eitaa logo
مباحثه فقاهت
6.2هزار دنبال‌کننده
992 عکس
1 ویدیو
33 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر عليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه و اصول و ايجاد فضاي علمی و تخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 💠 ملکیت بالفعل مالک نسبت به حال و آینده 👤 🔻اینطور نیست که با رسیدن هر قطعه از زمان ملکیت در همان زمان فعلی شود بلکه مالک از همین الآن نسبت به جمیع ازمنه مالک است لذا می تواند ... . 📚 درس خارج اصول،۱۴۰۰/۱۰/۵ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2368 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 لزوم توجه به مصادر کلامی در دست یابی به پیشینه مسائل فقهی 🔻معمولا برای دست یابی به پیشینه ی مسائل فقهی و به دست آوردن اقوال در مساله، تنها به کتب فقهی مراجعه می شود. اما برای تتبع بیشتر، ضروری است که مصادر شاخه های دیگر علوم را هم مد نظر قرار داد. در خصوص مصادر کلامی، دست کم از دو جهت این امر بایسته است... 📚تحقیق طلاب ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2297 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 ادله حرمت قطع نماز 🔻مشهور فقها قائل به حرمت قطع نماز فریضه در غیر از موارد خاصی از جمله حفظ جان و مال هستند. ولی آیت اللّٰه سیستانی قطع نماز را مطلقاً حرام ندانسته، در مواردی که غرضی مترتب بر قطع فریضه باشد قائل به جواز قطع آن هستند. برای قضاوت در این باره باید ادله‌ای که برای حرمت قطع فریضه اقامه شده است را بررسی نمود..... ✅ ادامه مطلب را در دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 https://fa.mfeb.ir/?p=19125 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 وثاقت سلیمان بن حفص مروزی 👤 🔻 سلیمان بن حفص مروزی، روایات متعددی در فقه نقل نموده است و در اعتقادات نیز روایاتی در مورد امام رضا نقل نموده است.... مرحوم خویی با توجه به اسناد کامل الزیارات و تفسیر قمی ایشان را توثیق نموده است. اما مرحوم حکیم و آقای داماد با توجه به توثیق علامه در مختلف و مرحوم مجلسی درروضه المتقین، ایشان را توثیق نموده اند؛ اما به نظر می رسد که این نسبت به مرحوم علامه و مجلسی صحیح نیست؛ چرا که... اما اینکه محدث نوری ادعا نموده است که اجلائی از سلیمان روایت نقل نموده اند نیز صحیح نیست؛ زیرا... 📚 درس خارج فقه ۱۴۰۰/۹/۹ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2322 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 (شماره هشتم) 💠 شماره جدید دو فصلنامه علمی پژوهشی "پژوهه های فقهی تا اجتهاد" منتشر گردید. 🔻در این شماره می‌خوانید: 1⃣ ادلۀ تعین حج تمتع بر نائی در ترازوی نقد (آیت الله العظمی سید موسی شبیری زنجانی) 2⃣ بررسی مشروعیت قرارداد آتی از دیدگاه آیت الله علی عندلیبی (علی ظهیری) 3⃣ بررسی جواز تصرّف بدون اذن در زمین‌های گسترده و رودهای بزرگ بر پایۀ «لا حرج» (علی جعفری؛ سید حسین نوری؛ سید عبدالحسین آل یاسین) 4⃣ تقارن و استمرار اهلیّت دو طرف قرارداد (غلامرضا احسنی آرانی) 5⃣ تطوّر تاریخی شطرنج و تأثیر آن بر حکم فقهی (محمد مهدی کمالی) 6⃣ بررسی فقهی ملاک تعدد عقد و ایقاع (احمد مرتاضی؛ رقیه قاسمی) ✅ جهت مشاهده و دانلود مقالات به سایت مجله مراجعه بفرمایید: 🆔 www.taejtehad.mfeb.ir ┄═•ஜ۩🌹۩ஜ•═┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 انتسابی نادرست به مرحوم آخوند 👤 مرحوم آخوند از جمله افرادی هستند که قائل به چهار مرحله­ ای بودن حکم اند، آنچه مشهور است و به ایشان نسبت داده می­شود، عبارت است از؛ 1. اقتضاء، به معنای مصلحت و مفسده 2. انشاء 3. فعلیت 4. تنجز. بسیاری از بزرگان این مراحل را به آخوند نسبت داده و بعد اشکال کرده ­اند که مصلحت و مفسده از مقدمات حکم است نه از مراحل حکم! استاد می­فرمایند: این که آقای آخوند خراسانی قائل به چهار مرحله برای حکم هستند، درست است اما این که ایشان اولین مرحله را مصلحت و مفسده میدانند، درست نیست؛ زیرا... 📚 درس خارج اصول ۱۴۰۰ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2376 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 نظر شیخ صدوق درباره وثاقت سکونی!!!!؟؟ 👤 🔻 شیخ صدوق در فقیه پس از ذکر روایتی از سکونی در باب میراث مجوسی می نویسند: "لا افتی بما ینفرد السکونی بروایته" برخی از این عبارت برداشت کرده اند که شیخ صدوق، سکونی را ثقه نمی دانسته زیرا "عدم فتوای ایشان به منفرد سکونی، یا به جهت قبول نداشتن مبنای حجیت خبر واحد به طور کلی است و یا به جهت قبول نداشتن وثاقت سکونی، اولی که منتفی است پس دومی متعین است" اما این بیان ناتمام است. شیخ صدوق در موارد متعددی به منفرد سکونی عمل کرده و این که در این مورد، از فتوا به منفرد سکونی خودداری کرده اند به جهت فساد مذهب بوده است. همانگونه که شیخ طوسی در عده فرموده: ( روایات افراد ثقه ی فاسد المذهب در صورتی که روایت و فتوای امامیه بر خلافش نباشد معتبر است) ... 📚 درس خارج اصول ۱۳۹۶/۱۰/۱۳ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2301 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 تفاوت تنقیح مناط با الغاء خصوصیت 👤 تنقیح مناط یک چیز بالاتر از الغاء خصوصیت است و با آن متفاوت است . یعنی فقها با مجموعه اموری که در ارتکازشان بوده آن موضوع و مقصود اصلی شارع را از دل کلام و دلیل اجتهای اصطیاد کرده اند؛ نه اینکه الغاء خصوصیت کرده باشند و بگویند این ها هیچ فرقی با هم ندارد 📚 درس خارج فقه ۱۴۰۰/۱۰/۵ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2364 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
💠 تهافت کلام مرحوم نایینی در انقلاب نسبت و اختصاص قرینیت عرفی به موارد تنافی ذاتی 👤 📝کلام مرحوم نایینی در اختصاص جمع بر اساس قرینیت عرفی به موارد تنافی بالذات با مبنای ایشان در پذیرش نسبت تهافت آشکار دارد. توضیح اینکه ... ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2377 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠دین حداکثری است یا حداقلی 👤 🔻برخی فقهاء دین را حداقلی دانسته اند طبق این مبنا غیر از مواردی که خود شارع به عنوان ارزش ها و محرمات و واجبات مطرح کرده است، در سایر موارد،منطقه الفراغ است و مردم هرطور که مایلند می توانند با هم قرارداد های مختلف ببندند و زندگی کنند... قائلین به این قول به برخی از روایات استدلال کرده اند که از جمله آن ها روایت جابر از امام باقر علیه السلام است: «قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص أَيُّهَا النَّاسُ إِنِّي لَمْ أَدَعْ شَيْئاً يُقَرِّبُكُمْ إِلَى الْجَنَّةِ وَ يُبَاعِدُكُمْ مِنَ النَّارِ إِلَّا وَ قَدْ نَبَّأْتُكُمْ بِهِ» طبق این روایت، هر چیزی که مقرب به بهشت یا مبعداز جهنم باشد را شارع بیان کرده است، لکن درمورد چیز هایی که نه مبعد از جهنم و نه مقرب به بهشت است، مطلبی نفرموده است. قید در این جا ظهور در احترازیت دارد... اشکال به این نظریه این است که اولا سند این روایت مشتمل بر عمرو بن شمر است.. ثانیا به سند معتبری همین روایت به این مضمون آمده است... ثالثا روایات متعددی بر خلاف این نظریه دلالت دارد مانندصحیحه حماد: «عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ مَا مِنْ شَيْ‏ءٍ إِلَّا وَ فِيهِ كِتَابٌ أَوْ سُنَّةٌ» 📚 درس خارج فقه محرمات ۱۴۰۰/۱۰/۷ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2387 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 نسبت میان مفهوم و مدلول التزامی 👤 دو تقسیم مهم برای مدلول جمله بیان شده است: تقسیم مدلول به مطابقی و التزامی و تقسیم مدلول به منطوق و مفهوم. ابتدا تقسیم اول مطرح شده است و بعد تقسیم دوم. بحثی که مطرح شده است این است که مفهوم (مدلول مفهومی) -چه قائل بشویم و چه نشویم- مدلول مطابقی کلام است یا مدلول التزامی کلام؟ نه می‌توان پذیرفت مفهوم مدلول مطابقی است و نه می‌توان پذیرفت مفهوم مدلول التزامی است. لذا برخی در وجود مفهوم تردید کرده‌اند. در مقابل علمایی سعی کرده‌اند که مفهوم را به مدلول التزامی برگردانند. مشهور گمان می‌کردند که مفهوم هم مثل منطوق از لفظ استفاده شده است ولی به نظر ما...... 📚 درس خارج اصول فقه 1400/9/30 و 1400/10/1 ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2375 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 دفع اشکالی در مورد دلالت عدم استثناء ابن ولید بر وثاقت 👤 🔻استثنائات ابن ولید نسبت به روایات محمد بن احمد بن یحیی، در رجال نجاشی و فهرست شیخ نقل شده است. در فهرست شیخ، آمده است: ...الا ما کان فیه من تخلیط و هو الذی یکون طریقه محمد بن موسی الهمدانی او یرویه عن رجل... برخی از این تعبیر تصور کرده اند که جهت استثناء ابن ولید، مساله ی تخلیط (به معنای گرایش های غالیانه) بوده و لذا از عدم استثناء، تنها در این حد فهمیده می شود که روایات شخص در نظر ابن ولید چنین مضامینی نداشته است. اما قرائن متعددی نشان می دهد که استثناء ابن ولید ناظر به مضامین روایات این راویان نبوده و جهت رجالی و سندی مد نظر بوده است... ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2382&pid=8641#pid8641 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸️ نکات ناب علمی 🔹️ رویدادهای پژوهشی 🔸️ نقد و نظر مباحث تالار 🔹️ جدیدترین مطالب دروس خارج 💠در کانال "مباحثه فقاهت"💠 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
💠 اجتماع دو مالک مستقل در عرض یکدیگر بر مال واحد! 👤 📝مرحوم سید در ضمن مباحث قاعده ید نه تنها معتقدند دو ید مستقل در عرض یکدیگر بر مال واحد قابل تصور است که حتی اجتماع دو مالک مستقل در عرض یکدیگر بر مال واحد هم ممکن است! این مبنا از نظر حضرت استاد غیر قابل التزام است هر چند اشکال آن استحاله عقلی نیست ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2385 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 ازدواج با زنان اهل کتاب ✍️یکی از مسائل مورد ابتلا خصوصاً میان مسلمانانی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند، مسئلۀ ازدواج با اهل کتاب است. در این مختصر به بیان اقوال فقهای عظام در رابطه با ازدواج با زنی که از اهل کتاب است، پرداخته می‌شود...... ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 https://fa.mfeb.ir/?p=19125 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 دیدگاه آیت الله شبیری در مورد مستطرفات سرائر 👤 🔻مرحوم ابن ادریس در نقل از منابع در مستطرفات سرائر بی دقت است. برخی از اشتباهات ایشان در نحوه نقل از منابع است. برخی دیگر از اشتباهات ایشان در شناخت مولف کتاب منبع است. و اشتباهتی دیگری نیز در نقل های ایشان وجود دارد. به همین جهت ... . 📚 درس خارج فقه، ۱۴۰۰/۸/۴ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2393 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸️ نکات ناب علمی 🔹️ رویدادهای پژوهشی 🔸️ نقد و نظر مباحث تالار 🔹️ جدیدترین مطالب دروس خارج 💠در کانال "مباحثه فقاهت"💠 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠 موضوع ادله اضطراری( مانند: تیمم، نماز نشسته، عدم وجوب روزه) خوف ضرر است یا واقع الضرر 👤 در این مساله سه احتمال وجود دارد ۱_ موضوع، مرکب از ضرر واقعی و خوف ضرر باشد همانطور که مرحوم خویی در بحث تیمم فرموده است که موضوع امر اضطراری دو جزء دارد... ۲_ واقع الضرر موضوع حکم اضطراری است و خوف، صرفا طریق عقلائی به ضرر است... ۳_ هر کدام موضوع مستقل هستند... به نظر ما اظهر همین احتمال اخیر است؛ زیرا... 📚 درس خارج فقه ۱۴۰۰/۱۰/۷ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2371 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
💠بحثی پیرامون تفسیر عیاشی 📝 از جمله آثار و کتب حوزۀ مشرق‌ زمین که به دست ما نرسیده‌ است، تألیفات عیاشی است. عیاشی بیش از دویست کتاب داشته است که هیچ کدام در اختیار ما نیست. تنها کتاب باقی مانده از عیاشی، «تفسیر عیاشی» است که به صورت ناقص و بدون سند و از طریق حوزۀ بغداد به ما رسیده است.... ✅ ادامه مطلب در این موضوع را در مطالب در سایت مدرسه امام محمد باقر دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 https://fa.mfeb.ir/%d9%84%d9%88%d8%ad-%d9%be%da%98%d9%88%d9%87%d8%b4%db%8c-%d8%b0%da%a9%d8%b1%db%8c-84/ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 بررسی کلام آیت الله سیستانی در بحث «اقتضاء النهی عن العبادة للفساد» 👤 📝آیت الله سیستانی ادّعاء کرده اند که نهی در عبادت اگرچه مقتضی فساد پنداشته شده، اما اینگونه نیست و نهی در عبادت مقتضی فساد نیست! توضیح آنکه: اگر خطابی به نحو مطلق امر به نماز کرده باشد(صلِّ) و خطاب دیگری، برخی از مصادیق آن را مورد نهی قرار داده باشد(لاتصلِّ فی المکان المغصوب)، نهی مذکور دلالتی بر فساد نماز ندارد؛ چرا که خطاب مطلق دلالت بر مطلوبیت مطلق نماز داشته و اگر خطاب خاصّ برخی از مصادیق را مورد نهی قرار داده، از باب خصوصیتی است که با آن مصادیق همراه شده است. مبغوضیتِ خصوصیت فردیّه، موجب مبغوضیت اصل طبیعتِ نماز نمی شود! ... به نظر می رسد که کلام ایشان عقلائی نیست! ... 📚 درس خارج فقه، ۱۳ دی ماه ۱۴۰۰ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2389&pid=8679#pid8679 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 حل مشکل اختلاف نسخ کتب اربعه 👤 محقق خویی می فرمایند هرچه در وسائل از کتب اربعه و سایر کتبی که به آن ها سند دارد، نقل می کند، معتبر است؛ چون صاحب وسائل می گوید این کتاب ها به واسطه ثقات به دست ما رسیده است، اما نسخ مختلف دیگری که به کتب اربعه باشد اعتباری ندارد؛ زیرا... اشکال به مرحوم خویی: شواهد زیادی وجود دارد که تفاوتی بین نسخ در دسترس ما و صاحب وسائل نیست... اتفاقا آیت الله زنجانی می فرمایند نسخه کافی که در دست صاحب وسائل بود نسخه مغلوطه ای بوده است... 📚 درس خارج فقه ۱۴۰۰/۱۰/۱۱ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2383 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
های علمی 💠چالش‌های فقه و روانشناسی 📝هدف از بحث چالش‌های فقه و روانشناسی، گشودن باب گفتگو بین روانشناسی به عنوان یکی از رشته‌های علوم انسانی و فقه است. در بخش اول این گزارش، نکات مقدماتی بحث برای روشن شدن محور اصلی بحث بیان شد. در این بخش برای نشان دادن موارد تأثیر این دو علم، نمونه‌هایی از چالش‌های فقه و روانشناسی بیان می‌شود. به طور کلی چالش‌ها به دو دستۀ چالش‌های موضوعی و چالش‌های حکمی، قابل تقسیم است. در این بخش، چالش‌های موضوعی تقدیم می‌گردد. ✅ ادامه مطلب در این موضوع را در مطالب در سایت مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 fa.mfeb.ir/?p=19083/#ZNeshast 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 حد ترخص کاشف از مسافت خاص نیست!! 👤 🔻یکی از مثال های نقض در بحث رویت هلال با تلسکوپ بحث حد ترخص است که در آن واضح است که تلسکوپ مجزی نیست.استاد در پاسخ از این نقض فرمودند: دو ضابطه برای وجوب قصر مطرح شده یکی خفاء اذان و دیگری خفاء جدران. یک ضابطه مربوط به گوش است و دیگری چشم و این دو مقداری با هم تفاوت دارند.خفاء اذان در چند روایت آمده است اما خفاء جدران در یک روایت آمده است اما مهم این است که..... 📚 درس خارج فقه ۱۴۰۰/۹/۱۵ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2402&pid=8705#pid8705 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
💠 عدم تلازم بین مقربیت و استحقاق ثواب 👤 📝مرحوم آخوند در بحث واجب غیری معتقدند موافقت با اوامر غیری به وجدان عرفی و ادراک عقلی موجب استحقاق ثواب نیست و مقرب هم نیست و بر همین اساس هم قصد قربت با آن ممکن نیست. به نظر می‌رسد بین مقربیت و استحقاق ثواب تلازمی وجود ندارد. ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2407 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 خریدار سهام بورسی، شریک در اموال شرکت می شود؟؟ 👤 ظاهر کلام فقهاء این است که: خریدار سهام، اموال شرکتی را که سهام آن را می خرد، به نحو اشاعه مالک می شود. این قول گرچه با مبانی فقه رایج موافق است، لکن مبعدات خارجی دارد. مبعد اول: با موت خریدار سهام، وکالتی که او به هیئت مدیره در معاملات داده است، باطل می شود. حال بعد از مرگ وی، هیئت مدیره هیئت چگونه در اموال شرکت، تصرف اعتباری مثل خرید و فروش کند؟ مبعد دوم: نگرفتن اموال سهامداران هنگام ورشکستگی ... مبعد سوم: لوازم مالکیت مشاعی ... 📚 درس خارج فقه ۱۴۰۰/۱۰/۱ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2360 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir