❇️ #جرعه_معرفت
🔹️ #علامه_محمد_تقی_مجلسی(ره):
⬅️ ینبغی للعالم أن لا یتکلم ما لم یتوسل إلی الله تعالی بالتضرع و الابتهال.
⬅️ و یقرأ قوله تعالی: (رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی، وَ یَسِّرْ لِی أَمْرِی، وَ احْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسانِی، یَفْقَهُوا قَوْلِی)حتی یجری الله سبحانه علی لسانه ما هو الحق و الصواب.
⬅️ و هکذا دأبی سیما فی هذا الشرح، و جربت زائدا من ألف مرة أنه لو کان وقع النسیان فی التوسل کان یقع السهو فی السطر الأول غالبا و أتنبه و أتوسل.
⬅️ و روی عن الصادق علیه السلام أنه ینبغی للمؤمن أن یکون محدّثا. و لا یحصل ذلک إلا بالتوسل إلی جناب قدسه تعالی.
📚 روضة المتقین، ج۱۲،ص۲۴۹
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸#فقه
💠معنای عدالت در شاهد به عنوان شرط قبول شهادت
👤#استاد_قائینی
یکی از وجوه اشتراط بلوغ در شهادت صبی، عدالت ذکر شده است به این بیان که عدالت ملکۀ ترک گناه است و صبی نمی تواند گناه کند چون مکلف نیست بنابراین نمی توان صبی را عادل دانست. اما به نظر استاد قائنی دام ظلّه، عدالت معنای دیگری دارد و با توجه به آن معنا نمی توان برای اثبات اشتراط بلوغ به این وجه تمسک کرد و همان معنا از عدالت منشأ اشتراط مروّت و اشتراط ترک قبائحِ مباح در امام جماعت علاوه بر ترک فسق شده است. این معنا از عدالت عبارت است از ... .
📚درس خارج فقه، سی ام مهر ۱۴۰۲
✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3113
#عدالت
#شهادت #صبی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #اصول
💠 موارد تمسک به سیرهی عقلا (اصالة السلامه)
👤 #الفائق
شخصی در زمان تعلق وجوب زکات، در تحقق شرایط وجوب زکات مثلاً عقل شک می کند و حالت سابقه هم معلوم نیست تا مجرای استصحاب باشد حکم مسأله چیست؟
دو قول وجوب و عدم وجوب زکات در مسأله وجود دارد که برخی از فقها مثل آیة الله خوئی رضوان الله تعالی علیه با تمسک به بناء عقلا بر اصالة السلامه، به وجوب زکات فتوا داده اند...
📚 الفائق(صفحه ۱۲۱)
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3101
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
#فقه
💠امکان یا امتناع بازگشت از طیب نفس انشایی
👤 #استاد_شهیدی
[روایت] لایحل مال امرء مسلم الا بطیبة نفسه تاسیسی نیست، امضاء بناء عقلایی است، و در بناء عقلاء آنی که مجوز تصرف در مال غیر است اعم است از طیب نفس بالفعل و طیب نفس انشایی که در ضمن عقد لازم به نحو شرط نتیجه انشاء میشود.
نکته عقلاییه غالبه در حرمت تصرف در مال غیر این است که ظلم و عدوان است و این نکته در جایی که فعلا مالک راضی نیست ولی طیب نفس او شرط نتیجه شده است، نمیآید.....
📚درس خارج فقه، ۲۶ مهر ۱۴۰۲
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3110
#طیب_نفس
#انشاء #شرط_نتیجه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠 انشاءات طولی
👤 #استاد_مفیدی
انشاءات طولی را در سراسر فقه داریم. درک و تحلیل و توضیحش باید یکی از «مبادی تصوریِ حکم» در اصول بشود. منظور از انشاءات طولی این است که ...
این بحث انشاءات طولی، بسیار پرفایده است؛ اگر مبادی این نظریه صاف بشود، میبینید در سرتاسر فقه، با انشاءات طولی سر و کار دارید. اگر انشاءات طولی را با لطافتش خوب تصور کنید، در این ادلهی طولی اصلاً به #تعارض مانعةالجمع نمیرسید. ...
