eitaa logo
مباحثه فقاهت
6.3هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
1 ویدیو
33 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر عليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه و اصول و ايجاد فضاي علمی و تخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
اختلاف قرائات نشست نهایی.pdf
232.2K
شماره 49 نشست علمی با موضوع: بررسی حجیت قرائات مختلف قرآن 🎤 ارائه توسط استاد معظم حاج آقای حسین مفیدی 📆زمان: چهارشنبه 1 دی ماه 🔷مکان: مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 تفصیل آیت الله سیستانی در دوران بین تعیین و تخییر 👤 🔻آیت الله سیستانی در دوران بین تعیین و تخییر در مواردی که دوران بین تعیین یکطرف و تخییر باشد، قائل به احتیاط شده است؛ اما اگر دوران بین تعیین هر یک از اطراف و تخییر باشد؛ قائل به برائت شده است. اما این تفصیل وجهی ندارد؛ زیرا.... 📚 درس خارج فقه آذر ۱۴۰۰ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید 👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2323 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 صحیح نگاری و جامع نگاری 👤 🔻در میان متقدمین، دو سبک در تالیف کتب حدیثی وجود داشته است: صحیح نگاری و جامع نگاری. در صحیح نگاری، تنها احادیث معتبر و مورد اعتماد نقل می شده است؛ بر خلاف جامع نگاری که مولف، التزامی به ذکر خصوص احادیث معتبر نداشته است. البته جامع نگاری، منافاتی با توجه اجمالی به اعتبار روایات ندارد... ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2357&pid=8609#pid8609 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 دفاع از اجماع محتمل المدرک 👤 🔻 دفاع از اجماع مدرکی در کلام آیت الله وحید خراسانی در مورد فضولی در ایقاعات، ادعای اجماع بر بطلان شده است. یکی از اشکالات آن این است که محتمل است مجمعین بر اساس مدارک، حکم را داده باشند و اجماع علی القاعده باشد. محقق اصفهانی هر یک از وجوه محتمله مورد استناد مجمعین را بررسی کرده و بطلان همه وجوه برای اثبات مدّعا را رد می¬کنند کلام آیت الله وحید خراسانی: بعید بودن تمسّک جمع قفیری از علماء به وجوه باطله حضرت آیت الله وحید به حسب آنچه که در العقد النضید نقل شده، می¬فرماید: «و فیه: أنّه یصعب حمل اتفاقهم علی انه اتفاق مدرکی مبني علی هذین الخبرین، لأن حدّ قوله: «لا عتق الا فی ملک» و «الطلاق بید من أخذ بالساق» هو حد قوله «لا بیع الا فی ملک» حیث غایة ما تدلّ علیه الأخیرة هو لزوم أن یکون البیع فی الملک و کذلک الامر فی العتق و الطلاق و من غیر معقول اتفاق هذه المجموعه الکبیرة من المفکّرین و الفقهاء و اصحاب الرأی و الاجتهاد علی صحة الفضولي،و صحّة جریانه فی العقود دون الایقاعات اعتمادا علی مثل هذین الخبرین الوارد أحدهما فی قضیة العتق و الآخر فی الطلاق ثم اعتماداً علیهما یتّفقوا علی تعمیم الحکم فی جمیع الایقاعات. و علیه فلا یمکن الحکم بمدرکیّة الاتفاق القائم فی المقام مع اختلاف مشاربهم و مبانیهم الفقهیّة خاصّة ...» ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2370 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 نجاست خون زیر میکروسکوپ!! 👤 🔻نجاست خون زیر میکروسکوپ صاحب عروه فرموده خون چه قلیل باشد چه کثیر نجس است.مرحوم حکیم فرموده قید قلیل برای احتراز از قول مرحوم صدوق و ابن جنید است مرحوم صدوق خون کمتر از نخود را لازم الاجتناب نمی داند و ابن جنید نیز خون کمتر از یک درهم را لازم الاجتناب نمی داند.هم چنین این قید اشاره به احتمال مخالفت شیخ طوسی در مساله دارد.ظاهرا مستند ایشان موثقه ی مثنی می باشد عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قُلْتُ لَهُ إِنِّي حَكَكْتُ جِلْدِي فَخَرَجَ مِنْهُ دَمٌ فَقَالَ إِنِ اجْتَمَعَ‏ قَدْرَ حِمَّصَةٍ فَاغْسِلْهُ وَ إِلَّا فَلَا. در بحث کفایت رویه هلال با تلسکوپ یکی از نقض های مهم همین مثال است.استاد فرمودند:...... 📚 درس خارج فقه ۱۴۰۰/۹/۳۰ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2356&pid=8590#pid8590 رویت هلال با تلسکوپ زیر میکروسکوپ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
💠 کشف ملاک بر اساس مناسبات حکم و موضوع 👤 📝اثبات وجود ملاک می تواند ثمرات متعددی در مسائل فقهی و اصولی داشته باشد اما یکی از مسائل مورد اختلاف در بین علماء طرق کشف ملاک است. برخی مثل مرحوم آقای خویی معتقدند هیچ راهی غیر از وجود یک خطاب فعلی برای کشف ملاک وجود ندارد. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی معتقدند عرف بر اساس مناسبات حکم و موضوع در بسیاری از موارد وجود ملاک را تشخیص می‌دهد. حضرت استاد قائنی این مبنا را نپذیرفته‌اند ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2362 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 چالش های فقه و روانشناسی ✍️هدف از بحث چالش‌های فقه و روانشناسی، گشودن باب گفتگو بین روانشناسی به عنوان یکی از رشته‌های علوم انسانی و فقه است. در بخش اول این گزارش نکات مقدماتی بحث برای روشن شدن محور اصلی بحث بیان شد. در بخش دوم نمونه‌هایی از چالش‌های موضوعی بین فقه و روانشناسی بیان شد. در این بخش چالش‌های حُکمی تقدیم می‌گردد...... ✅ ادامه مطلب را در دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 https://fa.mfeb.ir/?p=19125 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸️ نکات ناب علمی 🔹️ رویدادهای پژوهشی 🔸️ نقد و نظر مباحث تالار 🔹️ جدیدترین مطالب دروس خارج 💠در کانال "مباحثه فقاهت"💠 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 عبادت سخت حرجی، باطل است؟؟!!! 👤 مرحوم امام و مرحوم خویی حرج را موجب بطلان عبادت می دانند؛ مثلا اگر کسی با سختی زیاد، نماز ایستاده بخواند نمازش باطل است. استدلال مرحوم امام: ایشان به روایت سکونی تمسک می کنند: « إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَهْدَى إِلَيَّ وَ إِلَى أُمَّتِي... قَالَ الْإِفْطَارُ فِي السَّفَرِ وَ التَّقْصِيرُ فِي الصَّلَاةِ فَمَنْ لَمْ يَفْعَلْ ذَلِكَ فَقَدْ رَدَّ عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ هَدِيَّتَه‏»... اشکال بیان مرحوم امام این است که: ... ممکن است هدیه رفع صوم مریض، هدیه عزیمتی باشد ولی هدیه رفع حرج، هدیه ترخیصی باشد... استدلال مرحوم خویی این است که ... . به نظر بیان مرحوم خویی نیز تمام نیست؛ زیرا... 📚 درس خارج فقه ۱۴۰۰/۱۰/۴ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2365&pid=8607#pid8607 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 بررسی سندی قاعده ید ✍️روایتی از سمرة بن جندب در مجامع حدیثی عامّه نقل شده که مدرک قاعده ید قرار گرفته است: «رَوَى سَمُرَةُ عَنْهُ أَنَّهُ قَالَ عَلَى الْيَدِ مَا أَخَذَتْ حَتَّى تُؤَدِّيَ»این روایت را تنها عامّه در کتب صحاح خود -غیر از صحیح مسلم و صحیح بخاری- نقل نموده‌اند و همین طور عدّۀ کثیری از معاریف قدمای عامّه، این روایت را در غیر از صحاح نقل کرده‌اند و به آن احتجاج نموده‌اند. لذا رجال سند از وثاقت برخوردار نیستند و به نظر می رسد این روایت، هم از حیث سند و هم از حیث دلالت قابل خدشه است..... ✅ ادامه مطلب در این موضوع را در دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 https://fa.mfeb.ir/?p=19125 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸️ 💠 موضوع نداشتن قسم در مورد کافر منکر خدا 👤 📝یکی از مباحث مطرح شده در احکام یمین و قسم، کیفیت تحلیف کافر ملحد و منکر خدا ست. مشهور علماء معتقدند حتی چنین کفاری هم باید به خدا قسم بخورند و برخی دیگر نیز معتقدند این کفار را باید به معتقدات خودشان قسم داد. حضرت استاد معتقدند در مورد این کفار قسم موضوع پیدا نمی‌کند بنابراین قسم ملحدین نه به خدا و نه به چیزی غیر از خدا صحیح نیست و ثمره‌ای ندارد. ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2294 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 کیمیا سعادت نیست ✍️آقای آخوند ملا‌علی همدانی نقل می‌کرد آقای شیخ عبدالنبی نوری – که استاد آقای آخوند در تهران بود و درس خارج را نزد او می‌خواند و از اعلام درجه اول ایران بود – نقل می‌کرد زمانی که من طلبه بودم و گویا در مدرسۀ محمودیه تهران مقدّمات مثلاً سیوطی می‌خواندم، طلبه‌ای در یکی از حجره‌های مدرسه ساکن بود و کسی را به حجره‌اش راه نمی‌داد. می‌گفتند که او علم کیمیا می‌داند. من با او طرح دوستی ریختم و او مرا به حجره‌اش راه داد. چندی بعد، از او خواستم که علم کیمیا را به من نیز یاد بدهد. او گفت: به دردت نمی‌خورد. من اصرار کردم، او نیز قبول کرد و دستور داد که من مقدّمتاً چیزهایی را تهیه کنم. در همان اوقات برخی از اهالی نور که به تهران آمده بودند، به مدرسه ما وارد شدند. آنها می‌خواستند به مشهد مشرف شوند. به من گفتند: تو نمی‌آیی؟ گفتم: این نهایت آرزوی من است. لذا با آنها به مشهد رهسپار شدم. به سبزوار که رسیدیم، آنها مایل شدند که خدمت حاج ملاهادی سبزواری برسند. من هم در جمع آنها خدمت حاجی سبزواری رسیدم. پس از زیارت حاجی، آنها برخاستند که بروند. من هم خواستم بروم که حاجی سبزواری به من فرمود: تو بمان! سپس حاجی فرمود: کیمیا سعادت نیست، راه دیگر در پیش گیر. من در شگفت شدم؛ چون قضیۀ آموزش کیمیا را به هیچ کس نگفته بودم! 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir