eitaa logo
مباحثه فقاهت
6.3هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
1 ویدیو
33 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر عليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه و اصول و ايجاد فضاي علمی و تخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 شماره 100 بر روی سایت مدرسه فقهی بارگذاری شد. http://fa.mfeb.ir/?p=20436 ✅مراکز علمی و پژوهشی که متقاضی دریافت لوح پژوهشی ذکری برای نصب در مراکز خود هستند، به مدیر کانال اطلاع دهند. 🆔@mfebir ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
Zekra 100.pdf
1.51M
💠 نسخه نشر دیجیتال 🔸 شماره 100 ✅مطالب خود را برای چاپ در شماره های بعدی به آدرس 🆔 @mfebir ارسال بفرمایید. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
27.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 مصحف مشهد رضوی کامل‌ترین دستنویس قرآنی به خط حجازی از سدۀ نخست هجری 🔸مصحف مشهد رضوی / مصحف المشهد الرضوي / یا Codex Mashhad عنوانی است برای مجموع دو نسخۀ قرآنی با خط حجازی کهن به شماره‌های 18 و 4116 در کتابخانۀ آستان قدس رضوی (مشهد).  این اثر با 252 برگ، کامل‌ترین مجموعه اوراق از یک قرآن کامل از سدۀ نخست هجری در سراسر جهان به شمار می‌آید که بیش از 95% متن قرآن را در بر دارد. با توجه به ویژگی‌های متنی این مصحف، ویژگی‌های رسم، غرائب املائی، اختلاف قرائات، چینش یا ترتیب بندی سوره‌ها، و نهایتاً بر پایۀ آزمایش‌های متعدد کربن 14، روشن شده است که بخش اصلی این نسخه در سدۀ نخست هجری کتابت شده است. مجموع ویژگی‌های این مصحف، در کمتر نسخه‌ای از قرآن‌های کهن به خط حجازی یافت می‌شود. از این رو، «مصحف مشهد رضوی» یکی از مهم‌ترین اسناد عینی در شناخت ما از تحولات تاریخ متن قرآن کریم در سدۀ نخست هجری است. مراسم رونمایی و معرفی: مشهد، کتابخانۀ آستان قدس رضوی، تالار قدس پنجشنبه 25 آبان 1402/ ساعت 9-11 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠 تمایزات مسلک قرن اکید با سایر مسلک ها 👤 🔻شهید صدر برای بیان تمایزات دیدگاه خود با سائر دیدگاه­‌ها می­‌فرماید تحلیل ارائه شده برای وضع سه نتیجه را در پی دارد: ۱- نتیجۀ اول آن است که حقیقت وضع، یک امر حقیقی و واقعی است نه یک امر اعتباری و نه تعهّد و مانند آن. ما در حقیقت در صدد ارائۀ تحلیلی از همان مسلک واقعی و حقیقی بودن وضع هستیم که این امر واقعی را توجیه و تبیین کند؛ یعنی چه اتفاقی می­ افتد که چنین امر واقعی و حقیقی­ ای رخ می­‌دهد و سائر .... 📚 درس خارج اصول، ۸ مهر ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
❇️ تقیّد آیت‌الله‌العظمی حاج سید احمد زنجانی (رضوان‌الله علیه) به نماز جماعت 🔸 آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: 🔸️ مرحوم والد مقيّد بود هميشه نمازها را به جماعت بخواند، اماماً يا مأموماً. دو چيز مانع شركت در جماعت است: يكى سخت‏گيرى در عدالت اشخاص است. مذاق ايشان اين گونه نبود، مى‏‌گفتند: در عدالتى ‏كه شرع براى امام جماعت شرط كرده، اين سخت‏گيری‌ها لحاظ نشده است، علاوه بر اين كه ايشان نوعاً به اشخاص داشت. مانع ديگر براى شركت در جماعت، امراض نفسانى است که در مرحوم والد منتفى بود. ايشان نه از نظر مذاق فقهى مانع داشت و نه از نظر نفسانى. لذا به راحتى به اشخاص اقتدا مى‌‏كرد. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 تفاوت استصحاب و قیاس از منظر شیعه 👤 عده ای از قدما اصحاب بودند که استصحاب را قیاس می دانستند، البته واقعا فرق جوهری با قیاس ندارد و اخباری‌ها هم شاید از این باب است که اشکال کرده‌اند. در حقیقت فرق بین استصحاب و قیاس این است که ... ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3095 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
