eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
■یکی از مواردی که بخصوص در اعمال حج از سوی وهابیان به وفور دیده می‌شود برخورد آنان با زیارت ائمه علیهم السّلام است، عقیده آنان در این رابطه چیست؟ ■وهابی‌ها رفتار ظاهری را ملاک عمل دانسته و برای نیّت اعتباری قائل نیستند. درحالیکه عمل عبادی بدون نیّتِ عبادت، عبادت تلقی نمی‌شود، چنانکه اگر عده‌ای توریست به دور کعبه برای دیدن این بنا بچرخند عمل عبادی انجام نداده‌اند. در رابطه با سجده بر مهر نیز می‌توان موارد مشابهی آورد، ■اولاً سجده کردن «بر» چیزی مثل مهر یا سجده کردن «برای» آن چیز متفاوت است. ■ثانیاً در قرآن خداوند به فرشتگان می‌فرماید: برای آدم سجده کنید. آیا ملائک که برای آدم سجده کردند شرک ورزیده و خدا آنها را امر به شرک فرمود؟! ■یقیناً ملائک در سجده برای آدم قصدشان عبادت آدم نبوده، بلکه اطاعت از خدای متعال بوده است. لذا سجده بر همه چیز اعم از مهر (خاک) یا قالی و موکت یا هر چیز دیگری که وهابی‌ها سجده بر آن را جایز می‌دانند، عمل شرک آلودی نیست. البته سجده کردن برای غیر خدا در دین مبین اسلام حرام است و افعال حرام نظیر خوردن شراب، قتل نفس و... اگرچه گناه بزرگ محسوب می‌شود، اما فاعل به آن با وجود گناهکار بودن، مشرک نمی‌شود. بنا براین شیعه که بر خاک و نه برای خاک سجده می‌کند را به هیچ وجه نمی‌توان مشرک تلقی کرد.... ☑️خدای وهابیون، خدای مجسّم است ■●گفتگو با استاد مهدی طیّب «روزنامه همشهری - سال ۱۳۸۸»●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
□انحطاط هنگامی شروع می شود که فکر در رسوم و عادت ها اسیر می گردد، وابستگی های فکری خطرناک تر از وابستگی های دنیوی هستند، زیرا وابستگی های فکری، باب گفتگو را می بندد. □دکتر ابراهیمی دینانی□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○انسان را قابليت و لياقتى است كه اگر نهال وجودش را به دست مربيان كامل و مكمل بسپارد، □○و دستورالعمل باغبان دين و نهال پرور و انسان ساز را در متن وجود و شؤون زندگيش پياده كند. □○آنچنان عروج وجودى و اشتداد روحى پيدا مى كند كه اگر در مقام تمثيل بخواهيم حقيقت آن را بازگو كنيم و نمايش دهيم، شجره طوبى الهى مى شود كه اصلها ثابت و فرعها فى السماء تؤتى اءكلها كل حين باذن ربها. □استاد صمدی آملى□ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□○بیان آیات (۳و۴) سوره توحید○□ □لم یلد و لم یولد3⃣ ولم یکن له کفوا احد4⃣ □اما اينكه #متولد نشدن چ
□بیان آیات (۴) سوره توحید□ □و لم یکن له کفوا احد4⃣ □و اما اينكه نداشتنش متفرع بر او است، اين است كه كفو چه اينكه كفو در خداى تعالى فرض شود و چه كفو در او، وقتى تصور دارد كه كفو در عملى كه در آن عمل كفو شده در ذات خود و نياز از خداى تعالى باشد، و گفتيم كه خداى تعالى است و صمد هم هست، يعنى همان كفو فرضى در آن عمل كه كفو فرض شده او است و بى نياز از او نيست، پس كفو هم نيست.(۱) @mohamad_hosein_tabatabaei
□●عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی●□ □●اعمال مؤمن مال امام است، صفات مؤمن مال پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم است و ذات مؤمن مال خداست. □●مؤمن ذاتش صدا میزند: لا اِلهَ‌‌ اِلاَّ الله، اخلاقش صدا میزند: مُحَمَّدٌ رَسولُ‌ الله و افعالش صدا میزند: عَلیٌّ‌ وَلىُّ‌ الله □●متّقین در برابر نفس و شیطان و دنیا مثل شتر هیجده ماههاند که نه سواری میدهند و نه بار میکشند و نه شیر میدهند. □●اهل ولایت و اهل بهشت بااشتها میخورند. اشتها نامحدود است (اُکُلُها دائِمٌ: خوردنیهایش دائمی است. ما تَشتَهیهِ الانفُسُ: هر چه نفسها اشتها نمایند)؛ امّا اهل دنیا با گرسنگی میخورند، کمی که خوردند، سیر میشوند و کمی که از سیری آنها گذشت، دوباره گرسنه میشوند. سیری و گرسنگی مال بدن است و اشتها مال روح است. در بهشت بااشتها میخورند و میآشامند. □●مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□علامه حسن زاده آملی□ □مگذارید حسرت اوقات گذشته زندگانی گریبان گیرتان شود. ☑️از لحظه لحظه عمرتان جرعه جرعه معرفت بجویید و بنوشید. #یاعلی @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیات 242-228 بقره قسمت هشتم بخش سوم ● نتايجى كه از آنچه گفته شد به دست مى آيد همانطور كه در اول بحث وعده داده بوديم ، تمامى سعى خود را در اختصار گوئى بكار برديم ، و از همه آنچه كه گفتيم ، چند نتيجه به دست مى آيد: اول اينكه : بشر در آن دوران درباره زن دو طرز تفكر داشت ، يكى اينكه زن را انسانى در سطح حيوانات بى زبان مى دانست ، و ديگر اينكه او را انسانى پست و ضعيف در انسانيت مى پنداشت ، انسانى كه مردان ، يعنى انسان هاى كامل در صورت آزادى او از شر و فسادش ايمن نيستند، و به همين جهت بايد هميشه در قيد تبعيت مردان بماند، و مردان اجازه ندهند كه زنان آزادى و حريتى در زندگى خود كسب كنند، نظريه اول با سيره اقوام وحشى و نظريه دوم با روش اقوام متمدن آن روز مناسب تر است . دوم اينكه : بشر قبل از اسلام نسبت به زن از نظر وضع اجتماعى نيز دو نوع طرز تفكر داشت ، بعضى از جوامع زن را خارج از افراد اجتماع انسانی مى دانستند، و معتقد بودند زن جزء اين هيكل تركيب يافته از افراد نيست ، بلكه از شرايط زندگى او است ، شرايطى كه بشر بى نياز از آن نمى باشد، مانند خانه كه از داشتن و پناه بردن در آن چاره اى ندارد، و بعضى ديگر معتقد بودند زن مانند اسيرى است كه به بردگى گرفته مى شود، و از پيروان اجتماع غالب است ، و اجتماعى كه او را اسير كرده ، از نيروى كار اومى كند، و از ضربه زدنش هم جلوگيرى مى نمايد. سوم اينكه : محروميت زن در اين جوامع همه جانبه بود، و زن را از تمامى حقوقى كه ممكن بود از آن بهره مند شود، محروم مى دانستند، مگر به آن مقدارى كه بهره مندى زن در حقيقت به سود مردان بود، كه قيم زنان بودند. چهارم اينكه : اساس رفتار مردان با زنان عبارت بود از غلبه قوى بر ضعيف و به عبارت ديگر هر معامله اى كه با زنان مى كردند بر اساس قريحه استخدام و بهره كشى بود، اين روش امت هاى غير متمدن بود، و اما امت هاى متمدن علاوه بر آنچه كه گفته شد اين طرز تفكر را هم داشتند كه زن انسانى است ضعيف الخلقه ، كه توانائى آن را ندارد كه در امور خود مستقل باشد، و نيز موجودى است خطرناك كه بشر از شر و فساد او ايمن نيست و چه بسا كه اين طرز تفكرها در اثر اختلاط امت ها و زمان ها در يكديگر اثر گذاشته باشند. ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 405 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□● ... آیت‌الله بهجت قدس‌سره●□ □یکسال و اندی از فوتش می‌گذشت و هنوز نتوانسته بودیم سنگ‌نشانی بر مزارش بگذاریم. □ذهنم مشغول این بود که بر روی آن، چه باید نوشت و چه کسی باید بنویسد؟ اما راه به جایی نبردم؛ با دوستان مشورت کردم. متن‌هایی را هم آوردند یک نفر خوشنویس داوطلب شده بود که سنگ را بنویسد. □سردرگمی من را که دید، گفت: «چه می‌خواهید بنویسید؟! چگونه معرفی‌اش کنید؟ مگر او را شناخته‌اید؟!» حرفش حساب بود، آنقدر که حساب و کتاب‌هایم را به هم ریخت. گفتم: «بالاخره جمله‌ای باید نوشت»؛ گفت: «آن را بنویس که خودش می‌نوشت.» □سنگ مزارش را آماده کردند، عبارتی را نوشتیم که رضایت داد بر رساله‌اش بنویسیم: «اَلعَبد، محمدتقی بهجت» سنگ را دیدم؛ تازه فهمیدم او زنده است. خود، آنچه می‌خواست، سنگ را هم همان‌گونه مدیریت کرد. □●(این بهشت، آن بهشت، ص٩۵-٩۶؛ بر اساس خاطرۀ حجت‌الاسلام و المسلمین علی بهجت)●□ @mohamad_hosein_tabatabaei