🔰 #حکایت_خوبان
🔹️ آیت الله بهجت(ره):
🔺️ از آقا #سید_عبدالهادی_شیرازی رحمه الله که عالم واقعی بود، نقل کردهاند؛ که در کودکی بعد از فوت پدرم، میرزای بزرگ، تکفل خانواده به عهده من بود.
🔺️ ایشان میگوید: پدرم را در خواب دیدم. از من پرسیدند: آقا سید عبدالهادی! حال شما چطور است؟ در جواب گفتم: خوب نیست.
🔺️ فرمود: «به بچه ها و اهل خانه سفارش کنید که نماز اول وقت بخوانند
،تنگدستی شما رفع میشود». 📚 پاسخ های آیت الله بهجت(ره) به رازهای دین،ص۳۵. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
😍😍😍«جناح»😍😍😍
یه نرم افزار جذاب
یه کار فرهنگی تمیز در قالب بازی
نمیگم فقط خودت نصبش کن
به عنوان یه کار تبلیغی به بقیه هم معرفیش کن
دانلود «جناح کوئیز» از بازار👇
http://mbparnian.ir/Share/CafeBazaar?referralCode=nelmld1peUatyf76t40ZGA
دانلود «جناح کوئیز» از مایکت👇
http://mbparnian.ir/Share/Myket?referralCode=nelmld1peUatyf76t40ZGA
کانال جناح کوئیز در ایتا
@janahquiz
🔰 #فقه
💠 رابطه شخص طبیعی و شخص حقوقی
👤 #الشخص_الاعتباری
با اشاره به سه مطلب میتوان به رابطه شخص طبیعی و شخص حقوقی دست یافت:
مطلب اول این است که اشخاص حقیقیِ ایجاد کنندۀ اشخاص حقوقی، أعم از مؤسسات و شرکتها و جمعیتها هستند. در نتیجه اشخاص حقوقی، دست آورد اشخاص حقیقی هستند.
مطلب دوم این است که با توجه به اینکه اشخاص حقوقی که ایجاد میشوند، فاقد ادراک و شعور هستند، لازم است فعالیتهای شخص حقوقی از قبیل خرید و فروش، اجاره و سایر تصرفات توسط اشخاص حقیقی انجام شود که آن اشخاص حقیقی به نمایندگی از طرف شخص حقوقی این فعالیت را انجام میدهند و به لحاظ اینکه نمایندگان دارای شعور و ادراک هستند، تصرفات آنها نافذ خواهد بود.
مطلب سوم در مورد اشخاص حقوقی این است که عادتاً حدود اختیارات شخص حقوقی توسط اشخاص حقیقی که آن را انشاء میکنند، تعیین میگردد و بیش از اختیاراتی که در اساسنامه وجود دارد، امکان فعالیت وجود نخواهد داشت.
📚 برگرفته از صفحه ۲۹
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
#شخص_حقوقی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠 مدرک قاعده اشتراک احکام بین عالم و جاهل
👤 #استاد_شهیدی
محقق نائینی قائل به اهمال جعل اول نسبت به جاهل بود، یعنی هیچ خطابی در جعل اول نسبت به جاهل اطلاق ندارد، چون تقییدش محال است، تقابل اطلاق و تقیید ثبوتی هم تقابل عدم و ملکه است کل ما استحال التقیید استحال الاطلاق مثل کلما استحال البصر استحال العمی مثلا به این دیوار نمیشود اعمی بگوییم، چون محال است بصر داشته باشد؛ لذا اگر یک خطابی تقییدش ممکن نباشد، اطلاق نیز که عدم التقیید فی محل قابل للتقیید است، محال می شود؛
و لذا جعل اول مهمل است. در جایی که یک جعل دومی داشتیم که نتیجةالتقیید است فبها المراد، اگر جعل دوم و متمم جعلی که نتیجةالتقیید است نداشتیم، به ادعای محقق نائینی یک متمم الجعلی داریم که نتیجةالاطلاق دارد، و آن همان قاعده اشتراک بین عالمین و جاهلین در احکام است، قیام ضرورت بر اشتراک بین عالمین و جاهلین در احکام است.
این کلام اشکال دارد. زیرا .....
📚 درس خارج اصول، ۴ مهر 1402
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3088
#اشتراک
#عالم #جاهل
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠دخول واجب تخییری در بحث اجتماع امر و نهی( اشکال به کلام محقق خویی)
👤 #استاد_حسینی_نسب
محقق #خویی به مرحوم #آخوند اشکال می کنند که چون تصویر #نهی تخییری فقط در فرض نهی از مجموع است، تعارضی با #واجب تخییری که نهی از #جامع است ندارد، بنابراین مساله اجتماع امر و نهی در واجبات و محرمات تخییری مطرح نمی شود. اما استاد جواب دادند که این کلام در صورتی صحیح است که ما فقط در واجب تخییری، تخییر #عقلی داشته باشیم. در حالی که ما قبلا گفتیم که دلیل مرحوم آخوند بر وحدت غرض در واجب تخییری تمام نیست و وقتی عرف در لسان شارع تخییر را میبیند و عقلا هم می تواند بگوید که شارع می گوید مرتبه ۱ مصلحت ملزمه دارد اگر بر آن اکتفاء کنی، اما اگر به آن اکتفاء نکردی، مرتبه ۲ مانعی دارد ولی مرتبه ۳ مصلحت ملزمه دارد و به این صورت وقتی تخییر شرعی هم ممکن بود، در اطراف واجب تخییری هم مصلحت وجود دارد، که اگر این طرف با اطراف نهی تخییری جمع شود، اجتماع امر و نهی می شود.
📚 درس خارج اصول جلسه۸۳ (۲۳بهمن ۱۴۰۱)
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2862
#اجتماع
#تخییری
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #فقه
💠 اتفاق نظر فقها در شاهد جمع و اختلاف در انقلاب نسبت
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
در بحث تعارض دو بحث شبیه به هم وجود دارد. یک بحث انقلاب نسبت است و بحث دیگر شاهد جمع. شباهت هر دو در تغییر نسبت بین ادله متعارض است لکن شاهد جمع اتفاقی و اجماعی است که جایز است ولی انقلاب نسبت اختلافی است. نکته این است که....
📚 درس خارج فقه، ۶ آبان ۱۴۰۲
🔗 ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3093
#تعارض
#انقلاب_نسبت #شاهد_جمع
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰#اصول
💠 ادعای اجماع و به اشتباه انداختن فقها
👤#استاد_گنجی
در بحث حجیت اجماع منقول یک اشکالی وجود دارد و آن این است از طرفی اجماع حدسی است و از طرفی ادعای اتفاق میشود. در نتیجه یک تدلیسی رخ میدهد. یعنی ظاهرش این است که کشف از رای معصوم شده در حالی که حدسی است. استاد فرمودند...
📚درس خارج اصول، جلسه ۲۷. ۹ آبان ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#اجماع
#منقول
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
❇️ #جرعه_معرفت
🔹️ #علامه_محمد_تقی_مجلسی(ره):
⬅️ ینبغی للعالم أن لا یتکلم ما لم یتوسل إلی الله تعالی بالتضرع و الابتهال.
⬅️ و یقرأ قوله تعالی: (رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی، وَ یَسِّرْ لِی أَمْرِی، وَ احْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسانِی، یَفْقَهُوا قَوْلِی)حتی یجری الله سبحانه علی لسانه ما هو الحق و الصواب.
⬅️ و هکذا دأبی سیما فی هذا الشرح، و جربت زائدا من ألف مرة أنه لو کان وقع النسیان فی التوسل کان یقع السهو فی السطر الأول غالبا و أتنبه و أتوسل.
⬅️ و روی عن الصادق علیه السلام أنه ینبغی للمؤمن أن یکون محدّثا. و لا یحصل ذلک إلا بالتوسل إلی جناب قدسه تعالی.
📚 روضة المتقین، ج۱۲،ص۲۴۹
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸#فقه
💠معنای عدالت در شاهد به عنوان شرط قبول شهادت
👤#استاد_قائینی
یکی از وجوه اشتراط بلوغ در شهادت صبی، عدالت ذکر شده است به این بیان که عدالت ملکۀ ترک گناه است و صبی نمی تواند گناه کند چون مکلف نیست بنابراین نمی توان صبی را عادل دانست. اما به نظر استاد قائنی دام ظلّه، عدالت معنای دیگری دارد و با توجه به آن معنا نمی توان برای اثبات اشتراط بلوغ به این وجه تمسک کرد و همان معنا از عدالت منشأ اشتراط مروّت و اشتراط ترک قبائحِ مباح در امام جماعت علاوه بر ترک فسق شده است. این معنا از عدالت عبارت است از ... .
📚درس خارج فقه، سی ام مهر ۱۴۰۲
✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3113
#عدالت
#شهادت #صبی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #اصول
💠 موارد تمسک به سیرهی عقلا (اصالة السلامه)
👤 #الفائق
شخصی در زمان تعلق وجوب زکات، در تحقق شرایط وجوب زکات مثلاً عقل شک می کند و حالت سابقه هم معلوم نیست تا مجرای استصحاب باشد حکم مسأله چیست؟
دو قول وجوب و عدم وجوب زکات در مسأله وجود دارد که برخی از فقها مثل آیة الله خوئی رضوان الله تعالی علیه با تمسک به بناء عقلا بر اصالة السلامه، به وجوب زکات فتوا داده اند...
📚 الفائق(صفحه ۱۲۱)
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3101
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
#فقه
💠امکان یا امتناع بازگشت از طیب نفس انشایی
👤 #استاد_شهیدی
[روایت] لایحل مال امرء مسلم الا بطیبة نفسه تاسیسی نیست، امضاء بناء عقلایی است، و در بناء عقلاء آنی که مجوز تصرف در مال غیر است اعم است از طیب نفس بالفعل و طیب نفس انشایی که در ضمن عقد لازم به نحو شرط نتیجه انشاء میشود.
نکته عقلاییه غالبه در حرمت تصرف در مال غیر این است که ظلم و عدوان است و این نکته در جایی که فعلا مالک راضی نیست ولی طیب نفس او شرط نتیجه شده است، نمیآید.....
📚درس خارج فقه، ۲۶ مهر ۱۴۰۲
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3110
#طیب_نفس
#انشاء #شرط_نتیجه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠 انشاءات طولی
👤 #استاد_مفیدی
انشاءات طولی را در سراسر فقه داریم. درک و تحلیل و توضیحش باید یکی از «مبادی تصوریِ حکم» در اصول بشود. منظور از انشاءات طولی این است که ...
این بحث انشاءات طولی، بسیار پرفایده است؛ اگر مبادی این نظریه صاف بشود، میبینید در سرتاسر فقه، با انشاءات طولی سر و کار دارید. اگر انشاءات طولی را با لطافتش خوب تصور کنید، در این ادلهی طولی اصلاً به #تعارض مانعةالجمع نمیرسید. ...
📚 برگرفته از درس خارج فقه استاد مفیدی جلسه هشتم(یکشنبه۲۳مهر۱۴۰۲)
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید:
👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3123
#انشاءات_طولی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/mobahathah_ir/1632