📚 برگرفته از درس خارج فقه استاد مفیدی جلسه هشتم(یکشنبه۲۳مهر۱۴۰۲)
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید:
👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3123
#انشاءات_طولی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/mobahathah_ir/1632
📌 شماره 100 #لوح_پژوهشی_ذکری
بر روی سایت مدرسه فقهی بارگذاری شد.
http://fa.mfeb.ir/?p=20436
✅مراکز علمی و پژوهشی که متقاضی دریافت لوح پژوهشی ذکری برای نصب در مراکز خود هستند، به مدیر کانال اطلاع دهند.
🆔@mfebir
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
Zekra 100.pdf
1.51M
💠 نسخه نشر دیجیتال #لوح_پژوهشی_ذکری
🔸 شماره 100
✅مطالب خود را برای چاپ در شماره های بعدی به آدرس
🆔 @mfebir
ارسال بفرمایید.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
27.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 مصحف مشهد رضوی
کاملترین دستنویس قرآنی به خط حجازی از سدۀ نخست هجری
🔸مصحف مشهد رضوی / مصحف المشهد الرضوي / یا Codex Mashhad عنوانی است برای مجموع دو نسخۀ قرآنی با خط حجازی کهن به شمارههای 18 و 4116 در کتابخانۀ آستان قدس رضوی (مشهد). این اثر با 252 برگ، کاملترین مجموعه اوراق از یک قرآن کامل از سدۀ نخست هجری در سراسر جهان به شمار میآید که بیش از 95% متن قرآن را در بر دارد. با توجه به ویژگیهای متنی این مصحف، ویژگیهای رسم، غرائب املائی، اختلاف قرائات، چینش یا ترتیب بندی سورهها، و نهایتاً بر پایۀ آزمایشهای متعدد کربن 14، روشن شده است که بخش اصلی این نسخه در سدۀ نخست هجری کتابت شده است.
مجموع ویژگیهای این مصحف، در کمتر نسخهای از قرآنهای کهن به خط حجازی یافت میشود. از این رو، «مصحف مشهد رضوی» یکی از مهمترین اسناد عینی در شناخت ما از تحولات تاریخ متن قرآن کریم در سدۀ نخست هجری است.
مراسم رونمایی و معرفی:
مشهد، کتابخانۀ آستان قدس رضوی، تالار قدس
پنجشنبه 25 آبان 1402/ ساعت 9-11
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 #اصول
💠 تمایزات مسلک قرن اکید با سایر مسلک ها
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻شهید صدر برای بیان تمایزات دیدگاه خود با سائر دیدگاهها میفرماید تحلیل ارائه شده برای وضع سه نتیجه را در پی دارد:
۱- نتیجۀ اول آن است که حقیقت وضع، یک امر حقیقی و واقعی است نه یک امر اعتباری و نه تعهّد و مانند آن. ما در حقیقت در صدد ارائۀ تحلیلی از همان مسلک واقعی و حقیقی بودن وضع هستیم که این امر واقعی را توجیه و تبیین کند؛ یعنی چه اتفاقی می افتد که چنین امر واقعی و حقیقی ای رخ میدهد و سائر ....
📚 درس خارج اصول، ۸ مهر ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#وضع
#قرن #اکید
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
#حکایت_خوبان
❇️ تقیّد آیتاللهالعظمی حاج سید احمد زنجانی (رضوانالله علیه) به نماز جماعت
🔸 آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی:
🔸️ مرحوم والد مقيّد بود هميشه نمازها را به جماعت بخواند، اماماً يا مأموماً.
دو چيز مانع شركت در جماعت است: يكى سختگيرى در عدالت اشخاص است. مذاق ايشان اين گونه نبود، مىگفتند: در عدالتى كه شرع براى امام جماعت شرط كرده، اين سختگيریها لحاظ نشده است، علاوه بر اين كه ايشان نوعاً به اشخاص #حسن_ظنّ داشت. مانع ديگر براى شركت در جماعت، امراض نفسانى است که در مرحوم والد منتفى بود. ايشان نه از نظر مذاق فقهى مانع داشت و نه از نظر نفسانى. لذا به راحتى به اشخاص اقتدا مىكرد.
#جماعت
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠 تفاوت استصحاب و قیاس از منظر شیعه
👤 #استاد_سیداحمد_مددی
عده ای از قدما اصحاب بودند که استصحاب را قیاس می دانستند، البته واقعا فرق جوهری با قیاس ندارد و اخباریها هم شاید از این باب است که اشکال کردهاند. در حقیقت فرق بین استصحاب و قیاس این است که ...
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.👇👇
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3095
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
📌 شماره 101 #لوح_پژوهشی_ذکری
بر روی سایت مدرسه فقهی بارگذاری شد.
http://fa.mfeb.ir/?p=20441
✅مراکز علمی و پژوهشی که متقاضی دریافت لوح پژوهشی ذکری برای نصب در مراکز خود هستند، به مدیر کانال اطلاع دهند.
🆔@mfebir
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
04 Zekra 101 - نسخه نشر دیجیتال.pdf
984.5K
💠 نسخه نشر دیجیتال #لوح_پژوهشی_ذکری
🔸 شماره 101
✅ مطالب خود را برای چاپ در شماره های بعدی به آدرس
🆔 @mfebir
ارسال بفرمایید.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 #اصول
💠مفاد اطلاق تضییق یا توسعه؟
👤 #استاد_حسینی_نسب
اطلاق گاهی مقتضی شمول است و گاهی مقتضی تضییق است. اگر یک مقسم و چند قسم دارید و تمامی اقسام عرفا نیاز به بیان زائد داشته باشند نتیجه اطلاق، شمول می شود اما گاهی بعضی از اقسام نیاز به بیان زائد دارند و بعضی نیاز به بیان زائد ندارد که نتیجه اطلاق، تضییق می شود.
در أعتق رقبة هم رقبة مؤمنة و هم رقبة کافرة بیان زائد می خواهد لذا اطلاق مقتضی شمول است. اما در وجوب عینی و کفایی، تعیینی و تخییری، نفسی و غیری، فقط غیری و کفایی و تخییری نیاز به بیان زائد دارند و نتیجه اطلاق، تضییق است.
حال از کجا بفهمیم که اطلاق اقتضاء شمول دارد یا تضییق؟...
📚 درس خارج اصول جلسه۲۶ (۱۵ آبان ۱۴۰۲)
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3126
#اطلاق
#توسعه #تضییق
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰#اصول
💠 ضابطه تعمیم در علت
👤#استاد_گنجی
در بحث مقبوله و استفاده عمومیت از «فان المجمع علیه لا ریب فیه» اختلافی است که آیا شهرت فتوائیه را شامل میشود یا نه. مرحوم نائینی میفرماید این تعلیل عمومیت ندارد و یک ضابطه ای برای تعمیم علت مطرح میکند...
📚درس خارج اصول، جلسه ۳۴. آبان ماه ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#تعمیم
#علت #شهرت
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔸#فقه
💠توجیه کلام محقق در شرائع مبنی بر اشتراط تثبّت در پذیرش شهادت شخص غیر ضابط و مغفّل
👤#استاد_قائینی
مرحوم محقق ره در شرائع برای پذیرش شهادت شخص مغفّل (ساده لوح) و غیر ضابط، شرطی را تحت عنوان «تثبّت حاکم» مطرح می کنند. ایشان تثبّت را لازم می دانند تا احراز شود که شهادت چنین شاهدی از روی سهو و خطا نبوده است. به نظر می رسد که بر این اساس، پذیرش شهادت شخص مغفّل و غیر ضابط، به دلیل حصول علم قاضی و از باب اعتبار علم قاضی باشد نه از باب تعبّد به بیّنه. آیا این اشکال به مرحوم محقق ره وارد است؟
استاد قائنی در توجیه بیان مرحوم محقق ره کلامی دارند که اشکال را از ایشان دفع می کند. ایشان می فرمایند: ....
📚درس خارج فقه، چهارده ام آبان ۱۴۰۲
✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3136
#ضابط
#شهادت #مغفّل
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #اصول
💠محل تقاص طبق سیره عقلائیه
👤 #استاد_شهیدی
بحث تقاص بنا بر نظر بعضی از علماء چنین نیست که در تمام موارد جایز باشد مثلا بعضی مثل مرحوم خویی تقاص را فقط در یک مورد جایز میدانند زیرا دلیل جواز، روایات هستند و مفاد روایات، جواز تقاص از کسی است که در عین حال که عالم به حق است ولی آن را قبول نکند یعنی جاحد باشد ولی اگر طرف مقابل عالم به حق نیست، مثل موضعی که شما معتقدید زید یک ملیون به شما بدهکار است، زید میگوید من اصلا یادم نیست، من اگر یادم بود کوتاهی نمیکردم، در این صورت اگر امکان تقاص داشته باشید(بتوانید مالی از او بردارید) آقای خوئی میگوید: تقاص از اموال او جایز نیست.
ولی این کلام تمام نیست.....
📚 درس خارج اصول، ۳ آبان ۱۴۰۲
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3112
#تقاص
#عقلا #معذور
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
#حکایت_خوبان
#درس_اخلاق سید علی شوشتری(ره)
❇️ آیت الله العظمی شبیری زنجانی:
🔹️ مرحوم آخوند #ملاعلی_معصومی همدانی با واسطه از آخوند #ملا_حسینقلی_همدانی شوندی در جزینی، نقل میکرد که ایشان میگفت من متوجه شدم که #شیخ_انصاری هفتهای یک ساعت به منزلی میرود؛ این مسئله توجه مرا جلب کرد! و با خود گفتم این موضوع نباید بیحساب باشد. حتماً نکتهای در آن هست.
🔹️ آن منزل، منزل آقا سید علی بود. میگوید به بهانه استخاره در زدم؛ گفتم استخاره میخواهم. آقا سید علی فرمود بگویید وارد شود، داخل شدم دیدم آقا سید علی موعظه میکند شیخ هم مشغول گوش دادن به وعظ اوست...
🔹️ جلسه که تمام شد آقا سید علی بلند شد و شیخ را بدرقه کرد، من خیلی مجذوب آن صحبتها شدم. از آقاسید علی خواستم اجازه دهد من هم شرکت کنم. آقا سیدعلی فرمود: آقا رئیس هستند فرصتی ندارند وقتشان خیلی محدود است، شما هر وقت بیایید مانعی نیست.
🔹️ آخوند ملاحسینقلی میگفت؛ خدمت آقا سید علی رفتم دیدم اصحاب خاصی دارد و بدین ترتیب ملا حسینقلی به آقا #سیدعلی_شوشتری متصل میشوند.
📘 حکایات نورانی، ص۲۱.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠 کافی نبودن عنصر قرن اکید برای تحلیل حقیقت وضع
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻یک اشکالی به ذهن ما رسیده بود که بعد متوجه شدیم در لابلای کلمات آقای هاشمی نیز به آن اشاره شده است. اشکال مورد نظر عبارت از آن است که آیا حقیقت وضع، مجرد قرن اکید است؟ یعنی آیا حقیقت وضع مجرد این است که با تصور لفظ، تصور معنا ایجاد شود؟
آقای هاشمی به موارد تداعی معانی مثال میزند. به طور مثال با دیدن کلمۀ سکونی، ذهن معنای نوفلی را تداعی و تصور میکند؛ اما ....
📚 درس خارج اصول، ۹ مهر ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#قرن
#اکید #وضع
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #فقه
💠 ضرورت مشروعیت غرض برای تشکیل شخص اعتباری
👤 #الشخص_الاعتباری
یکی از مقوماتی که در کتب حقوقدانان برای تشکیل شخص اعتباری مطرح شده است، وجود مصلحت معیّن و مشروع است؛ یعنی اگر مؤسسین شخص اعتباری اقدام به ایجاد شخص اعتباری کنند که غرض از آن مشروع نباشد، آن شخص اعتباری اساسا ایجاد نخواهد شد.
علاوه بر نظریه مطرح شده، دو نظریه دیگر قابل بیان است:
1- ضرورتی ندارد که غرض از تشکیل شخص حقوقی، غرض مشروع یا مصلحت عام یا خاص باشد.
2- تفصیل بین اهداف نامشروع در بین کافّه عقلاء و اهداف محل اختلاف
📚 برگرفته از صفحه ۴۳
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
#شخص_حقوقی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸#اصول
💠تفصیل مرحوم تبریزی در حجیت اجماع
👤#استاد_شمس
در مساله حجیت اجماع تفاصیلی وجود دارد که یکی از آنها، تفصیلی است که مرحوم تبریزی و مشابه آن را شهید صدر در بحوث مطرح کرده اند.
از منظر ایشان گاهی اجماع بر یک مساله ای است که حکم آن خلاف است؛ به این بیان که مثلاً اصل عملی اقتضای برائت دارد در حالی که دیده می شود اجماع بر وجوب آن حکم، اقامه شده است و از طرف دیگر آن مساله هم از مسائلی نیست که اولاً عقل بتواند در آن نظری داشته باشد؛ مثلاً در شک و دوران بین وجوب یک تسبیح اربعه یا سه تسبیح اربعه در رکعت سوم و چهارم، عقل اصلاً نه ایجاباً و نه نفیاً نظری ندارد و ثانیاً در قرآن کریم و روایات موجود هم دلیلی بر این حکم وجود ندارد؛ در چنین فرضی مرحوم آقای تبریزی می فرماید ...
📚درس خارج اصول، شانزدهم مهر ۱۴۰۲
✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3160
#اجماع
#ارتکاز #تسالم
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰#اصول
💠 رابطه بین ادله ناهیه از عمل به ظن و ادله حجیت خبر واحد
👤#استاد_گنجی
در بحث حجیت خبر واحد بعضی قائل به عدم حجیت هستند چرا که آیات ناهیه از عمل به ظن آنها را شامل میشود. در مقابل جواب داده اند به این که ادله حجیت خبر واحد بر آیات ناهیه مقدم میشوند. اما در کیفیت تقدم اختلاف شده است. مرحوم آخوند قائل به تخصیص و مرحوم نائینی قائل به حکومت و مرحوم شیخ قائل به تخصص و مرحوم بروجردی قائل به ورود است....
📚درس خارج اصول، جلسه ۴۰. آبان ماه ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#آیات_ناهیه
#حجیت #خبر_واحد
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰 #رجال
💠 طرق اثبات وثاقت مسعدة بن صدقة
👤 #استاد_شهیدی
پنج طریق اثبات وثاقت مسعده بن صدقه به شرح ذیل است:
۱.ایشان از روات کتاب کامل الزیارات است.
۲.ایشان از روات کتاب تفسیر قمی است.
۳.محقق بروجردی و آیت الله شبیری زنجانی ادعا میکنند که مسعدة بن صدقه همان «مسعدة بن زیاد» است.
۴.اکثار روایت اجلاء.
۵.مرحوم تبریزی رحمه الله فرمودهاند: در مورد هر شخصی که از معاریف بوده و «لم یرد فیه قدح» وثوق پیدا میشود که او عیبی نداشته است و الا یک شخصی عیب او را بیان میکرد.
اما بررسی و نقد این وجوه در ادامه مطلب.....
📚 درس خارج اصول، ۱۷ آبان ۱۴۰۲
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3153
#وثاقت
#راوی #مسعدة #صدقة #زیاد
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔸#فقه
💠مراد از تعبیر «ذی مخزیة فی الدین» در روایت سکونی
👤#استاد_قائینی
در بحث اشتراط اسلام در قبول شهادت، به روایت سکونی تمسک شده است. شاهد در این روایت، تعبیر «ذی مخزیة فی الدین» است. تفاسیر مختلفی از این تعبیر وجود دارد. برخی آن را به ولد الزنا تفسیر کرده اند و برخی آن را مختص به شخص محدود (کسی که حدّ شرعی خورده است) دانسته اند. اما به نظر استاد قائنی دام ظلّه، این تفاسیر صحیح نیستند. معنای صحیح از این تعبیر، امری است که با توجه به آن می توان به این روایت برای اثبات اشتراط اسلام در قبول شهادت تمسّک کرد. اما معنای صحیح «ذی مخزیة فی الدین» عبارت است از ... .
📚درس خارج فقه، بیست و یکم آبان ۱۴۰۲
✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3159
#مخزیة
#شهادت
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
#حکایت_خوبان
#ملاقات با امام عصر(عج)
❇️ آیت الله شبیری زنجانی:
🔹️ مرحوم #آخوند_همدانی میگفت: از #آخوند_ملا_حسینقلی پرسیدند که شما حضرت ولیعصر علیه السلام را زیارت کردهاید یا نه؟
در پاسخ گفت تاکنون خیر...
زمانی به من گفتند حضرت، در #مسجد_سهله در حجره #آقا_سید_علی_شوشتری است، من در مسجد کوفه بودم دواندوان خودم را به مسجد سهله رساندم، بهطرف حجره آقا سید علی رفتم، مقداری مانده بود که داخل حجره شوم آقا سیدعلی گفت جلو نیا!... و من توقف کردم.
🔹️ همهمهای میشنیدم، بعد از مدتی آقا سید علی گفت بیا، رفتم کسی را ندیدم ولی آقا سید علی بمن #وعده داد.
📘 حکایات نورانی، ص۲۷
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir