 راه ارتباطی: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف 🔰🔰
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️http://mirath.blog.ir
به قول یکی از علما:
شما وقتی کتب سنتی را خوب می خوانید و سیر علمی شما از جهت آموزشی (ادنی مراتب علمی)، تمام می شود، تازه می فهمید که چقدر بی سواد هستید!!
حال وضع بقیه بماند که همین ها را هم نمی خوانند.