🔸 #رجال
💠 صحیح نگاری و جامع نگاری
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻در میان متقدمین، دو سبک در تالیف کتب حدیثی وجود داشته است: صحیح نگاری و جامع نگاری. در صحیح نگاری، تنها احادیث معتبر و مورد اعتماد نقل می شده است؛ بر خلاف جامع نگاری که مولف، التزامی به ذکر خصوص احادیث معتبر نداشته است. البته جامع نگاری، منافاتی با توجه اجمالی به اعتبار روایات ندارد...
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2357&pid=8609#pid8609
#کتب_حدیثی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰#فقه
💠 دفاع از اجماع محتمل المدرک
👤 #آیت_شب_زنده_دار
🔻 دفاع از اجماع مدرکی در کلام آیت الله وحید خراسانی
در مورد فضولی در ایقاعات، ادعای اجماع بر بطلان شده است. یکی از اشکالات آن این است که محتمل است مجمعین بر اساس مدارک، حکم را داده باشند و اجماع علی القاعده باشد. محقق اصفهانی هر یک از وجوه محتمله مورد استناد مجمعین را بررسی کرده و بطلان همه وجوه برای اثبات مدّعا را رد می¬کنند
کلام آیت الله وحید خراسانی: بعید بودن تمسّک جمع قفیری از علماء به وجوه باطله
حضرت آیت الله وحید به حسب آنچه که در العقد النضید نقل شده، می¬فرماید:
«و فیه: أنّه یصعب حمل اتفاقهم علی انه اتفاق مدرکی مبني علی هذین الخبرین، لأن حدّ قوله: «لا عتق الا فی ملک» و «الطلاق بید من أخذ بالساق» هو حد قوله «لا بیع الا فی ملک» حیث غایة ما تدلّ علیه الأخیرة هو لزوم أن یکون البیع فی الملک و کذلک الامر فی العتق و الطلاق و من غیر معقول اتفاق هذه المجموعه الکبیرة من المفکّرین و الفقهاء و اصحاب الرأی و الاجتهاد علی صحة الفضولي،و صحّة جریانه فی العقود دون الایقاعات اعتمادا علی مثل هذین الخبرین الوارد أحدهما فی قضیة العتق و الآخر فی الطلاق ثم اعتماداً علیهما یتّفقوا علی تعمیم الحکم فی جمیع الایقاعات.
و علیه فلا یمکن الحکم بمدرکیّة الاتفاق القائم فی المقام مع اختلاف مشاربهم و مبانیهم الفقهیّة خاصّة ...»
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2370
#ایقاع_فضولی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠 نجاست خون زیر میکروسکوپ!!
👤 #استاد_مفیدی
🔻نجاست خون زیر میکروسکوپ
صاحب عروه فرموده خون چه قلیل باشد چه کثیر نجس است.مرحوم حکیم فرموده قید قلیل برای احتراز از قول مرحوم صدوق و ابن جنید است مرحوم صدوق خون کمتر از نخود را لازم الاجتناب نمی داند و ابن جنید نیز خون کمتر از یک درهم را لازم الاجتناب نمی داند.هم چنین این قید اشاره به احتمال مخالفت شیخ طوسی در مساله دارد.ظاهرا مستند ایشان موثقه ی مثنی می باشد عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قُلْتُ لَهُ إِنِّي حَكَكْتُ جِلْدِي فَخَرَجَ مِنْهُ دَمٌ فَقَالَ إِنِ اجْتَمَعَ قَدْرَ حِمَّصَةٍ فَاغْسِلْهُ وَ إِلَّا فَلَا. در بحث کفایت رویه هلال با تلسکوپ یکی از نقض های مهم همین مثال است.استاد فرمودند:......
📚 درس خارج فقه ۱۴۰۰/۹/۳۰
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2356&pid=8590#pid8590
#نقض رویت هلال با تلسکوپ
#خون زیر میکروسکوپ
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
#اصول
💠 کشف ملاک بر اساس مناسبات حکم و موضوع
👤 #استاد_قائینی
📝اثبات وجود ملاک می تواند ثمرات متعددی در مسائل فقهی و اصولی داشته باشد اما یکی از مسائل مورد اختلاف در بین علماء طرق کشف ملاک است. برخی مثل مرحوم آقای خویی معتقدند هیچ راهی غیر از وجود یک خطاب فعلی برای کشف ملاک وجود ندارد. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی معتقدند عرف بر اساس مناسبات حکم و موضوع در بسیاری از موارد وجود ملاک را تشخیص میدهد. حضرت استاد قائنی این مبنا را نپذیرفتهاند
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2362
#مناسبات_حکم_و_موضوع
#کشف_ملاک
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #نشست_های_علمی
💠 چالش های فقه و روانشناسی
✍️هدف از بحث چالشهای فقه و روانشناسی، گشودن باب گفتگو بین روانشناسی به عنوان یکی از رشتههای علوم انسانی و فقه است. در بخش اول این گزارش نکات مقدماتی بحث برای روشن شدن محور اصلی بحث بیان شد. در بخش دوم نمونههایی از چالشهای موضوعی بین فقه و روانشناسی بیان شد. در این بخش چالشهای حُکمی تقدیم میگردد......
