eitaa logo
مباحثه فقاهت
6.4هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
2 ویدیو
33 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر عليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه و اصول و ايجاد فضاي علمی و تخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 💠 چالش های فقه و روانشناسی ✍️هدف از بحث چالش‌های فقه و روانشناسی، گشودن باب گفتگو بین روانشناسی به عنوان یکی از رشته‌های علوم انسانی و فقه است. در بخش اول این گزارش نکات مقدماتی بحث برای روشن شدن محور اصلی بحث بیان شد. در بخش دوم نمونه‌هایی از چالش‌های موضوعی بین فقه و روانشناسی بیان شد. در این بخش چالش‌های حُکمی تقدیم می‌گردد...... ✅ ادامه مطلب را در دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 https://fa.mfeb.ir/?p=19125 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸️ نکات ناب علمی 🔹️ رویدادهای پژوهشی 🔸️ نقد و نظر مباحث تالار 🔹️ جدیدترین مطالب دروس خارج 💠در کانال "مباحثه فقاهت"💠 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 عبادت سخت حرجی، باطل است؟؟!!! 👤 مرحوم امام و مرحوم خویی حرج را موجب بطلان عبادت می دانند؛ مثلا اگر کسی با سختی زیاد، نماز ایستاده بخواند نمازش باطل است. استدلال مرحوم امام: ایشان به روایت سکونی تمسک می کنند: « إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَهْدَى إِلَيَّ وَ إِلَى أُمَّتِي... قَالَ الْإِفْطَارُ فِي السَّفَرِ وَ التَّقْصِيرُ فِي الصَّلَاةِ فَمَنْ لَمْ يَفْعَلْ ذَلِكَ فَقَدْ رَدَّ عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ هَدِيَّتَه‏»... اشکال بیان مرحوم امام این است که: ... ممکن است هدیه رفع صوم مریض، هدیه عزیمتی باشد ولی هدیه رفع حرج، هدیه ترخیصی باشد... استدلال مرحوم خویی این است که ... . به نظر بیان مرحوم خویی نیز تمام نیست؛ زیرا... 📚 درس خارج فقه ۱۴۰۰/۱۰/۴ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2365&pid=8607#pid8607 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 بررسی سندی قاعده ید ✍️روایتی از سمرة بن جندب در مجامع حدیثی عامّه نقل شده که مدرک قاعده ید قرار گرفته است: «رَوَى سَمُرَةُ عَنْهُ أَنَّهُ قَالَ عَلَى الْيَدِ مَا أَخَذَتْ حَتَّى تُؤَدِّيَ»این روایت را تنها عامّه در کتب صحاح خود -غیر از صحیح مسلم و صحیح بخاری- نقل نموده‌اند و همین طور عدّۀ کثیری از معاریف قدمای عامّه، این روایت را در غیر از صحاح نقل کرده‌اند و به آن احتجاج نموده‌اند. لذا رجال سند از وثاقت برخوردار نیستند و به نظر می رسد این روایت، هم از حیث سند و هم از حیث دلالت قابل خدشه است..... ✅ ادامه مطلب در این موضوع را در دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 https://fa.mfeb.ir/?p=19125 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸️ 💠 موضوع نداشتن قسم در مورد کافر منکر خدا 👤 📝یکی از مباحث مطرح شده در احکام یمین و قسم، کیفیت تحلیف کافر ملحد و منکر خدا ست. مشهور علماء معتقدند حتی چنین کفاری هم باید به خدا قسم بخورند و برخی دیگر نیز معتقدند این کفار را باید به معتقدات خودشان قسم داد. حضرت استاد معتقدند در مورد این کفار قسم موضوع پیدا نمی‌کند بنابراین قسم ملحدین نه به خدا و نه به چیزی غیر از خدا صحیح نیست و ثمره‌ای ندارد. ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2294 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 کیمیا سعادت نیست ✍️آقای آخوند ملا‌علی همدانی نقل می‌کرد آقای شیخ عبدالنبی نوری – که استاد آقای آخوند در تهران بود و درس خارج را نزد او می‌خواند و از اعلام درجه اول ایران بود – نقل می‌کرد زمانی که من طلبه بودم و گویا در مدرسۀ محمودیه تهران مقدّمات مثلاً سیوطی می‌خواندم، طلبه‌ای در یکی از حجره‌های مدرسه ساکن بود و کسی را به حجره‌اش راه نمی‌داد. می‌گفتند که او علم کیمیا می‌داند. من با او طرح دوستی ریختم و او مرا به حجره‌اش راه داد. چندی بعد، از او خواستم که علم کیمیا را به من نیز یاد بدهد. او گفت: به دردت نمی‌خورد. من اصرار کردم، او نیز قبول کرد و دستور داد که من مقدّمتاً چیزهایی را تهیه کنم. در همان اوقات برخی از اهالی نور که به تهران آمده بودند، به مدرسه ما وارد شدند. آنها می‌خواستند به مشهد مشرف شوند. به من گفتند: تو نمی‌آیی؟ گفتم: این نهایت آرزوی من است. لذا با آنها به مشهد رهسپار شدم. به سبزوار که رسیدیم، آنها مایل شدند که خدمت حاج ملاهادی سبزواری برسند. من هم در جمع آنها خدمت حاجی سبزواری رسیدم. پس از زیارت حاجی، آنها برخاستند که بروند. من هم خواستم بروم که حاجی سبزواری به من فرمود: تو بمان! سپس حاجی فرمود: کیمیا سعادت نیست، راه دیگر در پیش گیر. من در شگفت شدم؛ چون قضیۀ آموزش کیمیا را به هیچ کس نگفته بودم! 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 ملکیت بالفعل مالک نسبت به حال و آینده 👤 🔻اینطور نیست که با رسیدن هر قطعه از زمان ملکیت در همان زمان فعلی شود بلکه مالک از همین الآن نسبت به جمیع ازمنه مالک است لذا می تواند ... . 📚 درس خارج اصول،۱۴۰۰/۱۰/۵ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2368 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 لزوم توجه به مصادر کلامی در دست یابی به پیشینه مسائل فقهی 🔻معمولا برای دست یابی به پیشینه ی مسائل فقهی و به دست آوردن اقوال در مساله، تنها به کتب فقهی مراجعه می شود. اما برای تتبع بیشتر، ضروری است که مصادر شاخه های دیگر علوم را هم مد نظر قرار داد. در خصوص مصادر کلامی، دست کم از دو جهت این امر بایسته است... 📚تحقیق طلاب ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2297 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 ادله حرمت قطع نماز 🔻مشهور فقها قائل به حرمت قطع نماز فریضه در غیر از موارد خاصی از جمله حفظ جان و مال هستند. ولی آیت اللّٰه سیستانی قطع نماز را مطلقاً حرام ندانسته، در مواردی که غرضی مترتب بر قطع فریضه باشد قائل به جواز قطع آن هستند. برای قضاوت در این باره باید ادله‌ای که برای حرمت قطع فریضه اقامه شده است را بررسی نمود..... ✅ ادامه مطلب را در دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 https://fa.mfeb.ir/?p=19125 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 وثاقت سلیمان بن حفص مروزی 👤 🔻 سلیمان بن حفص مروزی، روایات متعددی در فقه نقل نموده است و در اعتقادات نیز روایاتی در مورد امام رضا نقل نموده است.... مرحوم خویی با توجه به اسناد کامل الزیارات و تفسیر قمی ایشان را توثیق نموده است. اما مرحوم حکیم و آقای داماد با توجه به توثیق علامه در مختلف و مرحوم مجلسی درروضه المتقین، ایشان را توثیق نموده اند؛ اما به نظر می رسد که این نسبت به مرحوم علامه و مجلسی صحیح نیست؛ چرا که... اما اینکه محدث نوری ادعا نموده است که اجلائی از سلیمان روایت نقل نموده اند نیز صحیح نیست؛ زیرا... 📚 درس خارج فقه ۱۴۰۰/۹/۹ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2322 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 (شماره هشتم) 💠 شماره جدید دو فصلنامه علمی پژوهشی "پژوهه های فقهی تا اجتهاد" منتشر گردید. 🔻در این شماره می‌خوانید: 1⃣ ادلۀ تعین حج تمتع بر نائی در ترازوی نقد (آیت الله العظمی سید موسی شبیری زنجانی) 2⃣ بررسی مشروعیت قرارداد آتی از دیدگاه آیت الله علی عندلیبی (علی ظهیری) 3⃣ بررسی جواز تصرّف بدون اذن در زمین‌های گسترده و رودهای بزرگ بر پایۀ «لا حرج» (علی جعفری؛ سید حسین نوری؛ سید عبدالحسین آل یاسین) 4⃣ تقارن و استمرار اهلیّت دو طرف قرارداد (غلامرضا احسنی آرانی) 5⃣ تطوّر تاریخی شطرنج و تأثیر آن بر حکم فقهی (محمد مهدی کمالی) 6⃣ بررسی فقهی ملاک تعدد عقد و ایقاع (احمد مرتاضی؛ رقیه قاسمی) ✅ جهت مشاهده و دانلود مقالات به سایت مجله مراجعه بفرمایید: 🆔 www.taejtehad.mfeb.ir ┄═•ஜ۩🌹۩ஜ•═┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 انتسابی نادرست به مرحوم آخوند 👤 مرحوم آخوند از جمله افرادی هستند که قائل به چهار مرحله­ ای بودن حکم اند، آنچه مشهور است و به ایشان نسبت داده می­شود، عبارت است از؛ 1. اقتضاء، به معنای مصلحت و مفسده 2. انشاء 3. فعلیت 4. تنجز. بسیاری از بزرگان این مراحل را به آخوند نسبت داده و بعد اشکال کرده ­اند که مصلحت و مفسده از مقدمات حکم است نه از مراحل حکم! استاد می­فرمایند: این که آقای آخوند خراسانی قائل به چهار مرحله برای حکم هستند، درست است اما این که ایشان اولین مرحله را مصلحت و مفسده میدانند، درست نیست؛ زیرا... 📚 درس خارج اصول ۱۴۰۰ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2376 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir