eitaa logo
مباحثه فقاهت
6.4هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
2 ویدیو
33 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر عليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه و اصول و ايجاد فضاي علمی و تخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 💠 عظمت علمی و معنوی علامه مجلسی رحمه اللّٰه گاهی بعضی متفلسف‌ها به مرحوم مجلسی انتقاد و حمله می‌کنند؛ ولی افرادی که از آنها انتظار نمی‌رود، به آثار مجلسی توجّه ویژه‌ای دارند؛ مثلاً از مرحوم آقای حاج میرزا‌ عبداللّٰه مجتهدی شنیدم: تقی‌زاده که از رجال سیاسی و علمی ایران است، می‌گفته: من سه مرتبه از اول تا آخر کتاب «السماء و العالم» بحار ‌الانوار را خوانده‌ام. این امر نشانۀ اعتنای آنها به کتاب بحار الانوار مجلسی است. آقای شاه‌آبادی، فیلسوف و عارف سطح بسیار بالایی بود. آقای حاج شیخ نصراللّٰه فرزند ایشان می‌گفت: من اصفهان رفته بودم. پدرم از من پرسید: سر قبر مرحوم مجلسی رفتی؟ گفتم: نه، نرفتم. پدرم گفت: پس برای چه اصفهان رفتی؟! غرض این‌که فلاسفه و عرفای بزرگ، هم از نظر معنوی و هم از نظر علمی با نظر عظمت و اعجاب به مرحوم مجلسی نگاه می‌کردند. 🌐 fa.mfeb.ir/?p=19130/#ZJore رحمه اللّٰه ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 نزاع در وثاقت محمد بن عیسی 👤 🔻از قدیم در مورد وثاقت محمد بن عیسی بحثهایی وجود داشته است. محقق خویی تصور نموده است که این بحث در خصوص روایات محمد بن عیسی عن یونس است و شواهدی بر این مطلب اقامه نموده است ولی بحث قدما در مورد محمد بن عیسی عمومی بوده و اختصاص به روایاتش از یونس ندارد. بهر حال حق آنست که محمد بن عیسی ثقه است به دلیل ... . 📚 درس خارج فقه، ۱۴۰۰/۰۷/۲۷ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2448 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 خلاصه مقاله قاعده انگاری «لا قود لمن لا یقاد منه» 📝 قاعده‌ی اولیه در جنایت عمدی علیه جسم انسان، قصاص است؛ اما با توجه به روایاتی، به این اصل اولیه عمل نشده و فقها به پرداخت دیه، حکم نموده‌اند. از جمله‌ی این موارد، قتل عمدی دیوانه توسط فرد عاقل است. مستند این رأیِ به ظاهر اجماعی، روايتِ معروف به صحیحه ابابصیر از امام باقر علیه السلام است. نکته‌ی قابل توجه آن است که فقیهان با توجه به مخالفت مفاد این روایت با قواعد اولیه‌ی قصاص.... ✅ ادامه مطلب را در دنبال کنید. 👇🏼 fa.mfeb.ir/?p=17861/#ZFeqh ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 تاثیر تعدد موقف بر جمع عرفی 👤 🔻ضابط جمع عرفی به نظر مرحوم نایینی, مرحوم خویی و مرحوم صدر و مرحوم تبریزی این است که دو خطاب فرض شود که در مجلس واحد از امام صادر شده باشد، اگر عرف بین این دو کلام تهافت دید این جمع عرفی نیست، اما اگر عرف بین این دو تهافت ندید، آن وقت به عنوان جمع عرفی بین منفصل نیز پذیرفته می شود. به نظر ما اینگونه ضابط دادن برای جمع عرفی تمام نیست؛ زیرا گاهی خود تعدد مجلس قرینه عرفیه بر تفسیر مراد متکلم است... ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2423&pid=8761#pid8761 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 کراهت ترک تحنّک 👤 📝 یکی از مکروهات لباس نمازگزار، خالی بودن عمامه از "سدل" و "تحنّک" دانسته شده؛ با بررسی روایات مسئله روشن می شود که حزازت ترک تحنّک و یا سدل اختصاصی به حال نماز نداشته و البته نهی از آن دو لزومی نیست ... . 📚 درس خارج فقه، 22 و 23 آذر ماه 1400 ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2450 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 اختصاص مستثنیات ابن ولید به مشایخ بی واسطه 👤 🔻یکی از توثیقات عام، عدم استثناء راوی از مشایخ محمد بن احمد بن یحیی توسط ابن ولید است. برخی تصور کرده اند که این امر، در مورد مشایخ بی واسطه ی محمد بن احمد بن یحیی نیز جاری می شود و لذا آن را در مورد ابو البختری نیز مطرح کرده اند. اما استثنائات ابن ولید ناظر به مشایخ بی واسطه است و در مثل ابوالبختری نمی توان به آن تمسک کرد. با این حال، دو نفر در این مستثنیات ذکر شده اند که محمد بن احمد بن یحیی نمی تواند از آن ها بی واسطه نقل کند: هیثم بن عدی و وهب بن منبه. وجه این مطلب چیست؟ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2374 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 تعمیم های نا به جا در تاریخ حدیث 🔻وقتی از شواهد جزئی می خواهیم گستردگی یک عملکرد را نتیجه بگیریم، باید دقت کرد که گرفتار تعمیم نا به جا نشویم. تعمیم نا به جا از جهات مختلفی رخ می دهد. یکی از شائع ترین آن ها تعمیم به لحاظ زمانی است. رفتارهایی چون کتابت و حفظ و قرائت حدیث، در برهه های مختلف فراز و نشیب داشته اند و نمی توان به سادگی، حکمی برای زمان های مختلف صادر کرد. تعمیم نا به جای زمانی، گاهی باعث می شود که جریان هایی که یکی جایگزین دیگری شده است را موازی هم تلقی کنیم... 📚تحقیق طلاب ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2432&pid=8854#pid8854 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 تفاوت واجب مشروط بنابر نظر شیخ انصاری و واجب معلق 👤 مرحوم آخوند معتقد است واجب شیخ همان واجب صاحب است و بین آنها تفاوتی نیست. اما به نظر بین مشروط حتی از نظر شیخ و واجب معلق تفاوت ماهوی وجود دارد که این تفاوت موجب پیدایش ثمراتی بین آنها خواهد بود... 📚 درس خارج اصول، ۳ آذر ۱۴۰۰ ✅ ادامه مطلب و مباحثه 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2315 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 چگونگی تأثیرگذاری فقه در علم اقتصاد ✍️ برای شناخت نحوۀ اثرگذاری فقه در علم اقتصاد ابتدا باید دانست که اقتصاد مانند روانشناسی در دستۀ علوم انسانیِ تجربی قرار دارد. این علوم با اینکه در روش با علوم تجربی طبیعی مانند زیست‌شناسی، یکسان هستند، اما نمی‌توانند مانند آنها قواعد جهان‌شمول داشته باشد؛ زیرا متأثر از مؤلفه‌هایی چون فرهنگ هستند. تفاوت دیگر این است که در دانش‌هایی مثل اقتصاد نمی‌توان برای سنجش یک مؤلفه، سایر عوامل را ثابت نگه داشت، مثلاً برای بررسی تأثیر گرانی بنزین بر کاهش مصرف سوخت نمی‌توان سایر عوامل را ثابت نگه داشت. از سوی دیگر می‌دانیم پس از رنسانس، علم را نه ابزاری برای مجرد شناخت و توصیف واقعیت، بلکه ابزاری برای تولید و تصاحب ثروت و قدرت دانستند که وظایفی چون پیش‌بینی، کنترل و ایجادِ تغییر را بر عهده دارد. ✅ ادامه مطلب را در دنبال کنید. https://fa.mfeb.ir/?p=19130/#ZNeshast ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠توجه و بندگی در روز 🔷حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: 🔶ما برای اوقات خواب خود افسوس می‌خوریم که چرا برای نماز شب بیدار نمیشویم، در صورتی که اوقات بیداری را به غفلت میگذرانیم! 🔷زیرا اگر در بیداری به توجه و بندگی مشغول بودیم، توفیق بیداری شب را نیز برای تهجد و خواندن نافله شب و تلاوت قرآن پیدا می‌کردیم. 📚  بهجت الدعا، ص٣٨۵ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 اختصاص مستثنیات دین به غیر دیون ناشی از اختیار 👤 📝برخی امور به عنوان مستثنیات از دین مطرح هستند از جمله خانه، وسیله نقلیه و بر اساس برخی فتاوا هر آنچه از امور ضروری مورد نیاز زندگی است. حضرت استاد معتقدند این مستثنیات به دیونی اختصاص دارند که ناشی از اختیار نباشند مانند دیون ناشی از جنایات غیر عمد. اما این مستثنیات در دیونی که از روی اختیار و تعهد ایجاد شده‌اند مانند دیون حاصل از عقود و ایقاعات وجود ندارند. ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2321 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 نسبت بین ملکیت عرفی، عقلایی و شرعی و معنای نهی شارع از معامله در این نسبت 👤 ملکیت امری اعتباری است و بر حسب این که معتبِر چه کسی باشد، ملکیت‌های عرفی، عقلایی، شرعی و قانونی متصور است. مشهور برای عقلا سیستم معاملاتی مستقلی قبول دارند و شرع هم همین معاملات را امضا یا رد می‌کند. اما به نظر استاد، عقلا سیستم معاملاتی خاصی برای خودشان ندارند بلکه به معاملات عرف نگاه کرده و هر آنچه که عرف آن را قبول داشته باشد و مانعیت شرعی یا قانونی نداشته باشد، امضا می‌کند. همچنین به نظر استاد چیزی به اسم ملکیت شرعیه هم وجود ندارد و شارع هم اصلاً دستگاه معاملاتی ندارد، اما این به آن معنا نیست که شارع در معاملات دخالت نمی‌کند و نظری ندارد...... ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2366 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir