eitaa logo
مغنی و بلاغت - تدریس 99 راسل
190 دنبال‌کننده
87 عکس
64 ویدیو
72 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
مغنی و بلاغت - تدریس 99 راسل
سلام علیکم امروز دوشنبه ۱۵ مهر تدریس حقیر تعطیل است. با پوزش
باز هم بابت غیبت امروز از همه شما طلاب عزیز کلاس عذرخواهم. الان اطلاعیه ای از مدرسه دریافت کردم که هفته آینده را تعطیل اعلام کردند. پیرو اعلام های مکرر قبلی عرض می کنم که طلابی که مشرّف نمی شوند حتما در کلاس شرکت فرمایند. بعون الله کلاس مغنی و بلاغت این حقیر در ایام تعطیلی مذکور دایر است(هر روز ۲ کلاس ۴۰ دقیقه مغنی و ۲ کلاس ۴۰ دقیقه بلاغت) از همه سعادتمندانی که حماسه آفرین اربعین هستند و در این اجتماع الهی عشاق حاضر خواهند بود التماس دعا دارم.
ع ع ع ع ع متن ذیل دعای امام صادق علیه السلام است برای زیارت کنندگان قبر امام حسین علیه السلام این متن در معتبرترین سند حدیث شیعه یعنی کتاب شریف آمده است. تلاش شده است تا با ترجمه گویا در یک کاغذ آ5 پشت و رو باشد تا امکان تکثیر آن به آسانی فراهم باشد. از زبان معصوم ع برای همه زائران و خالقان حماسه دعا کنیم👇 @masoumieh_qoran
یک نکته مهم به مناسبت درس امروز(آیه ۲۳۶ بقره) در آیه شریفه لا تطع منهم آثما او کفورا حسب نقل جنی الدانی ص ۲۳۰ ابن مالک قائل شده که "او" بمعنا "و لا" است. خیلی نکته جالبی است یعنی او هم این را فهم کرده که: آن "ظهور"ی که عبارت ذیل در "عدم مجیء توامان زید و عمرو" دارد: "ما جاء زید و عمرو" با دو عبارت قابل تبدیل شدن به "نص" است: ۱. "ما جاء زید و لا عمرو" ۲. "ما جاء زید او عمرو" فتاملوا.
برنامه پیشنهادی تدریس مغنی و بلاغت در هفته آینده ۲۰ تا ۲۵ مهر به شرح ذیل است(با توجه به تعطیلی سایر کلاس های دوستان): مغنی: راس ساعت ۸ تا ۸:۴۰ و راس ۹ تا ۹:۴۰ بلاغت راس ساعت ۱۰:۱۰ تا ۱۰:۵۰ و راس ۱۱:۱۵ تا اذان ظهر این برنامه پیشنهادی است دوستانی که هفته بعد هستند اگر ملاحظه ای نسبت به آن دارند لطفا تا فردا در خصوصی پیام دهند لذا شاید به خاطر نظرات حاضرین برنامه عوض شد که در این صورت تغییرات اعلام می شود.
از آنجا که در تدریس فردا(تنبیه بحث «أو») یک مطلبی هست که خیلی به کار ما خواهد آمد دوستان حتماً مطلب ذیل را پیش مطالعه بفرمایید. این مطلب مربوط است به معنای 15 «مِن» در مغنی مغنی می گوید: در «ما جاءنی مِن رجلٍ» مِن زائده است و مفید عموم(چون نکره در سیاق نفی مفید عموم می شود) ولی در «ما جاءنی من احدٍ» من زائده و مفید «توکید عموم» است چراکه «عمومیت» در خود کلمه «اَحَد» موجود است. با این مقدمه متن ذیل را به دقت مطالعه کنید که حاوی مطالب مهمی است درباره تفاوت و از :
الخامس عشر: توکید العموم[: زائده] و هی الزائدةُ فی نحو ... قولِک: «ما جاءنی مِن أحَدٍ أو مِن دَیّارٍ» فإن «أحداً و دیاراً» صیغتا عموم. توضیح: اَحَد از آنجا که دیده اند که «اَحَد» فقط در سیاق نفی یا نهی یا شرط به کار رفته و در سیاق اثبات «واحد» به کار می رود، نیز دیده اند که هیچگاه عرب نمی گوید: ما جاءنی احدٌ بل اثنانِ؛ لذا فهمیده اند که «احد» خودش مفید عموم بوده وگرنه مثل «رجل» می شد که اگر در سیاق نفی یا نهی یا شرط آمد ظاهر در عموم باشد و اگر در سیاق اثبات آمد چنین نباشد(مگر بالقرینه). عبارت مصباح المنیر چنین است: احد فقط در دو مورد در سیاق اثبات آمده: 1. وصف خدای متعال(قل هو الله احد) 2. در عدد(رأیتُ احدَ عشرَ کوکباً). در غیر آن فقط در سیاق نفی و شبهش آمده. (أَحَدٌ) أَصْلُهُ (وَحَدٌ) فَأُبْدِلَتِ الْوَاوُ هَمْزَةً وَ يَقَعُ عَلَى الذَّكَرِ و الْأُنْثَى وَ فِى التَّنْزِيلِ‏ «يا نِساءَ النَّبِيِّ لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِنَ النِّساءِ» و يَكُونُ بِمَعْنَى شَىْ‏ءٍ و عَلَيْهِ قِرَاءَةُ ابْنِ مَسْعُودٍ «و إِنْ فَاتَكَمْ أَحَدٌ مِنْ أَزْوَاجِكُمْ» أَىْ شَىْ‏ءٌ وَ يَكُونُ (أَحَدٌ) مُرَادِفاً (لِوَاحِدٍ) فى مَوْضِعَيْنِ سَمَاعاً: 1. أَحَدُهُمَا وَصْفُ اسْمِ الْبَارِى تَعَالَى فَيُقَالُ هُوَ (الْوَاحِدُ) وَ هُوَ (الْأَحَدُ) لِاخْتِصَاصِهِ بِالْأَحَدِيَّةِ فَلَا يَشْرَكُهُ فِيهَا غَيْرُهُ وَ لِهذَا لَا يُنْعَتُ بِهِ غَيْرُ اللّهِ تَعَالَى فَلَا يُقَالُ رَجُلٌ (أَحَدٌ) وَ لَا دِرْهَمٌ (أَحَدٌ) و نَحْوُ ذلِكَ 2. وَ الْمَوْضِعُ الثَّانِى أَسْمَاءُ الْعَدَدِ لِلْغَلَبَةِ وَ كَثْرَةِ الاسْتِعْمَالِ فَيُقَالُ (أَحَدٌ و عِشْرُونَ) و (وَاحِدٌ وَ عِشْرُونَ) - وَ فِى غَيْرِ هذَيْنِ يَقَعُ الْفَرْقُ بَيْنَهُمَا فِى الاسْتِعْمَالِ بِأَنَّ 1. (الأَحَدَ) لِنَفْى مَا يُذْكَرُ مَعَهُ فَلَا يُسْتَعْمَلُ إِلَّا فِى الْجَحْدِ لِمَا فِيهِ مِنَ الْعُمُومِ نَحْوُ مَا قَامَ أَحَدٌ أَوْ مُضَافاً نَحْوُ مَا قَامَ أَحَدُ الثَّلَاثَةِ و (الْوَاحِدَ) اسْمٌ لِمُفْتَتَحِ الْعَدَدِ كَمَا تَقَدَّمَ وَ يُسْتَعْمَلُ فِى الْإِثْبَاتِ مُضَافاً وَ غَيْرَ مُضَافٍ فَيُقَالُ جَاءَنِى (وَاحِدٌ) مِنَ الْقَوْمِ.
آنچه که باید تا فردا به آن بیندیشید این است که مبتنی بر متن فوق کدام گزاره در «تنبیه أو» صحیح است: در عبارت «جاءَ زیدٌ أو عمرٌو» یا «ما جاءَ زیدٌ أو عمرٌو»: 1. أو به معنای «واحدٌ منهما» است مطلقاً 2. أو به معنای «احدهما» است مطلقا 3. در جمله مثبت به معنای «احدهما» و در جمله منفی به معنای «واحد منهما» است. 4. عکس مورد سوم
بعد از «أو» به یاری خدا بحث «اِمّا»(بکسر همزه و تشدید میم) بیان خواهد شد چراکه شباهت زیادی به «أو» دارد. ضمناً طبق مصوبه شورای اساتید مغنی حوزه معصومیه قم مباحث درجه 1و2و3 در تدریس مغنی و نیز محذوفات مغنی 1 و همچنین بارم بندی این مباحث در آزمون پایانی ترم اول به شرح ذیل است: البته این فقط یک صفحه از 26 صفحه طرح مصوب اساتید مغنی است که همین مقدارش برای اطلاع فعلی دوستان کافی است: درجه بندی مباحث مغنی ۱ مغنی
بعد از «إمّا»(که خودش بحثی درجه 2 است) سایر مباحث درجه 2 طبق جدول فوق تدریس می شود(در هفته 20 تا 25 مهر 98) که عبارت اند از: اِذًا- اَلا- اَلاّ- اَی- حاشا- خَلا در صورت اضافه آمدن وقت مطالب درجه 3 هم تدریس خواهد شد ان شاء الله
سلام بر دوستان عزیز 1. کلاس های هفته جاری در مدرس مجاور اتاق کارگاه ها در ساختمان شهید بهشتی برگزار می شود. 2. برای درس مغنی شنبه 20 مهر پیش مطالعه بفرمایید بحث «اِمّا» و «اَلا» را. 3. برای درس بلاغت پیش مطالعه شود: توریه و استخدام در علم بدیع
جهت پیش مطالعه مغنی در بحث «اِمّا» آیات ذیل تقدیم می شود:
اِمّای تفصیل 14 بار در قرآن کریم آمده است: 115 اعراف: قالُوا يا مُوسى‏ إِمَّا أَنْ تُلْقِيَ وَ إِمَّا أَنْ نَكُونَ نَحْنُ الْمُلْقين‏ 106 توبه: وَ آخَرُونَ مُرْجَوْنَ لِأَمْرِ اللَّهِ إِمَّا يُعَذِّبُهُمْ وَ إِمَّا يَتُوبُ عَلَيْهِمْ وَ اللَّهُ عَليمٌ حَكيمٌ 86 کهف: قُلْنا يا ذَا الْقَرْنَيْنِ إِمَّا أَنْ تُعَذِّبَ وَ إِمَّا أَنْ تَتَّخِذَ فيهِمْ حُسْنا 75 مریم: حَتَّى إِذا رَأَوْا ما يُوعَدُونَ إِمَّا الْعَذابَ وَ إِمَّا السَّاعَة 65 طه: قالُوا يا مُوسى‏ إِمَّا أَنْ تُلْقِيَ وَ إِمَّا أَنْ نَكُونَ أَوَّلَ مَنْ أَلْقى‏ 4 محمّد ص: فَإِذا لَقيتُمُ الَّذينَ كَفَرُوا فَضَرْبَ الرِّقابِ حَتَّى إِذا أَثْخَنْتُمُوهُمْ فَشُدُّوا الْوَثاقَ فَإِمَّا مَنًّا بَعْدُ وَ إِمَّا فِداء 3 انسان: إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبيلَ إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُورا
تنبیه پایانی «اِمّا» اِمّا بعضاً مرکبه است(از «اِن» شرطیه و «ما» زائده) آیاتش در قرآن کریم: 38 بقره و 35 اعراف و 123 طه: اِمّا یأتینَّکم 68 انعام: اِمّا یُنسِیَنَّکَ 200 اعراف و 36 فصّلت: اِمّا ینزغنَّکَ 58 انفال: اِمّا تخافَنَّ 46 یونس و 77 غافر: اِمّا نُرِیَنَّکَ(در آیه 40 رعد به صورت منفکّ نگارش شده: اِن ما نرینَّکَ) 23 اسرا: اِمّا یبلغنَّ 28 اسرا: اِمّا تُعرضَنَّ 26 مریم: اِمّا تَرَیِنَّ 93 مؤمنون: اِمّا تُرینِّی 41 زخرف: اِمّا نذهبنَّ
جلسه1 روز شنبه 20 مهر 98:
تا آخر معنای چهارم «اَلا» بیان شد. تفصیل مطلب باقی ماند برای فردا جلسه 2 مغنی شنبه 20 مهر 98:
مقدمه علم بدیع به همراه بیان 4 آیه در ثمرات قرآنی این علم مهم جلسه 1 شنبه 20 مهر 98:
توریه تا اواسط جلسه2 روز شنبه 20 مهر 98:
بحث فردا یکشنبه ۲۱ مهر در کلاس مغنی: ادامه "اَلا" و "اَلاّ" و اِذَن پیش مطالعه فراموش نشود