eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
☑️چون خداوند خواهد که بنده را به درجه اولیاء رساند درب ذکر [یاد خدا] را بر وی گشاده گرداند و چون لذت ذکر را بیابد به قرب خویش راهش دهد. ◾️ (رساله قشیریه)◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️جناب علامه طباطبایی (رضوان الله تعالی علیه) می‌فرمود: مشکل‌ترین ریاضت دین‌داری است. ▪️آن ریاضت‌هایی که مثلا می‌شنوید، آنها یک وقت ِمحدودی دارد... یک وقت مشخص و معینی، به یک ریاضتی تن می‌دهد... ▪️لکن دین‌داری، مشکل‌ترین ریاضت است چون در تمام حالات باید کشیک نفست را بکشی؛ همیشه، در همه حالات، در تمام شئون زندگی، در غیاب مردم، در حضور مردم، در خانه‌ات، در بیرون؛ در همه احوال، ▪️باید کشیک ِنفْس بکشی، مراقبِ خود بوده باشی، مواظب ِخود بوده باشی و قلبِ خودت را بپایی، زبانت را بپایی، اعضاء و جوارحت، در اختیارت بوده باشد و در تمام شئون زندگی عرض کردیم. @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️مادرها، چون مدادند؛ که فداکاری و کاهش سرمایه عمرشان را نیک می‌بینی. اما پدرها مانند خودکارند که تا آخرین لحظه، مهر خویش را فدایت می‌کنند. اما ناگهان روزی بی‌صدا تمام می‌شوند. ▪️پدرها، معمولا، حرف‌های نامفهومی می‌زنند که روزگار آن‌ها را برای ما توضیح می‌دهد. پدرها، خیلی چیزها را نیز نمی‌گویند، که چون می‌روند، زندگی آن‌ها در گوش ما فریاد می‌زند. ▪️پدرها و مادرها، پشتوانه روییدن مایند؛ دست‌های مهر پروردگارند که ما را، تا روز پرواز از آشیان، می‌پرورانند. ▪️هرکجا هستند، این‌سو یا آن‌سو، ما را می‌نگرند. مهر صادقانه‌شان را سپاس و روزشان مبارک. @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️بهترین روز برای ما مبعث حضرت خاتم (صلی الله علیه و آله) است؛ چون اگر این مبعث نبود ما از ضالین [گم‌راهان] بودیم. ▪️در سورۀ جمعه خداوند می‌فرماید: «هُوَ الَّذی بَعَثَ فِی الْاُمِّيِّينَ رَسُولاً مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَکِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ اِنْ کانُوا مِنْ قَبْلُ لَفی ضَلالٍ مُبينٍ». ▪️اگر انسان مبعث و حکمت که شناخت حقیقت اشیاست، را نداشته باشد و در همۀ مخلوقات، آیات خداوند را مشاهده نکند، در ضلال مبین است. @mohamad_hosein_tabatabaei
☘ما عادت کرده‌ایم و آنها نیز، ما به رسیدن اخبار از آنها، و آنها به مرگ عزیزان و ریختن آوار خانه‌ها @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️آیت الله سید احمد نجفی اعلی الله مقامه الشریف◾️ ☘حضرت رقیه سلام الله علیها معراج ساز است ایام ولادت آن دُردانه ولایت کبرای الهی مبارک باد. @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️در بیان عشق یعقوب به مظهر جمال الهی◾️ ▪️عشق زلیخا و یعقوب به جناب یوسف عشق به حق بود با این تفاوت که زلیخا حق را مقید در صورت ظاهری یوسف کرده بود اما یعقوب شیفته و دلباخته‌ی جمال باطنی یوسف گردیده بود. ای بسا کس را که صورت راه زد قصد صورت کرد و بر الله زد ، دفتر دوم ▪️رهزن زلیخا صورت بود اما یعقوب عنایت داشت که جان یوسفی مظهر اسم الله است و این جان حرم و حریم خداوندی است که آسمان و زمین گنجايش آن را ندارند و او فقط در قلب بندگان مؤمنش جای می‌گیرد. بدین سبب شیفتگی او چنان از حد گذشت و عاشق یوسف شد که فرزندانش گفتند پدر ما در گمراهی آشکار است؛ «إِنَّ أَبَانَا لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ» (يوسف، ۸) و همین سخن بر زبان زنان مصر جاری شد که ما زلیخا را در گمراهی آشکار می‌بینیم؛ «إِنَّا لَنَرَاهَا فِي ضَلَالٍ مُبِينٍ» (يوسف، ۳۰) ▪️مرز تفکیک عشق مجازی از عشق حقیقی باریک است. عین القضات در نفحات الانس می‌گوید: ▪️اى عزيز! كارى كه با غيرى منسوب بينى به جز از خداى - تعالى - آن مجازى مى‌دان نه حقيقى. فاعل حقيقى خدا را دان! آنجا كه گفت: «قُلْ‌ يَتَوَفّاكُمْ‌ مَلَكُ‌ الْمَوْتِ»‌ (سجده، ۱۱)، مجازى مى‌دان! حقيقتش آن باشد كه: «اَللّهُ‌ يَتَوَفَّى الْأَنْفُسَ‌ حِينَ‌ مَوْتِها» (زمر، ۴۲). راه نمودن محمّد - صلّى اللّه عليه و سلّم - مجازى مى‌دان! و گمراه كردن ابليس مجازى مى‌دان! «يُضِلُّ‌ مَنْ‌ يَشاءُ وَ يَهْدِي مَنْ‌ يَشاءُ» (نحل، ۹۳ يا فاطر، ۸) حقيقت مى‌دان! گيرم كه خلق را اضلال، ابليس مى‌كند، ابليس را بدين صفت كه آفريد؟ مگر موسى - عليه السّلام - از بهر اين مى‌گفت: «إِنْ‌ هِيَ‌ إِلاّ فِتْنَتُكَ‌» (اعراف، ۱۵۵). همه جور من از بلغاريان است كه مادامم همى بايد كشيدن گنه بلغاريان را نيز هم نيست بگويم گر تو بتوانى شنيدن خدايا اين بلا و فتنه از تست وليكن كس نمى‌يارد خجيدن همى‌آرند تركان را ز بلغار ز بهر پردۀ مردم دريدن لب و دندان آن خوبان چون ماه بدين خوبى نبايست آفريدن ▪️نکته لطیف میان این دو نحو عاشقی بحث اطلاق و تقیید است. یعقوب حق را در خلق می‌بیند اما زلیخا خلق را در خلق می‌بیند. یعقوب برای یافتن یوسف امر به ورود از ابواب متفرقه می‌کند و زلیخا ابواب را می‌بندد. يعقوب در فراق یوسف دارالحزن بنا می‌کند و خود را محبوس و از اغیار دور می‌کند و زلیخا یوسف را به زندان می‌کند. یعقوب جنون‌وار بوی نفس رحمانی از پیرهن یوسف می‌شنود؛ «إِنِّي لَأَجِدُ رِيحَ يُوسُفَ لَوْلَا أَنْ تُفَنِّدُونِ» (يوسف، ۹۴). زلیخا جنون وار آن پیراهن را از پس می‌درد. آه از این عشق که چها با عاشق نمی کند؟!
بسمه تعالی ☘از اصل و معدن علم خدا حضرت علی بن موسی الرضا علیه آلاف التحیة و الثناء روایت است که: «فَصلُ الرَّبیع فَإنَّهُ روح الزَّمان». و در زیارت امام عصر روحی فداه خطاب به حضرتش عرض می‌شود «السَّلَامُ عَلَى رَبِيعِ الْأَنَامِ». ☘انسان کامل بهار انسانهاست کما آنکه روح زمان و صاحب و امام زمان نیز اوست. ☘زمان وعاء متغیرات است و روح زمان یعنی دهر وعاء ثابتات و مجردات محض می‌باشد و وعاء دهر را سرمد گویند لذا سرمد باطن دهر است و دهر باطن زمان می‌باشد. تمامی حوادث و متغیرات، زمانی هستند و مجردات، دهری و واجب تعالی، سرمدی است. ☘جان انسان کامل وعاء مجردات و ملائكة الله و روح و حقیقت مکوّنات می‌باشد بلکه همه ی موجودات عالم خیال، خیال اویند و تمامی حقائق عالم عقل، عقل و صور عقلی او هستند چون خیال متصل او با خیال منفصل عالم و عقل جزئی او با عقل کل اتّحاد وجودی یافته و از عقل کل نیز روح او فراتر رفته با صادر اول یکی شده است؛ لذا صور عقلی‌اش صور الهیه و ارباب انواع و یا همان مُثُل افلاطونی است که مربّی و مدبّر موجودات مادّی طبیعی‌اند و این موجودات اصنام و اظلال آن صور عقلیه ی نوریه می‌باشند. این صور به موجودات مادونشان تعلق تدبیری تکمیلی دارند و مُخرج آنها از نقص به کمال می‌باشند. لذا حیات و قدرت و علم و اراده و... ساری در اشیاء به یمن حیات و قدرت و علم و اراده‌ی اوست. و در حقیقت چون او حیّ و علیم و قادر است، سایه ی حیات و علم و قدرت او در موجودات ظهور کرده است از این رو تسبیح و تقدیس و نطق تمام اشیاء در واقع تسبیح و تقدیس و نطق اوست. و صور خیالیه انسان کامل تمثّل برزخی صور الهیه و مفارقات نوریه است که مثل و صور معلقه هستند. ☘سیر امام سیر انفسی در همه ی آفاق وجودی است که بدین سیر تمام کلمات الله معقول و مشهود او می‌گردد و بدین ادراک و تعقل صورت هر نوعی از انواع موجودات در خیال و عقل او نقش می‌بندد و این صور فاعل و غایت و علّت حسن و بها و حیات موجودات می‌باشد. ارباب انواع صور کلیه مرسله او و مُثُل معلقه، صور خیالیه‌اش می‌باشند. ☘«سَنُرِيهِمْ آيَاتِنَا فِي الْآفَاقِ وَفِي أَنْفُسِهِمْ حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ ۗ أَوَلَمْ يَكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ» (فصلت/۵۳) ☘پس بدان که جان و قلب امام حرم خدا و حصن حصین مخلوقات خداست لذا این جان و روح حقیقتی سرمدی است و «السرمدیّ ما لا اول و لاآخر». او نسیم حیات بخش بهاری است که حیات را در جمیع ممکنات ساری کرده و بدو همه از کتم عدم به عرصه ی وجود قدم می‌گذارند. پس به تأویل این بود کانفاس پاک چون بهار است و حیات برگ و تاک ☘از انسان کامل بدین جهات به تعابیری چون «أزل الأبدیات و أبدالأزلیات»، «أول الأوائل»، «مبدأ الأنوار الأزلی»، «نقطة دائرة الأزل و الأبد»، «أزل الغیب و أبد الشهادة»، «البحر المواج الأزلی و السّراج الوهّاج الأبدی»، «طیّار جو الأزل و الأبد» نام برده‌اند. ☘حقیقت ولایت در عالم غیب و شهادت ازلی و ابدی است و هیچگاه مظهر این حقیقت از نشئه ی عنصری منقطع نمی‌گردد: «الامام اصله قائم و نسله دائم» چون ولی از اسماء الله است و اسماء الهی تعطیل بردار نیستند و تجلّی حق متعال تکرارپذیر نیست؛ «لا تکرار فی التجّلی»، لذا حقیقت ولایت در عالم ازل و تعیّن علمی و نشئه‌ی غیبی أزل الآزال بوده و در عالم شهادت أبدالآباد و لایزال خواهد بود. ☘ روح امام هیولای اولٰی لایتناهی نظام هستی است که ظرف ظهور حق می‌باشد؛ ظرفی که فوق مکان و زمان بوده و نهایتی برای او نیست چون او کون جامع و مظهر اتمّ جمیع اسماء الله است و اسماء را نهایتی نیست لاجرم روح او را هم نهایتی نیست. «لا يَسَعُني اَرْضي وَ لا سَمائي وَ لكِنْ يَسَعُني قَلْبُ عَبْدِيَ الْمُؤْمِنِ». ☘کتاب «علی، نقطه آغاز وجود» ص ۴۱ و ۴۲☘
◾️زیارت‌نامۀ حضرت خدیجه سلام الله علیها◾️ بِسمِ ٱلله ٱلرَّحمنِ ٱلرَّحِیمِ ▪️السَّلامُ عَلَیکِ یا اُمَّ المُؤمِنِینَ، اَلسَّلامُ عَلَیکِ یا زَوجَةَ سَیّـِدِالمُرسَلِینِ، اَلسَّلامُ عَلَیکِ یا اُمَّ فاطِمَةَالزَّهراءِ سَیِّدَةِ نِساءِالعالَمِینَ، اَلسَّلامُ عَلَیکِ یا أَوَّلَ المُؤمِناتِ، اَلسَّلامُ عَلَیکِ یا مَنْ أَنْفَقَتْ مالَها فِی نُصرَةِ سَیِّدِالانبِیاءِ، وَ نَصَرَتهُ مَااستَطاعَت وَدافَعَت عَنهُ الاْعداءَ، اَلسَّلامُ عَلَیکِ یا مَن سَلَّمَ عَلَیها جَبرَئِیلُ، وَ بلَّغَهَا السَّلامَ مِنَ اللهِ الجَلِیلِ، فَهَنِیئاً لَکِ بِما أَولاکِ اللهُ مِنْ فَضل، وَالسَّلامُ عَلَیکِ وَ رَحمَةُ اللهِ وَ بَرَکاتُهُ ▪️سلام بر تو ای مادر مؤمنان، سلام بر تو ای همسر سرور فرستادگان، سلام بر تو ای مادر فاطمۀ زهرا سرور بانوان دو جهان، سلام بر تو ای نخستین بانوی مؤمن، سلام بر تو ای آن که دارائیش را در راه پیروزی اسلام و یاری سرور انبیاء هزینه کرد و دشمنان را از او دور ساخت، سلام بر تو ای آنکه بر او جبرئیل درود فرستاد و سلام خدای بزرگ را به او ابلاغ کرد، این فضل الهی گوارایت باد و سلام و رحمت و برکاتش بر تو باد @mohamad_hosein_tabatabaei
☘میلاد موفور السرور صادر اول حقیقت فاطمی، میوه قلب امیرالمؤمنین، سبط المصطفی، کریم آل الله حضرت امام حسن مجتبی علیه‌السلام مبارک باد ☘صلوات عرشی جناب محی الدین ابن عربی بر حضرت امام حسن بن علی المجتبی صلوات الله علیهما ☘صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ علی الثّانی مِن شروطِ لا إلهَ إلّا الله، رَیحانةِ مُحمَّدٍ رَسولِ اللهِ، رابِعُ الخَمسةِ العبائیَّةِ، عارفِ الأسرارِ العِمائیَّة، مَوضِعِ سِرِّ الرَّسولِ، حاوی کلیّاتِ الأصولِ، حافظِ الدّین، و عَیبَة العِلْمِ، و مَعْدَن الفضائل، و بابِ السِّلمِ، و کَهْفِ المَعارِفِ، و عَین الشّهودِ، رُوح المَراتِبِ و قَلْبِ الوُجودِ، فِهْرِسِ العلومِ اللّدُنّی، لؤلؤِ صَدَفِ أنتَ مِنّی، النّور اللّامعُ مِن شجرةِ الأیمَنِ، جامِعِ الکمالَیْنِ، أبی محمّدٍ الحسنِ، علیه الصّلوةُ و السّلامُ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️برخی این‌گونه نقل می‌کنند که یزید پس از خطبه امام سجاد (علیه السلام)، اظهار پشمیانی نمود و ابن‌زیاد را مقصر معرفی کرد. سپس از امام (علیه السلام) راه‌کار توبه خواست. حضرت سجاد (علیه السلام) نماز غفیله را آموزش فرمود. ▪️حضرت زینب (سلام الله علیها)، که تعجب اطرافیان را از این عمل امام دید، پیش‌قدم شد و از سبب این کار پرسید.امام فرمود: او توفیق توبه نخواهد یافت. ▪️ظاهرا سببش این است که در نماز غفیله داریم: «لا اله الا انت، سبحانک انی کنت من الظالمین». و کسی‌که مملو از «من» است، هیچ‌گاه نمی‌تواند بگوید: «کنت من الظالمین». ▪️بشر وقتی‌که پر از «من» شد، اشتباهاتش را توجیه می‌کند. و هرگز نمی‌تواند نقص و زشتی «من» را بپذیرد. ▪️حضرت یونس (علیه السلام)، در ظلمات ثلاث، ندا داد: «لا اله الا انت، سبحانک انی کنت من الظالمین»، و از غم نجات یافت. ▪️آدمی اگر نقص و فقر خود را پذیرفت، راحت می‌شود. وگرنه مدام باخودش درگیر و مغموم است. @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️سالروز جسارت تخریب قبور ائمه بقیع علیهم السلام را به محضر حضرت حجة ابن الحسن علیهما السلام تسلیت عرض می‌کنیم. @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️گردش زبان، دل را به گردش آورد؛ اگر زبان به ذکر خدا مترنم گردد، دل نیز در حرم خدا حرکت می‌کند و اگر زبان به گناه حرکت کند، دل نیز در این مرتع شیطان جولان می‌کند. یک علت مهم آشوب دل‌ها همانا تکثیر در کلام‌هاست. ▪️حضرت رسول (صلی‌الله علیه و آله) فرمودند: اگر نبود تشویش و اضطراب در قلوب و زیاده سخن گفتن شما، قطعاً می‌دیدید آن‌چه را من می‌بینم و می‌شنیدید آن‌چه را من می‌شنوم. ◾️ (المیزان، ج۵)◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️قبل از بارش باران، تند بادی بر می‌خیزد و گرد و غبار زیادی برپا می‌کند و همۀ خس و خاشاک‌ها و آشغال‌ها را از روی زمین جارو می‌کند. ▪️اما اگر کمی صبر کنیم باد آرام می‌گیرد و باران می‌بارد و سپس ابرها کنار می‌رود و هوا لطیف و آفتابی می‌شود. ▪️آشوب‌ها و نابسامانی‌هایی که در روزگار ما در سراسر جهان پدیدار شده است نزدیک شدن هوای لطیف و آسمان صاف و آفتابی ظهور را بشارت می‌دهد. @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 60-42 آل عمران ، قسمت ششم بخش پنجم ● مطالبى پيرامون ((وحى )) و واژه ((محدث )) در اين روايا
آیات ۴۲-۶۰ آل عمران ، قسمت ششم بخش ششم ● تشخيص القائات رحمانى از شيطانى مستند به تاءييد الهى است و خارج از معيارهاىمعمولى تشخيص است و اما تشخيص و علم محدث به اينكه آنچه مى شنود گفتار فرشته است نه القائات شيطانى ، امرى است كه خارج از معيارهاى معمولى تشخيص است ، بلكه با تاءييدى از ناحيه خداى سبحان و تسديد او است ، همچنانكه مضمون روايت محمد بن مسلم كه گذش ت آن را تاءييد مى كند، چون در آن روايت آمده بود: ((خداى تعالى سكينت و آرامشى به او مى دهد كه با آن فرشته را از غير فرشته تشخيص ‍ مى دهد)) و توضيحش اين است كه القاى شيطانى دو جور تصور مى شود: يكى اينكه اين القا مطلبى باطل و به همان صورت باطلش ‍ باشد، كه معلوم است انسان مؤ من به خوبى آن را تشخيص مى دهد كه سخن ملائكه مكرمين نمى تواند باشد، ملائكه اى كه خداى تعالى در معرفتشان فرموده : ((لا يعصون اللّه ما امرهم ))، و يا باطل در صورت حق است و معلوم است كه باطل لوازمى كه دارد نيز باطل است ، در اينجا نور الهى كه همواره ملازم بنده مؤ من خدا است ، حال آن باطل را براى مومن روشن مى سازد كه آيه شريفه : ((او من كان ميتا فاحييناه و جعلنا له نورا يمشى به فى الناس ))، بيانگر اين نور است ، ولى در عين حال نزعه شيطان و وسوسه او بى اضطراب هم نيست و قلب را دچار تزلزل مى سازد، همچنانكه ياد خدا و سخن او از وقار و سكينت و اطمينان خاطر خالى نيست ، همچنانكه قرآن كريم درباره اضطراب آوردن وسوسه شيطان مى فرمايد: ((ذلكم الشيطان يخوف اوليائه )) و درباره ياد خدا و ذكر او مى فرمايد: ((الا بذكر اللّه تطمئن القلوب )) و نيز درباره اولى فرموده : ((ان الذين اتقوا اذا مسهم طائف من الشيطان تذكروا فاذا هم مبصرون )). پس سكينت و طماءنينه در هنگام ملهم شدن انسان به يك الهام ، حال چه اينكه به صورت سخنى باشد كه گويا كسى به گوش انسان مى خواند و يا قلبى باشد كه به دل خطور كند، خود دليل بر اين است كه آن سخن و اين خطور القائات رحمانى است نه شيطانى ، همچنانكه اضطراب و قلق در هنگام ملهم شدن آدمى به آن قسم الهام ، دليل است بر اينكه القاء مذكور از القائات شيطانى است ، ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 348 مساءله عجله كردن در امور و جزع و بى تابى نمودن در احتمال خطر و خفت در عقل در موقع شادى و يا اندوه و امثال اين عوارض ، نيز نشان همين القائات شيطانى است . 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات ۴۲-۶۰ آل عمران ، قسمت ششم بخش ششم ● تشخيص القائات رحمانى از شيطانى مستند به تاءييد الهى است و
آیات 60-42 آل عمران، قسمت ششم بخش هفتم ● توضيح اينكه : ((محدث صوت فرشته را مى شنود ولى فرشته را نمى بيند)) و اما اينكه در روايات آمده بود كه محدث صوت را مى شنود ولى فرشته را نمى بيند، بايد حمل كرد بر اين جهت ، نه اينكه جمع بين دو معنا يعنى هم ديدن و هم صوت را شنيدن محال است و خلاصه اينكه ملاك در محدث بودن يك انسان اين است كه صداى هاتف غيبى را بشنود و لازم نيست كه حتما صاحب صدا را هم ببيند و اگر اتفاق افتاد كه در حين شنيدن صوت ، فرشته را هم ديد از اين باب نيست كه چون محدث بوده فرشته را ديده ، نه ، لازمه محدث بودن ديدن فرشته نيست ، اين را بدان جهت گفتيم كه آيات قرآنى صريح است در اينكه مريم روح را به صورت بشرى تمام عيار مشاهده كرد و در حين گفتگو او را مى ديد، مثلا فرموده : ((فارسلنا اليها روحنا، فتمثل لها بشرا سويا،قالت اعوذ بالرحمن منك ان كنت تقيا، قال انى رسول ربك لاهب لك غلاما زكيا))، (بطورى كه ملاحظه مى كنيد آيه شريفه صريح در اين است كه مريم شخصى را به شكل بشر ديده و با او سخن گفته است ) و يا درباره همسر ابراهيم (عليه السلام ) در داستان بشارت به فرزند دار شدنش ‍ فرموده : ((و لقد جاءت رسلنا ابراهيم بالبشرى ، قالوا: سلاما قال سلام ... و امراته قائمة فضحكت ، فبشرناها باسحق و من وراء اسحق يعقوب ، قالت يا ويلتى ءالد و انا عجوز، و هذا بعلى شيخا، ان هذا لشى ء عجيب ، قاتوا اتعجبين من امر اللّه رحمت اللّه و بركاته عليكم اهل البيت ، انه حميد مجيد. البته در اينجا وجه ديگرى نيز هست و آن اين است كه مراد امام در روايت از كلمه ((معاينه - مشاهده )) كه آن را در مورد محدث نفى كرده ، مشاهده حقيقت فرشته باشد نه ممثل شده او، و بخواهد بفرمايد شخص محدث حقيقت فرشته را نمى بيند، (و اما ممثل شده او را مى بيند، و آيات شريفه قرآن هم بيش از ديدن مثال فرشته را درباره مريم و همسر ابراهيم اثبات نمى كند ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 349 باز وجه سومى هست كه آن را بعضى ها احتمال داده اند و آن اين است كه مراد از معاينه اى كه در روايت نفى شده ، معاينه وحى تشريعى باشد، خواسته است بفرمايد: محدث فرشته اى را كه احكام شرعيه را نازل مى كند نمى بيند، براى اينكه خداى تعالى خواسته است مقام تشريع كنندگان از انبيا و رسولان محفوظ باشد و به دست هركسى حكم شرعى نازل نكند، ليكن اين احتمال بعيد است كه منظور از عبارت : ((ولى فرشته اى را نمى بيند))، اين باشد كه شريعت بر او نازل نمى شود. ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 350 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
شهادت عموی گرامی پیغمبر اسلام صلی الله علیه و آله، حضرت حمزه علیه‌السلام و حضرت عبدالعظیم حسنی سلام الله علیه را تسلیت عرض می‌کنیم. ☑️امیرالمؤمنین‌ عليه‌السلام به هنگام غصب خلافت توسط اصحاب سقیفه و جسارت آنان، فرمود: ▪️ وَا حَمزَتَاهُ! وَلَا حَمزَةَ لِيَ اليَومَ ای حمزه کجایی که حال ما را ببینی! آه که امروز حمزه‌ای برای من نيست! ◾️شرح نهج‌البلاغه، ابن ابی‌الحدید، ج۱۱ ص۱۱۲◾️ ☑️ إمام_باقر_علیه‌السلام نیز در روایتی فرمودند: ▪️أَمَا وَاللهِ لَوْ أَنَّ حَمْزَةَ وَ جَعْفَراً کَانَا بِحَضْرَتِهِمَا مَا وَصَلَا إِلَیْهِ وَ لَوْ کَانَا شَاهِدَیْهِمَا لَأَتْلَفَا نَفْسَیْهِمَا ▪️اما به خدا قسم، اگر حمزه و جعفر در ماجرای غصب خلافت حاضر بودند، آن دو نفر هرگز به آن چه که به آن دست یافتند، نمی‌رسیدند، حتی اگر می‌دیدند (آن دو نفر چه کردند) از جان خویش گذشته و آنان را به قتل می‌رساندند. ◾️الکافی، ج۸‌ ص۱۹۰◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
🏴 شهادت حضرت حمزه عموی بزرگوار رسول ‌الله صلّی الله علیه و آله و سلّم در جریان جنگ اُحد در سال سوّم هجرت (۸ یا ۱۵ شوّال) @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی◾️ ▪️کسی که تنها با زبان مردم را امر به معروف و نهی از منکر کند، یک عدّه تعریف او را می‎کنند و یک عدّه او را تکذیب می‎کنند. یعنی چون مردم را با زبان به سمت خود سوق داده است، یک عدّه موافق او و عدّه‎ای مخالف او هستند. امّا اگر با عمل امر به معروف و نهی از منکر کرد، دیگران بدون اینکه به خود او توجّه کنند، مستقیم به سمت خدا می‎روند و از خدا تشکّر می‎کنند و آفتی ندارد. اوّلی اسلام و دومی ‎ایمان است. امام صادق علیه السّلام فرمود: کُونُوا دُعاةَ النّاسِ بِغَیرِ اَلسِنَتِکُم: بدون زبان‎هایتان دعوت کننده‎ی مردم باشید. ▪️وقتی لقمان حکیم از دنیا رفت و جنازه‎اش را برای دفن آماده کردند، دو نفر از شاگردانش در حالی که به جنازه‎ی او نگاه می‎کردند به هم گفتند لقمان در طول عمرش نصایح بسیار زیادی به ما کرد؛ امّا این نصیحت که امروز به ما می‎کند، در همه‎ی عمرش چنین نصیحتی نکرده بود. یعنی عملاً دارد نشان می‎دهد که در پیشگاه الهی باید تسلیم و سکوت مطلق بود و اظهار وجود و رأی و سلیقه نکرد و به مقدّرات الهی تن داد. ▪️همان‎طور که خدا با کارهایش خودش را به بندگانش نشان می‎دهد، تو هم با اخلاق و عملت خودت را به زیردستانت نشان بده. ▪️به زور افراد را به عبادت و عمل به احکام وادار کردن فایده‎ای ندارد. این کار مثل این است که از بازار میوه‎های خوب بخرید و به درخت چنار و نارون بچسبانید. چند روز که گذشت، میوه‎ها می‎گندد و خشک می‎شود و می‎ریزد. باید با محبّت و با عمل و نه با زبان، اشخاص را به دین خدا جذب کرد تا خودشان درخت میوه شوند و میوه‎های احکام و عبادت از درونشان سر برآورد. ◾️مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️چهلّه ‌نشینی - چهلّه کلیمیّه (موسویّه) ◾️روز اوّل ماه ذی‌القعده روز آغاز چهلّه‌ نشینی است. چهلّۀ کلیمیّه یا موسویّه از روز اوّل ماه ذی‌القعده شروع می‌شود و تا روز عرفه ادامه پیدا می‌کند... ☑️«استاد مهدی طیّب» @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️بنا به نقل، حضرت اميرالمؤمنين علی عليه السّلام فرمودند: زکات فتح و پیروزی، عفو و گذشت از خطای دیگران است. ▪️اَلعَفوُ زكاةُ الظَّفَرِ. ☑️بحارالانوار، ج ٧٨، ص ٢٦٨ ▪️تو از کسانی که اذیتت کرده‎اند، بگذر تا خدا هم کاری کند که کسانی که اذیتشان کرده‎ای، از تو بگذرند. ◾️مرحوم حاج اسماعیل دولابی◾️ ◾️مصباح الهدی تٱلیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
‍ ◾️ششم ذی‌القعده روز بزرگداشت حضرت احمد بن موسی الکاظم علیه السّلام (شاهچراغ)◾️ ▪️احمد بن موسی الکاظم علیه السّلام (معروف به شاهچراغ) شخصیت بسیار جلیل‌القدری بودند. شاید در بین فرزندان پسر امام کاظم علیه السّلام، بعد از علی بن موسی الرّضا علیه السّلام، عظیم‌القدرتر از احمد بن موسیٰ نباشد. ▪️برادران ایشان، یعنی پسران دیگر امام کاظم علیه السلام نقل کرده‌اند که امام کاظم علیه السلام به احمد بن موسیٰ تا چه حد علاقه‌مند بودند. ▪️این عالم جَلیل‌القدر، اهل معنا و دلداده‌ی امام زمان خود، منزلت والایی داشتند. بعد از شهادت امام کاظم علیه السّلام، به‌دلیل موقعیت فوق‌العاده‌ای که احمد بن موسیٰ علیه السّلام داشتند، عدّه‌ای گمان بردند که بعد از امام کاظم علیه السلام، احمد بن موسیٰ علیه السلام، امام است. به نزد آن بزرگوار آمدند و ایشان را به مسجد بردند و در مسجد با آن حضرت بیعت کردند. ▪️احمد بن موسیٰ علیه السلام بعد از این‌که از همه بیعت گرفتند؛ فرمودند: شما در بیعت مَن هستید؛ امّا من در بیعت برادرم علیّ بن موسی الرّضا هستم؛ امام معصوم ايشان است؛ پس همگی با من بیایید به خانه‌ی علیّ بن موسیٰ برویم و با ايشان بیعت کنیم. جمعیّت هم پذیرفتند و این کار را انجام دادند. ▪️احمد بن موسیٰ علیه السلام خیلی بزرگواری به خرج دادند و لذا امام رضا علیه السّلام هم در حقّ ایشان خیلی دعا کردند. ▪️احمد بن موسیٰ علیه السّلام شخصیت بسیار عظیم‌القدری است و وجود مرقد مطهّر ایشان در ایران، یکی از اسباب نعمت و نور برای شیعیان این سرزمین است. امیدواریم خدا روزی کند به زیارت مرقد مطهّر این بزرگوار نائل شویم. ◾️استاد مهدی طیّب ،۹۱/۰۶/۳۰◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️دو رکعت نماز بخوان و بعد بگو خدایا هر کس را به من بدی کرده است بخشیدم، تو هم او را ببخش. بعد بگو خدایا منِ ضعیف و کوچک از کسانی که به من بدی کردند گذشتم، تو که قوی و بزرگی هم بدی‎های من را ببخش و هر کس را هم که به او بدی کرده‎ام، از من راضی کن. خدا می‎تواند از خزانه‎های خودش آن‌قدر به او بدهد تا از تو راضی شود. به هر کس هم که خوبی کرده‎ای، فراموش کن؛ آن‌وقت سر فراغت پیدا می‎کنی که با خدا و اولیائش بنشینی. ◾️مرحوم حاج اسماعیل دولابی◾️ ◾️مصباح الهدی تٱلیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei