🌹 #معرفی_بزرگان
💠 اساتید و آثار مرجع عالیقدر، حضرت آیتالله العظمی صافی گلپایگانی(ره)
قال رسول الله (ص):
🏴إذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِي الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا يَسُدُّهَا شَيْءٌ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ.
🔸️هرگاه عالمی بمیرد رخنه ای جبران ناپذیر در اسلام ایجاد می شود كه تا روز قيامت هيچ چيز آن را فرو نمى پوشد.
🌺شادی روح این مرجع عالی قدر فاتحه و صلواتی هدیه می کنیم.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
۱۵ بهمن ۱۴۰۰
🔸️ نکات ناب علمی
🔹️ رویدادهای پژوهشی
🔸️ نقد و نظر مباحث تالار
🔹️ جدیدترین مطالب دروس خارج
💠در کانال "مباحثه فقاهت"💠
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
۱۵ بهمن ۱۴۰۰
▪️با توسل به تو مشمولِ عنایت شده ایم
▪️ما به دستِ كلماتِ تو هدایت شده ایم
▪️ای به مانند علی جاذبه و دافعه ات
▪️چارده آینه جمع آمده در جامعه ات
🏴شهادت جانسوز حضرت امام هادی علیه السلام تسلیت باد.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
۱۶ بهمن ۱۴۰۰
🔰 #فقه
💠 حمل بر تقیه گاهی می تواند جمع عرفی باشد نه مرجح
👤 #استاد_شهیدی
📝محقق همدانی فرموده است گاهی اوقات روایتی معارض ندارد اما نمی توان بدان عمل کرد؛ زیرا اصاله الجد در مورد آن جاری نمی شود...
با توجه به آنچه محقق همدانی فرموده ممکن است گفته شود حمل بر تقیه گاهی مقتضای جمع عرفی است نه اینکه صرفا مرجح در فرض تعارض و نبود جمع عرفی باشد.
مثلا در مواردی که جمع عرفی وجود دارد اما جمع مشکل است و ساده نیست؛ درحالیکه یک طائفه از روایات موافق با شعار عامه است؛ ممکن است گفته شود عرف با لحاظ شرایط ائمه و تقیه آنها؛ اصاله الجد جاری نکند و اینگونه بین روایات جمع کند که روایات موافق عامه تقیه ای است..
📚درس خارج فقه ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2447
#تقیه
#جمع_عرفی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
۱۶ بهمن ۱۴۰۰
🔰 #اصول
💠 آیا شرط در احکام وضعی یا انتزاعی مفهوم دارد؟
👤 #استاد_سیدمحمود_مددی
احکام شرعی در نظر ما سه دسته هستند: احکام تکلیفی؛ احکام وضعی و احکام انتزاعی (احکامی مانند جزئیت، شرطیت و...) هرجا جزا، سنخ طلب باشد، جمله واجد مفهوم است و هر کجا جزا شخص طلب باشد، مفهوم اصطلاحی وجود ندارد. همین مطلب را در اینجا هم بیان میکنیم.......
📚 درس خارج اصول 1400/10/29
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2446
#مفهوم
#مفهوم_شرط
#احکام_وضعی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
۱۶ بهمن ۱۴۰۰
🔸 #رجال
💠 بررسی شخصیت رجالی #الحسن_بن_السری
یکی از راویانی که در وثاقتش اختلاف شده «الحسن بن السّری» است. برای تعیین وثاقت یا عدم وثاقت او به وجوهی استدلال شده است که ابتدا طرق توثیق، و سپس نکتهی تضعیف او را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
[برگرفته از دروس حضرت آیت الله شبیری زنجانی دام ظله]
✅ ادامه مطلب در این موضوع را در #لوح_پژوهشی_ذکری دنبال کنید. 👇🏼
fa.mfeb.ir/?p=19290/#ZRejal
#الحسن_بن_السری
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
۱۶ بهمن ۱۴۰۰
🔰 #فراخوان_مقالات
|| کنگره بین المللی حضرت آیت الله علامه سیدمحمدحسین طباطبایی
مهلت ارسال چکیده و اصل مقاله:
15 اسفند 1400
🌐 http://allameh1400.com
┄═•ஜ۩🌹۩ஜ•═┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
۱۶ بهمن ۱۴۰۰
🔰 #جشنواره
🖋چهاردهمين جشنواره علامه حلی
فراخوان مقاله، كتاب و پايان نامه در موضوعات علوم اسلامی و علوم انسانی مرتبط با حوزه دين
آخرين مهلت ثبت نام و ارسال آثار
۳۱ ارديبهشتماه ۱۴۰۱
🌐 www.jhelli.ir
┄═•ஜ۩🌹۩ஜ•═┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
۱۶ بهمن ۱۴۰۰
🔰 #فقه
💠 شرطیت ادعای منجز در صحت دعوا
👤 #استاد_قائینی
📝یکی از شرایط صحت دعوا که از کلام مشهور علماء قابل استفاده است اشتراط تنجیز در دعوا ست به این معنا که ادعا در صورتی مسموع است که مدعی ادعای تنجز مدعا بر مدعی علیه را با قطع نظر از خود ادعا داشته باشد. به عبارت دیگر صرف ادعای ثبوت تکلیف یا حق واقعی با اعتراف به عدم تنجز آن بر مدعی علیه برای صحت دعوا کافی نیست بلکه مدعی باید ادعا کند بر اساس وجود یک منجِز، حق بر مدعی علیه هم منجَز شده است. به اینکه یا بینه وجود داشته باشد یا مدعی باشد که خود مدعی علیه عالم به حق است و ...
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2361
#شرایط_صحت_ادعا
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
۱۷ بهمن ۱۴۰۰
🔰 #جرعه_ای_از_دریا
💠 عظمت علمی و معنوی علامه مجلسی رحمه اللّٰه
گاهی بعضی متفلسفها به مرحوم مجلسی انتقاد و حمله میکنند؛ ولی افرادی که از آنها انتظار نمیرود، به آثار مجلسی توجّه ویژهای دارند؛ مثلاً از مرحوم آقای حاج میرزا عبداللّٰه مجتهدی شنیدم: تقیزاده که از رجال سیاسی و علمی ایران است، میگفته: من سه مرتبه از اول تا آخر کتاب «السماء و العالم» بحار الانوار را خواندهام. این امر نشانۀ اعتنای آنها به کتاب بحار الانوار مجلسی است.
آقای شاهآبادی، فیلسوف و عارف سطح بسیار بالایی بود. آقای حاج شیخ نصراللّٰه فرزند ایشان میگفت: من اصفهان رفته بودم. پدرم از من پرسید: سر قبر مرحوم مجلسی رفتی؟ گفتم: نه، نرفتم. پدرم گفت: پس برای چه اصفهان رفتی؟!
غرض اینکه فلاسفه و عرفای بزرگ، هم از نظر معنوی و هم از نظر علمی با نظر عظمت و اعجاب به مرحوم مجلسی نگاه میکردند.
#لوح_پژوهشی_ذکری
🌐 fa.mfeb.ir/?p=19130/#ZJore
#علامه_مجلسی رحمه اللّٰه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
۱۷ بهمن ۱۴۰۰
🔸 #رجال
💠 نزاع در وثاقت محمد بن عیسی
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻از قدیم در مورد وثاقت محمد بن عیسی بحثهایی وجود داشته است.
محقق خویی تصور نموده است که این بحث در خصوص روایات محمد بن عیسی عن یونس است و شواهدی بر این مطلب اقامه نموده است ولی بحث قدما در مورد محمد بن عیسی عمومی بوده و اختصاص به روایاتش از یونس ندارد.
بهر حال حق آنست که محمد بن عیسی ثقه است به دلیل ... .
📚 درس خارج فقه، ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2448
#محمد_بن_عیسی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
۱۸ بهمن ۱۴۰۰
🔰 #فقه
💠 خلاصه مقاله قاعده انگاری «لا قود لمن لا یقاد منه»
📝 قاعدهی اولیه در جنایت عمدی علیه جسم انسان، قصاص است؛ اما با توجه به روایاتی، به این اصل اولیه عمل نشده و فقها به پرداخت دیه، حکم نمودهاند.
از جملهی این موارد، قتل عمدی دیوانه توسط فرد عاقل است.
مستند این رأیِ به ظاهر اجماعی، روايتِ معروف به صحیحه ابابصیر از امام باقر علیه السلام است.
نکتهی قابل توجه آن است که فقیهان با توجه به مخالفت مفاد این روایت با قواعد اولیهی قصاص....
✅ ادامه مطلب را در #لوح_پژوهشی_ذکری دنبال کنید. 👇🏼
fa.mfeb.ir/?p=17861/#ZFeqh
#قصاص #دیه
#قود #لا_یقاد #لا_قود
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
۱۸ بهمن ۱۴۰۰