eitaa logo
تاملات قرآنی - روایی
999 دنبال‌کننده
155 عکس
7 ویدیو
79 فایل
🔰 تاملات قرآنیـروایی در مقیاسِ «فردی، اجتماعی و تمدنی» 🔅 تفسیر برگزیده‌ی آیات قرآن کریم و روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام 📚 در آثار استاد میرباقری حفظه‌الله ♻️ مدیر کانال @esteghase (این کانال توسط علاقمندان به مباحث استاد و بصورت خودجوش اداره میشود)
مشاهده در ایتا
دانلود
تفسیر روزانه. جزء7.انعام92.mp3
8.66M
🎙نقش مکه و شهرهای مذهبی در تمدن اسلامی ✨ و لِتُنذِرَ أُمَّ الْقُرَى وَمَنْ حَوْلَهَا ✨ (92) (7) 🔷🔸💠🔸🔷 @mirbaqeri_tafsir
تاملات قرآنی - روایی
🎙نقش مکه و شهرهای مذهبی در تمدن اسلامی ✨ و لِتُنذِرَ أُمَّ الْقُرَى وَمَنْ حَوْلَهَا ✨ #سوره_انعا
🔰 نقش مکه و شهرهای مذهبی در تمدن اسلامی 🔸 «امّی» کیست و چرا مکه را «امّ القری» میگویند؟ 🔹ممکن است کسی در قم زندگی کند، اما اهل نیویورک باشد! 🔸پیکره شهر موحدین، پیکره توحیدی است؛ همه چیزش برمحور عبادت و بندگی و مسجد و کعبه است. در مقابل شهر کفار نیز، همه چیزش بر محور شهوات و حرص به دنیا و تحریک است. 💠 و لِتُنذِرَ أُمَّ الْقُرَى وَمَنْ حَوْلَهَا 💠 🔻نبی اکرم (ص) اهل مکه بودند و مکه از نظر قرآن «من امهات القری» است؛ یعنی یک قرائی هستند که نسبت به بقیه قراء مثل مادر هستند و همه بر محور آن قراء شکل می گیرند. «وَ لِتُنذِرَ أُمَّ الْقُرَى وَمَنْ حَوْلَهَا» حضرت مبعوث شدند که ام القراء و آن کسانی که حول ام القرا هستند را انذار بکنند. 🔻ممکن است یک کسی در قم زندگی کند، اما اهل نیویورک باشد چون ام القرایش آنجا است و با فرهنگ آنها زندگی می کند و براساس فرهنگ آنها می اندیشد. یک کسی هم ممکن است در خود نیویورک باشد، اما اهل نیویورک نباشد؛ ولو همانجا متولد شده باشد اما یک فرهنگ دیگری دارد. 🔻قریه ها متفاوت هستند؛ برخی شهرها بر محور فرهنگ توحید ساخته می شود و کسی اهل این شهر است که در این فرهنگ زندگی می کند؛ شهرهایی تابع این شهر هستند که بر محور این فرهنگ ساخته می شوند. ممکن است این طرف دنیا یک شهری ساخته بشود اما قبله اش بیت و کعبه و حرم و کربلا باشد، لذا ام القرایش در واقع کربلا است و حول او ساخته شده است. مردمی که اینجا زندگی می کنند فرهنگی که با آن زندگی می کنند و نوع خورد و خوراک و سبک زندگی شان همه تابع کربلا است و این مردم اهل آن ام القرا هستند. یک کسی هم ممکن است در خود مدینه الرسول زندگی بکند اما اهل آن مدینه نباشد. 🔻 هویت شهرها فقط به فیزیک و تجسدشان نیست، اینگونه نیست که شهر صرفا خانه هایی باشد که مردم در آن زندگی می کنند؛ بلکه شهر دارای یک فرهنگ و یک روح است. شهر بر محور مردم و امام شان شکل می گیرد؛ مردم صبغه امام شان را دارند و شهر صبغه مردم را دارد. اگر مردمی هستند که امام شان مادی است و دنبال ایجاد یک زندگی شهوانی و مادی است ارواح مادی می شوند، و شهر هم شهری است که تجسد همان نیازهای مادی است. شما هر کجای شهر نگاه می کنید این روح مادی گری را می بینید؛ روح حرص به دنیا، توجه به دنیا و استغراق در دنیا را می بینید. در مقابل، شهری هم هست که حول امام درست می شود و مردم آن مردمی هستند که بر محور امام هستند و تفکرشان، نیازشان، احساس شان و خواسته هایشان، همان خواسته های امام شان است و روح امام در آنها تجلی دارد. اینها شهری می سازند که نماد همین روح ها است. پیکره شهر موحدین پیکره توحیدی است؛ همه چیزش برمحور عبادت و بندگی و مسجد و بر محور کعبه است. (92) (7) 🔻کلیپ صوتی را در اینجا بشنوید🔻 https://eitaa.com/mirbaqeri_tafsir/786
📖 قرآن مرکب روی کاغذ نیست! 🔸در روایات است وقتی سوره انعام نازل می شد، هفتاد هزار ملک او را مشایعت کردند. پس قرآن یک مرکب روی کاغذ نیست. 🔹اصولاً اگر تلقی ما نسبت به قرآن این بود که قرآن یک آدرس است، این تلقی موجب محرومیت از قرآن می شود. اینکه ما خیال کنیم که یک آدرسی خدا فرستاده و یک دستورنامه ای است که ما می خوانیم عمل می کنیم و به مقصد می رسیم، اگر کسی اینطور قرآن را شناخت طبیعی است که از قرآن محروم می شود. 🔸مثل اینکه بعضی نسبت به امام و رسول تلقی شان اینست که این آقا یک آدرسی آورده است؛ یک نامه از طرف خدا آورده، ما این نامه را می خوانیم و می رویم. این تلقی موجب محرومیت از رسول می شود. 🔹قرآن آدرس و همراه نیست، بلکه قرآن راه است. هر چقدر که درجات قرآن در ما محقق بشود می شویم مقرب و مومن. 🔻مطالعه بیشتر در🔻 https://eitaa.com/mirbaqeri_tafsir/100
تفسیر روزانه. جزء8. انعام122.mp3
7.38M
🔹حقیقت نور و ظلمات 🔸حقیقت حیات و موت 🔹حقیقت معرفت ✨ أ وَ مَنْ كانَ مَيْتاً فَأَحْيَيْناهُ وَ جَعَلْنا لَهُ نُوراً يَمْشِي بِهِ فِي النَّاسِ كَمَنْ مَثَلُهُ فِي الظُّلُماتِ لَيْسَ بِخارِجٍ مِنْها ✨ (122) (8) 🔷🔸💠🔸🔷 @mirbaqeri_tafsir
تاملات قرآنی - روایی
🔹حقیقت نور و ظلمات 🔸حقیقت حیات و موت 🔹حقیقت معرفت ✨ أ وَ مَنْ كانَ مَيْتاً فَأَحْيَيْناهُ وَ جَعَلْ
🔹حقیقت نور و ظلمات 🔸حقیقت حیات و موت 🔹حقیقت معرفت 💠أ وَ مَنْ كانَ مَيْتاً فَأَحْيَيْناهُ وَ جَعَلْنا لَهُ نُوراً يَمْشِي بِهِ فِي النَّاسِ كَمَنْ مَثَلُهُ فِي الظُّلُماتِ لَيْسَ بِخارِجٍ مِنْها كَذلِكَ زُيِّنَ لِلْكافِرِينَ ما كانُوا يَعْمَلُون 🔻حیات انسان در رسیدن به معرفت است. حضرت فرمودند «و جعلنا له نورا» یعنی «اماما یأتمّ به» امامی که انسان دنبال او حرکت می کند. نور یعنی امام. فرمودند «کمن مثله فی الظلمات لیس بخارج منها» یعنی «الذی لا یعرف الامام» کسی که به معرفت امام نرسیده، در ظلمات است. 🔻معنای مشی با امام این است که او زیر چتر ولایت حرکت می کند، همه مشی او در نور است «الْمُؤْمِنُ يَتَقَلَّبُ فِي خَمْسَةٍ مِنَ النُّورِ مَدْخَلُهُ نُورٌ وَ مَخْرَجُهُ نُورٌ وَ عِلْمُهُ نُورٌ وَ كَلَامُهُ نُورٌ وَ مَنْظَرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِلَى النُّورِ» 🔻در روایت دیگری حضرت می فرماید: میت یعنی کسی که از حقیقت ولایت جاهل و غافل بوده و با هدایت شدن به سمت ولایت به حیات می رسد«اللّه ولی الذین آمنوا یخرجهم من الظلمات الی النور». این روایت «فی الظلمات» را به ولایت غیر ائمه ع تفسیر کرده است که فضای ظلمت است. یک عده ای در آن ظلمات هستند«و الذین کفروا اولیائهم الطاغوت یخرجونهم من النور الی الظلمات». ولایت باطل آنها را به سمت ظلمات یعنی به ولایت خودشان بیرون می برند. 🔻آنجا (ظلمات) جمع است، اینجا (نور) مفرد است؛ «الله نور السماوات والارض»، آنجا «او کظلمات»، در آیه نور ظلمات متعدد همان ولایت اولیاء طاغوت است. نور ولایت الله است که بیشتر از یکی نیست. 🔻در روایتی آمده است که حضرت فرمودند می دانید «ميتًا» یعنی چی؟ «میت» آن است که هیچ چیزی نمی فهمد، معرفتی ندارد. «الذی لا یعرف هذا الشأن» یعنی امامت را نمی شناسد. با معرفت الامام، حیات پیدا می شود. پس کسی که به حقیقت ولایت نرسیده، هیچ معرفتی در دستش نیست. حیات یعنی معرفت. معرفت هم در اصل معرفت الامام و معرفت الولایه است لذا در روایت حکمت به معرفت الامام تفسیر شده است. 🔻«مَنْ مَاتَ وَ لَمْ يَعْرِفْ إِمَامَ زَمَانِهِ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّة» یعنی کسی که امام را نمی شناسد اصلا از معرفت برخوردار نیست، معرفت یک نور است، معرفت این دانش های ظاهری نیست. (122) (8) 💢 💢 💢 💢 💢 💢 💢 💢 💢 💢 🔘 @mirbaqeri_tafsir
📖 چگونه میتوانیم در بهشت، کنار امام زمان(عج) باشیم! یک روایتی است که خیلی روایت فوق العاده ای است و حاصلش این است که تلاوت قرآن را در پایان به ساحت معصومین خصوصا به امام زمان هدیه کنید که برکات فراوانی دارد. یکی از اثراتش این است که در بهشت کنار معصومین خواهید بود. این خیلی مقام بالایی است. همه درجات بهشت، تنزل وجود معصومین است؛ اما اینکه انسان در کنار آنها باشد «أن یجعلنی معکم» فرمود این خاصیت این کار است.
تفسیر روز نهم. اعراف94.mp3
8.27M
🎙تحریم اقتصادی، فرصت یا تهدید؟! (نبی اکرم(ص) میخواهد امتش را با سختیها رشد بدهد، اما دشمن محاصره میکند و خیال میکند که جبهه حق شکست میخورد؛ در واقع آنها جبهه حضرت را در مسیری که حضرت میخواهد، ریاضت میدهند) ✨و ما أَرْسَلْنا في قَرْيَةٍ مِنْ نَبِيٍّ إِلاَّ أَخَذْنا أَهْلَها بِالْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ يَضَّرَّعُون✨ (94) (9) 🔷🔸💠🔸🔷 @mirbaqeri_tafsir
تاملات قرآنی - روایی
🎙تحریم اقتصادی، فرصت یا تهدید؟! (نبی اکرم(ص) میخواهد امتش را با سختیها رشد بدهد، اما دشمن محاصره می
🔸امت سازی نبی اکرم با ریختن امکانات محقق نمیشود؛ بلکه در سختی ها و امتحان های سخت، این امت ساخته میشود. 🔹نبی اکرم(ص) میخواهد امتش را با سختی رشد بدهد، اما دشمن محاصره میکند و خیال میکند که جبهه حق شکست میخورد، در واقع آنها جبهه حضرت را در مسیری که حضرت میخواهد، ریاضت میدهند. 🔸امکانات کفار جبهه مومنین را آلوده میکند؛ با امکانات شیطان که نمیشود جبهه موحدین را ساخت. 🔻خدای متعال این پیامبر را در شرایط محاصره اقتصادی و در شرایط سخت فرستاده و دشمن هم شرایط را سخت تر میکند؛ اگر بنا بود پیشرفت جبهه نبی اکرم و امت سازی نبی اکرم متوقف بر امکانات باشد، خود خدای متعال امکانات را فرو میریخت و درب خزائن بی منتهای خودش را باز میکرد. (و لله خزائن السماوات والارض) 🔻 امت سازی نبی اکرم با ریختن امکانات نیست. امت سازی نبی اکرم یک شرایط دیگری میخواهد و در سختی ها و امتحان های سخت این امت ساخته میشود. این است که خدای متعال این ها را در سختی قرار میدهد. «وَ ما أَرْسَلْنا في قَرْيَةٍ مِنْ نَبِيٍّ إِلاَّ أَخَذْنا أَهْلَها بِالْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ يَضَّرَّعُون» هیچ پیغمبری را در قریه ای نفرستادیم الا آنکه اهل قریه را با سختی ها امتحان کردیم و با صحنه های سخت مورد ابتلاء قرار دادیم؛ چون وقتی این پیامبر میآید و به بندگی دعوت میکند، ما بستر بندگی را در عالم فراهم میکنیم. 🔻البته «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ» یعنی اگر آنها راه را پیدا کردند و اهل ایمان و تقوا شدند، آن وقت درهای رحمت خودمان را به رویشان باز میکنیم؛ ولی تا به آن نقطه نرسیدند امکانات در امت سازی لازم نیست. سختی هاست که یک امت را میسازد. این طرح خدا و برنامه الهی است. البته بعضی وقتها آن نقطه گشایش نقطه دوری است. 🔻آنها محاصره میکنند و خیال میکنند که جبهه حق شکست میخورد، در حالیکه جبهه ای که با امکانات آنها شکل بگیرد، جبهه حق نیست. اگر مومنین به امکاناتی که از جبهه کفار میآید عادت کنند و سرخوش به آنها بشوند، دیگر مومن نیستند. 🔻شما مومنین اصلاً نگران این نباشید که دشمن امکانات را منع میکند. مگر ساخته شدن جبهه حق متوقف بر امکانات دشمن است؟ مگر جبهه خدا نیست و خدای متعال حامی این جبهه نیست؟! چه احتیاجی به امکانات دشمن دارد؛ امکانات آنها جبهه مومنین را آلوده میکند. با امکانات شیطان که نمیشود جبهه موحدین را ساخت، هرچه آنها این امکانات را دور نگه دارند جامعه مومنین پاک تر و سالم تر ساخته میشود. 🔻ولی ما باید همه امکانات و قدرت و ثروت و آبرو و علم و توانایی هایمان را پای پیامبر بریزیم و برای استحکام این جبهه خرج کنیم که این موجب صالح شدن خود ما میشود و بالاترین انفاق هم انفاقی است که برای استحکام جبهه حق می کنیم؛ این یک انفاق استثنایی است و برای ساخته شدن خود ما است. (94) (9) 💢 💢 💢 💢 💢 💢 💢 💢 💢 💢 🔘 @mirbaqeri_tafsir
تفسیر روز دهم. توبه55.mp3
4.65M
🎙 امکانات دنیا، هم مایه آسایش است و هم مایه عذاب! ✨فَلَا تُعْجِبْكَ أَمْوَالُهُمْ وَلَا أَوْلَادُهُمْ ۚ إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُم بِهَا فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَتَزْهَقَ أَنفُسُهُمْ وَهُمْ كَافِرُونَ✨ (55) (10) 🔷🔸💠🔸🔷 @mirbaqeri_tafsir
تاملات قرآنی - روایی
🎙 امکانات دنیا، هم مایه آسایش است و هم مایه عذاب! ✨فَلَا تُعْجِبْكَ أَمْوَالُهُمْ وَلَا أَوْلَادُهُ
🔸 امکانات دنیا، هم مایه آسایش است و هم مایه عذاب! 🔹چرا خداوند به کفار و منافقان، این همه امکانات داده است؟! 🔻ممکن است کسی بگوید این جریان نفاق چطور امکاناتی به این گسترده ای دارند و اگر حق نیستند این همه امکانات برای چیست؟ بالاخره این ها اگر منافق و اهل عذاب اند پس چرا خداوند این همه امکانات و نعمت در اختیارشان گذاشته است؟ 🔻قرآن تذکری در این باره به مومنین می دهد «وَلَوْلَا أَنْ يَكُونَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً لَجَعَلْنَا لِمَنْ يَكْفُرُ بِالرَّحْمَنِ لِبُيُوتِهِمْ سُقُفًا مِنْ فَضَّةٍ»(زخرف/33)، اگر شما یک امت نمی شدید و دینتان از دست نمی رفت و خوف این نبود که شما با آن ها هم دین شوید، آنقدر به آن ها می دادیم که سقف های خانه هایشان را از نقره ها بسازند! 🔻خداوند می فرماید: این امکاناتی که به جبهه نفاق دادیم و این اموال و اولادی که به این ها دادیم به چشمتان نیاید و شما را به خود مشغول نکند، چون «إِنَّمَا یُرِیدُ اللّهُ لِیُعَذِّبَهُم بِهَا فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا»، خدای متعال به وسیله همین امکانات آن ها را در این دنیا عذاب می کند؛ یعنی باطن این نعمت برای آن ها جهنم است و آن ها در محیط عذاب اند. 🔻چون خدای متعال «تُعَذِّبُ مَنْ تَشآءُ بِما تَشآءُ کَیْفَ تَشآءُ» یعنی هر که را که بخواهد با هر وسیله ای که بخواهد و هر گونه که بخواهد عذاب می کند، این طور نیست که خدای متعال دستش بسته باشد و فرزند و مال دیگر نتواند عامل عذاب و رنج باشد، مال هم می تواند عامل رنج باشد و هم عامل آسایش. منافقین تکاثر در مال و فرزند دارند، ولی در همین دنیا به وسیله این ها عذاب می شوند. 🔻اگر حیات دنیا را محیط ولایت ائمه نار بگیریم، پس همه امکاناتی که این ها با آن تکاثر می کنند، یعنی مال و فرزند، عامل عذابشان در همین دنیاست. در محیط ولایت ائمه جور همه چیز تبدیل به عذاب می شود. کسی که در محیط نفاق و در محیط ولایت ائمه جور است، همه امکانات دنیایی هم برایش رنج است و با همین ها هم از وادی نعمت و رحمت دور می افتد. کما این که در محیط ولایت امیرالمومنین بلا هم رحمت است؛ کسی که در محیط ولایت است از بلا هم لذت می برد و هیچ ضرری هم برایش ندارد. (55) (10) 💢 💢 💢 💢 💢 💢 💢 💢 💢 💢 🔘 @mirbaqeri_tafsir
🔰 سپاس از همراهی شما خوبان در دهه اول ماه مبارک رمضان ➖لطفا با ارائه نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود ما را در جهت رفع کاستی ها و ارتقاء کیفیت مطالب در ادامه مسیر یاری نمایید. ➖از بذل توجه تان سپاسگذاریم/ التماس دعا 🌐 @esteghase
تفسیر روز یازدهم. توبه103.mp3
3.51M
🎙چگونه به آرامش برسیم؟ چگونه امکانات و توانمندی هایمان را تطهیر کنیم؟ ✨ خذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَكِّيهِم بِهَا وَصَلِّ عَلَيْهِمْ إِنَّ صَلَاتَكَ سَكَنٌ لَّهُمْ✨ (103) (11) 🔷🔸💠🔸🔷 @mirbaqeri_tafsir