📌 شماره 101 بر روی سایت مدرسه فقهی بارگذاری شد. http://fa.mfeb.ir/?p=20441 ✅مراکز علمی و پژوهشی که متقاضی دریافت لوح پژوهشی ذکری برای نصب در مراکز خود هستند، به مدیر کانال اطلاع دهند. 🆔@mfebir ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
04 Zekra 101 - نسخه نشر دیجیتال.pdf
984.5K
💠 نسخه نشر دیجیتال 🔸 شماره 101 ✅ مطالب خود را برای چاپ در شماره های بعدی به آدرس 🆔 @mfebir ارسال بفرمایید. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠مفاد اطلاق تضییق یا توسعه؟ 👤 اطلاق گاهی مقتضی شمول است و گاهی مقتضی تضییق است. اگر یک مقسم و چند قسم دارید و تمامی اقسام عرفا نیاز به بیان زائد داشته باشند نتیجه اطلاق، شمول می شود اما گاهی بعضی از اقسام نیاز به بیان زائد دارند و بعضی نیاز به بیان زائد ندارد که نتیجه اطلاق، تضییق می شود. در أعتق رقبة هم رقبة مؤمنة و هم رقبة کافرة بیان زائد می خواهد لذا اطلاق مقتضی شمول است. اما در وجوب عینی و کفایی، تعیینی و تخییری، نفسی و غیری، فقط غیری و کفایی و تخییری نیاز به بیان زائد دارند و نتیجه اطلاق، تضییق است. حال از کجا بفهمیم که اطلاق اقتضاء شمول دارد یا تضییق؟... 📚 درس خارج اصول جلسه۲۶ (۱۵ آبان ۱۴۰۲) ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3126 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 ضابطه تعمیم در علت 👤 در بحث مقبوله و استفاده عمومیت از «فان المجمع علیه لا ریب فیه» اختلافی است که آیا شهرت فتوائیه را شامل می‌شود یا نه. مرحوم نائینی می‌فرماید این تعلیل عمومیت ندارد و یک ضابطه ای برای تعمیم علت مطرح می‌کند... 📚درس خارج اصول، جلسه ۳۴. آبان ماه ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔸 💠توجیه کلام محقق در شرائع مبنی بر اشتراط تثبّت در پذیرش شهادت شخص غیر ضابط و مغفّل 👤 مرحوم محقق ره در شرائع برای پذیرش شهادت شخص مغفّل (ساده لوح) و غیر ضابط، شرطی را تحت عنوان «تثبّت حاکم» مطرح می کنند. ایشان تثبّت را لازم می دانند تا احراز شود که شهادت چنین شاهدی از روی سهو و خطا نبوده است. به نظر می رسد که بر این اساس، پذیرش شهادت شخص مغفّل و غیر ضابط، به دلیل حصول علم قاضی و از باب اعتبار علم قاضی باشد نه از باب تعبّد به بیّنه. آیا این اشکال به مرحوم محقق ره وارد است؟ استاد قائنی در توجیه بیان مرحوم محقق ره کلامی دارند که اشکال را از ایشان دفع می کند. ایشان می فرمایند: .... 📚درس خارج فقه، چهارده ام آبان ۱۴۰۲ ✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3136 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠محل تقاص طبق سیره عقلائیه 👤 بحث تقاص بنا بر نظر بعضی از علماء چنین نیست که در تمام موارد جایز باشد مثلا بعضی مثل مرحوم خویی تقاص را فقط در یک مورد جایز می‌دانند زیرا دلیل جواز، روایات هستند و مفاد روایات، جواز تقاص از کسی است که در عین حال که عالم به حق است ولی آن را قبول نکند یعنی جاحد باشد ولی اگر طرف مقابل عالم به حق نیست، مثل موضعی که شما معتقدید زید یک ملیون به شما بدهکار است، زید می‌‌گوید من اصلا یادم نیست، من اگر یادم بود کوتاهی نمی‌کردم، در این صورت اگر امکان تقاص داشته باشید(بتوانید مالی از او بردارید) آقای خوئی می‌‌گوید: تقاص از اموال او جایز نیست. ولی این کلام تمام نیست..... 📚 درس خارج اصول، ۳ آبان ۱۴۰۲ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3112 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa