🔰 #رجال
💠 وضعیت جابر بن یزید جعفی
🔻جابر بن یزید الجعفی در منابع عامه شاید بیش از منابع خاصه روایت داشته باشد. مجموعا استفاده می شود که عامه او را ثقه می دانستند و اگر هم اشکالی در او می دیدند، به خاطر تشیّع به او اشکال می کردند. اگر کسی تضعیفات او را دنبال کند، به مباحث مربوط به مذهب (نظیر ایمان به رجعت) می رسد و وثاقت او ثابت بوده است...
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2468
#جابر_بن_یزید
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠 شکسته بودن نماز مسافر تا زمان ورود به منزل!!
👤 #استاد_مفیدی
🔻عده ای از قدما با توجه به روایاتی که ذکر می شود معتقد بودند که مسافر به هنگام برگشت از سفر ولو داخل شهر خود شده است تا وقتی وارد خانه ی خود نشده است نماز او شکسته است.مرحوم شیخ طوسی برخی از این روایات را حمل بر وصول به حد ترخص کرده اند اما این حمل در برخی از روایات که تصریح به عباراتی مثل منزل یا بیت دارد سازگار نیست.
۱- مرسل فقیه: إذا خرجت من منزلك فقصر إلى أن تعود اليه
۲- الفقه الرضوي: و ان خرجت من منزلك فقصر الى أن تعود اليه
۳- موثق علی بن یقطین: يسافر في شهر رمضان أ يفطر في منزله؟ قال إذا حدث نفسه في الليل بالسفر أفطر إذا خرج من منزله.......
📚 درس خارج فقه
۱۴۰۰/۹/۱۷
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2473
#نماز_شکسته
#قصر
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 # فقه
✅ دلالت آیۀ «تکریم بنی آدم» بر حرمت اهانت بر مقدسات ادیان - بخش اول
🔸یکی از ادلهای که ممکن است برای اثبات حرمت اهانت به مقدسات ادیان دیگر بدان تمسک کرد، آیۀ شریفۀ تکریم بنی آدم است:
🔆 «وَ لَقَدْ کرَّمْنا بَنِی آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّیباتِ وَ فَضَّلْناهُمْ عَلى کثِیرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضِیلاً». ما فرزندان آدم را گرامى داشتیم و در خشکى و دریا، سیرشان دادیم و از چیزهاى پاکیزه روزىشان کردیم و بر بسیارى از آفریدههاى خویش، آنان را برترى کامل دادیم.
✳️میتوان سه دیدگاه را در مسأله مطرح نمود:
1️⃣دیدگاه کسانی که به کرامت ذاتی باور دارند، و تمام موضوع آن را انسانیت میدانند. در این دیدگاه، همۀ حقوق انسانها مبتنی بر کرامت است و چون همه در انسان بودن مشترکند؛ لذا از حقوق مساوی برخوردارند.
2️⃣دیدگاهی که انسانیت بالفعل را بنیاد کرامت انسان میداند، یعنی باورهای دینی و ایمان، نقش به سزایی در شمول این کرامت نسبت به انسانها دارد. انسان از آن جهت که با شأن خلیفةاللهی به منزلت کرامت رسیده است، کسانی که این شأن را نادیده میانگارند وآن را نابود میکنند، در حقیقت خود را از کرامت وپیامدهای آن محروم میسازند. لذا انسان منهای ایمان، انسان منهای کرامت شناخته میشود.
3️⃣در برابر این دو دیدگاه، دیدگاه سومی ارائه شده است
✳️ متن کامل بخش اول مقاله را اینجا بخوانید:
https://b2n.ir/q55008
#نقد_و_نظر
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠 امکان تشریع قلبی
👤 #استاد_شهیدی
📝یکی از اشکالات مطرح در بحث حرمت تشریع قلبی ، که از جانب بزرگانی همچون فاضل نراقی ، مرحوم محقق داماد و مرحوم امام مطرح شده است این می باشد که گذاشتن بناء قلبی بر خلاف علم یا حتی گذاشتن بناء قلبی در موارد شک بر یک طرف، غیر معقول و غیر ممکن است.
استاد در جواب این اشکال می فرمایند : ...
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2471&pid=8904#pid8904
#تشریع
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #رجال
💠 بررسی صحت نقل ابن ادریس در مستطرفات (بخش دوم)
موضوع این مقاله بررسی روایات نقل شده از مرحوم ابن ادریس در انتهای کتاب سرائر در باب مستطرفات است. در بخش اول مقاله، اقوال در مسأله و همچنین بخشی از ادلهی قائلین به صحت و عدم صحت روایات ابن ادریس بیان شد. در این بخش ادامه بحث تقدیم میگردد....
✅ ادامه مطلب در این موضوع را در #لوح_پژوهشی_ذکری دنبال کنید. 👇🏼
fa.mfeb.ir/?p=17858/#ZRejal
#مستطرفات #سرائر
#مستطرفات_سرائر
#ابن_ادریس (ره)
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #فقه
💠 وضعیت جابر بن یزید جعفی
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻جابر بن یزید الجعفی در منابع عامه شاید بیش از منابع خاصه روایت داشته باشد. مجموعا استفاده می شود که عامه او را ثقه می دانستند و اگر هم اشکالی در او می دیدند، به خاطر تشیّع به او اشکال می کردند. در برخی از تعابیر آمده «انه یؤمن بالرجعه»...
📚 درس خارج فقه، ۱۴۰۰/۸/۱۵
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2468
#جابر_جعفی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠 موضوع سجده سهو : "سهو" یا "سهو و جهل به حکم"؟
👤 #استاد_شهیدی
📝مرحوم صاحب عروه معتقد است: موضوع سجده سهو، سهو است نه جهل،چرا که گفته اند سجده سهو و نه سجده جهل، لذا کسی که از روی جهل قرائت واجبه را ترک می کند، مشمول حدیث لاتعاد است، نمازش صحیح است و سجده سهو ندارد.
در مقابل مرحوم آقای خوئی فرموده: دلیل وجوب سجده سهو شامل موارد جهل به حکم هم می شود، چرا که در موضوع دلیل وجوب سجود سهو ، سهو اخذ نشده است. " تسجد سجدتی السهو لکل زیادة ترد علیک أو نقصان".
استاد در تایید نظر مرحوم صاحب عروة می فرمایند : ...
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2476
#سجده_سهو
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
لوح پژوهشی ذکری 90.pdf
5.22M
💠 نسخه قابل چاپ #لوح_پژوهشی_ذکری
🔸️ شماره ۹۰
✅مطالب خود را برای چاپ در شماره های بعدی به آدرس
🆔️ @mfebir
ارسال بفرمایید.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
📌 شماره 90 #لوح_پژوهشی_ذکری
بر روی سایت مدرسه فقهی بارگذاری شد.
http://fa.mfeb.ir/?p=19437
✅مراکز علمی و پژوهشی که متقاضی دریافت لوح پژوهشی ذکری برای نصب در مراکز خود هستند، به مدیر کانال اطلاع دهند.
🆔@mfebir
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠 جایگاه اصول عملیه
👤 #استاد_شب_زنده_دار
📝 بعضی گمان کردند که اصول علمیه در جائی مطرح می شود که مجتهد نسبت به حکم واقعی شرعی، قطع نداشته باشد و یا اینکه نسبت به آن حکم واقعی، طریق معتبری مثل خبر واحد نداشته باشد، این بیان اگر چه صحیح می باشد ولی یک کاستی دارد به این بیان که اصول علمیه در دو صورت مطرح و جاری می شود...
📚درس خارج اصول 1394/06/16
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2478
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
#اصول_عملیه
#اصل_ملزم
#حکم_واقعی
🔸 #رجال
💠 بررسی صحت نقل ابن ادریس در مستطرفات (بخش دوم)
موضوع این مقاله بررسی روایات نقل شده از مرحوم ابن ادریس در انتهای کتاب سرائر در باب مستطرفات است. در بخش اول مقاله، اقوال در مسأله و همچنین بخشی از ادلهی قائلین به صحت و عدم صحت روایات ابن ادریس بیان شد. در این بخش ادامه بحث تقدیم میگردد....
✅ ادامه مطلب در این موضوع را در #لوح_پژوهشی_ذکری دنبال کنید. 👇🏼
fa.mfeb.ir/?p=17858/#ZRejal
#مستطرفات #سرائر
#مستطرفات_سرائر
#ابن_ادریس (ره)
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠نکره در سیاق نفی یا نهی، مطلق است نه عام
👤 #استاد_سیدمحمود_مددی
یکی از اداتی که برای عموم ادعا شده است، نکره در سیاق نفی یا نهی است. باید به این سؤال پاسخ داد که در جملهی مشتمل بر نکره در سیاق نفی و نهی، عموم از چه چیزی فهمیده شده است؟ گفته شده است که از قرینهی عقلیه این مطلب فهمیده میشود.......
📚 درس خارج اصول، 19 بهمن 1400.
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2469
#عام
#مطلق
#ادات_عموم
#نکره_در_سیاق_نفی
#مقدمات_حکمت
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir