eitaa logo
مباحثه فقاهت
6.3هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
1 ویدیو
33 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر عليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه و اصول و ايجاد فضاي علمی و تخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
سید علی شوشتری(ره) ❇️ آیت الله العظمی شبیری زنجانی: 🔹️ مرحوم آخوند همدانی با واسطه از آخوند شوندی در جزینی، نقل می‌کرد که ایشان می‌گفت من متوجه شدم که هفته‌ای یک ساعت به منزلی می‌رود؛ این مسئله توجه مرا جلب کرد! و با خود گفتم این موضوع نباید بی‌حساب باشد. حتماً نکته‌ای در آن هست. 🔹️ آن منزل، منزل آقا سید علی بود. می‌گوید به بهانه استخاره در زدم؛ گفتم استخاره می‌خواهم. آقا سید علی فرمود بگویید وارد شود، داخل شدم دیدم آقا سید علی موعظه می‌کند شیخ هم مشغول گوش دادن به وعظ اوست... 🔹️ جلسه که تمام شد آقا سید علی بلند شد و شیخ را بدرقه کرد، من خیلی مجذوب آن صحبت‌ها شدم. از آقاسید علی خواستم اجازه دهد من هم شرکت کنم. آقا سیدعلی فرمود: آقا رئیس هستند فرصتی ندارند وقتشان خیلی محدود است، شما هر وقت بیایید مانعی نیست. 🔹️ آخوند ملاحسینقلی می‌گفت؛ خدمت آقا سید علی رفتم دیدم اصحاب خاصی دارد و بدین ترتیب ملا حسینقلی به آقا متصل می‌شوند. 📘 حکایات نورانی، ص۲۱. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 کافی نبودن عنصر قرن اکید برای تحلیل حقیقت وضع 👤 🔻یک اشکالی به ذهن ما رسیده بود که بعد متوجه شدیم در لابلای کلمات آقای هاشمی نیز به آن اشاره شده است. اشکال مورد نظر عبارت از آن است که آیا حقیقت وضع، مجرد قرن اکید است؟ یعنی آیا حقیقت وضع مجرد این است که با تصور لفظ، تصور معنا ایجاد شود؟ آقای هاشمی به موارد تداعی معانی مثال می‌­زند. به طور مثال با دیدن کلمۀ سکونی، ذهن معنای نوفلی را تداعی و تصور می­کند؛ اما .... 📚 درس خارج اصول، ۹ مهر ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 ضرورت مشروعیت غرض برای تشکیل شخص اعتباری 👤 یکی از مقوماتی که در کتب حقوقدانان برای تشکیل شخص اعتباری مطرح شده است، وجود مصلحت معیّن و مشروع است؛ یعنی اگر مؤسسین شخص اعتباری اقدام به ایجاد شخص اعتباری کنند که غرض از آن مشروع نباشد، آن شخص اعتباری اساسا ایجاد نخواهد شد. علاوه بر نظریه مطرح شده، دو نظریه دیگر قابل بیان است: 1- ضرورتی ندارد که غرض از تشکیل شخص حقوقی، غرض مشروع یا مصلحت عام یا خاص باشد. 2- تفصیل بین اهداف نامشروع در بین کافّه عقلاء و اهداف محل اختلاف 📚 برگرفته از صفحه ۴۳ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠تفصیل مرحوم تبریزی در حجیت اجماع 👤 در مساله حجیت اجماع تفاصیلی وجود دارد که یکی از آنها، تفصیلی است که مرحوم تبریزی و مشابه آن را شهید صدر در بحوث مطرح کرده اند. از منظر ایشان گاهی اجماع بر یک مساله ای است که حکم آن خلاف است؛ به این بیان که مثلاً اصل عملی اقتضای برائت دارد در حالی که دیده می شود اجماع بر وجوب آن حکم، اقامه شده است و از طرف دیگر آن مساله هم از مسائلی نیست که اولاً عقل بتواند در آن نظری داشته باشد؛ مثلاً در شک و دوران بین وجوب یک تسبیح اربعه یا سه تسبیح اربعه در رکعت سوم و چهارم، عقل اصلاً نه ایجاباً و نه نفیاً نظری ندارد و ثانیاً در قرآن کریم و روایات موجود هم دلیلی بر این حکم وجود ندارد؛ در چنین فرضی مرحوم آقای تبریزی می فرماید ... 📚درس خارج اصول، شانزدهم مهر ۱۴۰۲ ✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3160 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 رابطه بین ادله ناهیه از عمل به ظن و ادله حجیت خبر واحد 👤 در بحث حجیت خبر واحد بعضی قائل به عدم حجیت هستند چرا که آیات ناهیه از عمل به ظن آنها را شامل می‌شود. در مقابل جواب داده اند به این که ادله حجیت خبر واحد بر آیات ناهیه مقدم می‌شوند. اما در کیفیت تقدم اختلاف شده است. مرحوم آخوند قائل به تخصیص و مرحوم نائینی قائل به حکومت و مرحوم شیخ قائل به تخصص و مرحوم بروجردی قائل به ورود است.... 📚درس خارج اصول، جلسه ۴۰. آبان ماه ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠 طرق اثبات وثاقت مسعدة بن صدقة 👤 پنج طریق اثبات وثاقت مسعده بن صدقه به شرح ذیل است: ۱.ایشان از روات کتاب کامل الزیارات است. ۲.ایشان از روات کتاب تفسیر قمی است. ۳.محقق بروجردی و آیت الله شبیری زنجانی ادعا می‌کنند که مسعدة بن صدقه همان «مسعدة بن زیاد» است. ۴.اکثار روایت اجلاء. ۵.مرحوم تبریزی رحمه الله فرموده‌اند: در مورد هر شخصی که از معاریف بوده و «لم یرد فیه قدح» وثوق پیدا می‌شود که او عیبی نداشته است و الا یک شخصی عیب او را بیان می‌کرد. اما بررسی و نقد این وجوه در ادامه مطلب..... 📚 درس خارج اصول، ۱۷ آبان ۱۴۰۲ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3153 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔸 💠مراد از تعبیر «ذی مخزیة فی الدین» در روایت سکونی 👤 در بحث اشتراط اسلام در قبول شهادت، به روایت سکونی تمسک شده است. شاهد در این روایت، تعبیر «ذی مخزیة فی الدین» است. تفاسیر مختلفی از این تعبیر وجود دارد. برخی آن را به ولد الزنا تفسیر کرده اند و برخی آن را مختص به شخص محدود (کسی که حدّ شرعی خورده است) دانسته اند. اما به نظر استاد قائنی دام ظلّه، این تفاسیر صحیح نیستند. معنای صحیح از این تعبیر، امری است که با توجه به آن می توان به این روایت برای اثبات اشتراط اسلام در قبول شهادت تمسّک کرد. اما معنای صحیح «ذی مخزیة فی الدین» عبارت است از ... . 📚درس خارج فقه، بیست و یکم آبان ۱۴۰۲ ✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3159 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
با امام عصر(عج) ❇️ آیت الله شبیری زنجانی: 🔹️ مرحوم می‌گفت: از پرسیدند که شما حضرت ولیعصر علیه السلام را زیارت کرده‌اید یا نه؟ در پاسخ گفت تاکنون خیر... زمانی به من گفتند حضرت، در در حجره است، من در مسجد کوفه بودم دوان‌دوان خودم را به مسجد سهله رساندم، به‌طرف حجره آقا سید علی رفتم، مقداری مانده بود که داخل حجره شوم آقا سیدعلی گفت جلو نیا!... و من توقف کردم. 🔹️ همهمه‌ای می‌شنیدم، بعد از مدتی آقا سید علی گفت بیا، رفتم کسی را ندیدم ولی آقا سید علی بمن داد. 📘 حکایات نورانی، ص۲۷ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 بررسی دوران استصحاب حکم مخصص و رجوع به عام فوقانی از منظر شیخ انصاری و مرحوم امام خمینی(ره) 👤 📝 بحث در دوران امر بین حکم و بین رجوع به عام فوقانی بود؛ به این بیان که اگر عامی مثل (اوفوا بالعقود) وجود داشته باشد و بعد از آن یک مخصص لبی وارد شود و آن را تخصیص بزند، در غیر مورد متیقن، چه باید کرد؟ آیا باید به عام رجوع کرد یا باید حکم مخصص را استصحاب کرد؟ مرحوم شیخ انصاری قائل به تفصیل هستند و می فرمایند اگر زمان در عام، ظرف باشد در این صورت حکم مخصص را باید استصحاب کرد؛ اما اگر زمان در عام، قید باشد در این صورت، باید به عام رجوع کرد. ولی استاد از قول مرحوم امام می فرماید که اساساً در ما نحن فیه این تفصیل جایگاهی ندارد و در مقام، بحث اطلاق و تقیید است نه بحث عام و خاص به این بیان که..... 📚درس خارج فقه مهر ۱۴۰۲ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3161 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🏴 عزاداری ایام فاطمیه از أفضل قربات إلی الله است ▪️آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: عزاداری فاطمیه اول و دوم از سابق بین مؤمنان مرسوم بوده است و عزاداری در این ایام از مصادیق تعظیم شعائر و از أفضل قربات إلی الله است که باید محفوظ بماند و سعی افراد هم باید بر این باشد که حرمت ایام عزا را نگه دارند. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 مراد از ابوبصیر در اسناد روایات 👤 از قدیم در بین رجالیان، مشهور بود که عنوان ابوبصیر، مردد بین دو نفر است: «ابوبصیر لیث بن بختری مرادی» و «ابوبصیر یحیی بن ابی‌القاسم اسدی» و یحیی بن ابی القاسم، ضعیف یا واقفی است، ولی لیث بن بختری ثقه است؛ لذا در مقام تصحیح روایاتی که در آنها نام ابوبصیر آمده، رجالیان برای تصحیح سند، در صدد اقامه قرائن بر لیث بودن ابوبصیر برآمده‌اند. این بیان که ابوبصیر مردّد بین دو نفر باشد (که یکی ثقه و دیگری ضعیف است)، از اشتباهی ناشی می‌شود که اولین بار در کلام مرحوم علامه وارد شده است... 📚 درس خارج فقه، ۱۶ آبان ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3142 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
❇️ تقرب به خدا بدون به حضرت زهرا (س) ممکن نیست.. 🔹️ مرحوم آیت الله شاه آبادی می‌فرمودند: ( آیت الله محمد علی شاه آبادی) ارادت خاصی به حضرت زهرا- سلام الله علیها- داشتند، تا حدّی که بردنِ نام حضرت زهرا، با جاری شدن اشک ایشان مساوی بود. 🔹️ حتی در مقام ، تنها عبارتی که به زبان می‌آوردند این بود: «الهی به عصمتِ ، به نورِ زهرا، به شرفِ زهرا، به حیثیتِ زهرا »و آن وقت اشک از چشمان‌شان جاری می‌شد و سپس استخاره می‌کردند. 🔹️ به عقیده ایشان الی الله، بدون ارتباط و به حضرت زهرا ممکن نیست، لذا می‌فرمودند: همان طور که ائمه -علیهم السلام- در مقاماتِ عالیه نیازمند توسّل به مادرشان هستند، ما نیز در مقام سیر الی الله، نیازمندِ توسل به حضرت زهرا(ع)هستیم! 📘 حدیث نصر- یادنامه آیت الله نصرالله شاه آبادی، ص ۱۹۰ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir