🔸 #رجال
💠 بررسی شخصیت رجالی #الحسن_بن_السری
یکی از راویانی که در وثاقتش اختلاف شده «الحسن بن السّری» است. برای تعیین وثاقت یا عدم وثاقت او به وجوهی استدلال شده است که ابتدا طرق توثیق، و سپس نکتهی تضعیف او را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
[برگرفته از دروس حضرت آیت الله شبیری زنجانی دام ظله]
✅ ادامه مطلب در این موضوع را در #لوح_پژوهشی_ذکری دنبال کنید. 👇🏼
fa.mfeb.ir/?p=19290/#ZRejal
#الحسن_بن_السری
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #فراخوان_مقالات
|| کنگره بین المللی حضرت آیت الله علامه سیدمحمدحسین طباطبایی
مهلت ارسال چکیده و اصل مقاله:
15 اسفند 1400
🌐 http://allameh1400.com
┄═•ஜ۩🌹۩ஜ•═┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #جشنواره
🖋چهاردهمين جشنواره علامه حلی
فراخوان مقاله، كتاب و پايان نامه در موضوعات علوم اسلامی و علوم انسانی مرتبط با حوزه دين
آخرين مهلت ثبت نام و ارسال آثار
۳۱ ارديبهشتماه ۱۴۰۱
🌐 www.jhelli.ir
┄═•ஜ۩🌹۩ஜ•═┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠 شرطیت ادعای منجز در صحت دعوا
👤 #استاد_قائینی
📝یکی از شرایط صحت دعوا که از کلام مشهور علماء قابل استفاده است اشتراط تنجیز در دعوا ست به این معنا که ادعا در صورتی مسموع است که مدعی ادعای تنجز مدعا بر مدعی علیه را با قطع نظر از خود ادعا داشته باشد. به عبارت دیگر صرف ادعای ثبوت تکلیف یا حق واقعی با اعتراف به عدم تنجز آن بر مدعی علیه برای صحت دعوا کافی نیست بلکه مدعی باید ادعا کند بر اساس وجود یک منجِز، حق بر مدعی علیه هم منجَز شده است. به اینکه یا بینه وجود داشته باشد یا مدعی باشد که خود مدعی علیه عالم به حق است و ...
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2361
#شرایط_صحت_ادعا
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #جرعه_ای_از_دریا
💠 عظمت علمی و معنوی علامه مجلسی رحمه اللّٰه
گاهی بعضی متفلسفها به مرحوم مجلسی انتقاد و حمله میکنند؛ ولی افرادی که از آنها انتظار نمیرود، به آثار مجلسی توجّه ویژهای دارند؛ مثلاً از مرحوم آقای حاج میرزا عبداللّٰه مجتهدی شنیدم: تقیزاده که از رجال سیاسی و علمی ایران است، میگفته: من سه مرتبه از اول تا آخر کتاب «السماء و العالم» بحار الانوار را خواندهام. این امر نشانۀ اعتنای آنها به کتاب بحار الانوار مجلسی است.
آقای شاهآبادی، فیلسوف و عارف سطح بسیار بالایی بود. آقای حاج شیخ نصراللّٰه فرزند ایشان میگفت: من اصفهان رفته بودم. پدرم از من پرسید: سر قبر مرحوم مجلسی رفتی؟ گفتم: نه، نرفتم. پدرم گفت: پس برای چه اصفهان رفتی؟!
غرض اینکه فلاسفه و عرفای بزرگ، هم از نظر معنوی و هم از نظر علمی با نظر عظمت و اعجاب به مرحوم مجلسی نگاه میکردند.
#لوح_پژوهشی_ذکری
🌐 fa.mfeb.ir/?p=19130/#ZJore
#علامه_مجلسی رحمه اللّٰه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #رجال
💠 نزاع در وثاقت محمد بن عیسی
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻از قدیم در مورد وثاقت محمد بن عیسی بحثهایی وجود داشته است.
محقق خویی تصور نموده است که این بحث در خصوص روایات محمد بن عیسی عن یونس است و شواهدی بر این مطلب اقامه نموده است ولی بحث قدما در مورد محمد بن عیسی عمومی بوده و اختصاص به روایاتش از یونس ندارد.
بهر حال حق آنست که محمد بن عیسی ثقه است به دلیل ... .
📚 درس خارج فقه، ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2448
#محمد_بن_عیسی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠 خلاصه مقاله قاعده انگاری «لا قود لمن لا یقاد منه»
📝 قاعدهی اولیه در جنایت عمدی علیه جسم انسان، قصاص است؛ اما با توجه به روایاتی، به این اصل اولیه عمل نشده و فقها به پرداخت دیه، حکم نمودهاند.
از جملهی این موارد، قتل عمدی دیوانه توسط فرد عاقل است.
مستند این رأیِ به ظاهر اجماعی، روايتِ معروف به صحیحه ابابصیر از امام باقر علیه السلام است.
نکتهی قابل توجه آن است که فقیهان با توجه به مخالفت مفاد این روایت با قواعد اولیهی قصاص....
✅ ادامه مطلب را در #لوح_پژوهشی_ذکری دنبال کنید. 👇🏼
fa.mfeb.ir/?p=17861/#ZFeqh
#قصاص #دیه
#قود #لا_یقاد #لا_قود
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠 تاثیر تعدد موقف بر جمع عرفی
👤 #استاد_شهیدی
🔻ضابط جمع عرفی به نظر مرحوم نایینی, مرحوم خویی و مرحوم صدر و مرحوم تبریزی این است که دو خطاب فرض شود که در مجلس واحد از امام صادر شده باشد، اگر عرف بین این دو کلام تهافت دید این جمع عرفی نیست، اما اگر عرف بین این دو تهافت ندید، آن وقت به عنوان جمع عرفی بین منفصل نیز پذیرفته می شود.
به نظر ما اینگونه ضابط دادن برای جمع عرفی تمام نیست؛ زیرا گاهی خود تعدد مجلس قرینه عرفیه بر تفسیر مراد متکلم است...
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2423&pid=8761#pid8761
#مجلس_واحد
#جمع_عرفی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #فقه
💠 کراهت ترک تحنّک
👤 #استاد_گنجی
📝 یکی از مکروهات لباس نمازگزار، خالی بودن عمامه از "سدل" و "تحنّک" دانسته شده؛ با بررسی روایات مسئله روشن می شود که حزازت ترک تحنّک و یا سدل اختصاصی به حال نماز نداشته و البته نهی از آن دو لزومی نیست ... .
📚 درس خارج فقه، 22 و 23 آذر ماه 1400
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2450
#کراهت_تحنک
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #رجال
💠 اختصاص مستثنیات ابن ولید به مشایخ بی واسطه
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻یکی از توثیقات عام، عدم استثناء راوی از مشایخ محمد بن احمد بن یحیی توسط ابن ولید است. برخی تصور کرده اند که این امر، در مورد مشایخ بی واسطه ی محمد بن احمد بن یحیی نیز جاری می شود و لذا آن را در مورد ابو البختری نیز مطرح کرده اند. اما استثنائات ابن ولید ناظر به مشایخ بی واسطه است و در مثل ابوالبختری نمی توان به آن تمسک کرد. با این حال، دو نفر در این مستثنیات ذکر شده اند که محمد بن احمد بن یحیی نمی تواند از آن ها بی واسطه نقل کند: هیثم بن عدی و وهب بن منبه. وجه این مطلب چیست؟
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2374
#مستثنیات_ابن_ولید
#محمد_بن_احمد_بن_یحیی
#ابو_البختری
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #حدیث
💠 تعمیم های نا به جا در تاریخ حدیث
🔻وقتی از شواهد جزئی می خواهیم گستردگی یک عملکرد را نتیجه بگیریم، باید دقت کرد که گرفتار تعمیم نا به جا نشویم. تعمیم نا به جا از جهات مختلفی رخ می دهد. یکی از شائع ترین آن ها تعمیم به لحاظ زمانی است. رفتارهایی چون کتابت و حفظ و قرائت حدیث، در برهه های مختلف فراز و نشیب داشته اند و نمی توان به سادگی، حکمی برای زمان های مختلف صادر کرد. تعمیم نا به جای زمانی، گاهی باعث می شود که جریان هایی که یکی جایگزین دیگری شده است را موازی هم تلقی کنیم...
📚تحقیق طلاب
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2432&pid=8854#pid8854
#تاریخ_حدیث
#روش_شناسی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠 تفاوت واجب مشروط بنابر نظر شیخ انصاری و واجب معلق
👤 #استاد_قائینی
مرحوم آخوند معتقد است واجب #مشروط شیخ همان واجب #معلق صاحب #فصول است و بین آنها تفاوتی نیست.
اما به نظر بین #واجب مشروط حتی از نظر شیخ #انصاری و واجب معلق تفاوت ماهوی وجود دارد که این تفاوت موجب پیدایش ثمراتی بین آنها خواهد بود...
📚 درس خارج اصول، ۳ آذر ۱۴۰۰
✅ ادامه مطلب و مباحثه 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2315
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir