هدایت شده از پرویزن
"فراخوان نهمین کنگرهی سراسری شعر و داستان ایثار"
✅محورهای موضوعی کنگره:
شهدا، جانبازان، آزادگان و رزمندگان؛ زیست شهیدانه و ایثار اجتماعی؛ شهدای مظلوم غزه و محور مقاومت؛ شهدای امنیت، جهاد تبیین و جهاد علمی؛ شهدای مدافع حرم و شهدای شاهچراغ؛ شهدای غریب آزاده و شهدای غواص؛ نماز، امر به معروف و حجاب در سیره شهدا و بانوان عاشورایی (مادران، همسران و دختران معظم شهدا و جانباران).
✅جوایز:
_ نفرات اول تا سوم در هر یک از بخشهای چهارگانهی شعر(سنتی، نو، کودک و نوجوان، ترانه و تصنیف):
به ترتیب ۲۵، ۱۶ و ۱۰ میلیون تومان.
_سه اثر برگزیده در بخش شاعران جامعه ایثارگری، ۲۵ میلیون تومان و پنج اثر تقدیری هر یک ۵ میلیون تومان.
_ سه اثر برگزیدهی داستان کوتاه، ۱۲ میلیون تومان.
_ سه اثر برگزیدهی بخش داستان کوتاه کوتاه، ۷ میلیون تومان.
_ بخش طرح رمان، ۳ جایزهی حمایت از تولید اثر تا سقف ۵۰ میلیون تومان.
_سه اثر برگزیدهی داستاننویسان جامعهی ایثارگری، به مبلغ ۱۰ میلیون تومان.
✅مهلت ارسال آثار: ۱۵ آذرماه ۱۴۰۳
✅شاعران و داستاننویسان سراسر کشور بدون محدودیت سنی میتوانند آثار خود را به صورت فایل word به پست الکترونیک دبیرخانه به نشانی isaar.festival@gmail.com بفرستند یا به شماره ۰۹۱۷۵۶۴۹۴۶۳ در پیام رسانهای بله و ایتا ارسال کنند.
با ما همراه باشید👇
🇮🇷ایتا
➡️https://eitaa.com/navideshahedfars
🇮🇷سروش
➡️https://splus.ir/navideshahedfars
#بنیاد_شهید_و_امور_ایثارگران
#فارس
#شیراز
https://eitaa.com/mmparvizan
"مجموعهبرنامههای کنگرهی ملی شعر و داستان ایثار"
کارگاه داستاننویسی
ویژهی نویسندگان نوقلم شهرستانهای شمال فارس
چهارشنبه، سیام آبانماه، ساعت ۱۴
اقلید
مدرسان: استاد اکبر صحرایی و استاد حمید اکبرپور
#بنیاد_شهید_و_امور_ایثارگران
#بنیاد_شهید_استان_فارس
#داستان
#ادبیات_انقلاب
https://eitaa.com/navideshahedfars
https://eitaa.com/mmparvizan
"مجموعهبرنامههای کنگرهی ملی شعر و داستان ایثار"
شب شعر ایثار
باحضور شاعران شمال فارس
چهارشنبه، سیام آبانماه، ساعت ۱۸ و سی
اقلید
#بنیاد_شهید_و_امور_ایثارگران
#بنیاد_شهید_استان_فارس
#شعر
#شعر_ایثار
#ادبیات_انقلاب
https://eitaa.com/navideshahedfars
https://eitaa.com/mmparvizan
هدایت شده از پرویزن
"منوچهر آتشی و شعر جنوب"
منوچهر آتشی (۲مهر ۱۳۱۰/ ۲۹ آبان ۱۳۸۴) از شاعران شاخص دهههای پنجاه تا هفتاد شعر فارسی، با رویکرد بازنگری شعر نو پس از نیماست. او در کنار بیابانی و باباچاهی، در انعکاس مفاهیم مربوط به اقلیم مجاور خلیح فارس در گونههای شعر نو و تشخصبخشی به شعر جنوب ایران در جایگاه یکی از کانونهای ادبی نیمقرن اخیر، جایگاهی بارز دارند.
آتشی در دو حوزهی اصلی از شعر پسانیما حضوری موثر داشته؛ نخست نیماییسرودههایش که ادامهی منطقی شعر نیمایی است و اوج آنها را در شعر مشهور" اسب سفید وحشی" میتوان دید. در این سروده، او علاوه بر پیروی نوآوریها و سنتهای شعر نیمایی، کوشیده برخی تجربههای مربوط به اقلیم دشتستان را وارد شعر نمادین کند و فردیت و جامعه را با هم درآمیزد.
در این دست از سرودههای او، جلوههایی از عناصر مربوط به دریا و ساحل را نیز میتوان دید.
حوزهی دوم سرودههای او، آثاری است که پیوند به جریان موسوم به "شعر ناب" دارد. در این اشعار، تلاش او و دیگر شاعران موج نو شعر معاصر را برای عبور از نیما و ورود به ساحتهایی تازه میتوان دید. این اشعار تاثیری مهم بر جریانشناسی شعر دهههای پنجاه تا هفتاد دارد؛ اما از منظر پذیرش و ارائهی اشعار پذیرفته شدهی آتشی، نمود کمتری در ادبیات معاصر داشته است و بیشتر در حدّ بیانیههای ادبی و تفننطلبیهای زبانی باقیمانده است.
#منوچهر_آتشی
#ادبیات_اقلیمی
#شعر_معاصر
#محمد_مرادی
https://eitaa.com/mmparvizan
"بداههای مقابل پلیس فتا"
این منم، گردی درون آب حیوان ریخته
مردهای در قالب روحی پریشان، ریخته
میتپم در خود به بویی خوش؛ ولی بیحاصل است
مثل خاکستر که بر آن، قطرهباران ریخته
لکّهی خون کبوتربچّهای هستم که صبح
در هوای خطّ ترمز در خیابان، ریخته
یا شبیه غنچهای زردم که عصر جمعه، باد
برگبرگش را به سنگ قبری، ارزان ریخته
*
مثل "بیدی بر سر دنیای خود در لرزشم"
مثل دیواری که از سختی، چهآسان ریخته
مثل یوسف که زلیخای عجوز روزگار
بر تبار گیسوانش، گرد زندان ریخته
کافری بیقید و بندم که دعای سرنوشت
در سرش سودای دین و درد ایمان ریخته
حافظی رندم که ساقی_شاهدی صبح الست
در غزلهایش، شراب ناب قرآن ریخته
*
من کیام؟ داغی مجسّم که خدا روز ازل
ذرّهذرّه در لباس جان انسان:
ر
ی
خ
ت
ه
#محمد_مرادی
#غزل
#بث_الشکوی
https://eitaa.com/mmparvizan
هدایت شده از دوبیتی
کارکردهای متمایز قافیهوردیف دوبیتیهای عامه در لفظ و معنا.pdf
287K
﷽
🔺مقالهی ارزشمند؛
«کارکردهای متمایز قافیهوردیف
دوبیتیهای عامه در لفظ و معنا»
🔹به قلم فاضل ارجمند؛
جناب آقای #دکتر_محمد_مرادی
استاد ادبیات دانشگاه شیراز
#دوبیتی #مقاله
🔻کانال اختصاصی دوبیتی در ایتا؛
https://eitaa.com/do_beiti
"مجموعهبرنامههای نهمین کنگرهی ملی شعر و داستان ایثار"
⭐️شب شعر ایثار استان اصفهان
🌹با حضور و شعر خوانی سعید بیابانکی
و شاعران مطـرح استان اصفهان
🗓یکشنبه ۴ آذرماه, ساعت ۱۸
📍باغ غدیر/ ساختمان الغدیر/ حوضخانه قلمستان
🇮🇷 @isfahan_navideshahed
پرویزن(نقدها و اشعار محمد مرادی)
https://eitaa.com/mmparvizan
هدایت شده از فراخوان شعر
﷽
✔️«فراخوانهای ادبی»
آذرماه ۱۴۰۳
🔹کنگره ملی شعر هجدهسال نوری
تهران - ۵ آذر
https://eitaa.com/farakhanesher/5817
🔹کنگره ملی شعر بانوی آفتاب
شیراز - ۸ آذر
https://eitaa.com/farakhanesher/5703
🔹جشنواره بینالمللی در سایهسار طوبی
نیریز - ۹ آذر
https://eitaa.com/farakhanesher/5791
🔹کنگره ملی ضریح بینشان
اراک - ۱۰ آذر
https://eitaa.com/farakhanesher/5606
🔹کنگره ملی شعر فاطمی
ارومیه - ۱۰ آذر
https://eitaa.com/farakhanesher/5717
🔹کنگره ملی روایت پایداری
ملارد - ۱۰ آذر
https://eitaa.com/farakhanesher/5809
🔹کنگره ملی شهدای کاشان
کاشان - ۱۵ آذر
https://eitaa.com/farakhanesher/5740
🔹کنگره ملی شعر مادر
کاشان - ۱۵ آذر
https://eitaa.com/farakhanesher/5815
🔹کنگره بینالمللی ایثار و شهادت
شیراز - ۱۵ آذر
https://eitaa.com/mmparvizan/775
🔹جشنواره ملی نماز تا نماز
تهران - ۲۰ آذر
https://eitaa.com/Noor_namaz/12
🔹جشنواره ملی سرباز وطن
مهریز - ۲۳ آذر
https://eitaa.com/farakhanesher/5824
🔹جشنواره ملی شعر حضرت مادر
اصفهان - ۲۵ آذر
https://eitaa.com/farakhanesher/5783
🔹کنگره ملی بانوی بلاغت
زنجان - ۳۰ آذر
https://eitaa.com/iauzac/6505
🔹جشنواره ملی شعر مرزداران
اردبیل - ۳۰ آذر
https://eitaa.com/RoshanaArdabil/8958
🔹جشنواره شعر طنز کریمیمراغهای
مراغه - ۳۰ آذر
https://eitaa.com/farakhanesher/5821
🔹کنگره ملی شعر قیام شعلهها
تهران - ۳۰ آذر
https://eitaa.com/farakhanesher/5206
🔺لطفا این پیام را در کانالها، گروههای
ادبی و برای دوستان شاعر خود ارسال کنید.
🔻کانال #فراخوان_شعر در ایتا؛
@Farakhanesher
هدایت شده از پرویزن
مناقب_فاطمي_در_شعر_فارسي.pdf
2.57M
"مناقب فاطمی در شعر فارسی"
احمد احمدی بیرجندی: بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی
با اشعاری از #ناصر_خسرو #ابن_حسام_خوسفی #قدسی #وصال #عاشق_اصفهانی #غافل_مازندرانی #صفای_اصفهانی #اقبال_لاهوری #غروی_کمپانی #فواد_کرمانی #صغیر_اصفهانی #مشفق_کاشانی و...
پ.ن: شعر دینی فاخر بخوانیم.
https://eitaa.com/mmparvizan
"مجموعهبرنامههای کنگرهی ملی شعر و داستان ایثار"
کارگاه داستاننویسی
ویژهی نویسندگان نوقلم شهرستانهای غرب فارس
چهارشنبه، هفتم آذرماه، ساعت ۱۴
نورآباد
با حضور استادان:
محمد محمودی نورآبادی و میثم محمدی
#بنیاد_شهید_و_امور_ایثارگران
#بنیاد_شهید_استان_فارس
#داستان
#ادبیات_انقلاب
https://eitaa.com/navideshahedfars
https://eitaa.com/mmparvizan
"مجموعهبرنامههای کنگرهی ملی شعر و داستان ایثار"
شب شعر ایثار
باحضور شاعران غرب فارس
چهارشنبه، هفتم آذرماه، ساعت ۱۸
نورآباد
#بنیاد_شهید_و_امور_ایثارگران
#بنیاد_شهید_استان_فارس
#شعر
#شعر_ایثار
#ادبیات_انقلاب
https://eitaa.com/navideshahedfars
https://eitaa.com/mmparvizan
"مجموعهبرنامههای کنگرهی ملی شعر و داستان ایثار"
🔰شب شعر ایثار🚩
🇮🇷به مناسبت سالروز شهادت میرزاکوچک جنگلی
🕯با حضور و شعر خوانی استاد فراز ملکیان
و شاعران مطـرح استان گیـلان
🗓شنبه 10 آذر ساعت 15:30
📍تالار مرکزی رشت
🌷 #نویدشاهدگیلان پایگاه اطلاع رسانی فرهنگ ایثار و شهادت
🌐 gilan.navideshahed.com
نویدشاهد گیلان را در صفحات مجازی دنبال کنید ↙️
🆔 eitaa: eitaa.com/gilannavideshahed
🆔 telegram: https://t.me/+QSfZkVcrROw4fcZS
🔗 instagram: http://instagam.com/navideshahedgilan
https://eitaa.com/mmparvizan
"رابطهی خلق ادبی و رانندگی"
واضح است که هیچ پیوند مستقیمی میان آفرینش ادبی و رانندگی وجود ندارد؛ هرچند مضمون و تصویر رانندگی بارها در اشعار و داستانها نمود یافته یا ممکن است شاعر یا نویسندهای شعر یا بخشی از داستان خود را در حال رانندگی نوشته باشد. با اینحال، تمثیلِ رانندگی میتواند راهگشای بسیاری از مباحث نقد ادبی باشد.
دربارهی رابطهی فرم و محتوا و جدایی یا یگانگی ایندو، در نقد ادبی بسیار سخن گفته شده است. مباحثی شبیه این را در گفتگوهای مربوط به دوگانهی ذهن و زبان نیز میتوان دید. اگر فرم را به خودرو و محتوا/معنا را به سرنشین(راننده و ارادهی او) تشبیه کنیم؛ خواهیم دید که در زمان خلق ادبی، بههیچ عنوان نمیتوان/یا نباید حائلی میان فرم و محتوا در نظر گرفت.
همانگونه که در زمان رانندگی، جدا شدن راننده از خودرو به سانحه یا توقف میانجامد؛ جدادانستن این دو ساحت در زمان نوشتن داستان یا شعر نیز محصولی موفق نخواهد داشت.
اما از زاویهی آموزش و نقد شعر و داستان، لازم است و گاه باید، این دو ساحت را از هم گسست. اگر آموزش را حالت ماقبلی و نقد و نظارت را حالت مابعدی در تمثیل خلق ادبی_رانندگی، در نظر بگیرم، مشخص است که همانگونه که راننده یا مکانیک یا متخصص سختافزاری خودرو، در خودآگاه آموزش میبیند، شاعر و نویسنده نیز در ساحتی جدا از معنا، برای فرم آموزش میپذیرد و همانگونه که آموزش ذهنیت و مهارت رانندگی جدا از مسئلهی شناخت خودرو است، در آموزش نیز این ساحت جدا از هم تعریف میشود. البته ممکن است، فردی توانایی آموزش در ساحتهای مختلف رانندگی/خلق ادبی را داشته باشد؛ اما آموزشگر داستان/شعر بهویژه در ساحت فرم، ضرورتا نمیتواند شاعر یا نویسنده باشد.
منتقد ادبی نیز چون مامور راهنمایی و رانندگی یا متخصصان رانندگی، مسئول نظارت بر رانندگی/خلق ادبی است. چهبسا ناظران رانندگی که خود رانندگان خوبی نباشند یا اصلا رانندگی عملی ندانند یا بسیارند طراحان خودرو که خود گواهینامه نگرفتهاند.
هرچند حالت آرمانی، همراهی این ساحتهاست، در اغلب موارد این اتفاق نمیافتد و ایننکته، به دلیل تفاوت ماهیتی خلق ادبی/نقد_آموزش ادبی است. منتقد رفتار و مهارت خالق(راننده) یا وضعیت خودرو را (در جایگاه متخصص) بررسی میکند و آن را برای بهبود به خالق اطلاع میدهد یا دست به تعمیر آن میزند.
نکتهی پایانی دربارهی جداناپذیری فرم و محتوا در زمان خلق ادبی(نه آموزش و نقد آن)، این است که شعر چون رانندگی سرعت است. سریع آغاز میشود و زود به پایان میرسد. شاعر در طول رانندگی مجال ندارد از ماشین پیاده شود یا برای بررسی فرم دست به کار شود که در این صورت دیر به خط پایان میرسد و بازنده خواهد بود. اما داستان حالت بسط بیشتری دارد و شبیه رانندگی استقامت بیابان یا رانندگی چندمرحلهای و طولانی است. پس نویسندهی داستان، در طول مسیر خلق ادبی، بهنیاز، گاه خودرو را متوقف میکند و پس از معاینهی آن(فرم) و شنیدن نظر متخصصان، به مسیر ادامه میدهد.
#نقد_ادبی
#داستان
#شعر
پرویزن(نقدها و اشعار محمد مرادی)
https://eitaa.com/mmparvizan
هدایت شده از پرویزن
"بیتو"
بیتو قرنهاست رودها، در طریق درّه سالکند
بیتو زخمها عفونیاند، بیتو دردها چههالکند
با تو لالهها، ترانهها، خطبهخوان دفتر منند
بیتو داغها، دریغها، خسروان این ممالکند
در هوایت ای نفَسترین! ای بهار آخر زمین!
بادها هماره جاریاند، ابرها دوباره سالکند
آسمان، مدار حجّ توست، ای مطاف سعی عاشقی!
در طواف تو ستارگان عازمان این مناسکند
لب به جلوه باز کن! بخوان، شعر جمعهی ظهور را
مدتی است استغاثهها، گرد دامن ملایکند
*
عصر، عصر عمروعاصهاست، یکنفس خودی نشان بده
قرنهاست کوچههای ما داغدار خون مالکند
#محمد_مرادی
#شعر_آیینی
#انتظار
#دفتر_به_رنگ_درنگ
#شهرستان_ادب
https://eitaa.com/mmparvizan
#مشهد_مقدس
🕌#حرم_مطهر_رضوی
🔰در راستای نهمین کنگره ملی شعر و داستان ایثار برگزار می گردد.
🚩#شب_شعر_ایثار
🥀همزمان با ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)
🕯با حضور و شعرخوانی
«شاعران مطـرح استان خراسان رضوی»
🗓زمان: سه شنبه، ۱۳ آذرماه ساعت ۱۷٫۳۰
🕌مکان: حرم مطهر امام رضا(ع)_تالارهمایش های آستان قدس رضوی، پارکینگ شماره ۱
🌐#مشروح_خبر ⏩
✍#روابط_عمومی_بنیادشهیدخراسان_رضوی
#معاونت_فرهنگی
#اداره_امور_هنری_اسنادوانتشارات_خراسان_رضوی
➕ به ما بپیوندید👇
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔖#ایثار_رضوی
🥀@isaar_razavi
🥀@bonyad_shahid_khorasan_razavi
#محمد_کاظم_کاظمی
#مصطفی_محدثی_خراسانی
#آرش_شفاعی
#مجید_نظافت
#راضیه_رجایی
https://eitaa.com/mmparvizan
"فراخوان نهمین کنگرهی سراسری شعر و داستان ایثار"
✅محورهای موضوعی کنگره:
شهدا، جانبازان، آزادگان و رزمندگان؛ زیست شهیدانه و ایثار اجتماعی؛ شهدای مظلوم غزه و محور مقاومت؛ شهدای امنیت، جهاد تبیین و جهاد علمی؛ شهدای مدافع حرم و شهدای شاهچراغ؛ شهدای غریب آزاده و شهدای غواص؛ نماز، امر به معروف و حجاب در سیره شهدا و بانوان عاشورایی (مادران، همسران و دختران معظم شهدا و جانباران).
✅جوایز:
_ نفرات اول تا سوم در هر یک از بخشهای چهارگانهی شعر(سنتی، نو، کودک و نوجوان، ترانه و تصنیف):
به ترتیب ۲۵، ۱۶ و ۱۰ میلیون تومان.
_سه اثر برگزیده در بخش شاعران جامعه ایثارگری، ۲۵ میلیون تومان و پنج اثر تقدیری هر یک ۵ میلیون تومان.
_ سه اثر برگزیدهی داستان کوتاه، ۱۲ میلیون تومان.
_ سه اثر برگزیدهی بخش داستان کوتاه کوتاه، ۷ میلیون تومان.
_ بخش طرح رمان، ۳ جایزهی حمایت از تولید اثر تا سقف ۵۰ میلیون تومان.
_سه اثر برگزیدهی داستاننویسان جامعهی ایثارگری، به مبلغ ۱۰ میلیون تومان.
✅مهلت ارسال آثار: ۳۰ آذرماه ۱۴۰۳
✅شاعران و داستاننویسان سراسر کشور بدون محدودیت سنی میتوانند آثار خود را به صورت فایل word به پست الکترونیک دبیرخانه به نشانی isaar.festival@gmail.com بفرستند یا به شماره۰۹۳۷۲۹۰۳۳۴۷ در پیام رسانهای بله و ایتا ارسال کنند.
با ما همراه باشید👇
🇮🇷ایتا
➡️https://eitaa.com/navideshahedfars
🇮🇷سروش
➡️https://splus.ir/navideshahedfars
#بنیاد_شهید_و_امور_ایثارگران
#فارس
#شیراز
https://eitaa.com/mmparvizan
هدایت شده از پرویزن
"آذر"
میتابد از فراسوی نزدیکی
خورشید پرطراوت پاییز.
انبوه شاخههای درخشان را
در نور میتکاند
یکریز!
بوی زلال باران...
تصنیف برگ و مرگ...
در رستخیز عالم
تکرار میشود
گویا فرشتهای است که در آسمان شب
پر میکشد به گسترهی شهر؛
من نیز؛
بر سنگفرشهایِ پیاده
آرام
مستدام
بی ذرهای تکلف: ساده
غمواژههای اول آذر را
تکرار میکنم:
فریاد زاغها؛
بیبرگی برهنهی امروز باغها؛
تعبیر روزهای زمستان است
*
یا ایها المزمّل!
ای در لحاف دلهره پیچیده!
ای روزهای سرد بسی دیده!
این چندشب، تدارک سرما را
از بستر خیال
از تختِ خوابهای گران
برخیز!
پ.ن: خیابان طالقانی
#محمد_مرادی
#بداهه
https://eitaa.com/mmparvizan
هو
بخشی از یک ترکیب بند زهرایی:
به شوق تو به تمام حدود می نگرم
به جستجوی تو در کوه و رود مینگرم
غم تو فلسفهی تار و پود هستی ماست
اگر جهان را چون تار و پود مینگرم
اگرچه باور من وحدت وجودی نیست
به شوق دیدن تو در وجود مینگرم
اگر تورا نسرایم چه شاعری چه عذاب
اگر به سوی تو نه... پس چه سود مینگرم؟
تو نردبان عروج زمانه باش که من
تمام هستی را در رکود می نگرم
تو راه توحیدی... پس گناه نیست اگر
به مُهر مهر تو وقت سجود می نگرم
**
نماز شام غريبان این زمانه تویی
علی است خانهی حق و کلید خانه تویی
درختها که پیامآور بهار تو اَند
هزارههاست که چون باد بیقرار تو اند
هزارههاست که بر شاخههای سرگردان
انارها همه حلاج سربهدار تو اند
به کوههای جهان فکر میکنم هر روز
که ایستاده و تمثیلی از وقار تو اند
بتاب ای همه منظومهی تو خورشیدی
که کهکشانها یک ذرّه از مدار تو اند
کجاست دوزخ؟ هر جایِ بیمحبت تو
فرشتگان همه مرغان مرغزار تو اند
"دچار یعنی عاشق..." چه دیر فهمیدم
که بیتبیت غزلهای من دچار تو اند
دچار یعنی: معیار عصمت ازلی
به بغض زل زده بر ریسمان و دست علی ...
#محمد_مرادی
#شعر_آیینی
https://eitaa.com/mmparvizan
May 11
"ناصرخسرو و ستایش حضرت صدیقه"
از میان شاعران سدهی پنجم هجری، بر اساس ابیات و اسناد موجود، ناصرخسرو بیش از دیگر شاعران به ستایش حضرت زهرا(س) توجه کرده است.
او به دلیل گرایش به آیین اسماعیلیه و پیوند با فاطمیان مصر، بارها از نام و نشان حضرت فاطمه، در تبلیغ آیین خود بهره برده است:
فاطمیام فاطمیام فاطمی
تا تو بدرّی ز غم ای ظاهری
فاطمه را عایشه مارندر*ست
پس تو مرا شیعتِ مارندری
شیعت مارندری ای بدنشان
شاید اگر دشمن دختندری
دیوان، ص۵۶
او حضرت فاطمه(ع) را "حور عین" پیامبر و قرین علی و مادر حسنین(علیهمالسلام) معرفی میکند:
قرین محمد که بود؟ آنکه جفتش
نبودی مگر حور عین محمد
ازین حور عین و قرین گشت پیدا
حسین و حسن، سین و شین محمد
دیوان، ص ۱۲۹
او از نخستین شاعرانی است که به ماجرای فدک اشاره کرده (دیوان، ص ۲۳۶ و ۹۴)؛ حبّ آل زهرا را کلید بهشت دانسته (همان، ص ۴۹۷) و به آن حضرت شفاعت جسته است:
آن روز در آن هول و فزع بر سر آن جمع
پیش شهدا دست من و دامن زهرا
دیوان، ۶
در دیوان ناصرخسرو، به تصحيح نصرالله تقوی نیز قصیدهای ثبت شده که در اغلب نسخ دیوان نیست و تفاوتهایی با شعر ناصرخسرو دارد؛ اما از منظر زبانی و سبکی نسبتا کهن است و میتواند از نخستین ستایشهای مستقل آن حضرت در ادبیات فارسی باشد:
آوخ ز دست این کره وز کارش
وین دایرهی بلا و ز پرگارش
...
شمس وجود احمد و خود زهرا
ماه ولایتاست ز اطوارش
دخت ظهور غیب احد احمد
ناموس حقّ و صندُق اسرارش
هم مطلع جمال خداوندی
هم مشرق طلیعهی انوارش
هم از دمش مسیح شود پرّان
هم مریم دسیسه ز گفتارش
هم ماه بارد از لب خندانش
هم مهر ریزد از کف مهبارش
این گوهر از جناب رسولالله
پاک است و داور است خریدارش
کفوی نداشت حضرت صدّیقه
گر مینبود حیدر کرارش
جنات عدن خاک در زهرا
رضوان ز هشت خلد بود عارش
باکش ز هفت دوزخ سوزان نی
زهرا چو هست یار و مددکارش
دیوان، ص ۲۰۹
*مارندر و دختندر: همسرِ پدر، دخترِ همسر
#ادبیات_فاطمی
#شعر_شیعی
#ناصر_خسرو
#محمد_مرادی
https://eitaa.com/mmparvizan
"پیام"
دنبال یک زمان جدیدم، محتاج یک مجالِ مجدّد
باید به اوج رفت و رها شد، از بند این زوال مجدّد
عمری است در توّهم رویا، در حسرت خیال تو هستم
ایکاش باز، پیش تو باشم، یک خواب و یک خیال مجدّد
من آن پرندهام که همهعمر در این قفس دچار سکوتم
هر صبح... انتظار پیاپی، هر عصر... بالبال مجدّد
هرشب میان بسترِ تردید، زل میزنم به پرسش ساعت
میخوابم و شروعِ دوباره... صبح است و صد سوال مجدّد
این زندگی بدون تو ای خوب! چیزی بهجز ملال و خطر نیست
پس، بعدِ مرگ... زندهشدن چیست؟: تکرار یک ملال مجدّد
سالی گذشت و سال نو آمد، تحویلِ سال، معنیاش این بود:
پایان یک جدالِ قدیمی، آغاز یک جدال مجدّد
*
ای دوست! ای عزیزِ صمیمی! قطع است اتّصال درونم
ایکاش این پیامِ تو باشد: در حال اتّصالِ مجدد...
#محمد_مرادی
#انتظار
#تنهایی
https://eitaa.com/mmparvizan
"آلبوم"
عکسِ اول: تبسّم مادر، غرق در بیکسی و رنجوری
لقمه میپیچد و برای پسر چای میریزد از لبِ قوری
میکند فوت، استکانش را تا نسوزد نوک زبانش را
وقت صبحانه میشود شیرین، کامش از قندهای کافوری
#
عکسِ دوم: کلافه میرقصد مرد در دود کافه میرقصد
دست در دست گرم رقّاصه، مست از پیکهای انگوری
گیج در خلسهی غم و شادی: مالکیت، حیات، آزادی
لاک دختر شبیه "جان لاک " است، لیبرالیسم: دامنی توری...
بعد... از کافه میزند بیرون... میخروشد سوار بر کامیون
میرود بین جمع دوزخیان، تا بگیرد بهشت را زوری
میکند لِه بزرگ و کوچک را... زن و مرد و جوان و کودک را...
مثل آن بولدوزر که در غّزه رفت روی تن "ریچل کوری"
#
عکسِ سوم: درست در مونیخ، مهد علم و تفکر و تاریخ
چند فرد مسلح آمدهاند، مست از خودسری و مغروری؛
این:ظهور "ابَرمن" نیچه است، نسل جاوید جنگ و خونریزی
آن زمان هیتلر این زمان مِرکل، آن زمان کوره این زمان کوری
#
جمع این چند عکس پیدرپی چند گرگند دور یک کودک
از جنوب فرانسه آمدهاند شاید از انگلیس و میسوری
بمب در مغزشان میاندیشد: زور در دست توست پس هستی
به چه زیباست رقص تیغ "دکارت" بر گلوگاه کودک سوری
#محمد_مرادی
#لیبرالیسم
#جان_لاک
#سوریه
https://eitaa.com/mmparvizan
"پیشبرنامهی نهمین کنگرهی ملی شعر و داستان ایثار"
کارگاه مجازی آموزش داستاننویسی با نگاهی نو به داستان
با حضور استاد مجید قیصری
شنبه ۲۴ آذرماه ۱۴۰۳
ساعت ۱۷:۳۰تا ۲۰
لینک ثبت نام در کارگاه مجازی آموزش داستان نویسی:
کارگاه برای شرکت همهی علاقهمندان آزاد و رایگان است.
https://digiform.ir/w24bb4157
#داستان
#ادبیات_انقلاب
https://eitaa.com/mmparvizan
هدایت شده از خانه تخصصی هنر و ادبیات کودک و نوجوان
🇮🇷 پنجمین کنگره ملی شعر مکتب گمنامی 🇮🇷
همزمان با چهلمین سال تأسیس وزارت اطلاعات
✅ با محوریت تکریم چهل سال مجاهدت خاموش مدافعان امنیت وطن و سربازان گمنام امام زمان(عج)
☑️ اولویتهای موضوعی:
- چهل سال مجاهدت خاموش در پایگاه عظیم مبارزه و جهاد، در دفاع از تمامیت ملی، سرزمینی و تمدنی ایران
- چهل سال اقتدار و امنیت با مشارکت مردم
- گمنامیِ مدافعان امنیت وطن، حتی در میان اطرافیان و خانواده
- مدافعانِ پنهانِ امنیت: پدرانی برای تمام کودکان ایران
در بخشهای:
قالبهای سنتی
قالبهای نو و سپید
شعر کودک و نوجوان
ترانه، سرود و تصنیف
جوایز در هر بخش:
نفر اول: ۱۵.۰۰۰.۰۰۰ تومان
نفر دوم: ۱۲.۰۰۰.۰۰۰ تومان
نفر سوم: ۸.۰۰۰.۰۰۰ تومان
شایسته تقدیر: ۵.۰۰۰.۰۰۰ تومان
🔴 مهلت ارسال آثار تا:
۱۳ دیماه ۱۴۰۳
اختتامیه:
هفته آخر بهمنماه ۱۴۰۳
🔵 ارسال اثر و کسب اطلاعات بیشتر:
https://maktabegomnami.ir
شماره تماس دبیرخانه:
09055383385
کانالهای مجازی:
https://ble.ir/maktabegomnami
eitaa.com/maktabegomnami
https://splus.ir/maktabegomnami
"سمبولیسم انتقادی و شعر شاملو"
سمبولیسم انتقادی، با نگاهی انسانی و معتدل به انتقاد از وضعیت موجود میپردازد و بهسازی رابطهها و رفتارهای اجتماعی را تنها راه رسیدن به جامعهای نسبتا آرمانی میداند؛ بیآن که الگویی از یک جامعه ی کاملا آرمانی ارائه دهد. پس از نیما بسیاری از اشعار اجتماعی شاعرانی چون: احمد شاملو، فروغ فرخزاد و برخی شعرهای اخوان، شفیعی کدکنی، محمدعلی سپانلو و... را از این دست میتوان دانست. سمبولیسم انتقادی از منظر بستر انتقادها و تاکیدی که شاعر بر فرد یا جامعه دارد به دو موج سمبولیسم انسانی و شهری نیز قابل تقسیم است؛ البته در کنار این دو شاخهی اصلی، میتوان از نوعی دیگر با عنوان سمبولیسم طبیعتگرا نیز نام برد که در حد فاصل سمبولیسم فردی و اجتماعی قرار میگیرد. دیگر ویژگیهای اصلی سمبولیسم انتقادی را میتوان این گونه طبقهبندی کرد:
-نزدیکی به بوطیقای شاعرانهی نیما بیش از دیگر جریانهای شعر اجتماعی و امکان برداشت چندلایه از شعرها.
-استفاده از تمام امکانات موسیقایی شعر نیمایی، بلند و کوتاهشدن قابل توجه مصراعها، کاربرد نسبی قافیه و استفادهی بیشتر از وزنهای مرسوم بحر رمل، مضارع و هزج.
- تکرارشوندگی نمادهای طبیعی و عمدتا منفی در شعرها و همچنین بهرهگیری از فضاسازی برای ترسیم وضعیت نابهسامان جامعه.
- غلبهی سیاهی و فضای یاسآلود بر شعر و توجه بیشتر به فردیت در مقایسه با جریان سمبولیسم سیاسی.
-گسترهی دامنهی واژگان و تنوع لحن و شگردهای زبانی شاعران.
- اندیشهمحوری، توجه به مخاطب خاص و وسعت دایرهی تفسیر اشعار و نمادهای آن.
شعر زیر از احمد شاملو را می توان نمونهای موفق از سمبولیسم انتقادی دانست.
"مه"
بیابان را سراسر مه گرفته است.
چراغ قریه پنهان است؛
موجی گرم در خون بیابان است.
بیابان – خسته
لببسته
نفس بشکسته
در هذیان گرم مه عرق میریزدش آهسته
از هر بند.
«-بیابان را سراسر مه گرفته است. (میگوید به خود عابر)
«سگان قریه خاموشند.
«در شولای مه پنهان، به خانه میرسم، گلکو نمیداند. مرا ناگاه در
درگاه ميبیند
به چشمش قطرهاشکی بر لبش لبخند، خواهد گفت:
«-بیابان را سراسر مه گرفته است … با خود فکر میکردم اگر مه
همچنان تا صبح
[میپايید مردان جسور از خفیهگاه خود به دیدار عزیزان باز میگشتند».
بیابان را
سراسر
مه گرفتهاست.
چراغ قریه پنهان است؛ موجی گرم در خون بیابان است.
بیابان- خسته لببسته نفس بشکسته در هذیان گرم مه عرق میریزدش
آهسته از هر بند...
"نیما و پیروانش: جریانشناسی شعر نیمایی"
#شعر_معاصر
#شاملو
https://eitaa.com/mmparvizan