eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
■●آن که در احوال والدین نسبت به اولاد تأمل کند می بیند آن چه که از پدر و مادر در حق فرزند است رحمت است و پیش آمدن خشم بر وی بر اثر گستاخی فرزند و نافرمانی اوست. ■●از اینجا به معنی "یا مَن سبقَت رحمتُه غضبَه" پی ببرد، و خود را مظهر این اسم شریف بیند، و به اصیل بودن جنت و طاری بودن جهنم آگاه شود. ■●هزار و یک کلمه علامه حسن زاده ی آملی●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
□هر چقدر هم که ضعیف باشی گاهی اوقات می توانی تکیه گاه باشی□ #یاعلی @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 252-244 بقره قسمت دوم بخش پنجم1⃣ ● لشكر طالوت سه طايفه شدند مقتضاى ظاهر كلام اين بود كه ب
آیات 252-244 بقره قسمت دوم بخش پنجم2⃣ و به همين منظور جمله دوم يعنى جمله : ((و من لم يطعمه فانه منى ))، را پهلوى جمله اول قرار داد، تا مفاد آيه چنين شود: كه لشكريان طالوت هر چند همه با طالوت و از او بودند، ليكن باطن آنها غير از ظاهرشان بود، و با يك آزمايش واقعيت ها روشن مى شد، و آن آزمايش نهرى بود كه در راه با آن برخوردند، و آن نهر مشخص كرد كه چه كسى از طالوت ، و چه كسى بيگانه از او بود، هر كس از آن نهر نوشيد از طالوت بيگانه شد و هر كس لب از آن تر نكرد از او و منسوب به او شد. ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 443 و وقتى مفاد كلام تا اينجا اين شد، ديگر آمدن جمله ((الا من اغترف غرفه بيده ))، نمى رساند كه اين طائفه سوم از طالوت بودند، چون وقتى اين دلالت را داشت كه بلا فاصله بعد از جمله ((فمن شرب منه )) واقع شده بود، ولى بعد از ذكر هر دو طائفه آمده ، و معلوم است كه اين استثنا و اخراج از طائفه اول ، تنها باعث مى شود كه طائفه سوم داخل و جزء طائفه اول نباشند، نه اينكه داخل در طائفه دوم باشند، و لازمه اين سخن آنست كه آيه شريفه خواسته است لشكريان طالوت را با دو آزمايش به سه طائفه تقسيم كند اول آنهائى كه از طالوت نبودند چون از نهر نوشيدند، دوم آنهائى كه از وى بودند چون از نهر ننوشيدند، سوم آنهائى كه مردد بودند، و وضعشان در آزمايش نهر معلوم نشد، چون مشتى آب برداشتند و نوشيدند، و آزمايشى ديگر وصفشان را روشن مى كند، و آن اين است كه اگر در حال جنگ به خدا اعتماد نموده ، در برابر دشمن مقاومت كنند از طالوت خواهند شد، و اگر دچار قلق و اضطراب شوند، از طائفه دوم خواهند گرديد. 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
■در خانه اگر کس است...! او کم حرف می‌زد؛ اهل دستورالعمل دادن نبود؛ شاید اهلش را پیدا نمی‌کرد. اصرار که می‌کردی می‌گفت: «چنانچه طالب، صادق باشد، «ترک معصیت»، کافی و وافی است برای تمام عمر، اگرچه هزار سال باشد.» حرف‌هایش، همان رفتارش بود. ■کسی از او نشنید: «چهل روز مانده به محرم، چله گناه نکردن بگیرید تا سوز دل و اشک چشمانتان برای سیدالشهدا فراوان گردد». اما همه دیدند: هر روز با زیارت عاشورا و صد لعن و سلامش سیدالشهدا‌ سلام‌الله‌علیه را زیارت می‌کرد؛ هر روز. @mohamad_hosein_tabatabaei
□بیان آیه (۶) سوره ماعون در تفسیرالمیزان□ □الذين هم يراون(۶) □كسانى كه عبادت را در انجام مى دهند، (و يا در انظار بهتر و غليظتر انجام مى دهند)، اينگونه افراد هستند كه با شكار حرف مى زنند، تا شكار بدامشان بيفتد، (در بين مسلمانان خود را مسلمان تر از آنان جلوه مى دهند، و معلوم است اگر در بين اهل ملتى ديگر قرار بگيرند چهره آن مردم را به خود مى گيرند). @mohamad_hosein_tabatabaei
□بیان آیه (۷) سوره ماعون در تفسیر المیزان□ □و يمنعون الماعون(۷) □كلمه () به معناى هر و هر چيزى است كه به شخصى داده شود، و حاجتى از زندگى او را بر آورد، مانند و و و امثال آن. تفسيرهاى ديگرى هم كه براى اين كلمه كرده اند به همين معنايى كه ما كرديم بر مى گردد. @mohamad_hosein_tabatabaei
□بحث روايتى سوره ماعون□ □در تفسير در ذيل آيه شريفه (ارايت الذى يكذب بالدين) آمده كه اين آيه درباره و  _قريش نازل شد. و در آيه شريفه (الذين هم عن صلاتهم ساهون) آمده كه از اين جمله كسانى هستند كه به  نماز را ترك كنند، زيرا اگر صرف آدمى را مستوجب ويل سازد، بايد همه باشند، چون هر انسانى و مسلمانى در نمازش مى كند، امام (علیه السلام) در اين آيه فرموده: منظور نماز از اول وقت و عذر است.(۱) @mohamad_hosein_tabatabaei