✅ ادامه مطلب را در #لوح_پژوهشی_ذکری
دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
https://fa.mfeb.ir/?p=19125
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸️ نکات ناب علمی
🔹️ رویدادهای پژوهشی
🔸️ نقد و نظر مباحث تالار
🔹️ جدیدترین مطالب دروس خارج
💠در کانال "مباحثه فقاهت"💠
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #فقه
💠 عبادت سخت حرجی، باطل است؟؟!!!
👤 #استاد_شهیدی
مرحوم امام و مرحوم خویی حرج را موجب بطلان عبادت می دانند؛ مثلا اگر کسی با سختی زیاد، نماز ایستاده بخواند نمازش باطل است.
استدلال مرحوم امام:
ایشان به روایت سکونی تمسک می کنند: « إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَهْدَى إِلَيَّ وَ إِلَى أُمَّتِي... قَالَ الْإِفْطَارُ فِي السَّفَرِ وَ التَّقْصِيرُ فِي الصَّلَاةِ فَمَنْ لَمْ يَفْعَلْ ذَلِكَ فَقَدْ رَدَّ عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ هَدِيَّتَه»...
اشکال بیان مرحوم امام این است که:
... ممکن است هدیه رفع صوم مریض، هدیه عزیمتی باشد ولی هدیه رفع حرج، هدیه ترخیصی باشد...
استدلال مرحوم خویی این است که ...
.
به نظر بیان مرحوم خویی نیز تمام نیست؛ زیرا...
📚 درس خارج فقه ۱۴۰۰/۱۰/۴
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.
👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2365&pid=8607#pid8607
#لا_حرج
#نفی_حرج
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #رجال
💠 بررسی سندی قاعده ید
✍️روایتی از سمرة بن جندب در مجامع حدیثی عامّه نقل شده که مدرک قاعده ید قرار گرفته است: «رَوَى سَمُرَةُ عَنْهُ أَنَّهُ قَالَ عَلَى الْيَدِ مَا أَخَذَتْ حَتَّى تُؤَدِّيَ»این روایت را تنها عامّه در کتب صحاح خود -غیر از صحیح مسلم و صحیح بخاری- نقل نمودهاند و همین طور عدّۀ کثیری از معاریف قدمای عامّه، این روایت را در غیر از صحاح نقل کردهاند و به آن احتجاج نمودهاند. لذا رجال سند از وثاقت برخوردار نیستند و به نظر می رسد این روایت، هم از حیث سند و هم از حیث دلالت قابل خدشه است.....
✅ ادامه مطلب در این موضوع را در #لوح_پژوهشی_ذکری دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
https://fa.mfeb.ir/?p=19125
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸️ #فقه
💠 موضوع نداشتن قسم در مورد کافر منکر خدا
👤 #استاد_قائینی
📝یکی از مباحث مطرح شده در احکام یمین و قسم، کیفیت تحلیف کافر ملحد و منکر خدا ست. مشهور علماء معتقدند حتی چنین کفاری هم باید به خدا قسم بخورند و برخی دیگر نیز معتقدند این کفار را باید به معتقدات خودشان قسم داد.
حضرت استاد معتقدند در مورد این کفار قسم موضوع پیدا نمیکند بنابراین قسم ملحدین نه به خدا و نه به چیزی غیر از خدا صحیح نیست و ثمرهای ندارد.
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2294
#قسم_کفار
#احلاف_ملحد
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #جرعه_ای_از_دریا
💠 کیمیا سعادت نیست
✍️آقای آخوند ملاعلی همدانی نقل میکرد آقای شیخ عبدالنبی نوری – که استاد آقای آخوند در تهران بود و درس خارج را نزد او میخواند و از اعلام درجه اول ایران بود – نقل میکرد زمانی که من طلبه بودم و گویا در مدرسۀ محمودیه تهران مقدّمات مثلاً سیوطی میخواندم، طلبهای در یکی از حجرههای مدرسه ساکن بود و کسی را به حجرهاش راه نمیداد. میگفتند که او علم کیمیا میداند. من با او طرح دوستی ریختم و او مرا به حجرهاش راه داد. چندی بعد، از او خواستم که علم کیمیا را به من نیز یاد بدهد. او گفت: به دردت نمیخورد. من اصرار کردم، او نیز قبول کرد و دستور داد که من مقدّمتاً چیزهایی را تهیه کنم. در همان اوقات برخی از اهالی نور که به تهران آمده بودند، به مدرسه ما وارد شدند. آنها میخواستند به مشهد مشرف شوند. به من گفتند: تو نمیآیی؟ گفتم: این نهایت آرزوی من است. لذا با آنها به مشهد رهسپار شدم. به سبزوار که رسیدیم، آنها مایل شدند که خدمت حاج ملاهادی سبزواری برسند. من هم در جمع آنها خدمت حاجی سبزواری رسیدم. پس از زیارت حاجی، آنها برخاستند که بروند. من هم خواستم بروم که حاجی سبزواری به من فرمود: تو بمان! سپس حاجی فرمود: کیمیا سعادت نیست، راه دیگر در پیش گیر. من در شگفت شدم؛ چون قضیۀ آموزش کیمیا را به هیچ کس نگفته بودم!
#ذکری
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #فقه
💠 ملکیت بالفعل مالک نسبت به حال و آینده
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻اینطور نیست که با رسیدن هر قطعه از زمان ملکیت در همان زمان فعلی شود بلکه مالک از همین الآن نسبت به جمیع ازمنه مالک است لذا می تواند ... .
📚 درس خارج اصول،۱۴۰۰/۱۰/۵
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2368
#ملکیت
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #مطلب_علمی
💠 لزوم توجه به مصادر کلامی در دست یابی به پیشینه مسائل فقهی
🔻معمولا برای دست یابی به پیشینه ی مسائل فقهی و به دست آوردن اقوال در مساله، تنها به کتب فقهی مراجعه می شود. اما برای تتبع بیشتر، ضروری است که مصادر شاخه های دیگر علوم را هم مد نظر قرار داد. در خصوص مصادر کلامی، دست کم از دو جهت این امر بایسته است...
📚تحقیق طلاب
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2297
#کلام
#فقه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #فقه
💠 ادله حرمت قطع نماز
🔻مشهور فقها قائل به حرمت قطع نماز فریضه در غیر از موارد خاصی از جمله حفظ جان و مال هستند. ولی آیت اللّٰه سیستانی قطع نماز را مطلقاً حرام ندانسته، در مواردی که غرضی مترتب بر قطع فریضه باشد قائل به جواز قطع آن هستند. برای قضاوت در این باره باید ادلهای که برای حرمت قطع فریضه اقامه شده است را بررسی نمود.....
#قطع_نماز
✅ ادامه مطلب را در #لوح_پژوهشی_ذکری دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
https://fa.mfeb.ir/?p=19125
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰#رجال
💠 وثاقت سلیمان بن حفص مروزی
👤 #استاد_شهیدی
🔻 سلیمان بن حفص مروزی، روایات متعددی در فقه نقل نموده است و در اعتقادات نیز روایاتی در مورد امام رضا نقل نموده است....
مرحوم خویی با توجه به اسناد کامل الزیارات و تفسیر قمی ایشان را توثیق نموده است.
اما مرحوم حکیم و آقای داماد با توجه به توثیق علامه در مختلف و مرحوم مجلسی درروضه المتقین، ایشان را توثیق نموده اند؛ اما به نظر می رسد که این نسبت به مرحوم علامه و مجلسی صحیح نیست؛ چرا که...
اما اینکه محدث نوری ادعا نموده است که اجلائی از سلیمان روایت نقل نموده اند نیز صحیح نیست؛ زیرا...
📚 درس خارج فقه ۱۴۰۰/۹/۹
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2322
#وثاقت
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #مجله_تااجتهاد (شماره هشتم)
💠 شماره جدید دو فصلنامه علمی پژوهشی "پژوهه های فقهی تا اجتهاد" منتشر گردید.
🔻در این شماره میخوانید:
1⃣ ادلۀ تعین حج تمتع بر نائی در ترازوی نقد
(آیت الله العظمی سید موسی شبیری زنجانی)
2⃣ بررسی مشروعیت قرارداد آتی از دیدگاه آیت الله علی عندلیبی
(علی ظهیری)
3⃣ بررسی جواز تصرّف بدون اذن در زمینهای گسترده و رودهای بزرگ بر پایۀ «لا حرج»
(علی جعفری؛ سید حسین نوری؛ سید عبدالحسین آل یاسین)
4⃣ تقارن و استمرار اهلیّت دو طرف قرارداد
(غلامرضا احسنی آرانی)
5⃣ تطوّر تاریخی شطرنج و تأثیر آن بر حکم فقهی
(محمد مهدی کمالی)
6⃣ بررسی فقهی ملاک تعدد عقد و ایقاع
(احمد مرتاضی؛ رقیه قاسمی)
✅ جهت مشاهده و دانلود مقالات به سایت مجله مراجعه بفرمایید:
🆔 www.taejtehad.mfeb.ir
┄═•ஜ۩🌹۩ஜ•═┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠 انتسابی نادرست به مرحوم آخوند
👤 #استاد_علیدوست
مرحوم آخوند از جمله افرادی هستند که قائل به چهار مرحله ای بودن حکم اند، آنچه مشهور است و به ایشان نسبت داده میشود، عبارت است از؛ 1. اقتضاء، به معنای مصلحت و مفسده 2. انشاء 3. فعلیت 4. تنجز.
بسیاری از بزرگان این مراحل را به آخوند نسبت داده و بعد اشکال کرده اند که مصلحت و مفسده از مقدمات حکم است نه از مراحل حکم!
استاد میفرمایند: این که آقای آخوند خراسانی قائل به چهار مرحله برای حکم هستند، درست است اما این که ایشان اولین مرحله را مصلحت و مفسده میدانند، درست نیست؛ زیرا...
📚 درس خارج اصول ۱۴۰۰
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.
👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2376
#مراحل_حکم
#مرحوم_آخوند
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #رجال
💠 نظر شیخ صدوق درباره وثاقت سکونی!!!!؟؟
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻 شیخ صدوق در فقیه پس از ذکر روایتی از سکونی در باب میراث مجوسی می نویسند: "لا افتی بما ینفرد السکونی بروایته"
برخی از این عبارت برداشت کرده اند که شیخ صدوق، سکونی را ثقه نمی دانسته زیرا "عدم فتوای ایشان به منفرد سکونی، یا به جهت قبول نداشتن مبنای حجیت خبر واحد به طور کلی است و یا به جهت قبول نداشتن وثاقت سکونی، اولی که منتفی است پس دومی متعین است"
اما این بیان ناتمام است. شیخ صدوق در موارد متعددی به منفرد سکونی عمل کرده و این که در این مورد، از فتوا به منفرد سکونی خودداری کرده اند به جهت فساد مذهب بوده است.
همانگونه که شیخ طوسی در عده فرموده: ( روایات افراد ثقه ی فاسد المذهب در صورتی که روایت و فتوای امامیه بر خلافش نباشد معتبر است) ...
📚 درس خارج اصول ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2301
#سکونی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #فقه
💠 تفاوت تنقیح مناط با الغاء خصوصیت
👤 #استاد_مفیدی
تنقیح مناط یک چیز بالاتر از الغاء خصوصیت است و با آن متفاوت است . یعنی فقها با مجموعه اموری که در ارتکازشان بوده آن موضوع و مقصود اصلی شارع را از دل کلام و دلیل اجتهای اصطیاد کرده اند؛ نه اینکه الغاء خصوصیت کرده باشند و بگویند این ها هیچ فرقی با هم ندارد
📚 درس خارج فقه ۱۴۰۰/۱۰/۵
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.
👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2364
#الغاء_خصوصیت
#تنقیح_مناط
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
#اصول
💠 تهافت کلام مرحوم نایینی در انقلاب نسبت و اختصاص قرینیت عرفی به موارد تنافی ذاتی
👤 #استاد_قائینی
📝کلام مرحوم نایینی در اختصاص جمع بر اساس قرینیت عرفی به موارد تنافی بالذات با مبنای ایشان در پذیرش نسبت تهافت آشکار دارد. توضیح اینکه ...
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2377
#جمع_عرفی
#انقلاب_نسبت
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #فقه
💠دین حداکثری است یا حداقلی
👤 #استاد_شهیدی
🔻برخی فقهاء دین را حداقلی دانسته اند
طبق این مبنا غیر از مواردی که خود شارع به عنوان ارزش ها و محرمات و واجبات مطرح کرده است، در سایر موارد،منطقه الفراغ است و مردم هرطور که مایلند می توانند با هم قرارداد های مختلف ببندند و زندگی کنند...
قائلین به این قول به برخی از روایات استدلال کرده اند که از جمله آن ها روایت جابر از امام باقر علیه السلام است:
«قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص أَيُّهَا النَّاسُ إِنِّي لَمْ أَدَعْ شَيْئاً يُقَرِّبُكُمْ إِلَى الْجَنَّةِ وَ يُبَاعِدُكُمْ مِنَ النَّارِ إِلَّا وَ قَدْ نَبَّأْتُكُمْ بِهِ»
طبق این روایت، هر چیزی که مقرب به بهشت یا مبعداز جهنم باشد را شارع بیان کرده است، لکن درمورد چیز هایی که نه مبعد از جهنم و نه مقرب به بهشت است، مطلبی نفرموده است. قید در این جا ظهور در احترازیت دارد...
اشکال به این نظریه این است که
اولا سند این روایت مشتمل بر عمرو بن شمر است..
ثانیا به سند معتبری همین روایت به این مضمون آمده است...
ثالثا روایات متعددی بر خلاف این نظریه دلالت دارد مانندصحیحه حماد: «عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ مَا مِنْ شَيْءٍ إِلَّا وَ فِيهِ كِتَابٌ أَوْ سُنَّةٌ»
📚 درس خارج فقه محرمات ۱۴۰۰/۱۰/۷
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.
👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2387
#دین_حداکثری
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠 نسبت میان مفهوم و مدلول التزامی
👤 #استاد_سیدمحمود_مددی
دو تقسیم مهم برای مدلول جمله بیان شده است: تقسیم مدلول به مطابقی و التزامی و تقسیم مدلول به منطوق و مفهوم. ابتدا تقسیم اول مطرح شده است و بعد تقسیم دوم. بحثی که مطرح شده است این است که مفهوم (مدلول مفهومی) -چه قائل بشویم و چه نشویم- مدلول مطابقی کلام است یا مدلول التزامی کلام؟
نه میتوان پذیرفت مفهوم مدلول مطابقی است و نه میتوان پذیرفت مفهوم مدلول التزامی است. لذا برخی در وجود مفهوم تردید کردهاند. در مقابل علمایی سعی کردهاند که مفهوم را به مدلول التزامی برگردانند. مشهور گمان میکردند که مفهوم هم مثل منطوق از لفظ استفاده شده است ولی به نظر ما......
📚 درس خارج اصول فقه 1400/9/30 و 1400/10/1
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2375
#مفهوم
#مدلول_التزامی
#مدلول_مطابقی
#تلفظ
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #رجال
💠 دفع اشکالی در مورد دلالت عدم استثناء ابن ولید بر وثاقت
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻استثنائات ابن ولید نسبت به روایات محمد بن احمد بن یحیی، در رجال نجاشی و فهرست شیخ نقل شده است. در فهرست شیخ، آمده است: ...الا ما کان فیه من تخلیط و هو الذی یکون طریقه محمد بن موسی الهمدانی او یرویه عن رجل...
برخی از این تعبیر تصور کرده اند که جهت استثناء ابن ولید، مساله ی تخلیط (به معنای گرایش های غالیانه) بوده و لذا از عدم استثناء، تنها در این حد فهمیده می شود که روایات شخص در نظر ابن ولید چنین مضامینی نداشته است. اما قرائن متعددی نشان می دهد که استثناء ابن ولید ناظر به مضامین روایات این راویان نبوده و جهت رجالی و سندی مد نظر بوده است...
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2382&pid=8641#pid8641
#مستثنیات_ابن_ولید
#محمد_بن_احمد_بن_یحیی
#تخلیط
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸️ نکات ناب علمی
🔹️ رویدادهای پژوهشی
🔸️ نقد و نظر مباحث تالار
🔹️ جدیدترین مطالب دروس خارج
💠در کانال "مباحثه فقاهت"💠
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
#فقه
💠 اجتماع دو مالک مستقل در عرض یکدیگر بر مال واحد!
👤 #استاد_قائینی
📝مرحوم سید در ضمن مباحث قاعده ید نه تنها معتقدند دو ید مستقل در عرض یکدیگر بر مال واحد قابل تصور است که حتی اجتماع دو مالک مستقل در عرض یکدیگر بر مال واحد هم ممکن است!
این مبنا از نظر حضرت استاد غیر قابل التزام است هر چند اشکال آن استحاله عقلی نیست
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2385
#ملکیت_متعدد
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #احکام
💠 ازدواج با زنان اهل کتاب
✍️یکی از مسائل مورد ابتلا خصوصاً میان مسلمانانی که در خارج از کشور زندگی میکنند، مسئلۀ ازدواج با اهل کتاب است. در این مختصر به بیان اقوال فقهای عظام در رابطه با ازدواج با زنی که از اهل کتاب است، پرداخته میشود......
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در #لوح_پژوهشی_ذکری دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
https://fa.mfeb.ir/?p=19125
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #فقه
💠 دیدگاه آیت الله شبیری در مورد مستطرفات سرائر
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻مرحوم ابن ادریس در نقل از منابع در مستطرفات سرائر بی دقت است.
برخی از اشتباهات ایشان در نحوه نقل از منابع است.
برخی دیگر از اشتباهات ایشان در شناخت مولف کتاب منبع است.
و اشتباهتی دیگری نیز در نقل های ایشان وجود دارد.
به همین جهت ... .
📚 درس خارج فقه، ۱۴۰۰/۸/۴
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2393
#ابن_ادریس
#سرائر
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸️ نکات ناب علمی
🔹️ رویدادهای پژوهشی
🔸️ نقد و نظر مباحث تالار
🔹️ جدیدترین مطالب دروس خارج
💠در کانال "مباحثه فقاهت"💠
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 #فقه
💠 موضوع ادله اضطراری( مانند: تیمم، نماز نشسته، عدم وجوب روزه) خوف ضرر است یا واقع الضرر
👤 #استاد_شهیدی
در این مساله سه احتمال وجود دارد
۱_ موضوع، مرکب از ضرر واقعی و خوف ضرر باشد همانطور که مرحوم خویی در بحث تیمم فرموده است که موضوع امر اضطراری دو جزء دارد...
۲_ واقع الضرر موضوع حکم اضطراری است و خوف، صرفا طریق عقلائی به ضرر است...
۳_ هر کدام موضوع مستقل هستند...
به نظر ما اظهر همین احتمال اخیر است؛ زیرا...
📚 درس خارج فقه ۱۴۰۰/۱۰/۷
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.
👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2371
#لا_ضرر
#حکم_اضطراری
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
#کتابشناسی
💠بحثی پیرامون تفسیر عیاشی
📝 از جمله آثار و کتب حوزۀ مشرق زمین که به دست ما نرسیده است، تألیفات عیاشی است. عیاشی بیش از دویست کتاب داشته است که هیچ کدام در اختیار ما نیست. تنها کتاب باقی مانده از عیاشی، «تفسیر عیاشی» است که به صورت ناقص و بدون سند و از طریق حوزۀ بغداد به ما رسیده است....
✅ ادامه مطلب در این موضوع را در مطالب #لوح_پژوهشی_ذکری در سایت مدرسه امام محمد باقر دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
https://fa.mfeb.ir/%d9%84%d9%88%d8%ad-%d9%be%da%98%d9%88%d9%87%d8%b4%db%8c-%d8%b0%da%a9%d8%b1%db%8c-84/
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #فقه
💠 بررسی کلام آیت الله سیستانی در بحث «اقتضاء النهی عن العبادة للفساد»
👤 #استاد_گنجی
📝آیت الله سیستانی ادّعاء کرده اند که نهی در عبادت اگرچه مقتضی فساد پنداشته شده، اما اینگونه نیست و نهی در عبادت مقتضی فساد نیست! توضیح آنکه: اگر خطابی به نحو مطلق امر به نماز کرده باشد(صلِّ) و خطاب دیگری، برخی از مصادیق آن را مورد نهی قرار داده باشد(لاتصلِّ فی المکان المغصوب)، نهی مذکور دلالتی بر فساد نماز ندارد؛ چرا که خطاب مطلق دلالت بر مطلوبیت مطلق نماز داشته و اگر خطاب خاصّ برخی از مصادیق را مورد نهی قرار داده، از باب خصوصیتی است که با آن مصادیق همراه شده است. مبغوضیتِ خصوصیت فردیّه، موجب مبغوضیت اصل طبیعتِ نماز نمی شود! ...
به نظر می رسد که کلام ایشان عقلائی نیست! ...
📚 درس خارج فقه، ۱۳ دی ماه ۱۴۰۰
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2389&pid=8679#pid8679
#اقتضاء_النهی_للفساد
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir