eitaa logo
مباحثه فقاهت
6.3هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
1 ویدیو
33 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر عليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه و اصول و ايجاد فضاي علمی و تخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 💠 مثال های واقعی استعمال لفظ در اکثر از معنا 👤 🔻بنابر تحقیق مدلول استعمالی می­‌تواند متعدد باشد؛ یعنی استعمال لفظ در اکثر از معنا اشکالی ندارد و هر دو مدلول استعمالی می­‌تواند مقصود تفهیمی متکلم باشد. یکی از نمونه­‌های استعمال لفظ در اکثر از معنا، مادّه‌­تاریخ است. اساساً بسیاری از مادّه‌­تاریخ­‌های زیبا، بر پایۀ استعمال لفظ در اکثر از معنا استوار است. بلکه تمام مادّه­‌تاریخ­‌ها، از قبیل استعمال لفظ در اکثر از معنا به معنای عامش هستند. مادّه­‌تاریخ، عبارتی است که در تعیین زمان یک واقعه، به کار می­‌رود ... . 📚 درس خارج اصول، ۲۲ مهر ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
❇️ میرزای شیرازی؛ 🔹️ میرزای شیرازی در سال ۱۲۳۰ قمری در پا به عرصه این جهان گذاشت و چون از آغاز آثار نبوغ و ذکاوت سرشار در او پیدا بود، پدرش در سن ۴ سالگی او را به معلم سپرد و در ظرف دو سال قرآن و خط را کاملاً یاد گرفت و در سن ۶ سالگی به فراگرفتن علوم ادب عربی مشغول شد. و با سرعت آن را یاد گرفت و به خواندن و روی آورد و با نبوغ و هوش خود در فقه و اصول مهارت پیدا کرد به‌طوری‌که تدریس کتاب فقهی را شروع کرد و در سن ۱۵ سالگی شرح لمعه را تدریس می‌کرد. 🔹️ تااینکه در سن تقریباً ۱۶ سالگی به مسافرت کرد و در حوزه درس عالم بزرگوار و استاد برجسته شیخ محمدتقی حضور یافت و مورد توجه او قرار گرفت و مدتی در درس او شرکت داشت تا این‌که آن استاد بزرگوار به رحمت ایزدی پیوست و از آن‌ پس از محضر برخی از اساتید دیگر تلمّذ کرد. 🔹️ در این ایام در سایه‌ی نبوغ علمی و ذکاوت و استعداد و حافظه‌ی قوی که داشت یکی از حوزه علمیه اصفهان بود که جمعی از افاضل حوزه در درس او حضور پیدا می‌کردند. 🔹️ در سال ۱۲۵۹ در سن ۲۹ سالگی برای تکمیل مراتب علمی خود به مسافرت کرد و در حوزه درسی پربرکت و عالم‌پرور شیخ الفقها شرکت کرد و بعد از اینکه رفته‌رفته نبوغ و ذکاوت و مراتب علمی و فضیلت او بر استاد بزرگوارش صاحب جواهر روشن گردید صاحب جواهر به او تصریح کرد و درضمن در درس عالم بزرگوار شیخ حسن آل کاشف‌الغطاء نیز حضور می‌یابد. 📚 اسلام مجسم، ص۷۶ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 مبنای مرحوم خویی در واجبات ارتباطیه و نقد استاد 👤 مرحوم خویی: حقیقت ارتباطی یعنی اجزاء به هم مرتبط هستند مثل اینکه گفتند تکبیر واجب است و آن تکبیری است که به قرائت ملحق می‌شود و قرائتی واجب است که به قیام ملحق می‌شود و سپس به رکوع ملحق می‌شود. این واجبات به هم گره خوردند. استاد فرمود:این ادعا که در واجبات ارتباطیه چنین تقیداتی باشد، خلاف ارتکاز است 📚درس خارج فقه، جلسه ۸۱، ۹ بهمن ماه سال ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔸 💠 انگیزه های مختلف جعل 👤 🔻جعل علاوه بر مسائل عقیدتی و تقیه دلائل دیگری هم داشته است از جمله اینکه افراد قبیله به خاطر اینکه بزرگ عشیره خود را برتر جلوه دهند، برای تخریب رقیبش احادیثی جعل می کردند مانند روایاتی که آل اعین به زراره نسبت می دادند ولی زراره می گفت من چنین روایاتی نگفته ام یا اینکه برای افزایش تعداد احادیث خودشان برخی دست به جعل می زدند و برخی روایات ضابطه ای چون اعتبار بیشتری داشت جعل می کردند و برخی به دلیل اینکه مردم کمتر مرتکب گناه شوند حدیث جعل می کردند و .... 📚 درس خارج فقه، جلسه ۶۲، ۲۵دی ۱۴۰۲ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3275 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
انگیزه های مختلف جعل.mp3
4.18M
🔸 💠 انگیزه های مختلف جعل 👤 📚 درس خارج فقه، جلسه ۶۲، ۲۵دی ۱۴۰۲ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3275 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠 مشروط بودن تعبدیات و توصلیات به ولایت 👤 همان طور که تعبدیات مشروط به ولایت امیر المومنین علیه السلام هستند توصلیات هم مشروط هستند. لذا اگر غیر شیعه قتال انجام دهد متعلق امر به جهاد نیست. و از طرفی حفظ نفس واجب است و آن را ترک کرده، پس کار حرامی انجام داده است. دلیل بر این مطلب روایتی است که حضرت میفرماید خداوند مبغض اعمال غیر شیعه است. عمل مبغوض که نمیتواند متعلق امر قرار بگیرد. 📚 درس خارج اصول، ۲۷ دی ماه ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔸 💠 بیان فرق دو مسئلۀ اصولی اجتماع امر و نهی و اقضاء النهی للفساد 👤 گفته شده است مساله اجتماع امر و نهی در جایی است که نسبت بین متعلق امر و نهی عموم و خصوص من وجه است ولی مساله اقتضاء در جایی است که نسبت بین آنها عموم و خصوص مطلق است ولی این تفاوت یک تفاوت اصیل نیست بلکه مشیر به حقیقت تفاوت بین این دو مساله است. حقیقت تفاوت بین این دو مساله این است که در باب اجتماع امر و نهی به عناوینی تعلق گرفته‌اند که هیچ کدام از آنها در عنوان دیگر دخالت ندارد مثلا نه نماز در ماهیتش متقوم به غصب است و نه غصب در ماهیتش متقوم به نماز است. درست است که در وجود واحد اجتماع پیدا می‌کنند اما حیث انطباق عنوان نماز بر آن فعل متفاوت با حیث انطباق عنوان غصب بر آن است.... 📚درس خارج اصول، ۲۰ دی ۱۴۰۲ ✅✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3262&pid=10791 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 حاج شیخ عباس قمی در شرح حال عالم ربانی می‌نویسد: 📝 او در حسن اخلاق و اصالت رأی و فکر و قوت حافظه و فراست و تیزبینی و متانت گفتار و سخاوت و بلندنظری و بذل و بخشش و کوشش در قضای حوائج مردم و مداومت در انجام عبادت‌ها و زهد کامل و ساده‌زیستی و اعتنا نداشتن به زخارف دنیا و تخلق به کمالات نفسانی دارای و است و تاریخ نشان ندارد که همه این‌ها در یک فرد جمع شده باشد. " لیس علی الله بمستنکر " " ان یجمع العالم فی واحد " ترجمه: ⬅️ آری از قدرت خداوند هرگز بعید نیست که را در وجود یک نفر جمع کند. 📝 و در ریحانه الأدب می‌گوید تشرف او به شرف ملاقات (ع) محل تردید نمی‌باشد. 📚 الکنی و الالقاب، ج۳، ص۱۹۳؛ ریحانه الأدب، ج۴، ص۱۲۴. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠اشکال صاحب وسایل به استفاده از روایات عرض بر حجیت ظواهر قرآن 👤 صاحب وسائل که یکی از مخالفین سرسخت حجیت ظهورات قرآن کریم است، فرموده‌اند: نمی‌توان به روایات دال بر عرضه احادیث بر قرآن برای اثبات حجیت قرآن کریم استدلال کرد زیرا مفاد این احادیث حجیت قرآن به تنهایی نیست بلکه فقط یک خبر مطابق با ظهور غیر معتبر قرآن هنگامی که با ظهور غیر معتبر قرآن در کنار هم قرار می‌‌گیرند هر دو اعتبار پیدا می‌‌کنند. پس ظهور قرآن به تنهایی معتبر نیست و حدیث مخالف با آن ظهور قرآن نیز معتبر نیست بلکه دوتایی در کنار هم مثل دو بال یک پرنده موجب حجیت هم می‌شوند. ولی این کلام خلاف ظاهر است..... 📚 خارج اصول، ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3304 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
جلسه 084= تاریخ 14021111.mp3
1.89M
🔰 💠اشکال صاحب وسایل به استفاده از روایات عرض بر حجیت ظواهر قرآن 👤 📚 خارج اصول، ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3304 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔸 💠 برهان آیت الله العظمی شبیری دام ظله بر نادرست بودن انصراف از فرد نادر 👤 🔻آیت الله والد برای اثبات دخالت تناسبات حکم و موضوع در انصراف و صحیح نبودن انصراف از فرد نادر، برهانی را ذکر نمودند، مبنی بر اینکه اگر قرار باشد مطلقات از فرد نادر منصرف باشند، به دلیل این که هر فردی یک سری خصوصیات شخصیه دارد، مطلق باید از هر فردی منصرف باشد و حال آن که ... . 📚 درس خارج اصول،۱۰ بهمن ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa