eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 252-244 بقره قسمت سوم بخش اول ● توضيحى درباره دفاع و فطرى بودن آن در ذيل ((لولا دفع الله الناس
آیات 252-244 بقره قسمت سوم بخش دوم ● مسئله دفع و غلبه معنايى و عمومى است و در حقيقت مسئله دفع و غلبه ، معنائى است عمومى كه در تمام شئون اجتماع بشرى جريان دارد، و وقتى مغز آن را بشكافيم عبارت مى شود از اينكه انسان از يك سو ديگران را به هر صورتى كه ممكن باشد، وادار كند به اينكه خواسته اش را برآورند، واز سوى ديگر هر چه مزاحم و مانع انجام خواسته او است ، از سر راه بردارد. و اين معنائى است عمومى كه هم در جنگ اعمال مى شود و هم در صلح هم در سختى و هم در آسايش ، هم در راحت و هم در ناراحتى ، و اختصاص به يك طبقه يا دو طبقه ندارد، بلكه در تمامى گروه و دسته هاى اجتماع در جريان است ، بله آدمى در حال عادى متوجه اين حقيقت نمى شود خيال مى كند تنها ستمگران بهره كشى مى كنند ولى وقتى متوجه مى شود خودش هم اين كاره است كه كسى مزاحم و مانع حقى از حقوق حياتى او و يا شهوتى از شهوات او و امثال آن شود، آن وقت است كه شروع مى كند به اينكه انسان مزاحم را از سر راهش بردارد، و معلوم است كه اين بهره كشى مراتبى از شدت و ضعف دارد،كه يكى از آن مراتب ، جنگ و قتال است . اين را هم مى دانيم كه فطرى بودن دفع و غلبه اختصاص به مورد دفاع مشروع ندارد، بلكه شامل همه انحاء دفاع مى شود، چه آنجا كه دفاع به عدل و از حقى مشروع باشد، و چه به ظلم و از حقى خيالى و نامشروع ، چون اگر از يك اصل مسلم و فطرى سرچشمه نمى گرفت هرگز از او سر نمى زد، ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 446 نه مشروع و بر حقش و نه غير آن ، براى اينكه اعمال آدمى به بيانى كه در سابق گذشت ، همه مستند به فطرت او است ، پس اگر فطرتى مشترك ميان مؤمن و كافر نبود معنا نداشت كه تنها مؤمنين به داشتن فطرتى اختصاص يابند و اعمال خود را بر آن اصل فطرى پايه گذارى كنند. و اين اصل فطرى است كه بشر درايجاد اصل اجتماع به بيانى كه گذشت ، آن را مورد استفاده قرار داده ، و بعد از آنكه اجتماع را به وسيله آن تشكيل داد باز به وسيله آن ، اراده خود را بر غير، تحميل كرده و به ظلم و طغيان آنچه در دست غير بود تملك كرد، و نيز به وسيله همين اصل فطرى آنچه ظالم و طاغى از دست او ربوده بود، به خود باز گردانيد، و نيز به وسيله همين اصل است كه حق را بعد از آنكه به خاطر جهل در بين مردم مرده بود احيا كرد، و سعادتشان را تحميلشان نمود، پس مساله دفاع ، اصلى است فطرى كه بهره مندى بشر از آن از يك بعد و دو بعد نيست . و شايد همين حقيقتى كه ما خاطر نشان كرديم ، منظور از آيه شريفه : ((و لولا دفع الله الناس بعضهم ببعض لفسدت الارض )) باشد، مؤيد اين احتمال ذيل آيه است كه مى فرمايد: ((و لكن الله ذو فضل على العالمين )). 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□○توصیه‌های آیت‌الله بهجت قدس‌سره○□ □○همه زیارتنامه‌ها مورد تأیید هستند. زیارت جامعه کبیره را بخوانید. زیارت امین‌الله مهم است. قلب شما بخواند. با زبان قلب خود بخوانید. ... @mohamad_hosein_tabatabaei
□بیان آیات سوره قریش□ □بررسى قول به سوره (فيل) و (ايلاف) و سوره (ضحى) و (الانشراح)□ □و اما آنهايى كه از قائل به اين سوره شده اند استنادشان به است كه صاحب آن را از از از دو امام بزرگوار امام (علیه السلام) و امام صادق (علیه السلام) نقل كرده كه فرموده است: سوره (الم تركيف فعل ربك باصحاب الفيل) و سوره (لايلاف قريش)  سوره اند. □و نيز روايتى است كه شيخ در به سند خود از از زيد شحام روايت كرده كه گفت: به امام (عليه السلام) نماز را اقتدا كرديم، در نمازش در ركعت سوره  (والضحى) و سوره (الم نشرح) را خواند.(۱) @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□بیان آیات سوره قریش□ □بررسى قول به #وحدت سوره (فيل) و (ايلاف) و سوره (ضحى) و (الانشراح)□ □و اما
□بیان آیات سوره قریش□ □بررسى قول به سوره (فيل) و (ايلاف) و سوره (ضحى) و (الانشراح)□ □و ديگرى است كه صاحب از از مفضل بن عمر از امام (عليه السلام) نقل كرده كه گفت: من از آن جناب شنيدم كه مى فرمود در ركعت نماز دو سوره جمع ، مگر سوره  ( ) و () و سوره  (الم تركيف) و سوره (لايلاف قريش). و اين روايت را هم در كتاب معتبر از كتاب نوشته بن محمد بن ابى نصر از نقل كرده است.(۲) @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□بیان آیات سوره قریش□ □بررسى قول به #وحدت سوره (فيل) و (ايلاف) و سوره (ضحى) و (الانشراح)□ □و #رو
□حال به يك يك اين روايات مى رسيم: اما روايت ، روايتى است ؛ چون در آن شده، يعنى راويان حديث افتاده اند. □و اما روايت از سند به سند ديگر روايت شده، باز در تهذيب است كه شيخ به سند خود آن را از از شحام نقل كرده كه گفت: با امام (عليه السلام) نماز خوانديم، در سوره () و( نشرح) را خواند. و سند روايت زيد شحام عبارت است از از بعضى از راويان از زيد شحام كه گفت: به امامت امام (علیه السلام) نماز خوانديم، در ركعت سوره ( )، و در دومی( ) را خواند.(۳) @mohamad_hosein_tabatabaei
■●استدلال حضرت رضا(علیه السلام)●■ ■برخى به حضرت اعتراض كردند كه چرا همين مقدار اسم تو آمد جزء اينها؟ ■فرمود: آيا پيغمبران شأنشان بالاتر است يا اوصياء پيغمبران؟ گفتند: پيغمبران. ■فرمود: یك پادشاه مشرك بدتر است يا يك پادشاه مسلمان فاسق؟ گفتند: پادشاه مشرك. ■فرمود: آن كسى كه همكارى را با تقاضا بكند بالاتر است يا كسى كه به زور به او تحميل كنند؟ گفتند: آن كسى كه با تقاضا بكند. ■فرمود: يوسف صدّيق پيغمبر است، عزيز مصر كافر و مشرك بود، و يوسف خودش تقاضا كرد كه: «اجْعَلْني عَلى خزائنِ الأرضِ إِنّی حَفيظٌ عَليمٌ»؛ چون مى‌خواست پستى را اشغال كند كه از آن پست حسن استفاده كند. تازه عزيز مصر كافر بود، مأمون مسلمان فاسقى است؛ يوسف پيغمبر بود، من وصىّ پيغمبر هستم؛ او پيشنهاد كرد و مرا مجبور كردند. صرف اين قضيه كه نمى‌شود مورد ايراد واقع شود. ■حال، حضرت موسى بن جعفرى كه «صفوان جمّال» را كه صرفاً همكارى مى‌كند ووجودش فقط به نفع آنهاست شديد منع مى‌كند و مى‌فرمايد: چرا تو شترهايت را به هارون اجاره مى‌دهى، «علىّ بن يقطين» را كه محرمانه با او سَر و سرّى دارد و شيعه است و تشيع خودش را كتمان مى‌كند تشويق مى‌نمايد كه حتما در اين دستگاه باش، ولى كتمان كن و كسى نفهمد كه تو شيعه هستى؛ وضو را مطابق وضوى آنها بگير... اما در دستگاه آنها باش كه بتوانى كار بكنى. ☑️اين همان چيزى است كه همه منطق‌ها اجازه مى‌دهد. هر آدم با مسلكى به افراد خودش اجازه مى‌دهد كه با حفظ مسلك خود و به شرط اينكه هدف، كار براى مسلك خود باشد نه براى طرف، [وارد دستگاه دشمن شوند] ... ■●استاد شهید مطهری، سیری در سیره ائمه اطهار (علیهم السلام)●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
□●امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند●□ □●«أيُّما جَماعَةٍ اجْتَمَعَتْ ذلِكَ الْيَوْمَ فِي ذِكْرِ رَبِّهِمْ عَزَّ وَ جَلَّ لَمْ يَتَفَرَّقُوا حَتّىٰ يُعْطَوْا [يُؤْتَوْا] سُؤْلَهُم»* □●هر جماعت و گروهی از افراد که در روز دور هم جمع شوند و کنند؛ متفرّق نمی‌شوند مگر اینکه درخواست‌هایشان از خدا به آنها عطا و عنایت می‌شود. □●بنابراین یکی از مراقبه‌های روز دحوالارض این است که مؤمنین دور هم جمع شوند و یاد و ذکر خدا کنند و به باشند. این کار فضیلت بسیار زیادی دارد و جزء مراقبات روز دحو الارض است. *سید بن طاووس، اقبال الاعمال، ج ۱، ص ۳۱۲. □●استاد مهدی طیب - ۹۱/۰۷/۲۰●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□●امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند●□ □●«أيُّما جَماعَةٍ اجْتَمَعَتْ ذلِكَ الْيَوْمَ فِي ذِكْرِ رَبّ
□● علیه السلام هم از مؤکّدترین مراقبه‌های عبادیِ روز است. خوشا به سعادت کسانی که به آستان قدس رضوی مشرّف‌اند؛ آنها موفّق‌اند در روز بیست و پنجم ماه ذی‌القعده در حرم علیّ بن موسی الرّضا علیه السلام آن بزرگوار را زیارت می‌کنند؛ ولی بُعدِ منزل نبود در سفر روحانی. اگر ما هم در صورت ظاهر چنین توفیقی پیدا نکرده‌ایم؛ □●می‌شود را روانه کرد و هر جا دل متوجّه آن حضرت شود؛ همان جا حرم علیّ بن موسی الرّضا علیه السلام است. □"السلام علیک یا علی بن موسی الرضا"□ □●استاد مهدی طیب - ۹۱/۰۷/۲۰●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○اگر کسی می خواهد بداند که در مسير خودسازی قرار گرفته يا نه، بايد ببيند که نسبت به اطرافيانش بدگمان است يا نه؟! اگر بدگمان بود بايد بداند که در سير انسانی نيست. □○اوّلين پله ای که انسان را در مسير خودسازی قرار می دهد، خوش بينی است. از همين اکنون خود را بسنجيم که خود را نسبت به ديگران بدبين يافتيم بايد تصميم بگيريم در اوّلين پلّه خودسازی قدم گرفته و خوش بين باشيم. □○هر کجا ديديم سوء ظن پيدا کرده ايم خلاف آن را در نظر بگيريم. روايت شريفی از امام صادق«عَلَيهِ السَلام»  است که امام می فرمايند: «ضع امر اخيک علی احسنه» يعنی فعل برادرت را حمل بر احسن کن. □○امام در روايت «علی احسنه» فرمودند و «علی حسنه» نفرمودند. نکته ای در اين بيان امام است که به عرض شما می رسانيم. به عنوان مثال اگر شخصی جواب سلام شما را نداد، شما می توانيد اين جواب ندادن او را سه گونه تفسير کنيد ○۱-اينکه به صورت منفی تفسير کنيد و بگوئيد اوبا من کينه کرده و نمی خواهد جواب مرا بگويد. ○۲-با خود بگوييد او حواسش نبوده که جواب مرا بدهد وگرنه جواب مرا مي داد، که اين حمل فعل برادر «علي حسنه» است. ○۳-اينکه با خود بگوييم او نه تنها حواسش نبوده بلکه چون در فکرکارگشايی ديگران بوده جواب مرا نداده. □○اين حمل فعل برادر «علی احسنه» است و امام فرمودند فعل برادرتان را به نيکوترين وجه حمل کنيد. □○شرح مراتب طهارت نفس استاد صمدی آملی○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
#یاعلی @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا