eitaa logo
مباحثه فقاهت
6.3هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
1 ویدیو
33 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر عليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه و اصول و ايجاد فضاي علمی و تخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 💠 وثاقت حسین بن علوان 👤 📝در رجال نجاشی راجع به حسین بن علوان آمده است: "حسین بن علوان الکلبی کوفی عامی و اخوه الحسن یکنی ابامحمد ثقة و قال ابن عقدة ان الحسن کان اوثق من اخیه و احمد عند اصحابنا. " آقای خوئی معتقد است که تعبیر "ثقه" مربوط به حسین بن علوان است و نه برادر او و لذا این عبارت دال بر توثیق اوست. در مقابل آقای زنجانی معتقدند این تعبیر به حسن بن علوان بر می گردد و همچنین تعبیر "اوثق" نیز دلالت بر وثاقت حسین بن علوان نمی کند. لذا وثاقت حسین بن علوان ثابت نمی شود. استاد شهیدی معتقد است : ... ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2548 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 راهی برای حجیت ظن غیراطمینانی در غیر فرض انسداد 👤 📝در رسیدن به فتوا، الزاما نیازی به یقین نیست! حتی الزاما نیازی به اطمینان هم نیست بلکه با انضمام شواهد و ادله مختلف، دستیابی به یک ظن عقلایی نیز کفایت می کند حجیت چنین ظنی از باب انسداد نیست بلکه عقلاء چنین سیره ای دارند که وقتی.... ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2562 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 عدم تلازم طریقیت رویت با اجزاء تلسکوپ 👤 🔻 در بحث رویت هلال مرحوم آقای حسینی طهرانی در مکاتباتی که با آقای خویی داشتند تا جایی پیش رفتند که برای رویت موضوعیت قائل شدند و معتقد شدند حتی اگر امام معصوم هم خبر بدهد که هلال در فلان منطقه وجود دارد باز ماه جدید برای اهالی آن بلد اثبات نمی شود چون حکم شرعی دائر مدار رویت است. مرحوم نائینی رویت را در بحث رویت هلال طریقی می دانند اما تلسکوپ را مجزی نمی دانند و معتقدند که رویت طریقیت دارد اما ذو الطریق آن فاصله ی خاص قمر از شمس می باشد وقتی با تلسکوپ به ماه نگاه شود آن فاصله طی نشده لذا حکم به اول ماه نمی شود بخلاف رویت اجنبیه با تلسکوپ که در آنجا نفس اجنبیه ذوالطریق است لذا نگاه حرام است. به نظر ما..... 📚 ۱۴۰۱/۳/۲ http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2565&pid=9130#pid9130 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠جمع بندی نظر استاد شبیری درباره تفسیر قمی 🔻نسبت تفسیر موجود با تفسیر علی بن ابراهیم قمی، عموم من وجه است؛ نه تمام آنچه در این نسخه آمده از علی بن ابراهیم است و تمام آنچه در تفسیر قمی بوده در نسخه ی موجود آمده است....اما آیا منقولات این کتاب از تفسیر قمی معتبر است؟ با مقایسه ی آنچه در این کتاب از علی بن ابراهیم نقل شده با آنچه در مجمع البیان و تاویل الآیات از تفسیر قمی نقل شده، با اختلافاتی مواجه می شویم که فراتر از اختلاف نسخه است...به نظر می رسد که این منقولات، حجیت متوسط دارد... 👤 ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2563 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 تعلیق در مصدر، از عوامل افتادگی در سند 🔻در کتاب کافی مشاهده می شود که در اسناد متعددی، سند، تعلیق بر سند حدیث قبل شده است به این معنی که قسمتی در ابتدای سند، به جهت ذکر شدن در سند قبلی و به اعتماد بر آن، حذف شده است. حال اگر مثلا مرحوم شیخ در تالیف تهذیب این حدیث را از کافی نقل کنند و متوجه تعلیق نشوند، طبعا تصور می کنند که مرحوم کلینی این حدیث را مستقیما از نفر اول سند گرفته اند و قهرا در سندی که ارائه می کنند، افتادگی ای بین نام کلینی و نفر بعد، حاصل می شود.... 📚تحقیق طلاب ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2569 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
اموال غیر خصوصی و چالشهای فقهی آن.docx
31.5K
شماره 52 نشست علمی با موضوع: اموال غیر خصوصی و چالش های فقهی آن 🎤 ارائه توسط استاد معظم مسیح بروجردی 📆زمان: چهارشنبه 11 خرداد ماه 🔷مکان: مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام 🆔 @neshast_mfemb ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸️ نکات ناب علمی 🔹️ رویدادهای پژوهشی 🔸️ نقد و نظر مباحث تالار 🔹️ جدیدترین مطالب دروس خارج 💠در کانال "مباحثه فقاهت"💠 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 بررسی شمول نفوذ حکم حاکم در کلام صاحب جواهر 👤 📝مرحوم صاحب جواهر می فرماید : «فلو ترافع شخصان على بيع شيء من المائعات و قد لاقى عرق الجنب من زنا مثلا عند من يرى طهارته فحكم بذلك كان طاهرا مملوكا للمحكوم عليه و إن كان مجتهدا يرى نجاسته أو مقلد مجتهد كذلك لإطلاق ما دل على وجوب قبول حكمه و أنه حكمهم (عليهم السلام) و الراد عليه راد عليهم، و يخرج حينئذ هذا الجزئي من كلي الفتوى بأن المائع الملاقي عرق الجنب نجس في حق ذلك المجتهد و مقلدته.» استاد شهیدی در اشکال به ایشان می فرماید: ... ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2572&pid=9141#pid9141 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🌹 🌸آقای مهـربانِ دو دنیـا خوش آمــدی🍃ای نور چشمِ حضرٺ زهـرا خوش آمدی 💐 میلاد حضرت شمس الشموس ، انیس النفوس ، امام الرئوف، سلطان سریر ارتضا، امام علی بن موسی الرضـا المرتضی(عليه‌السلام) بر تمامی شیعیان و محبین آن حضرت مــبـــارکــ بـــاد. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 مانعیت قرائن ارتکازی از انعقاد اطلاق و راه به دست آوردن ارتکاز زمان صدور 👤 مهم‌ترین منبع در استنباط، دو متن است: متن قرآن و متن روایاتی که از معصومین به ما رسیده است. فهم این دو متن وابسته به فهم قرائن موجود در زمان صدور آنهاست. در بحث اطلاق، قرائن بر تقیید دو قسم هستند: قرائن لفظیه و قرائن ارتکازیه:........ 📚 درس خارج اصول، 7 خرداد 1401. ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2575 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 نقد روش حدیثی قطب راوندی 🔻 تقطیع در احادیث یکی از مشکلات علم الحدیث است و این تقطیع اختصاصی به وسائل الشیعه ندارد.مرحوم علامه ی مجلسی معتقد است راوندی روشش اختصار روایات بوده است و این اختصار به حدی بوده که در موارد فراوانی بیش از سه چهارم متن روایتی را که مرحوم صدوق نقل کرده است حذف کرده است. ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2573&pid=9144#pid9144 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
مجله_تااجتهاد ✅ وقت شرعی نماز جمعه ✔ غلام‌رضا احسنی 🔹 توضیحات: وقت شرعی نماز جمعه به معنای دو رکعت نماز از دو ناحیه ابتدا و انتهای وقت نیازمند بررسی است. در مقدمه به‌علت اهمیت چگونگی تعبیر از نماز جمعه در روایت‌ها، تعبیرهای گوناگون بررسی و نتیجه‌گیری شده و استعمال صلاة الظهر برای نماز جمعه، مورد تردید است. در بدنه اصلی مقاله، دو بخش ابتدای وقت نماز جمعه و انتهای آن، جداگانه پی‌گیری و به واسطه اجماع و روایت‌های گوناگون، اثبات شده است که اول وقت نماز جمعه زوال خورشید است. در بحث انتهای وقت نماز جمعه نیز، بعد از بیان شش نظر – به میزان زمان خطبه‌ها و نماز جمعه، یک ساعت بعد از زوال، رسیدن سایه به اندازه جسم سایه‌دار، امتداد به میزان وقت ظهر، رسیدن سایه به دو قدم و تضییق مطلق – و بررسی جداگانه ادله هریک از اقوال، قول به تضییق عرفی وقت نماز جمعه به‌علت وجود روایت‌های گوناگون دال بر تضییق و نبود شاهد واضحی بر هیچ‌یک از تضییقات بیان‌شده، ترجیح داده شده است. 🔹 واژگان کلیدی: وقت نماز جمعه، ابتدای وقت نماز جمعه، انتهای وقت نماز جمعه، زوال، تضییق عرفی. 🌐 لینک دانلود مقاله: http://taejtehad.mfeb.ir/article_38682.html 🆔@taejtehad_mfeb ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir