هدایت شده از قرآن و نهج البلاغه
📣#پذیرش_مدرسه_علمیه_معصومیه_قم
♻️مدرسه علمیه معصومیه قم برای سال تحصیلی ۱۴۰۰ از بین داوطلبان مومن، انقلابی و ممتازی که ضمن برخورداری از تحصیلات دانشگاهی و شرایط عمومی حوزه، واجد شرایط اختصاصی پذیرش در این مدرسه مبارکه میباشند، بر اساس #سند_راهبردی و
#طرح_تحول ویژه طلاب فارغ التحصیل از دانشگاه، طلبه می پذیرد.
🔰مزایای #طرح_تحوّل_راهبردی مدرسه علمیه معصومیه:
✅محوریّت اندیشه های امامین انقلاب در نظام علمی و تربیتی
✅تربیت محوری، جامعیّت، تعمیق و کارآمدی عالمانه
✅رشد و هدایت علمی و تربیتی با نظارت اساتید برجسته و مجرّب
✅کوتاه شدن دوره تحصیل و کاهش تعطیلات زائد و بی ضابطه
✅رشد جامع و توانمندسازی تخصصی در قالب رویکردهای پایه
✅پیوستگی برنامه در مقدمات و سطح عالی با هدف نقش آفرینی اجتماعی و تمدنی
⏳زمان ثبت نام:
28 فروردین لغایت 31 اردیبهشت
⚠️ کلیه داوطلبانی که موفق به ثبت نام در سامانه پذیرش مرکز مدیریت شده و یا داوطلبانی که هنوز موفق به ثبت نام در آن نشده اند، بایستی از طریق #لینک_ثبت_نام_پایگاه_پذیرش_معصومیه، اطلاعات خود را وارد نمایند تا در نوبت مصاحبه ها قرار گیرند.
لینک ثبت نام پایگاه پذیرش معصومیه:
Http://Reg.Masoumieh.ir
کانال اطلاع رسانی مدرسه علمیه معصومیه:
@masoumieh_ir
#استیناف
#جمله_مستأنفه
تعریف- اقسام
#مقاله
#راسل
سؤال: جمله مستأنفه(بالمعنی الاعم) چیست و چند قسم است؟
جواب:
1️⃣ جمله مفتَتحه(: ابتدائیه) مثل «بسم الله الرحمن الرحیم» در صدر سوره های قرآن کریم و عبارت «برائةٌ من الله ...» در صدر سوره توبه(به شرط آنکه سوره توبه جزئی از انفال نباشد).
2️⃣ جمله مستأنفه(بالمعنی الاخص): ربط لفظی آن با قبل قطع شده اگرچه ربط معنوی آن برقرار باشد. لذا آیه 6 بقره که سرفصل جدیدی در این سوره است مستأنفه است و جمله «ما تری ...» در آیه 3 ملک هم که مرتبط با عبارات قبل است نیز مستأنفه است اگرچه ربط معنوی زیادی دارد.
3️⃣ جمله استیناف بیانی(: تعلیلیه): آن مستأنفه ای است که بیان علت کند برای ماقبل مثل آیات 5 تا 7 مزّمل که سه دلیل است برای «دستور به قرائت ترتیل قرآن و نماز شب»(إنّا سنلقی ... انَّ ناشئة ... انَّ لک ...) یا مثل «لعلکم تذکرون» در آیه 1 نور یا مثل «ذلک لمن خشی ربّه» در انتهای آیه 8 بینه که دلیل است برای «رضی الله عنهم و رضوا عنه».
🍃 نکته: استیناف بیانی غالباً با «إنَّ» یا «لعلّ» آغاز می شود.
🍃 نکته: بنابراین یک جمله از حیث ارتباط با ما قبل به چهار دسته ممکن است تقسیم شود:
1️⃣ ربط لفظی با ماقبل دارد و ربط معنوی هم دارد: «إنَّه بسم الله الرحمن الرحیم»(30 نمل) که جمله «بسم ...» خبر است برای «إنَّ».
2️⃣ ربط لفظی با ماقبل دارد ولی ربط معنوی ندارد: مثال ندارد چون امکان ندارد.
3️⃣ ربط لفظی با ماقبل ندارد ولی ربط معنوی دارد: سورةٌ انزلناها ... لعلکم تذکرون(1 نور) جمله «لعلکم ...» علت ماقبل است ولی ربط لفظی با ماقبل ندارد و «لعلّ» که از حروف مشبهة بالفعل است «صدارت طلب» است و جمله مستأنفه می سازد.
4️⃣ ربط لفظی با ماقبل ندارد و ربط معنوی هم ندارد: إنَّ الذین کفروا ...(6 بقره) که بحث از «سران متقین» تمام شده و بحث «سران کفار» آغاز شده است.
امشب دو بحث مهم و کاربردی در کلاس مطرح شد.
حاصل آن تقدیم شما عزیزان می شود:
#فاء
#فاء_فصیحه
تعریف- اقسام
#مقاله
#راسل
در بحث «فاء» مغنی 5 نوع فاء ذکر شده. در بحث مبسوطی که در تدریس این بحث از مغنی در 14 جلسه داشته ام، ثابت شد که تنها 2 قسم از فائات قابل قبول است:
1️⃣ عاطفه
2️⃣ رابطه
البته یک قسم از فاء در مغنی اصلاً ذکر نشده! ولی در حدیقه خامسه #صمدیه آمده که آن هم مقبول ماست:
3️⃣ فصیحه
بازگشت فاء فصیحه به همان دو فاء اول است، یعنی یا عطف بر «معطوف علیه مقدر» است یا فاء رابطه جواب شرط برای «جمله شرط مقدر» است.
مثال از فصیحه از نوع عاطفه بر مقدر: آیه 60 بقره: فقلنا اضرب بعصاکَ الحجرَ فانفجرَت.
روشن است که تقدیر چنین بوده: «فضربَ فانفجرت»
مثال از فصیحه از نوع رابطه برای شرط مقدر: آیه 3 ملک: فارجعِ البصرَ
الجدول گفته تقدیر چنین بوده: «ان ارَدتَ المعاینةَ فارجِع». دقت کنید که فاء را عاطفه بر مذکور ندانسته تا عطف انشاء بر خبر پیش نیاید.
#علائم_اختصاری
#المعجم_الوسیط
#مقاله
#راسل
یکی از نکات مهم در استفاده از لغتنامه «المعجم الوسیط» این است که با علائم اختصاری به کار رفته در آن آشنا باشیم.
این نکته در سایر لغتنامه ها هم حائز اهمیت است مثل «قاموس المحیط».
ذیلاً مقاله مربوط به این علائم اختصاری با ذکر مثال و توضیحات تقدیم شما عزیزان می شود👇
در کلاس تجزئه و اعراب سوره ملک
بعضاً ابیات کاربردی ای از #الفیه خوانده می شود.
خیلی از دوستان
شاید غبطه بخورند به حال عزیزانی که در کلاس، این ابیات پرکاربرد را حفظ کرده اند
و در اثر دیدن ثمرات حفظ این ابیات
علاقمند شده باشند که آنها هم لااقل مهم ترین ابیات الفیه را حفظ باشند تا در لحظات مهم بتوانند آن را به کار بندند.
در تابستان 98 در حین تدریس صمدیه
هرگاه که بیتی از ابیات الفیه به کار می آمد، همان جا در جزوه ای گرد می آمد که ذیلًا تقدیم می شود.
ادعا بر این نیست که این جزوه کامل باشد ولی «ما لا یدرک کلّه لا یترک کله».
ان شاء الله بهترین بهره را از آن ببرید و حتماً این حدود 80 بیت را خیلی خوب و مسلط از حفظ باشید.
#الفیه
#منتخب_الفیه
جهت #حفظ و استفاده در حین اعراب آیات #قرآن_کریم
#راسل
سلام عزیزانم
امشب سه شنبه
شب ۸ رمضان
حالم مساعد کلاس نیست
۱. حلال کنید
۲. تجزئه و اعراب سوره ملک را پیش ببرید
۳. مباحثه بفرمایید
سلام بر قرآن دوستان
برای یادگیری هرچه بهتر #مقامات #ترتیل
حتماً سوره های #انفطار تا #تین استاد #پرهیزکار را زیاد استماع بفرمایید.
این 25 دقیقه به شما قدرت می دهد که بتوانید ردیف ذیل را به خوبی اجرا کنید:
#بیات #صبا #حجاز #نهاوند #رست
ایشان این بخش از جزء 30 را اینگونه قرائت کرده اند:
انفطار و مطففین 1 تا 6: مقام #بیات
مطففین 7 تا 31: مقام #صبا
مطففین 32 تا 36: مجددا مختصری بیات خوانده
انشقاق و بروج: #حجاز
طارق، اعلی، غاشیه، فجر، بلد: #نهاوند
شمس، لیل، ضحی، شرح، تین: #رست
الَّذي خَلَقَ سَبْعَ سَماواتٍ طِباقاً ما تَرى في خَلْقِ الرَّحْمنِ مِنْ تَفاوُتٍ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَرى مِنْ فُطُورٍ (3)
#قدم6 از فهم ادبی آیه 3 ملک:
#ترجمه_دقیق آیه 3 سوره مبارکه ملک
(متعالی و پربرکت است) همان کس که آفرید، هفت آسمانی که چنان روی هم گذاشته شده اند که عالَم بالای سرتان را کاملاً پر کرده اند.
(تو ای شنونده و خواننده سوره مُلک! اگر با خود خلوت کنی و به دور از هیاهوهای مشرکان بنگری) جداً هیچ گسست و امر فوت شده ای نمی بینی در حالی که در آفرینش خدای با رحمت واسعه (: جمیع مخلوقات از جمله آسمان های با عظمت را) باشد؛ پس حال که چنین است، چشم بگردان تا پاسخ این سؤال را بیابی که «آیا جداً هیچ شکاف هایی می بینی»؟(تو به دنبال «شکاف ها» می گردی ولی در نهایت هیچ «شکافی» نخواهی یافت).
نکات ترجمه دقیق
- هفت آسمانی که چنان ...: از آنجا که «طباق» مصدر به معنای اسم مفعول است و دارای مبالغه است تلاش شد که این مبالغه در آن نشانه داده شود.
- تو ای شنونده ...: این پرانتز به جهت بیان مخاطب آیه است و نیز علت صیغه مفرد بودنش را بیان می کند. مخاطب این آیه در اینجا عام است(المیزان، التحریر) ولی اینکه به صیغه مفرد آمده ای بسا به این جهت است که تک تک افراد عام را به تنهایی مخاطب قرار داده است؛ یعنی بروید به تنهایی فکر کنید نه در جمع و در میان هیاهوها و هوچی گری های رسانه ای کفار و مشرکان به این امید بتوانید در خلوت خود حق را بیابید.
- (تو به دنبال «شکاف ها» می گردی ولی در نهایت هیچ «شکافی» نخواهی یافت): اگر می فرمود: «ما تری مِن فَطر» نکره در سیاق نفی مفید عموم بود و می رسانید که «هیچ شکافی» نمی بینی ولی اینکه «فَطر» را جمع ذکر فرموده(: فطور) می تواند به جهت این باشد که برساند: ممکن است تو در اثر دستگاه تبلیغاتی مشرکان و بدگویی هایشان به خدا و قرآن، دنبال «شکافها» بگردی ولی بدان که هیچ «شکافی» نمی بینی.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سه دقیقه پای کلام دلنشین
و انذار #امام_خمینی اعلی الله مقامه ...
ما طلبه ها باید چند بار گوش کنیم ...
سلام بر دوستان عزیز
با عرض پوزش
امشب یکشنبه ۵ اردیبهشت
توان کلاس ندارم.
این یکساعت را
به مراحل آیات ملک بپردازید و تعطیل نباشید.
جزاکم الله خیرا