eitaa logo
مغنی و بلاغت - تدریس 99 راسل
188 دنبال‌کننده
87 عکس
64 ویدیو
72 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴 رهبر انقلاب اسلامی درگذشت حجةالاسلام سیدجعفر مرتضی را تسلیت گفتند ▪️ بسم الله الرحمن الرحیم خبر درگذشت عالم خدمتگزار و پر تلاش جناب حجةالاسلام والمسلمین آقای سیدجعفر مرتضی در لبنان را با تأسف دریافت کردم. این عالم بزرگوار با تألیفات وزین و پر حجم و محققانه‌ی خود در تاریخ صدر اسلام که از نگارشی شیوا و قلمی قدرتمند برخوردار است، خدمت بزرگی به دنیای اسلام تقدیم کرده و نیاز فرهنگی مهمّی را برآورده ساخته است. اینجانب به خاندان مکرّم و بازماندگان ایشان و به جامعه‌ی علمی لبنان تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت الهی و حشر با اجداد طاهرین را برای وی مسألت مینمایم. سیّد علی خامنه‌ای ۵ آبان ماه ۱۳۹۸ مصادف با ۲۸ صفر ۱۴۴۱ 💥کانال رسمی مرکزمدیریت حوزه‌های علمیه👇 http://eitaa.com/joinchat/329121809Cc8e3511428
◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️ دو ماه عزاداری ... دو ماه بر سر و سینه زدن ... در مسیر اربعین رفتن با پاهای تاول زده و صورت سوخته در آفتاب ... دو ماه عرض نوکری به ساحت قدسی ارباب ... جملگی گذشت اما چه خوش است که حسین که خود سفینه اوسع و اسرع نجات است امضای پایانی قبولی دو ماه سوگواری خود را به دستان شمس الشموس انیس النفوس و عالم آل محمد ص حضرت علی بن موسی الرضا ع سپرد ... تا اینگونه باشد که: "خِتامُه مِسک و فی ذلک فَلیَتنافَسِ المُتَنافِسون" ... ◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️ در شب شهادت سلطان دو عالم امام علی بن موسی الرضا علیه آلاف التحیه و الثنا بهترین آنچه که به دستان حضرتش به خوبان عالم می دهند برای شما گرامیان از خدای متعال خواستارم. التماس دعا✋🤚 @masoumieh_qoran
مسائل أم متصله مسأله ثانیه تا آخر بحث أم بحثی مبسوط در آیه 51 و 52 زخرف در شناخت فرعون و فراعنه زمان سه شنبه 7 آبان 98:
فوق العاده ایام صفر صنعت و شرح مبسوط (سوره نور آیه 35) سه شنبه 7 آبان 98:
فوق العاده ایام صفر صنایع ادبی: بما یشبه الذم بما یشبه المدح به لطف پروردگار در این ایام از بخش بدیع کتاب 25 صنعت از صنایع بیان شد. سه شنبه 7 آبان 98:
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
از ابتدای تا آخر بحث به همراه مرور مطالب دو جلسه قبل در أم چهارشنبه 8 آبان 98:
[بازگشت به روال عادی کلاس یعنی ادامه مباحث علم ] به جهت ایام تعطیلی یکبار خلاصه ای از نمودار کلی و علوم بلاغی و نیز مباحث جلسات مرتبط با علم بیان شد سپس: مورد 1و2 عدول از ظاهر حال به حال اعتباری بیان شد. به همین مناسبت چند نکته مهم در به عرض رسید. چهارشنبه 8 آبان 98:
فردا پنجشنبه ۹ آبان آغاز بحث پیش مطالعه فراموش نشود
اِذ ظرف زمان ماضی تا سر بحث «زعم المجهور» پنجشنبه 9 آبان 98:
اتمام موارد عدول از مقتضای ظاهر و بیان سوم لذا تا سر «المبحث الثانی» تدریس شد. پنجشنبه 9 آبان 98:
عافاه الله: از چیزهایی که خیلی برای بنده یادداشت کردنی و نوشتنی است و در خاطراتم یادداشت دارم، این است که هر کسی در دوران درس و بحث عوالمی مشاهده می کند و فراز و نشیبی برایش پیش می آید. ما آقایانی را در درس و بحثها می دیدیم که مثلا مغنی» می خواند و زمانی که در کلاس درس «أسفار» یا «جواهر الكلام می نشستیم، می دیدیم همان طلبه مغنی خوان در آن درسها هم حضور دارد! یا می دیدیم بعضی افراد به سرعت درسها را می خوانند و بدون بحث و تدبر بالا می آیند و کتابهای بزرگ را زیر بغل میگیرند و در محضر فلان عالم بزرگ حضور می یابند! مثلا در درس خارج فقه یا خارج اصول یا خارج معقول شرکت می کنند و مطالبی از آن درسها یادداشت می کنند و هر وقت چیزی بخواهند آن نوشته را نگاه می کنند ولی خود نمی توانند به مآخذ رجوع نمایند. به این صورت آدم ملا نمی شود. بعد بعضی ها را دیدم که به یک نسبت هایی منتسب شدند، فرمایشاتی می فرمایند و گاهی از علم تبرّی می جویند و می گویند: مثلا درس بخوانیم که چه بشود؟! این «چه بشود» گفتن، برای آن است که از «مغنی» آمده در درس «أسفار» نشسته و حال احساس خستگی می کند؛ چون را طی نکرده است و خواسته جهشی بخواند. حالا اگر بخواهد به دوران «» برگردد و با آن آقایان بنشیند نمی شود، به همین دلیل می گوید برای چه درس بخوانیم؟! ✅«ره چنان رو که رهروان رفتند» راه این است که باید درس خواند و «»که صرف و نحو و است - را باید دانست؛ همچنین باید فقه و اصول و رجال و درایه خواند. علمای ما چنین کردند. شیخ بهایی، علامه حلی، شیخ طوسی، شیخ مفید و بزرگان دیگر و اساتید زمان خودمان نیز چنین روشی داشته اند. این همه کتاب و کتابخانه را که موجود است، همین آخوندها با زحمات طاقت فرسا فراهم آوردند. یکی از آقایان پیش من آمده بود که درباره کتابی صحبت پیش آمد، او گفت: الآن چهار صد هزار نسخه از کتابهای آخوندهای ما در شوروی است. ایشان می فرمود مطلع شدم کتابی در شوروی است، برای دیدن آن به شوروی رفتم. مرا به جایی بردند و گفتند منتظر باش. سپس با یک دستگاه اتوماتیکی کتاب را در برابر من حاضر کردند و آن را از پشت یک ویترین شیشه ای نشان دادند. و زمانی که تقاضا کردم آن را از نزدیک ببینم، گفتند: به همین اندازه کافی است. این کتابها کار علمای ما بود. اینها کار حوزه ها و عمامه به سرها بود؛ و الآن هم این قبیل امور باید به دست شما حل شود. بدانید که الآن هم خیلی کتاب داریم. الحمد لله خیلی سرمایه داریم. راه این است. سروران و عزیزان من! باید درس هم خواند و پاک هم بود. اما بی علم و بی معارف نمی شود و شما نفوس مکتفیه را با خودتان قیاس نفرمایید و از تطهير ذاتی، ذکر، خلوت و با خدا غفلت نورزید. از اینها دست نکشید. قرائت شریف و هكذا حضور و مراقبت مد نظرتان باشد. پس نباید گفت درس بخوانیم که چه بشود! یا این آقایان این همه درس خوانده اند چه شده! باید گفت: اینها علم است. همین قرآن شریف، آیه به آیه بر علم و عقل سفارش و تأکید می کند. اگر کسی از «معالم» آمد و در درس «أسفار» نشست، احساس خستگی می کند و درس را نمی فهمد؛ و از طرف دیگر سن بالا آمده و گرفتار زن و بچه شده است و حالا نمی داند چه کار بکند. پس و در درس و بحث، رعایت سلسله مراتب درسها و کتابها و خوب خواندن و خوب بحث کردن است. (دروس شرح اشارات و تنبیهات، نمط نهم، صص 137-139)
سلام محضر شما گرامیان ایام تعطیل و نیمه تعطیل حوزه سپری شد. با توجه به اینکه به یاری خدای متعال از روز شنبه ۱۱ آبان کلاس ها با گرمی و حرارت به جریان خواهد افتاد لذا دیگر صوت دروس مغنی و بلاغت در این کانال ارائه نخواهد شد و مثل گذشته فقط مطالب مرتبط با کلاس بارگزاری می شود. التماس دعا
🔔نهمین دوره مسابقات قرآن و حدیث حوزه های علمیه سراسر کشور برگزار می گردد: ⏱زمان ثبت نام👈 11 تا 30 آبان ماه 📎ثبت نام از طریق 👈 http://tahzib.ismc.ir🌐 💥کانال رسمی مرکزمدیریت حوزه‌های علمیه👇 http://eitaa.com/joinchat/329121809Cc8e3511428
✅ قرآن (2) 3_ توجه به 4_ اهمیت قرآن ✅ توجه به ترجمه: پس یکی این که زیاد قرآن بخوانیم، دوم روخوانی درستی داشته باشیم و سوم ترجمه قرآن. 💠 این‌طور نباشد که مثلاً طلبه‌ای معنای صنوان و غیر صنوان را نداند. ترجمه را بلد باشیم و به ترجمه‌ها رجوع کنیم و بتوانیم بفهمیم کدام ترجمه درست و کدام نادرست است. 💠 معمولاً مترجمین قرآن می‌گویند که هر سی سال یکبار باید قرآن ترجمه شود. بعضی‌ها می‌گویند که قرآن قابل ترجمه نیست. لااقل ما که کمی عربی بلدیم، ترجمه‌ها را دقت کنیم و با هم مقایسه کنیم؛ خدا می‌داند که چقدر ترجمه‌هایی که از قرآن نوشته شده ولی غلط است! من ترجمه‌ای را سراغ دارم که "بسم الله الرحمن الرحیم" را طوری ترجمه کرده که دقیقاً عین عبارت اوستا، کتاب زرتشتیان است! 💠 چقدر جای تأسف است که تورات و انجیل ترجمه رسمی دارد(ترجمه رسمی کتاب مقدس)، ولی قرآن ترجمه رسمی ندارد. اگر کسی به من بگوید که یک ترجمه بی‌غلط نام ببر، اصلاً سراغ ندارم. کم غلط سراغ دارم. 💠 این کتاب‌هایی که مفاهیم قرآن است، مثل کتاب شیخ عباس قمی که شخصیت ادیبی بوده، کتاب "الدرّ النظیم"، بسیار کتاب خوبی برای لغات قرآن است یا کتب "نثر طوبی" برای آیت الله شعرانی که خیلی کتاب دقیق و ارزشمندی است. پس این یک نکته که روی ترجمه قرآن وقت بگذاریم. 👈خیلی بد است که طلبه جزء آخر قرآن را بخواند و معنای کلمات و مفاهیم را نفهمد. اگر ما مفسر هم نمی‌خواهیم بشویم، لااقل باید ترجمه قرآن را بلد باشیم. ✅ اهمیت تفسیر: 💠 نکته بعدی در مورد تفسیر است. حداقل هر کدام از ما باید یک دوره تفسیر خوانده باشیم. کسانی مثل آیت الله جوادی آملی و حسن زاده آملی، بی‌جهت آدم‌های بزرگی نشدند. آیت الله حسن زاده می‌فرمود که مجمع البیان را از باء بسم الله تا تاء تمّت، 10 جلد را، کلمه به کلمه پیش آقای شعرانی خواندم، بعد که 10 جلد تمام شد، آقای شعرانی سؤالی از من ‌پرسید، بعد از جوابی که ‌دادم، آقای شعرانی فرمود یک دور دیگر باید بخوانی. دوباره مجمع را از اول تا اخر درس داد. مجمع البیان کتاب کوچکی نیست! 💠 اولین سالی که المیزان در سال 52- 53 نوشته شد، در حوزه کتاب درسی شد و پیش استاد کلمه به کلمه می‌خواندند. امام خمینی(ره) تفسیر صافی فیض کاشانی را پیش آیت الله اراکی درس گرفته است. آیت الله خوانساری تا اواخر عمرش هر روز صبح که قرآن می‌خواند، تفسیر بیضاوی جلویش بوده و قرآن را با تفسیر بیضاوی می‌خواند. 💠 چقدر علمایی بودند که تفسیر کشاف را کتاب درسی کرده بودند. یک زمانی کتاب‌هایی کتاب درسی حوزه بوده که خیلی از ما اصلاً اسمش را نشنیده‌ایم؛ مثل تفسیر نیشابوری. 💠 ما الآن سه تفسیر از امام صادق علیه‌السلام یا لااقل منسوب به ایشان داریم که چاپ شده و در بازار هم موجود می‌باشد؛ ولی بسیاری از طلبه‌ها یکی‌اش را هم نمی‌دانند که تفسیر امام صادق علیه‌السلام است. 💠 مطالعه تفسیر خیلی برای ما لازم است. این‌ها را برای کسی می‌گویم که نمی‌خواهد مفسر باشد! یعنی اگر مثلاً بخواهید مورخ شوید، لااقل باید چند تفسیر را خوب خوانده باشید. 💠 علامه مجلسی در هر بحث بحار که وارد می‌شود، آیات قرآن را ذیل بحث می‌آورد؛ به قدری این مرد در تفسیر تسلط داشته که اگر یک آیه طبق یک تفسیر، مربوط به موضوع بشود و طبق یک تفسیر، مرتبط نباشد، متذکر می‌شود؛ با این‌که علامه مفسر نبوده است. ✅💠پس روخوانی، ترجمه و تفسیر برای ما لازم است. این‌ها همه می‌شود یک مرتبه از حفظ ظاهری قرآن. 👈حفظ باطنی هم یعنی عمل به قرآن.💠✅ توجه به اهمیت ........................................................ کانال رسمی استاد احمد عابدی زید عزّه 🔹ارسال به دوستان فراموش نشود. 🆔 @Ahmad_aabedi
مدلول خبر به جهت اهمیت و سنگینی بحث دوستان طالب بودند که در کانال بارگزاری شود. یکشنبه 12 آبان 98:
پیام وارده در گروه اساتید حوزه معصومیه👇 باسلام نظر به ابلاغيه مركز مديريت حوزه هاي علميه،كليه ي دروس روز چهارشنبه(۱۵ آبان) دائر مي باشد. امور اساتيد معصوميه س
تاکید می شود فردا کلاس مغنی و بلاغت در ساعت خودش برقرار است. اگر دوستان بلاغت ساعت بعد ۱۰ را تعطیل باشند یک ساعت فوق العاده هم برگزار می شود ان شاء الله